87 004 läst · 873 svar
87k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 657 inlägg
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.T toyboy skrev:Nu var i och för sig rörmokare knepigt att använda som exempel då dom är bland dom yrkesgrupper som har störst bredd och har störst utveckling under årens lopp vilket gör att du har en uppsjö av möjligt material som kan vara monterat eller ska monteras. Men dom kan absolut ha ett tim pris och framkörning men hur lång tid och vad det kommer att kosta är som att fråga hur långt är ett snöre. Visst är det byte av en toalett så går det att säga på ett ungefär. Bara som en sån enkel sak som att byta en köksblandare kan variera på allt mellan 30min och typ 3 tim

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 657 inlägg
Att läsförståelse och logik är låg hos dig är uppenbart.E El-Löken66 skrev:
Jag har skrivit om att jag har haft jour/beredskap, vilket du av någon anledning trodde var på 80-talet. Jag förklarade att jag gick i grundskola på 80-talet och nu tror du att jag beställde hantverkare på 70-talet?
Jag har skrivit om hur nöjd jag var med rörmokaren som hjälpte mig med en jobb som tog 15 minuter, trots att fakturan landade på 3 timmar, plus en dyr servicebil. Jag var nöjd för att han redan innan förvarnade mig om det. Och du drar slutsatsen att det måste vara gratis för att jag ska vara nöjd?
Om du funderar lite på hur det brukar se ut i de trådar du involverar dig i så kommer du kanske upptäcka att du ofta missförstår folk och att folk inte förstår vad du skriver, så istället för att tillskriva mig åsikter jag inte har så tycker jag du ska sätta mig på ignore så slipper du se det och så slipper du kommentera.
Helt rätt,Fairlane skrev:
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.
Det är väl klart att man kan och bör tala om sin debiteringsmodell för kunden.Fairlane skrev:
Håller helt med dig, att ge ett pris utan att titta på sakerna går inte, men som du skrev så kan man såkalrt tala om vilket timpris man har (med/utan jour), vilket som är minsta antal timmar man fakturerar för etc. Säger man att man alltid fakturerar för minst 3 timmar så kan jag ju fundera på om det är något mer jag behöver ha hjälp med än byta kranen. Om det tar 3 timmar att byta kranen så hanns inte det andra med, men tar det 30 minuter så hinner jag kanske få in något annat i de timmar jag betalar för.
Men nu gör inte alla det som du vet. Så med en dåres envishet så rekommenderar jag därför alla konsumenter att fråga om pris och helst få det skriftligt om hantverkaren inte självmant berättar om detta.
Och alla som tror att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln kommer självfallet bli fortsatt besvikna. Tror knappast någon hantverkare kommer förklara att man måste ta betalt för sin arbetstid när man transporterar sig till kund eller handlar material åt kund.
Så trådarna lär fortsätta.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 657 inlägg
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.Krille-72 skrev:
Det är väl klart att man kan och bör tala om sin debiteringsmodell för kunden.
Men nu gör inte alla det som du vet. Så med en dåres envishet så rekommenderar jag därför alla konsumenter att fråga om pris och helst få det skriftligt om hantverkaren inte självmant berättar om detta.
Och alla som tror att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln kommer självfallet bli fortsatt besvikna. Tror knappast någon hantverkare kommer förklara att man måste ta betalt för sin arbetstid när man transporterar sig till kund eller handlar material åt kund.
Så trådarna lär fortsätta.![]()
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.
Fairlane skrev:
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.
Du kan arguments dig blodig här.. dessa företagare borde inte få driva något med den mentaliteten...
Man plockar ut delar av argumenten för att hålla diskussioner igång och vissa hittar på saker och lägger orden i munnen på en..
Det mest sjuka är att man sitter och lägger tid på att förklara en massa här på forumet men i verkligheten så får Felix 23 skylla sig själv som inte fråga (fast han inte visste att han ens skulle fråga något)..
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.Fairlane skrev:
Absolut bör man fråga, det tror jag ingen säger något emot.
Det som mest förvånar mig är uttalanden som "Frågar du inte så skyll dig själv. Vi har ingen skyldighet att tala om det om du inte frågar": Då verkar man ha missat att firman kan få ett oförtjänt dåligt rykte, något som man enkelt hade kunnat undvika genom tydlighet. Det är som att man inte ens förstår att det kan vara ett problem för firman.
Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.
Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?
Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.
Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.
Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 657 inlägg
Helt enig med dig på samtliga områden. Det som förvånar mig är när firmor som verkar riktigt seriösa och som funnits i många och år gör arbeten både mot företag/myndigheter och privatpersoner inte förstår vad negativa kommentarer kan göra, särskilt nu när det kommer ut på Internet snabbt.Krille-72 skrev:
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.
Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.
Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?
Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.
Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.
Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.
Och ja, det var en märkligt tråd där TS tyckte ROT-avdraget var så komplicerat så det kom ett "äh, skiter i detta". Det rörde sig väl om cirka 40'...
Dessa företagare? Låter som du missuppfattat många företagare här på forumet? Visst finns det folk som skrivet att man får skylla sig själv. Men det finns också många som rekommenderar konsumenter här på forumet att ställa frågor om man inte fått svar på frågorna man har i skallen.Forlowt skrev:
Du kan arguments dig blodig här.. dessa företagare borde inte få driva något med den mentaliteten...
Man plockar ut delar av argumenten för att hålla diskussioner igång och vissa hittar på saker och lägger orden i munnen på en..
Det mest sjuka är att man sitter och lägger tid på att förklara en massa här på forumet men i verkligheten så får Felix 23 skylla sig själv som inte fråga (fast han inte visste att han ens skulle fråga något)..
En viktig sådan fråga rör självfallet priset.
Några svarar då: Börjar ställa frågor så tycker hantverkaren att jag är jobbig och vill inte göra jobbet.
HALLÅ KONSUMENT! Byt hantverkare illa bums.
Så till Felix 23 skriver jag. Ägna 1 Tim av ditt liv och läs på lite. Gå gärna in på Hallå konsument och läs. Se till att få ett skriftligt avtal.
Den här timman kommer vara väl investerad. Tro Mig!
Givetvis så, men som du ser bevis på här i forumet gång på gång så har vissa kunder inget emot denna otydlighet för att kunna få ryggdunkningar på forumet och eventuellt kunna bestrida och förhala.Krille-72 skrev:
Jag tror faktiskt vi kan ta det längre än så. Är helt övertygad om att vissa som tampas på privatmarknaden har satt i system att vara otydliga för att lättare få jobb. Dom vet mycket väl att det kommer bli tjafs och missnöjda kunder men det verkar som det fullständigt skits i detta.
Skulle konsumenter bli lite mer noggranna att avtala om pris så skulle många oseriösa få problem. Men det buggar på att man lägger ner 1 Tim av sitt liv och löser på lite innan man anlitar en hantverkare. Den utbildningen verkar inte vara så poppis när man läser vissa inlägg i detta forum.
Tror du var inne i tråden nyligen där Ta frågade om rotavdrag?
Det var väl ett lite större jobb runt 150” om jag minns rätt. Ts verkade ha fått en offert men visste inte vad han skulle betala. När han frågade hantverkaren om hur det funkade med rot fick han svaret att det var moms.
Då börjar iaf jag fundera hur man kan beställa ett arbete för runt 150” och inte fatta vad man ska betala i slutändan. Jag börjar också fundera om man valt rätt firma när man får svaret att rotavdrag är moms.
Framförallt undrar jag om man inte bör ställa den frågan innan man ingår ett avtal.
Nästan vad man än köper idag så måste man vara vaken. Annars är risken stor att man får betala för mycket.
Så fort motargument presenteras här försvinner dessa personer illa kvickt för att efter någon vecka dyka upp igen med samma åsikter.
Förstår inte varför vissa här oroar sig över företagens rykte. De har nog koll själva.Fairlane skrev:
Helt enig med dig på samtliga områden. Det som förvånar mig är när firmor som verkar riktigt seriösa och som funnits i många och år gör arbeten både mot företag/myndigheter och privatpersoner inte förstår vad negativa kommentarer kan göra, särskilt nu när det kommer ut på Internet snabbt.
Och ja, det var en märkligt tråd där TS tyckte ROT-avdraget var så komplicerat så det kom ett "äh, skiter i detta". Det rörde sig väl om cirka 40'...
Kommer det tillräckligt mycket negativ publicitet kommer säkert påverkan märkas, och det är ju bra.
Men i de flesta fall som vi löser om här, det togs betalt en halvtimme för mycket etcetera så är det troligen så att trådskaparen tillför den lilla procenten missnöjda som varje företag har.
Du menar att hantverkaren lever i nått dagis när den inte kan säga vad han vill ha i förväg?I isobarik skrev:
Jag trodde hantverkaren var proffset med mest erfarenhet av hur beställningen går till.