85 402 läst · 873 svar
85k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Fast i sanningens namn så är Fairlane och Krille rätt överens på samtliga punkter så dom argumenterar inte det är snarare frågeställningar som dyker upp som vädras. Tycker någonstans att det är kommentarer som den du just skrev och andra som trissar upp det. För summan av diskussionen är att båda har ett ansvar. Kunden har ett ansvar för sin ekonomi och för att få tag på rätt företag därav så måste han skaffa sig en viss mängd information, företagaren å sin sida har en skyldighet att tillhandahålla information om kostnader mm. På dessa punkter är nog dom flesta överens. Det är när ingen av parterna tar sitt ansvar som det skiter sig. Sen är väl denna tråd precis som en tidigare tråd som var av motsvarande karaktär skrivna så man börjar undra lite konspiratoriskt om bh själva eller troll startat trådarna.Forlowt skrev:Du kan arguments dig blodig här.. dessa företagare borde inte få driva något med den mentaliteten...
Man plockar ut delar av argumenten för att hålla diskussioner igång och vissa hittar på saker och lägger orden i munnen på en..
Det mest sjuka är att man sitter och lägger tid på att förklara en massa här på forumet men i verkligheten så får Felix 23 skylla sig själv som inte fråga (fast han inte visste att han ens skulle fråga något)..
come on for real ??? Hur många hantverkare hr du varit i kontakt med som sagt priset i förväg ?? Låt mig gissa noll:harry73 skrev:
vill man veta vad det kostar så fråga innan , vill man ha ett fast pris så gör upp innan men gnäll inte sen när insikten kommer till att det skulle blivit billigare att anlitat per timme istället.
Fairlane är överens med alla. Det håller inte.T toyboy skrev:Fast i sanningens namn så är Fairlane och Krille rätt överens på samtliga punkter så dom argumenterar inte det är snarare frågeställningar som dyker upp som vädras. Tycker någonstans att det är kommentarer som den du just skrev och andra som trissar upp det. För summan av diskussionen är att båda har ett ansvar. Kunden har ett ansvar för sin ekonomi och för att få tag på rätt företag därav så måste han skaffa sig en viss mängd information, företagaren å sin sida har en skyldighet att tillhandahålla information om kostnader mm. På dessa punkter är nog dom flesta överens. Det är när ingen av parterna tar sitt ansvar som det skiter sig. Sen är väl denna tråd precis som en tidigare tråd som var av motsvarande karaktär skrivna så man börjar undra lite konspiratoriskt om bh själva eller troll startat trådarna.
Tror också här finns troll som försöker piska upp stämningen. Inget att bry sig på.
Gör en omröstning så ser du fakta.
Såvida inte kinesernas botar röstar annorlunda.
Det sa jag inte jag sa att krille och fairlane var rätt överens i detta samtal. Fast jag vill tillägga jag för givetvis inte fairlanes o krilles talan utan jag jämförde bara vad dom svarat i ärendet Sen när det gäller rösterna så vet man aldrig.....E El-Löken66 skrev:
Kolla posthistorik en som sagt. Det är Fairlane som hela tiden förser denna eld med bränsle, en uppviglare i mina ögon även om hen presenterar sig som annat.T toyboy skrev:
Men en gång i tiden trodde jag som du.
Krille-72 skrev:Dessa företagare? Låter som du missuppfattat många företagare här på forumet? Visst finns det folk som skrivet att man får skylla sig själv. Men det finns också många som rekommenderar konsumenter här på forumet att ställa frågor om man inte fått svar på frågorna man har i skallen.
En viktig sådan fråga rör självfallet priset.
Några svarar då: Börjar ställa frågor så tycker hantverkaren att jag är jobbig och vill inte göra jobbet.
HALLÅ KONSUMENT! Byt hantverkare illa bums.
Så till Felix 23 skriver jag. Ägna 1 Tim av ditt liv och läs på lite. Gå gärna in på Hallå konsument och läs. Se till att få ett skriftligt avtal.
Den här timman kommer vara väl investerad. Tro Mig!
Berättar du det för Felix 23 om man ringer och undrar om ett jobb ? För det verkar vara stora bekymmer här.. vissa företagare HATAR att vägleda .. att hålla hammare är allt som bemästrar.
Varför ställer du frågor till personen med hammare?Forlowt skrev:
Fråga personerna med tangentbordet som vet istället.
Och då tycker du att det är konstigt att folk klagar?I isobarik skrev:
Förstår mig rätt, såklart ska konsumenten fråga om priset i förväg på samma sätt som hantverkaren ska informera om priset i förväg. Men görs det inte, då ger konsumentlagstiftningen konsumenten ett ordentligt skydd.
För övrigt vet min bilmekaniker att han inte ska byta växellåda för 30tkr innan han fått OK från mig för åtgärden och prisbilden.
Sedan vet jag hans timpeng (ungefärligt) och vet att det oftast går snabbare än jag befarar. Och ibland när det är något litet, då är det gratis i ordets verkliga betydelse.
Så med bilverkstaden har jag ett förhållande där vi ibland kan diskutera priser och alternativ i detalj i förväg och ibland lämnar jag bara nyckeln och säger vad som är fel och får han lösa det. Men skulle det bli något konstigt dyrt, får han ringa mig innan han tar isär hela bilen och byter allt.
Att anlita en hantverkare (snickare/rörmokare/elektriker) utan att fråga om kostnaden i förväg skulle aldrig falla mig in, sedan vet jag vad stress och rädsla kan göra med människor.
Din bilmekaniker har lurat dig i den klassiska fällan.harry73 skrev:Och då tycker du att det är konstigt att folk klagar?
Förstår mig rätt, såklart ska konsumenten fråga om priset i förväg på samma sätt som hantverkaren ska informera om priset i förväg. Men görs det inte, då ger konsumentlagstiftningen konsumenten ett ordentligt skydd.
För övrigt vet min bilmekaniker att han inte ska byta växellåda för 30tkr innan han fått OK från mig för åtgärden och prisbilden.
Sedan vet jag hans timpeng (ungefärligt) och vet att det oftast går snabbare än jag befarar. Och ibland när det är något litet, då är det gratis i ordets verkliga betydelse.
Så med bilverkstaden har jag ett förhållande där vi ibland kan diskutera priser och alternativ i detalj i förväg och ibland lämnar jag bara nyckeln och säger vad som är fel och får han lösa det. Men skulle det bli något konstigt dyrt, får han ringa mig innan han tar isär hela bilen och byter allt.
Att anlita en hantverkare (snickare/rörmokare/elektriker) utan att fråga om kostnaden i förväg skulle aldrig falla mig in, sedan vet jag vad stress och rädsla kan göra med människor.
- Ojojij, detta kommer bli dyrt. (Troligen en säkring som löst) Räkna närmre 20 papp då Fluxkondensatorn sitter väldigt dumt till.
-Eftersom jag var så enormt skicklig lyckades jag göra det på halva tiden, det blir 8 papp tack. (säkring utbytt)
Jag behöver inte berätta för Felix 23. För han lydde mitt råd i förra inlägget att ägna 1 Timma av sitt liv till att läsa på lite. Så nu är han en smartare konsument än många andra här på forumet.Forlowt skrev:
Så när han ringde idag sa Felix 23. ” Tjena Krille. Kan du komma förbi och titta på mitt badrum som jag tänkt bygga om. Jag vill ha ett fast pris och vi går igenom på plats vad jag vill göra. Jag skulle vilja lita på dig eftersom du har ett så snyggt namn. Men jag kommer att ta in minst en offert till bara så du vet”.
”Helve Felix 23. Det är ingen idé att jag kommer förbi. Hur fan ska jag lyckas blåsa dig? Testa och ring en seriös hantverkare istället”.
Minns för 2år sen när jag bytte kamrem och stift på min boxermotor, frågade först märkesverkstan men efter ringt runt lite så hamnade jag hos en otroligt duktig mekaniker som drev det hela i typ en gammal lagård. Jag hade redan köpt stift(seriöst dyrra) och misslyckats med bytet men han tog kanske inte gärna på sig jobbet men gjorde det för en 500-hundring. Totalt gick allt på ca 8000, han var ju lite intressaerad av vad märkesverkstan ville ha för samma jobb vilket var drygt 17000. Han trodde ju att jag skämtade.E El-Löken66 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Trots ditt trams om uppviglare så ska du få ett svar.E El-Löken66 skrev:
Jag oroar mig väl inte direkt över företagens rykte, men jag tycker det vore synd om bra och vettiga hantverkarfirmor försvann för att de inte förstår att internet har ändrat en hel del i hur rykten sprider sig, både positiva och negativa, men framförallt negativa. Jag tror faktiskt inte många firmor har koll. Jag tror inte att vissa hantverkare som skriver här på BH under sitt riktiga namn inser att den firma de är anställda på får negativ publicitet när de öppet föraktar sina kunder.
Vi har tyvärr hamnat i ett läge där många (långt ifrån en majoritet, men ändå många) privatpersoner utgår ifrån att alla hantverkare är svin. Vi har också ett läge där många (långt ifrån en majoritet, men ändå många) hantverkare utgår ifrån att alla andra hatar de.
Jag tror aldrig vi kommer ifrån det helt, men ett steg på vägen skulle vara om privatpersoner lär sig att fråga om pris så de slipper negativa överraskningar och att hantverkare är tydliga med kunderna så att kunderna känner att de har haft med en juste hantverkare att göra.
För varje gång en kund känner sig lurad så kommer hantverksföraktet öka.
För varje gång en kund känner sig lurad och klagar eller ifrågasätter så kommer kundföraktet från hantverkarna öka.
Som vanligt så tolkar vi trådarna helt olika. Jag uppfattar det som att det är betydligt mer än en halvtimme som brukar diskuteras och framförallt hade en stor del av dessa klagomål aldrig blivit klagomål med en bättre kommunikation. Sen finns det en liten andel på båda sidorna som man aldrig når, men att utgå ifrån att alla som klagar är personer som ändå aldrig blivit nöjda tycker jag är en konstig inställning.E El-Löken66 skrev: