pacman42 pacman42 skrev:
Om jag skulle köpa en sådan anläggning så skulle en elektriker få stoppa in den på ett godkänt sätt till centralen (jag är fd elektriker själv, men jag har kompisar som kan göra den "lagliga" biten åt mig).

Egentligen är den bästa lösningen att man har separat matning med lite överdimensionerad kabel diameter till en separat grupp i centralen. Sedan är man ju "hemma" så att säga.

Edit: höll på glömma att det naturligtvis är en separat JFB typ B för den gruppen.
Då får du kolla på annan växelriktare än enklare stickkontakt eller VDE som dessa tyska balkong system säljs i paket. Svara bara på paketet som länkades.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore intressant att se motsvarande data från andra i SE4 som har sina paneler riktade i mer optimal riktning söderut, vad man får för medelpris i det fallet för maj. Min teori var ju att en anläggning mot väst i viss mån kan kompensera ersättningsmässigt för den sämre riktningen räknat i kWh man kan få ut.
Har 10kw anläggning i SE4. 5,2kw söder i 35grader samt 4,8kw väst 15grader. Produktionen blev 1874KWh

Blev 52,25öre utan på påslag på 10öre.
 
  • Svensk självfaktura för elproduktion med detaljerad kostnadsfördelning och momsberäkning, relaterat till E.ON.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Då får du kolla på annan växelriktare än enklare stickkontakt eller VDE som dessa tyska balkong system säljs i paket. Svara bara på paketet som länkades.
Och stickpropp är olaglig i Sverige. Den diskussionen tar därför slut där.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och stickpropp är olaglig i Sverige. Den diskussionen tar därför slut där.
Ett tips kan vara detta, dock inga kablar, kontaktar eller montage (samt ingen WIFI modul) eller installation.
Det är på 2KW och en-fas som skulle passa som mini anläggning. Måste ha en elektriker som förutom installerar också föranmäler och slutanmäler till Elnätsbolaget.
E-handelskundvagn, solenergiprodukter, delsumma, fraktkostnader, totalt pris inklusive moms, sändning till Sverige.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Ett tips kan vara detta, dock inga kablar, kontaktar eller montage (samt ingen WIFI modul) eller installation.
Det är på 2KW och en-fas som skulle passa som mini anläggning. Måste ha en elektriker som förutom installerar också föranmäler och slutanmäler till Elnätsbolaget.
[bild]
Jag har sett en liknande lösning från en svensk leverantör också.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Kolla på en Nibe f730.
Bor man i söder så klarar den dom flesta nyare husen.
Den kan kyla ner frånluften till -15 grader och dom dagarna där vi har kallare här nere är lätt räknade:)
Nja, jag tillhör dem som vill ha uppvärmning även under de ”lätt räknade” kalla dagarna.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag tillhör dem som vill ha uppvärmning även under de ”lätt räknade” kalla dagarna.
Fungerar alldeles utmärkt.
Går något lite mer el under någon eller några timmar på ett år.
Min har ännu inte slagit till tillsats elen utan all uppvärmning har skett med pumpen.
Går aldrig under 21-22 grader varken i huset eller garaget.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A Argastesnickaren skrev:
Fungerar alldeles utmärkt.
Går något lite mer el under någon eller några timmar på ett år.
Min har ännu inte slagit till tillsats elen utan all uppvärmning har skett med pumpen.
Går aldrig under 21-22 grader varken i huset eller garaget.
Självklart, kommentaren, tillsammans med tidigare om FLVP, var felaktiga.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Energimyndigheten har en objektiv(?) solcellskalkylator…
Där ser man exempelvis hur kalkylränan slår hårt på återbetalningstiden…

[länk]
Den är nog riktig, som att räkna ränta på ränta utan att veta vad räntan ska vara. Det viktigaste vet man inte, väder och elpriser men som tankelek, absolut.
 
Pratade med grannen som fick igång sina solpaneler i början av maj, han var extremt missnöjd med intäkterna, men avslutade med att det var tur att han lade några i öster då det är på morgonen han har nästintill hela elförbrukningen på dygnet. Han är aldrig hemma på dagarna då han är pensionär...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Energimyndigheten har en objektiv(?) solcellskalkylator…
Där ser man exempelvis hur kalkylränan slår hårt på återbetalningstiden…

[länk]
Mitt resultat blev 5 år. Det är nog väl optimistiskt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Pratade med grannen som fick igång sina solpaneler i början av maj, han var extremt missnöjd med intäkterna, men avslutade med att det var tur att han lade några i öster då det är på morgonen han har nästintill hela elförbrukningen på dygnet. Han är aldrig hemma på dagarna då han är pensionär...
Varför ska han vara hemma? Solen lyser oavsett. Mest lönsamt är att sälja så mycket som möjligt och lägga sin förbrukning när priset är lägst.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Pratade med grannen som fick igång sina solpaneler i början av maj, han var extremt missnöjd med intäkterna, men avslutade med att det var tur att han lade några i öster då det är på morgonen han har nästintill hela elförbrukningen på dygnet. Han är aldrig hemma på dagarna då han är pensionär...
För oss precis tvärtom, vi använder nästan all el på eftermiddagar/kväll och det råkar vara precis där solanläggningen maxar. På morgon/förmiddag bara litet kaffekokare, brödrostar osv och det inryms enkelt i vad anläggningen normalt ger i det läget, riktad västerut.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Mitt resultat blev 5 år. Det är nog väl optimistiskt.
Ja, resultatet blir ju inte bättre än de siffror man stoppar in…
Vad hade du för kalkylränta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.