Hej Linda71
Är du ens hantverkare eller sitter du på kontoret och dirigerar och fakturerar?

Fokucera på de bra kunderna istället och glöm de jobbiga!

Och glöm inte att de som beställer jobb allt om oftast är byggherrar rent juridiskt och även är fastighetsägare med allt ansvar det innebär.

E
P Pin skrev:
Då kan du spara på bläcket och undvika missförstånd och skriva jouravgift 4000 kr. I de fyra ” timmarna” ingår ju ingen arbetstid ändå så det är bara en kostnad för kunden. Vad skiljer dessa fyra timmar från de 1800? Båda är ju någon sorts startavgift.

Jag har ingen åsikt om du tar 1000, 10 000 eller 20 000 bara det är tydligt vad som gäller.
Olika hur olika kollektivavtal reglerar detta och en fråga för komplicerad att gå särskilt djupt in på i detta forum.

Men om vi ponerar att dessa industrijobb ur säkerhetssynpunkt kräver minst två hen.
Och avtalet är skrivet som så att minst ersättning för 3h ska utgå per hen.

Då går det ju att räkna ut att det minst kommer uppstå en merkostnad på 4h utfyllnadstimmar per utryckning.

Sen har vi även denna aspekten med nattvila, det vill säga dygnsvila som påkalla för arbeten utförda utanför ordinarie arbetstid som stör 8/11-h påkallade vilotimmar.

Här blir det genast lite klurigare.

För kostnaden kommer ju hamna på företaget.

Har den anställde varit ute 5h på torsdagnatten och egentligen skulle jobbat fredagen så uppstår ju en kostnad om 8h nattvila.

Men denna är kanske utslagen på 3 olika kunder. Då blir det svårt att få det riktigt rättvist och som regel kan detta regleras med ett generellt tillägg som företaget sett täcker kostnaden.

Är beredskapen till en och samma kund kan ju dygnsvilan regleras i avtal istället.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Olika hur olika kollektivavtal reglerar detta och en fråga för komplicerad att gå särskilt djupt in på i detta forum.

Men om vi ponerar att dessa industrijobb ur säkerhetssynpunkt kräver minst två hen.
Och avtalet är skrivet som så att minst ersättning för 3h ska utgå per hen.

Då går det ju att räkna ut att det minst kommer uppstå en merkostnad på 4h utfyllnadstimmar per utryckning.

Sen har vi även denna aspekten med nattvila, det vill säga dygnsvila som påkalla för arbeten utförda utanför ordinarie arbetstid som stör 8/11-h påkallade vilotimmar.

Här blir det genast lite klurigare.

För kostnaden kommer ju hamna på företaget.

Har den anställde varit ute 5h på torsdagnatten och egentligen skulle jobbat fredagen så uppstår ju en kostnad om 8h nattvila.

Men denna är kanske utslagen på 3 olika kunder. Då blir det svårt att få det riktigt rättvist och som regel kan detta regleras med ett generellt tillägg som företaget sett täcker kostnaden.

Är beredskapen till en och samma kund kan ju dygnsvilan regleras i avtal istället.
Kunden är inte arbetsgivare och har ingenting med något av detta att göra.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Kunden är inte arbetsgivare och har ingenting med något av detta att göra.
Som sagt, lite för komplicerat att diskutera här. Men vissa verkar undra över bakgrunden.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som sagt, lite för komplicerat att diskutera här. Men vissa verkar undra över bakgrunden.
Bakgrunden behöver inte vara transparent mot kund. Det förvirrar snarare än hjälper.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Bakgrunden behöver inte vara transparent mot kund. Det förvirrar snarare än hjälper.
Nu diskuterar vi ju bara i ett forum.
Jag har aldrig påstått att detta ska kommuniceras ut till slutkund.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu diskuterar vi ju bara i ett forum.
Jag har aldrig påstått att detta ska kommuniceras ut till slutkund.
Nä men du säger det till mig (svar på mitt inlägg) och då kommenterar jag det. Om det är ”vissa” som har problem att förstå bakgrunden så svara dem istället eller skriv en ny post som inte besvarar en tidigare post.

Jag har ej heller sagt någonting om det du skriver om.

E
P Pin skrev:
Nä men du säger det till mig (svar på mitt inlägg) och då kommenterar jag det. Om det är ”vissa” som har problem att förstå bakgrunden så svara dem istället eller skriv en ny post som inte besvarar en tidigare post.

Jag har ej heller sagt någonting om det du skriver om.
Detta är ett diskussionsforum, du kanske ska fråga dig själv varför du känner behov av att skriva dessa onödiga inlägg. Vill du inte läsa så står det dig fritt att låta bli.

Var ser du att du måste besvara allt där du blir citerad? Då hade detta ju varit en chat och inte ett diskussionsforum.

Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Nej!

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
harry73
I Iggyboy skrev:
Nej!
Välkommen på Byggahus och får jag gratulera med ett fantastiskt nyanserat och välbalanserat första inlägg.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Välkommen på Byggahus och får jag gratulera med ett fantastiskt nyanserat och välbalanserat första inlägg.
Jag tycker Iggyboy skrev klart, enkelt, kort och på svenska. Precis som jag fick lära mig av min svensklärare på gymnasiet.

harry73
L Tommy Lövgren skrev:
Jag tycker Iggyboy skrev klart, enkelt, kort och på svenska. Precis som jag fick lära mig av min svensklärare på gymnasiet.
Det var ju tur att du kunde bli hantverkare med sån svensklärare

E
harry73 harry73 skrev:
Inget som säger att Hantverkaren måste kunna svenska.

Aktuellt regelverk däremot..

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag är inte hantverkare, men jag har anlitat mycket hantverkare i mina dagar. Till 99% utan problem eller klagan på pris eller kvalité

E El-Löken66 skrev:
Detta är ett diskussionsforum, du kanske ska fråga dig själv varför du känner behov av att skriva dessa onödiga inlägg. Vill du inte läsa så står det dig fritt att låta bli.

Var ser du att du måste besvara allt där du blir citerad? Då hade detta ju varit en chat och inte ett diskussionsforum.
Onödiga? Vem bestämmer det? Är det inte god ton att läsa direkta svara på inlägg man gjort och vid behov bemöta dessa? Det är väl just det som gör det till ett diskussionsforum. Jag har ingen intention att sluta att läsa. Eller svara. Det är inte en chat med dig, jag svarar främst för att andra inte ska tro att det du skriver är relevant eller den enda sanningen.

Jag vet att blockera finns, men tycker inte det ska vara nödvändigt, så tipsa inte om det när du svarar på detta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.