H HenrikHuslöse skrev:
Om impedansen i transformatorn till exempel 4% så kommer man vid märkeffekt att behöva ha en spänning som är mellanspänningen x transformatorns omsättningstal + 4%. Det är inte det nätet är avsett för.

Tanken med solkraft är inte att förvandla villaområden till kraftverk. Lokalt fungerar det.
Hej HenrikHuslöse
Du skriver ”Det är inte det nätet är avsett för.” vad menar du då?

Vad blir problemet?

Har du exempel, har du varit med om det?

M Martin Lundmark skrev:
Hej HenrikHuslöse
Du skriver ”Det är inte det nätet är avsett för.” vad menar du då?

Vad blir problemet?

Har du exempel, har du varit med om det?
Snygg vändning! Jag skulle uttryckt mig tydligare: När man byggde näten var det inte den användningen man planerade för.

Hade man valt samma impedans och samma steg på lindningskopplarna om man gjort det? Jag vet inte, men jag hade gärna sett siffror på det.

H HenrikHuslöse skrev:
Snygg vändning! Jag skulle uttryckt mig tydligare: När man byggde näten var det inte den användningen man planerade för.

Hade man valt samma impedans och samma steg på lindningskopplarna om man gjort det? Jag vet inte, men jag hade gärna sett siffror på det.
Hej HenrikHuslöse

Jag frågar för att jag anser att de som köper och installerar solceller bättre behöver förstå att det inte bara är att vända effektriktningen i våra distributionsnät utan att vi kan riskera konsekvenser.

Detta eftersom det vid nätens uppbyggnad och konstruktion gällande styrning (spänningsreglering), så var inte omvänd effektriktning aktuellt.

Även sedan jag lämnat forskningen/utbildningen har jag haft kontakt med ingenjörer på nätbolagen och andra, som har utryckt att det inte har varit helt enkelt med anstormningen. Dessutom är det en brist på elkraftingenjörer.

Måste åtgärder genomföras, så innebär det arbete som tar tid och kostnader som kunderna skall betala.

Desto mer elnätsbolagen och kunderna kan om problematiken desto bättre blir resultatet.

Som intressent på solcellsinstallation görs en ansökan om detta till elnätsdistributören, som tidigare nämnts. Storlek på anläggningen, lokalisering i nätet, etc. Detta sker i ett tidigt skede, innan solcellerna installerats.

Får man ok på detta så fortskrider installationen, det sker en slutbesiktning av elnätsleverantören som då kopplar in anläggningen på nätet och man kan börja leverera el. I det läget väljer man vilken elleverantör som får information om vad som levereras, och det kan börja avräknas ersättning för produktion.

Jag har svårt att tänka mig att tillståndsgivaren, någon tekniker hos elnätsdistributören antas, inte har koll på konsekvenser för det lokala elnätet. Ser därmed inte att jag skulle bidra till några extra kostnader som kan belasta mig, alternativt kollektivet av nätanvändare lokalt.

Jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut om man *inte* skulle få ok, pga skäl som tex att lokalnätet inte har tillräcklig kapacitet, är för gammalt etc. Detta får andra bidra med.

Kan tex tänka mig att jag i ett annat fall - stugan på landet i änden av en lång servis från transformatorstationen som lappades ihop, senare markförlades efter Gudrun - kanske inte skulle fått ett positivt besked på att det är ok att ansluta solceller i stugan. Kanske aktuellt om några år, och kanske bra att ansöka redan nu så vi vet om det öht kan vara realiserbart där.

F.ö undanber jag mig alla kommentarer som insinuerar att min argumentation är på en 5-årings nivå, detta är långt under forumstandard... du vet vem du är. Jag väljer att inte bemöta dylikt som du förstår.

H HenrikHuslöse skrev:
Om impedansen i transformatorn till exempel 4% så kommer man vid märkeffekt att behöva ha en spänning som är mellanspänningen x transformatorns omsättningstal + 4%. Det är inte det nätet är avsett för.
Vad det handlar om är spänningen till villorna.
H HenrikHuslöse skrev:
Tanken med solkraft är inte att förvandla villaområden till kraftverk. Lokalt fungerar det.
Vems tanke är det du då talar om?
Det är i vart fall inte min och inte många andras.

Om någon villaägare vill nasa effekt så kan dom göra det. (Precis som du kan koppla på en server på internet). Men i båda fallen kan en ägare av nätinfrastruktur behöva göra en uppgradering.
I fallet med internet gör den privata infrastrukturägaren det. Men i fallet med elnät låter det som att domedagen är förestående ifall offentlig sektor som nätägare behöver göra något.

Det är alldeles utmärkt att det produceras el lokalt. Den aggregerade effektförlusten minskar då.

G OMathson skrev:
Egenproducerad el använder man själv och den beskattas inte.
Ja. Och därför finns 60-öringen som ersättning för den skatt som tas ut.
G OMathson skrev:
jo jag anser att 60 öringen är en subvention, du gör det inte, ok.
Termer har en betydelse. Och subvention betyder något helt annat än avsaknad av skatt.

G OMathson skrev:
"Behövs" många vill ha varmare inne på vintern men det är "för dyrt"/anser sig inte ha råd och då hjälper inte solceller alls.
Apropå vad?
Förstod du inte vad högre försäljningsvolym betyder?

Apropå "för dyrt" som du skriver så var det en som i tråden nämnde nyligen att numera är elpriset så lågt att ingen bryr sig längre.

G OMathson skrev:
Egenproducerad el använder man själv och den beskattas inte. Som ytterlighet, 60 öre vid minus pris? jo jag anser att 60 öringen är en subvention, du gör det inte, ok.
"Behövs" många vill ha varmare inne på vintern men det är "för dyrt"/anser sig inte ha råd och då hjälper inte solceller alls. Grönt rot, bidrag batterier, administrativa kostnader osv
60 öringen är inte en subvention. Alternativet är att köra solcellerna i egen firma. Det innebär moms och avdrag. För de flesta skulle det bli ganska samma summa. Nu slipper både leverantören och staten en massa onödigt jobb.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad det handlar om är spänningen till villorna.
Ja. Vilket jag hävdar är ett ickeproblem så länge elen förbrukas lokalt. Ska man trycka ut effekt i mellanspänningsnätet eller stamnätet blir det annorlunda eftersom det finns en transformator finns på vägen. Då behöver det finnas tillräcklig hög spänning på lågspänningssidan (ha!) för att driva det.

lilytwig lilytwig skrev:
60 öringen är inte en subvention. Alternativet är att köra solcellerna i egen firma. Det innebär moms och avdrag. För de flesta skulle det bli ganska samma summa. Nu slipper både leverantören och staten en massa onödigt jobb.
Exakt, vi har möjligheten att köra detta i botten med momsredovisning och hela baletten. Den sk "60-öringen" inrättades efter vad jag förstår för att eliminera allt administritativt ovh kostnadsdrivande med detta, i en kompromiss som är bra nog för de flesta.

Sett att många i denna tråd retar sig på "60-öringen" men det finns många rationella skäl till varför den finns. Att den kanske kan justeras en smula upp eller ner är jag helt med på, men existensen av denna konstruktion ser jag som ett exempel på administrativ rationalitet där den lyser med viss glans.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G
D daVinci skrev:
Ja. Och därför finns 60-öringen som ersättning för den skatt som tas ut.

Termer har en betydelse. Och subvention betyder något helt annat än avsaknad av skatt.

Apropå vad?
Förstod du inte vad högre försäljningsvolym betyder?

Apropå "för dyrt" som du skriver så var det en som i tråden nämnde nyligen att numera är elpriset så lågt att ingen bryr sig längre.
Så du anser att det är ok att få tillbaka 60 öre för något som i extemfallet är värt minus inte är är en subvention? Och då är det som Nordkorea? Ren och skär logik. Vi kommer i alla fall inte bli överens, de är ju klart!

• Haha
  • Gilla
Erikhall och 2 till
  • Laddar…
G
lilytwig lilytwig skrev:
Slipper? Det får ju leverantören stå för som i alla andra fall.

G OMathson skrev:
Så du anser att det är ok att få tillbaka 60 öre för något som i extemfallet är värt minus inte är är en subvention? Och då är det som Nordkorea? Ren och skär logik. Vi kommer i alla fall inte bli överens, de är ju klart!
Solpanelsägaren säljer för: marknadspris1 +60 öre återbetald skatt.
Solpanelsägaren återköper för: marknadspris2 +60 öre skatt.

Netto för Solpanelsägaren: marknadspris2 - marknadspris1 + 60 - 60

Var är subventionen när Solpanelsägaren betalar marknadspris2 - marknadspris1 ?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja. Vilket jag hävdar är ett ickeproblem så länge elen förbrukas lokalt.
Nu handlade diskussionen dock INTE om "så länge elen förbrukas lokalt".
H HenrikHuslöse skrev:
Ska man trycka ut effekt i mellanspänningsnätet eller stamnätet blir det annorlunda eftersom det finns en transformator finns på vägen. Då behöver det finnas tillräcklig hög spänning på lågspänningssidan (ha!) för att driva det.
Ja, och det är precis det diskussionen handlade om.
Lite oklart hur det inte kan ha framgått väldigt tydligt.

Och frågan är då om den spänningen blir för hög och hur man i så fall löser det.

I internetfallet så tar bara den privata operatören och uppgraderar router och länkar till att klara högre kapacitet.

Hur gör det kommunala nätbolaget?
1. Obstruerar så att mikroproducenterna inte kan leverera?
2. Uppgraderar utrustning och länkar så att mikroproducenterna kan leverera?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Som jag berättade nyligen, jag kan inte se några som helt spänningsfluktiationer vad gäller vår solcellsinstallation. Spelar ingen roll om det lyser fullsol och full prodktion, vs skugga eller mörker. Handlar om någon volt hit eller dit från ett medel 237 V i vårt lokalnät, och okorrelerat mot solcellsinput vad jag kan se.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Solpanelsägaren säljer för: marknadspris1 +60 öre återbetald skatt.
På vilken annan marknad kan man sälja en vara som ingen vill ha till negativt pris och ändå gå med vinst på bekostnad av oss skattebetalare?

• Gilla
Erikhall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.