H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Var med om liknande för 3 år sen. Mäklaren tyckte det var bättre att sälja till en köpare som erbjöd mycket mindre än att riskera att ingen köpte. Huset hade inte legat ute på annons speciellt länge, fanns två spekulanter men mäklaren var tveksam till den andra. Var en släktings dödsbo och ganska långt ifrån mig, så jag gick tyvärr med på det.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har fast arvode oavsett försäljningspris.
Det förklarar varför mäklaren vill sänka priset innan huset ens har kommit ut på marknaden.

Se upp med att du kommer få betala mäklarens provision vid försäljning även efter avslutat uppdrag för alla potentiella köpare som har visat intresse medan mäklaren hade uppdraget. Är osäker på hur länge men tror det är 12 månader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Jag fattar och förstår nu vem jag borde valt istället. Huset lär inte bli sålt eftersom nuvarande mäklare tappade intresset när jag stod på mig angående den värdering jag fått. Helt ny på området bostadsförsäljning och man lär så länge man lever.
Om jag förstår saken rätt vill du sälja till min 5M. Och blir överraskad när mäklaren "värderar" huset till 4,3M.

Men det spelar väl ingen som helst roll vad mäklaren värderar huset till. Mäklaren har inte till uppgift att avgöra vad huset är värt. Uppdraget är att hitta de spekulanter som finns och är villiga att köpa. Vilket görs med en annons på Hemnet. Oavsett vilken mäklare du väljer. Med ett lägre "värde" finns fler spekulanter. Låt mäklaren jobba på bara!

När mäklaren slutfört processen och kommer med högsta budet till dig skall du svara om du accepterar eller inte. Så är budet under 5M säger du att du väntar till du får 5M. Som var värdet från början. Men innan dess behöver du väl inte byta mäklare.

Hur länge du skall svara mäklaren detta avgör du själv. Kanske måste du sälja till ett lägre pris än du tänkt. Kanske väntar du till du får vad du vill ha. Men viktigt är att du bestämmer.

Lyckas inte mäklare1 sälja åt dig under mäklaravtalets giltighetstid har du lärt dig mycket. Och kan försöka igen med samma eller annan mäklare.

Det är inte speciellt viktigt vilken mäklare man väljer. Köparna letar hus inte mäklare.
 
  • Gilla
Kluffe och 6 till
  • Laddar…
Precis så, bra svarat.
 
S
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Enkelt förklarat:
Skillnaden på mäklare, bilskojare och hästskojare är kostymen.

Hög värdering = För att få bli din mäklare.
Låg värdering = För att få betalt = Signerat köpekontrakt.
Köpekontrakt påskrivet = Affären klar och vidare till nästa kund och nya inkomster.

Den som påstår något annat = Är antingen själv mäklare eller beroende av att en mäklare får affären eller har dålig koll på hur det funkar.
Sen finns det givetvis mäklare som verkligen jobbar för ett bra slutpris för sin kund säljaren men dom är nog rätt få…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vågar någon försöka med lockpris i dessa tider då många hus går för några procent under utropspris?
Sen kan väl något enstaka hus gå upp rätt mycket, men det är ovanligt.
(Bland de hus jag sett (läs; min fru visat mig) så har bara ett hus gått upp mycket, hela 25% under de senaste 2 åren. Ett annat hus har inte hittat nya ägare, på 3 år trots 2 mäklare har försökt, men det är väl något med husets skick och säljarens pris som avskräcker).

Ett bra upplägg kan vara ”På gång” för att visa upp huset och skapa intresse innan försäljningen drar igång på riktigt.

Mäklaren bör ha ett fast grundarvode samt någon trappa med procent på försäljningspris över ett visst belopp.
Det skapar incitament för mäklaren att anstränga sig lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vågar någon försöka med lockpris i dessa tider då många hus går för några procent under utropspris?
Sen kan väl något enstaka hus gå upp rätt mycket, men det är ovanligt.
(Bland de hus jag sett (läs; min fru visat mig) så har bara ett hus gått upp mycket, hela 25% under de senaste 2 åren. Ett annat hus har inte hittat nya ägare, på 3 år trots 2 mäklare har försökt, men det är väl något med husets skick och säljarens pris som avskräcker).

Ett bra upplägg kan vara ”På gång” för att visa upp huset och skapa intresse innan försäljningen drar igång på riktigt.

Mäklaren bör ha ett fast grundarvode samt någon trappa med procent på försäljningspris över ett visst belopp.
Det skapar incitament för mäklaren att anstränga sig lite.
En sån "stege" som arvodesmodell kan absolut fungera fint, men som säljare ska man verkligen ha koll på att utgångspriset är rimligt då (om man sätter gränsen för bonus-procenten där, vilket man brukar)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Pratade med SBAB i samband med lite omlägg av lån.

De sa att priserna är väldigt osäkra. Det som gäller ena månaden behöver inte gälla nästa då det är väldigt få spekulanter ute.

Så de är extremt konservativa i sina värderingar för bolån.
Som de sa "din säkerhet är ju vad du får om du säljer NU. Inte om du låter annonsen ligga ute ett halvår.".

Vilket såklart ger en osäkerhet om man måste sälja innan man köper nytt (vilket man bör göra idag)

Mäklaren i detta fall var säkert ute och höftade själv och sen när denne pratade ihop sig med kollegor/gjorde bättre research så blev det 4,3 som objektet var värt på denna marknaden.
 
TLDR;

"Varför vill mäklaren sänka sin egen värdering"

För att objektet inte är värt mer.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår mig inte på din fråga. Vad tror du egentligen att en värdering är? Det verkar som att du tror att det är något konkret, som inte går att ta miste på.
En värdering är ju bara en form av gissning, av hur mycket man tror att någon är beredd att betala för huset. Att man råkar missta sig då, är ju inget ovanligt, eller konstigt.
Vi sålde nyss vårt hus och mäklaren sa innan kontraktskrivningen ett belopp. När kontraktet var skrivet ville han gå ut med ett betydligt lägre pris
 
D daVinci skrev:
Den som är oseriös om det är som du skriver är säljaren.

Och då är det säljaren som behöver bytas ut. Men mäklare brukar ju välja att dras med oseriösa säljare.
Hur tänkte du nu? Är du den oseriösa mäklaren själv eller ?
 
  • Haha
dicliff och 1 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har fast arvode oavsett försäljningspris.
Är arvodet en fast summa ? Då blev du lurad innan han sänkte priset ?
 
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har fast arvode oavsett försäljningspris.
Är arvodet en fast summa ? Då blev du lurad innan han sänkte priset ?
H Hugo7 skrev:
Jag föreslog att sätta utgångspriset lite lägre än det pris jag accepterar. Mäklaren sa att utgångspriset och accepterat pris skulle vara samma och att allt annat skulle bli konstigt.
det är oetiskt och inte rekommenderat att lägga ut avsiktliga lägre priser, så det är rätt, det ska läggas ut till det priset du kan tänka dig att sälja för, sedan kan det fortfarande bli budgivning och säljas till ett högre pris.
 
H Hugo7 skrev:
Jag fattar och förstår nu vem jag borde valt istället. Huset lär inte bli sålt eftersom nuvarande mäklare tappade intresset när jag stod på mig angående den värdering jag fått. Helt ny på området bostadsförsäljning och man lär så länge man lever.
Sånt händer. Allt blir ju sålt tillslut men dåliga mäklare är tråkiga att dras med länge. Hade en sån usel mäklare att jag bad min partner ställa sig och mäkla en visning (sen såldes huset till några spekulanter).

Mitt tips: fundera vad skulle du vara ok att sälja för. Kommunicera det med mäklaren, gå inte med på en stor sänkning för du kan inte höja igen men mäklaren kanske kan kommunicera muntligt till intressenter att priset kan förhandlas. Sätt ett tidsestimat med mäklaren för när du vill plocka bort objektet och se om denna vaknar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Procent på försäljningspriset är förstås bättre än fast pris har jag nog kommit fram till. Känns inte som att mäklaren är så intresserad längre.
Mäklaren tjänar marginellt mer på en ökande procentsats eller trappor. Den stora moroten är många affärer, dvs snabba affärer. De kan man få genom att snacka ner objektet efter avtalsskrivning.
Säljaren dvs DU är nästan alltid nervös o lätt att påverka. Säljaren är dessutom ofta i beroendeställning till sin mäklare, när avtalet är signerat. Ta det lugnt. Ha tålamod, stå på dig men var inte för girig!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.