apotekarnes apotekarnes skrev:
Exakt vad skulle man som kund tjäna på det? Det skulle antagligen bli precis lika rent i skorstenen fast 3 gånger så dyrt. Varför inte välja sin favvo-sophämtare och brevbärare själv också?
Avreglera skattmasen med
 
Fairlane
T toyboy skrev:
Nu var i och för sig rörmokare knepigt att använda som exempel då dom är bland dom yrkesgrupper som har störst bredd och har störst utveckling under årens lopp vilket gör att du har en uppsjö av möjligt material som kan vara monterat eller ska monteras. Men dom kan absolut ha ett tim pris och framkörning men hur lång tid och vad det kommer att kosta är som att fråga hur långt är ett snöre. Visst är det byte av en toalett så går det att säga på ett ungefär. Bara som en sån enkel sak som att byta en köksblandare kan variera på allt mellan 30min och typ 3 tim
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.
 
  • Gilla
toyboy och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Inte lönt att diskutera med @Fairlane, får hen inte gratis är det inte gott.

Nu kommer hen givetvis förneka detta och dra upp historien med hantverkaren hen hade på sjuttiotalet som fick kakor och Gevalia.

Men kolla historiken så ser du.
Att läsförståelse och logik är låg hos dig är uppenbart.
Jag har skrivit om att jag har haft jour/beredskap, vilket du av någon anledning trodde var på 80-talet. Jag förklarade att jag gick i grundskola på 80-talet och nu tror du att jag beställde hantverkare på 70-talet?

Jag har skrivit om hur nöjd jag var med rörmokaren som hjälpte mig med en jobb som tog 15 minuter, trots att fakturan landade på 3 timmar, plus en dyr servicebil. Jag var nöjd för att han redan innan förvarnade mig om det. Och du drar slutsatsen att det måste vara gratis för att jag ska vara nöjd?

Om du funderar lite på hur det brukar se ut i de trådar du involverar dig i så kommer du kanske upptäcka att du ofta missförstår folk och att folk inte förstår vad du skriver, så istället för att tillskriva mig åsikter jag inte har så tycker jag du ska sätta mig på ignore så slipper du se det och så slipper du kommentera.
 
  • Gilla
  • Haha
Derbyboy och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.
Helt rätt,
 
Fairlane Fairlane skrev:
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.
Det är väl klart att man kan och bör tala om sin debiteringsmodell för kunden.
Men nu gör inte alla det som du vet. Så med en dåres envishet så rekommenderar jag därför alla konsumenter att fråga om pris och helst få det skriftligt om hantverkaren inte självmant berättar om detta.

Och alla som tror att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln kommer självfallet bli fortsatt besvikna. Tror knappast någon hantverkare kommer förklara att man måste ta betalt för sin arbetstid när man transporterar sig till kund eller handlar material åt kund.

Så trådarna lär fortsätta.;)
 
  • Gilla
MPinje och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl klart att man kan och bör tala om sin debiteringsmodell för kunden.
Men nu gör inte alla det som du vet. Så med en dåres envishet så rekommenderar jag därför alla konsumenter att fråga om pris och helst få det skriftligt om hantverkaren inte självmant berättar om detta.

Och alla som tror att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln kommer självfallet bli fortsatt besvikna. Tror knappast någon hantverkare kommer förklara att man måste ta betalt för sin arbetstid när man transporterar sig till kund eller handlar material åt kund.

Så trådarna lär fortsätta.;)
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.

Du kan arguments dig blodig här.. dessa företagare borde inte få driva något med den mentaliteten...

Man plockar ut delar av argumenten för att hålla diskussioner igång och vissa hittar på saker och lägger orden i munnen på en..

Det mest sjuka är att man sitter och lägger tid på att förklara en massa här på forumet men i verkligheten så får Felix 23 skylla sig själv som inte fråga (fast han inte visste att han ens skulle fråga något)..
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.

Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.

Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?

Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.:rofl:

Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.

Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.
 
  • Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.

Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.

Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?

Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.:rofl:

Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.

Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.
Helt enig med dig på samtliga områden. Det som förvånar mig är när firmor som verkar riktigt seriösa och som funnits i många och år gör arbeten både mot företag/myndigheter och privatpersoner inte förstår vad negativa kommentarer kan göra, särskilt nu när det kommer ut på Internet snabbt.

Och ja, det var en märkligt tråd där TS tyckte ROT-avdraget var så komplicerat så det kom ett "äh, skiter i detta". Det rörde sig väl om cirka 40'...
 
Sittställning Forlowt skrev:
Du kan arguments dig blodig här.. dessa företagare borde inte få driva något med den mentaliteten...

Man plockar ut delar av argumenten för att hålla diskussioner igång och vissa hittar på saker och lägger orden i munnen på en..

Det mest sjuka är att man sitter och lägger tid på att förklara en massa här på forumet men i verkligheten så får Felix 23 skylla sig själv som inte fråga (fast han inte visste att han ens skulle fråga något)..
Dessa företagare? Låter som du missuppfattat många företagare här på forumet? Visst finns det folk som skrivet att man får skylla sig själv. Men det finns också många som rekommenderar konsumenter här på forumet att ställa frågor om man inte fått svar på frågorna man har i skallen.
En viktig sådan fråga rör självfallet priset.

Några svarar då: Börjar ställa frågor så tycker hantverkaren att jag är jobbig och vill inte göra jobbet.

HALLÅ KONSUMENT! Byt hantverkare illa bums.

Så till Felix 23 skriver jag. Ägna 1 Tim av ditt liv och läs på lite. Gå gärna in på Hallå konsument och läs. Se till att få ett skriftligt avtal.
Den här timman kommer vara väl investerad. Tro Mig!
 
  • Gilla
MPinje och 2 till
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.

Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.

Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?

Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.:rofl:

Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.

Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.
Givetvis så, men som du ser bevis på här i forumet gång på gång så har vissa kunder inget emot denna otydlighet för att kunna få ryggdunkningar på forumet och eventuellt kunna bestrida och förhala.

Så fort motargument presenteras här försvinner dessa personer illa kvickt för att efter någon vecka dyka upp igen med samma åsikter.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Helt enig med dig på samtliga områden. Det som förvånar mig är när firmor som verkar riktigt seriösa och som funnits i många och år gör arbeten både mot företag/myndigheter och privatpersoner inte förstår vad negativa kommentarer kan göra, särskilt nu när det kommer ut på Internet snabbt.

Och ja, det var en märkligt tråd där TS tyckte ROT-avdraget var så komplicerat så det kom ett "äh, skiter i detta". Det rörde sig väl om cirka 40'...
Förstår inte varför vissa här oroar sig över företagens rykte. De har nog koll själva.
Kommer det tillräckligt mycket negativ publicitet kommer säkert påverkan märkas, och det är ju bra.

Men i de flesta fall som vi löser om här, det togs betalt en halvtimme för mycket etcetera så är det troligen så att trådskaparen tillför den lilla procenten missnöjda som varje företag har.
 
Alltså vi lever för fn inte i nått dagis vill man veta innan vad det kostar så fråga.
Annars betala och se glad ut
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
harry73
I isobarik skrev:
Alltså vi lever för fn inte i nått dagis vill man veta innan vad det kostar så fråga.
Annars betala och se glad ut
Du menar att hantverkaren lever i nått dagis när den inte kan säga vad han vill ha i förväg?

Jag trodde hantverkaren var proffset med mest erfarenhet av hur beställningen går till.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Du menar att hantverkaren lever i nått dagis när den inte kan säga vad han vill ha i förväg?

Jag trodde hantverkaren var proffset med mest erfarenhet av hur beställningen går till.
Inget dagis.
Såvida du inte är miljardär och pengar saknar betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.