H Harald Blåtumme skrev:
Kolla senaste dygnens spotpriser över dygnet och försök korrelera mot solel... skulle säga att ev korrelation är tungt influerad av andra faktorer snarare än förekomst av sol.

Mycket blåst under dagen, mycket soltimmar, ändå rätt höga priser överlag. Man undrar vad som styr priserna.
Tysk kolkraft under nätterna, ca 10000MW, lite blåst i Danmark
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla senaste dygnens spotpriser över dygnet och försök korrelera mot solel... skulle säga att ev korrelation är tungt influerad av andra faktorer snarare än förekomst av sol.

Mycket blåst under dagen, mycket soltimmar, ändå rätt höga priser överlag. Man undrar vad som styr priserna.
Hej Harald Blåtumme

Artikeln jag hänvisar till, påstår inte att elpriset bara är kopplat till solceller.

”Negativa elpriser är ett relativt nytt fenomen i Europa men har slagit rekord på rekord de senaste åren. Tidigare har de främst varit förknippade med vindkraft men tendenserna för solenergins påverkan började synas i Sverige redan i fjol och i år har de kommit med besked, vilket Tidningen Näringslivet har uppmärksammat i flera artiklar.”

Den beskriver att vi redan har perioder med negativa elpriser på grund av väderberoende elgenerering som sol och vindkraft ändå så finns planer på kraftig ökning;

”Solenergi med en maxkapacitet motsvarande 50 kärnkraftsreaktorer står i kö för att installeras på elnätet, trots larm om balanseringsproblem redan idag. Samtidigt slås rekord i negativa elpriser och du får ta smällen, varnar elprisanalytikern Johan Sigvardsson. ”Någonstans kommer pengarna ifrån", säger han till TN.”

Du frågar; ”Man undrar vad som styr priserna.

”Elpriset sätts dagen innan utifrån bud på tillgång och efterfrågan på eleffekt. De visar sig alltför ofta att tillgången är större än behovet. Då uppstår ett balanseringsproblem som, om det inte hanteras kan innebära att elkraftsystemet kollapsar.

Artikeln beskriver att trots att vi redan idag har många timmar med en allvarlig obalans så fortsätter man att investera mot ytterligare obalans.

Det är definitivt inte bra.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla senaste dygnens spotpriser över dygnet och försök korrelera mot solel... skulle säga att ev korrelation är tungt influerad av andra faktorer snarare än förekomst av sol.

Mycket blåst under dagen, mycket soltimmar, ändå rätt höga priser överlag. Man undrar vad som styr priserna.
Vissa dagar kan man se, att priset hoppar antigen ner eller upp från sista timmen av dagen till första timmen av nästa dag. Det kan inte vara en plötsligt ändring av utbud och efterfrågan.

El priset är ju inte bara spot priset. Finns ju även långa kontrakt och även producenter som säljer, så det kan ju fritt fram välja till vilket pris det säljer för.

Men branschen har valt att sälja till högsta mögliga pris och basera deras prissättning på spotpriset, även om bara en del av elen upphandlas på spotmarknaden.

En bekant till mig sa: så som min pelletshandlare har agerat, kommer jag aldrig köpa pellets av honom igen.

Jag för min del vill helt enkelt köpa så lite el av elhandeln som möjligt, för att det känns, att det utnyttja läget. Kortsiktigt agerande.

Vill det har mig som kund?

Fanns och finns ju perioder, där det skulle vara billigare att köra med ett diesel elverk i trädgården med bränsle man köper på en vanlig mack. Då är det ju någonting som inte stämmer.

Vi snålade ner inköpt el från 23.000kwh (2021) till 4.500 kWh (2023).

Vi styr förbrukningen efter priserna av det energikällor jag har tillgänglig. Nya beslut tas dagligen.

Nattetid ligger vi på ca 67W effekt in. Har en grej till jag skall ta tag i. Tror där är några watt till vi kan spara.

Sen tror jag, att samhället kommer anpassar sig till varierande elpriser. Det kommer säkert upp nya och annorlunda sätt att jobbar för att tar del av låga elpriser. Det ligger i människans gener att leva med årstiderna.

Jag har kännslan, att elnätsägaren utnyttja dessa tiden för att moderniserar sitt nät. Det är ju bra, men känns att det lägger för höga kostnader på kunderna på ett intransparent sätt.

När vi skulle få fiber här i byn, då betalade alla som ville ca 20.000 SEK per fastighet och grävde från gatan till huset själv.

Nu när vi skulle avslutar solcellsanläggning på en fastighet till nätet, grävde vi också själva och la in markrör, på egen kostnad. Eller rättare sagt, lät vi en granne med grävmaskin göra det. Han grävde på en lördag. På tisdag kom det och drog in ny servicekabel.

Jag tycker, kund skall stå för en del kostnader själva. Då är det transparent.

Sen tycker jag: är det problem i nätet, skall vi köra solcellsanläggningar med begränsad inmatning eller även nollmatning. Man måste ju inte stänga av anläggningen.

Varför inte bygga en 20kwp anläggning och begränsar den till 10kw inmatning? Då har den ju bra effekt på vår och höst, men skapa inga stora bekymmer i nätet under sommaren.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Hade köpt det om vi bodde i södra Europa.
Jag bor i Belgien (där det ofta är grått och trist under de relativt få vintermånaderna). Så här ser min produktion ut.
Hade en mycket rolig sommar när omfördelaren, eller vad det heter, gick sönder utan att systemet reagerade.
Nu har jag ett Sonnen hemmabatteri och är med i deras globala solenergiutbytesprogram. De senaste två månaderna har jag fått tillbaka pengar i stället för att behöva betala för min el.

Vad som slår mig i Sverige är de höga nätavgifterna!
 
  • Skärmbild av solenergi-produktionsdata från SolarEdge för åren 2020-2024 samt miljöfördelar, inklusive sparade koldioxidutsläpp och motsvarande antal planterade träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Men man skulle vilja kunna ladda el/hybridbil med solceller men som sagt kommer priset på el bli så högt så det kommer löna sig?
Min syster, som inte har solpaneler, har däremot råkoll på timpriserna och laddar sin bil när det nästan är gratis.
 
AMR74,
växelriktare(din pajade säger du) heter onduleur solaire på Franska.
 
A Arnodt skrev:
AMR74,
växelriktare(din pajade säger du) heter onduleur solaire på Franska.
Tack. 👍
Heter ”omvormer” på nederländska och jag antar att det är ”inverter” på engelska?
 
Hej,

Den 20 april 2023 stod i Reuters en artikel (som översatt till Svenska) har rubiken; “Västra Balkan ser en boom i solenergi men näten oförberedda”
https://www.reuters.com/business/en...oom-solar-energy-grids-unprepared-2023-04-20/

Bland annat så står det i artikeln (översatt till Svenska); “Certifierade tillverkare av solpaneler varnar dessutom för att dålig kontroll av företag som installerar solpaneler utan licens mitt i den ökande efterfrågan orsakar tekniska fel och kan orsaka enorma skador på energisystemet.

Häromdagen, 2024-06-21, kom i samma tidning en artikel med rubriken (översatt till Svenska); “Strömavbrott drabbar Balkanstaterna eftersom värmeöverbelastningar systemet, säger ministern” https://www.reuters.com/world/europ...a-albania-croatias-adriatic-coast-2024-06-21/

I artikeln står det, bland annat, (översatt till Svenska);"Länder på västra Balkan har sett en boom i investeringar i solenergi, avsett att lindra en kraftkris som hade hotat en övergång från kol. Men infrastrukturen är inte förberedd för nya energiflöden,”

Utredningen är inte klar än men vi måste vara medvetna om att vår elkraftförsörjning är inget TV-spel eller en leksak vi kan hantera hur som helst. Man varnade för ett år om ”dålig kontroll av företag som installerar solpaneler utan licens mitt i den ökande efterfrågan orsakar tekniska fel och kan orsaka enorma skador på energisystemet”.

Är det stora energiflöden på grund av ”en boom i investeringar i solenergi” så bör detta orsaka oss andra till eftertanke. Det tar tid att ändra riktning på en stor oljetanker, ute på havet, så är det även med förändringar i elkraftsystmet, det tar åratal. Därför så gäller det att hålla utkik och agera i tid.

Ständigt återkommande negativa elpriser är en varningsklocka att vi matar in för mycket eleffekt i elnätet.

Vi måste agera på den varningssignalen i tid.
 
Redigerat:
B buffyin skrev:
Strömavbrott eller normalt är för tillfället två olika fall. Själv kollar jag på batteri men ödrift är inte enkelt idag även med batteri. Tittar själv på 13,3kwh batteri men funkar ej i ödrift annars var det en bra lösning.

1kw anläggning kommer leverera 21 kWh i november, 12 kWh december och 14 kWh i januari. Räcker inte länge och siffrorna är för hela månaden. På vintern måste man nästan ha batteri laddad innan avbrottet händer. Samt klara 4h eller 1 vecka gör stor skillnad.

Har själv en Ecoflow Delta 2 som UPS men kan användas vid kortare avbrott (2timmar värme från LLVP som exempel) då har 1kwh lagring o 2000w invertor. Men räknar bara på 4h avbrott då.

Bifacial är ju smidiga om man har platsen eller ska ta med dem, men kostar mer.
Hej Buffyin

När det gäller solceller, reservkraft och säkringar så finns det saker att tänka på, bland annat gällande försäkringsfrågor om det händer en olycka.

Jag har tidigare i en annan tråd (inlägg #1 297 “Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström vid reservkraft från inverter, del A”) tittat på problematiken att en inverter klarar av att lösa ut husets normala säkringar på ett korrekt sätt vid t.ex. ett fel och reservkraftdrift.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-87

Under rubriken “Solceller vid strömavbrott: Funkar solpaneler om strömmen går?” så kan ni nu läsa om att ett av företagen som säljer solceller på ett bra sätt upplyser om detta.
https://hemsol.se/solceller/stromavbrott/

Dimensionering av automatsäkringar för strömavbrott
När en solcellsanläggning förses med ett backup-system kan ibland anläggningens automatsäkringar behöva bytas ut. Orsaken är att kortslutningsströmmen i normala fall sjunker när en anläggning kopplas bort från elnätet och övergår till ödrift (se Vanliga frågor). Är en befintlig solcellsanläggnings automatsäkringar inte dimensionerade för denna lägre kortslutningsström, löser de inte ut vid strömavbrott. Detta kan i sin tur leda till bränder. Ett råd är därför att konsultera anläggningens installatör om automatsäkringar behöver bytas. Installatören ska också upplysa om vilka andra eventuella förändringar som krävs för att säkra solcellsanläggningen mot brand vid ödrift.

Lämpliga automatsäkringar för en solcellsanläggning med ödrift
Enligt Ola Carlsson (inspektör av solcellsanläggningar) går det inte alltid att förse en anläggning med lämpliga automatsäkringar för ödrift. En sådan solcellsanläggning utan helt anpassade automatsäkringar kan dock ibland ändå godkännas för ödrift (3). Förutsättningen är då att solcellsanläggningen aldrig kopplas från elnätet manuellt. Detta innebär att en solcellsanläggning som tas i ödrift av andra skäl än strömavbrott riskerar att inte bli godkänd av försäkringsbolag.”

Det är inte enkelt med reservkraft.

I realiteten så är reservkraftdrift mera komplicerat än normaldrift för en villa. Men detta innebär inte att man skall undvika reservkraft.

Det handlar mera om att man måste ta reda på de annorlunda villkoren.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Den 20 april 2023 stod i Reuters en artikel (som översatt till Svenska) har rubiken; “Västra Balkan ser en boom i solenergi men näten oförberedda”
[länk]

Bland annat så står det i artikeln (översatt till Svenska); “Certifierade tillverkare av solpaneler varnar dessutom för att dålig kontroll av företag som installerar solpaneler utan licens mitt i den ökande efterfrågan orsakar tekniska fel och kan orsaka enorma skador på energisystemet.

Häromdagen, 2024-06-21, kom i samma tidning en artikel med rubriken (översatt till Svenska); “Strömavbrott drabbar Balkanstaterna eftersom värmeöverbelastningar systemet, säger ministern” [länk]

I artikeln står det, bland annat, (översatt till Svenska);"Länder på västra Balkan har sett en boom i investeringar i solenergi, avsett att lindra en kraftkris som hade hotat en övergång från kol. Men infrastrukturen är inte förberedd för nya energiflöden,”

Utredningen är inte klar än men vi måste vara medvetna om att vår elkraftförsörjning är inget TV-spel eller en leksak vi kan hantera hur som helst. Man varnade för ett år om ”dålig kontroll av företag som installerar solpaneler utan licens mitt i den ökande efterfrågan orsakar tekniska fel och kan orsaka enorma skador på energisystemet”.

Är det stora energiflöden på grund av ”en boom i investeringar i solenergi” så bör detta orsaka oss andra till eftertanke. Det tar tid att ändra riktning på en stor oljetanker, ute på havet, så är det även med förändringar i elkraftsystmet, det tar åratal. Därför så gäller det att hålla utkik och agera i tid.

Ständigt återkommande negativa elpriser är en varningsklocka att vi matar in för mycket eleffekt i elnätet.

Vi måste agera på den varningssignalen i tid.
Vi kanske inte ska bygga vindkraft hej vilt som klimativrarna vill. Eller så får man ha en mekanism som tvingar vindkraften ett strypa produktion när nätet är mättat dvs elpris närmar sig noll sek. Det går att flöjla av vindkraftverk.
Att det finns krafter som skriker efter total elektrigiering när infrastruktur som klarar de flöden som krävs. Alla andra alternativ är ju mer eller mindre ratade. Hade t ex biobränslen för fordon främjats genom åren och kombinerats med hybriddrift så hade vi varit en bra bit på väg när det gäller den gröna omställningen.
 
Efter 4500 inlägg om allt och inget i energifrågan. Varför då inte införa gengasdrift på fordonen. Gengas är en miljönpassad produkt och framför allt framtidssäker för strömavbrott, som är till onda för eldrivna fordon.
 
G Guzzen1 skrev:
Vi kanske inte ska bygga vindkraft hej vilt som klimativrarna vill. Eller så får man ha en mekanism som tvingar vindkraften ett strypa produktion när nätet är mättat dvs elpris närmar sig noll sek. Det går att flöjla av vindkraftverk.
Att det finns krafter som skriker efter total elektrigiering när infrastruktur som klarar de flöden som krävs. Alla andra alternativ är ju mer eller mindre ratade. Hade t ex biobränslen för fordon främjats genom åren och kombinerats med hybriddrift så hade vi varit en bra bit på väg när det gäller den gröna omställningen.
Hej
Vad anser du om solceller på hustak och som därmed matar in eleffekt i omvänd riktning än vad villornas elnät är byggda för.

Är det ok om elnätskostnadena därmed ökar då elnäten måste byggas om?

Är villaägare som installerar solceller medvetna om detta?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad anser du om solceller på hustak och som därmed matar in eleffekt i omvänd riktning än vad villornas elnät är byggda för.

Är det ok om elnätskostnadena därmed ökar då elnäten måste byggas om?

Är villaägare som installerar solceller medvetna om detta?
Elnätet är gammalt och omodernt och måste byggas om oavsett om det kommer till solceller eller ej. Moderna anläggningar kan hantera ström i båda riktningar. Så problemet är övergående. Det blir inte dyrare, men investeringarna kommer litet tidigare än vad som planerats.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Elnätet är gammalt och omodernt och måste byggas om oavsett om det kommer till solceller eller ej. Moderna anläggningar kan hantera ström i båda riktningar. Så problemet är övergående. Det blir inte dyrare, men investeringarna kommer litet tidigare än vad som planerats.
Hej
Distributionsnätet till t.ex. villaområden är normalt inte i behov av förnyelse om vi inte vänder effektriktningen.
Detta har energimarknadsinspektionen uppmärksammat och skrivit om.
De säger att den som efterfrågar en förtida ombyggnad av elnätet genom tex en solcellsinstallation som får betala för detta.
Den kostnaden får vi rimligen se framöver.
 
G Guzzen1 skrev:
Vi kanske inte ska bygga vindkraft hej vilt som klimativrarna vill. Eller så får man ha en mekanism som tvingar vindkraften ett strypa produktion när nätet är mättat dvs elpris närmar sig noll sek. Det går att flöjla av vindkraftverk.
Att det finns krafter som skriker efter total elektrigiering när infrastruktur som klarar de flöden som krävs. Alla andra alternativ är ju mer eller mindre ratade. Hade t ex biobränslen för fordon främjats genom åren och kombinerats med hybriddrift så hade vi varit en bra bit på väg när det gäller den gröna omställningen.
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Distributionsnätet till t.ex. villaområden är normalt inte i behov av förnyelse om vi inte vänder effektriktningen.
Detta har energimarknadsinspektionen uppmärksammat och skrivit om.
De säger att den som efterfrågar en förtida ombyggnad av elnätet genom tex en solcellsinstallation som får betala för detta.
Den kostnaden får vi rimligen se framöver.
Övergång från direktel till att använda värmepumpar har minskat effektuttaget i snitt. Men när det är riktigt kallt så behöver man klara toppar. Bergvärme påverkas inte mycket av kyla, men för LVP sjunker COP ner mot 1. Sedan tillkommer laddning av bilar. Timpris gör att effektuttaget skjuts mot de billigaste timmarna och toppefekten går upp. För att klara detta krävs en ombyggnad. I den mån solen lyser så hjälper solceller att minska effektuttaget på transformatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.