86 784 läst · 873 svar
87k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 628 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 628 inlägg
Det kan stämma, men det går att komma överens om vad man ska svara.E El-Löken66 skrev:
"Takjobb=alltid två personer, glöm inte att upplysa kunden om det"
"Glöm inte att upplysa kunden om att vi debiterar minst för tre timmar. Är det två personer bli det minst 6 timmar"
etc
Det beror lite på vilket företag det är etc, men lösningen har du ovanför.E El-Löken66 skrev:
Återigen något man kan beställa från telefontjänsten. "Om det är takjobb, be kunden bekräfta att det finns stege för att komma upp på taket och förankringspunkter på taket och var tydlig med att om det saknas när hantverkaren kommer så får du betala för utryckningen ändå"E El-Löken66 skrev:
Nej, bedömningen baserades inte på om det gick att vänta till dagsljus eller inte, utan det var att det saknades förankringspunkter och stegeE El-Löken66 skrev:
Tydligen inte.E El-Löken66 skrev:
Det är kanske självklart för dig och många fler, men det finns faktiskt många som inte tycker det är givet att man har stege för att komma upp på taket. Jag hade det inte första året jag bodde i huset. hade jag fått ett behov att ta mig upp på taket så hade jag köpt en stege och jag trodde att om jag beställde ett jobb som behövde utföras på taket (exempelvis sotning) så hade de stege med sig. När jag beställde sotare så sa de faktiskt att jag behövde hålla med en stege. Så de ansåg iallafall inte att det var dumt att nämna?E El-Löken66 skrev:
Visst kan det vara så att den som ringer inte befinner sig på plats, men om det regnar in mitt i natten så tror jag inte risken är stor att de befinner sig 20 mil bort. Och inte fasen ringer jag in en jour till grannens hus. Vem ska betala den fakturan, jag eller grannen?
Jag håller med om att man inte kan fråga om allt, eller informera om allt, men det enklaste kan man avhandla för att slippa missförstånd och problem.
Här är vi överens. Det förutsätter ju att informationen finns på hemsidan, vilket som vi vet är ovanligt, även om det finns undantag där det finns.E El-Löken66 skrev:
Nja, vi har iallafall kundens version, så lite mer än noll vet vi. Sen kanske han ljuger, men som en allmän diskussion fungerar det att ha den utgångspunken att samtalet förlöpt som kunden beskrivit det.E El-Löken66 skrev:
Följande anges i Konsumentverkets vägledning om prissättning:T Thörre skrev:Som jag sa lika lång som djupet på en grop och då du själv står i gropen nu så kan du själv mäta.
Din frågeställning är fel. Ingen förväntar sig ett fastpris på varje moment jour eller inte men som Fairline sa att kunna uppge timdebitering och andra kostnader i förväg är inte för mycket begärt. Fast pris får man först när hantverkaren varit på plats och själv uppskattat kostnaden, en tjänst som man dessutom vill veta innan om företaget tar betalt för eller inte.
Så hur djup är gropen?
”I många fall är en tjänst inte bestämd förrän näringsidkaren och konsumenten har kommit överens om vad som ska göras. Först då uppkommer skyldigheten att informera om priset. Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster. Ibland går det inte att fastställa priset i förväg. I dessa fall ska näringsidkaren istället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestämts. Den kan till exempel anges som arbetskostnad per timme och materialkostnad per enhet, tillsammans med en uppskattad kostnad för arbetstid och material. En lämnad ungefärlig prisuppgift för en tjänst får, enligt konsumenttjänstlagen (1985:716), inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte annat avtalats.”
jag driver eget och det jag kan hålla med, när det kommer till kunder som är privatpersoner, gäller det att vara väldigt tydlig med allt för att undvikas tjafs som detta.Fairlane skrev:
Ok, då reder vi ut det då.
Kunden ringer sitt försäkringsbolag som hänvisar till jourfirman som kunden ringer. Dvs kunden ringer och säger att det regnar in.
- Kunden vet med 99% sannolikhet inte om det krävs 1, 2 eller 10 personer för den här typen av jobb, men det vet den som svarar i telefonen, så redan där kan de säga att två personer behövs.
11500 var tydligen en minimikostnad för detta. Om man talat om det för kunden och även flaggat för att det är möjligt att man inte kan lösa problemet direkt så har kunden två val, be de komma ändå, vänta till nästa dag. Om han ber de komma ändå så får han såklart betala och kan inte klaga.
- Kunden vet med 99% säkerhet inte om det krävs något särskilt för att hantverkaren ska kunna gå upp på taket, men det vet den som åker på jobbet (annars hade de inte skickat två personer), så de borde kunnat ställa frågan till kunden redan i telefon. Om kunden då sagt att det finns bra stegar och förankringspunkter och det sen inte visar sig finnas, ja då ska kunden såkalrt betala. Om kunden sagt att det inte finns så borde man inte åkt alls.
- Om det regnar in, så är det med sannolikhet regn... Det kanske slutat när hantverkaren kommer fram, men jag gissar att problemet är att det fortfarande är blött = halt?
- Kunden vet inte att hen behöver tillhandahålla med stege för att komma upp på taket, det vet garanterat den som åker på ärendet, så hade man ställt frågan redan där hade man kunnat strunta i att åka.
Var det här ett bra jobb för firman eller för kunden? Jag tycker det var uselt för båda och då är det en dålig affär. Om företaget ställt några frågor och varit tydlig med prisbilden (man behöver inte vara exakt, men man kan säga "För den här typen av arbete kostar det minst 11500:-, men det kan bli mer) så hade man haft en nöjd kund. Eventuellt hade man inte fått denna affär, men kanske andra. Hade man inte fått affären så hade iallafall killarna fått sova. Som det är nu så fick man in 11500:-, killarna tappade sömn och kunden kommer aldrig anlita bolaget i framtiden och troligen ingen i bekantskapskretsen heller.
Vad gäller kostanden, besluten så backar jag dom men ja, hade de haft en bättre kommunikation så kanske allt detta hade undvikits.
Vi har jour och när jag skickar ut folk (främst gäller detta mot större företag/industrier)
då gäller följande när det kommer till ersättningen:
4h ’a 550kr (oavsett hur kort besöket är)
Den faktiska tiden de jobbade a’ 550kr + 100% OB
1800kr jouravgift
så hade det varit mina killar som åkt ut på detta så hade jag fakturerat:
4h x 550kr x 2man = 4400kr
1800kr x 2 = 3600
1h x 1100kr x 2man = 2200kr
Summa: 10200kr +moms
Jouren finns för alla andras skulle utom min/vår. Fick mina killar och jag välja så skulle vi inte ha någon jour, men det är ett ont måste när kunder förväntar sig det. Det ska det kosta för det är som sagt inte så spännande att släppa allt i tid och otid för att ”släcka en brand” åt kunden. Utan dessa påslag skulle jag inte få upp en enda montör ur sängen när det väl blir dags. Har aldrig någonsin fått klagomål på industrisidan att ”vad mkt det kostade” de är alltid glada att vi kom ut och hjälpte till när det behövdes.
På privata sidan är det väldigt annorlunda då där ska inget få kosta något. Jag har lärt mig och det första jag skulle säga är dessa kostnader, aningen kör vi eller så får jag somna om. Allt däremellan är jag inte intresserad av.
Redigerat:
Det kan ju till och med vara som så att en tredje person blir involverad för att fatta beslutet vad som ska göras. Vid oklara lägen.J jani84 skrev:jag driver eget och det jag kan hålla med, när det kommer till kunder som är privatpersoner, är att vara väldigt tydlig med allt pga tjafs som detta.
Vad gäller kostanden, besluten så backar jag dom men ja, hade de haft en bättre kommunikation så kanske allt detta hade undvikits.
Vi har jour och när jag skickar ut folk (främst gäller detta mot större företag/industrier)
då gäller följande när det kommer till ersättningen:
4h ’a 550kr (oavsett hur kort besöket är)
Den faktiska tiden de jobbade a’ 550kr + 100% OB
1800kr jouravgift
så hade det varit mina killar som åkt ut på detta så hade jag fakturerat:
4h x 550kr x 2man = 4400kr
1800kr x 2 = 3600
1h x 1100kr x 2man = 2200kr
Summa: 10200kr +moms
Jouren finns för alla andras skulle utom min/vår. Fick mina killar och jag välja så skulle vi inte ha någon jour, men det är ett ont måste när kunder förväntar sig det. Det ska det kosta för det är som sagt inte så spännande att släppa allt i tid och otid för att ”släcka en brand” åt kunden. Utan dessa påslag skulle jag inte få upp en enda montör ur sängen när det väl blir dags. Har aldrig någonsin fått klagomål på industrisidan att ”vad mkt det kostade” de är alltid glada att vi kom ut och hjälpte till när det behövdes.
På privata sidan är det väldigt annorlunda då där ska inget få kosta något. Jag har lärt mig och det första jag skulle säga är dessa kostnader, aningen kör vi eller så får jag somna om. Allt däremellan är jag inte intresserad av.
Då kan denna komma att kosta 3h också. För ett telefonsamtal.
Ber om ursäkt, en dryg fråga fick ett drygt svar.E El-Löken66 skrev:
Som brukligt så är väl kommunikationen det som felar i dom flesta fall och skapar dom flesta av dessa trådar.
Om alla la fem minuter extra på att uppge och fråga vid beställning så skulle det spara timmar i andra änden. Speciellt för oss på BH som måste älta detta i trådar i flera veckor. Så tänk på oss nästa gång ni beställer jobb, fråga pris innan... snälla..
Varför lägger du inte in 4 x 560 i jouravgiften som då skulle bli 1800 + 2200 = 4000 kr + moms. Du tycks ju ändå debitera arbetad tid utanför de 4 timmarna som örfil minimidebitering. Jag skulle lätt kunna missförstå det med att 4 timmar var minimum men att utfört arbete upp till fyra timmar (inklusive restid) ingick. Nu är4 h en fast avgift och så kommer utfört arbete ovanpå det, eller missförstår jag dig?J jani84 skrev:jag driver eget och det jag kan hålla med, när det kommer till kunder som är privatpersoner, är att vara väldigt tydlig med allt pga tjafs som detta.
Vad gäller kostanden, besluten så backar jag dom men ja, hade de haft en bättre kommunikation så kanske allt detta hade undvikits.
Vi har jour och när jag skickar ut folk (främst gäller detta mot större företag/industrier)
då gäller följande när det kommer till ersättningen:
4h ’a 550kr (oavsett hur kort besöket är)
Den faktiska tiden de jobbade a’ 550kr + 100% OB
1800kr jouravgift
så hade det varit mina killar som åkt ut på detta så hade jag fakturerat:
4h x 550kr x 2man = 4400kr
1800kr x 2 = 3600
1h x 1100kr x 2man = 2200kr
Summa: 10200kr +moms
Jouren finns för alla andras skulle utom min/vår. Fick mina killar och jag välja så skulle vi inte ha någon jour, men det är ett ont måste när kunder förväntar sig det. Det ska det kosta för det är som sagt inte så spännande att släppa allt i tid och otid för att ”släcka en brand” åt kunden. Utan dessa påslag skulle jag inte få upp en enda montör ur sängen när det väl blir dags. Har aldrig någonsin fått klagomål på industrisidan att ”vad mkt det kostade” de är alltid glada att vi kom ut och hjälpte till när det behövdes.
På privata sidan är det väldigt annorlunda då där ska inget få kosta något. Jag har lärt mig och det första jag skulle säga är dessa kostnader, aningen kör vi eller så får jag somna om. Allt däremellan är jag inte intresserad av.
men hantverkare har ingen som helst upplysningsskyldighet , men svara på frågor kan dom, fråga på eller betala och se glad utM MrDizzy skrev:Jag personligen tycker att du inte tänker till.
Att fråga hur långt snöret är, är att samma sak som att få be om fast pris på ett jobb utan att beskriva vad jobbet är.
Det är ingen som begär att hantverkare ska ge fast pris på ett okänt jobb.
Det som begärs är den enkla informationen om vad de kostar per timme, ev jour/beredskaps påslag och att servicebil tillkommer.
Så ett seriöst svar på din fråga
"hur långt är ett snöre"
är
"Våra snören kommer på 20/50/100m rullle och kan kapas till den längd du behöver om det är kortare. Tyvärr har vi inte länge än 100m. De går skarva men det är inte säkert att det är lämpligt till det du ska använda det till. och vi tar 15kr /m för snöret i den längd du behöver. Du behöver inte betala för hela rullen"
Sluta leka fån!
btw du frågade inte hur tjock snöret skulle vara eller vad jag skall använda det till , så att du skall kunna upplysa mig om att det snöret jag valt är lämpligt för det ända målet.
ta da .....

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 628 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 628 inlägg

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 628 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 628 inlägg
Om jag förstår vissa skribenter i tråden så är det så här det ska vara:
1. Kunden ska alltid fråga om priset, leverantören har ingen som helst anledning att nämna priset om inte kunden frågar, inte ens egenintresset att minska risken för tjafs i slutändan.
2. Om kunden ställer frågan om priset så kan leverantören inte säga exakt vad det kostar förrän arbetet är färdigt, alltså kan inte ens leverantören nämna minimiarvode och vad som ingår eller att det kan bli dyrare.
Varför i helv...e ska kunden då ställa en fråga om priset om man ändå inte kan uppge någonting?
1. Kunden ska alltid fråga om priset, leverantören har ingen som helst anledning att nämna priset om inte kunden frågar, inte ens egenintresset att minska risken för tjafs i slutändan.
2. Om kunden ställer frågan om priset så kan leverantören inte säga exakt vad det kostar förrän arbetet är färdigt, alltså kan inte ens leverantören nämna minimiarvode och vad som ingår eller att det kan bli dyrare.
Varför i helv...e ska kunden då ställa en fråga om priset om man ändå inte kan uppge någonting?
ne precis som du skriver längst ned. 4h (ordinarie debitering, i mitt fall 550kr) denna är fast. Sen tillkommer den faktiska arbetstiden med 550kr+100% OBP Pin skrev:Varför lägger du inte in 4 x 560 i jouravgiften som då skulle bli 1800 + 2200 = 4000 kr + moms. Du tycks ju ändå debitera arbetad tid utanför de 4 timmarna som örfil minimidebitering. Jag skulle lätt kunna missförstå det med att 4 timmar var minimum men att utfört arbete upp till fyra timmar (inklusive restid) ingick. Nu är4 h en fast avgift och så kommer utfört arbete ovanpå det, eller missförstår jag dig?
Vad pratar du nu om?Fairlane skrev:
Om jag förstår vissa skribenter i tråden så är det så här det ska vara:
1. Kunden ska alltid fråga om priset, leverantören har ingen som helst anledning att nämna priset om inte kunden frågar, inte ens egenintresset att minska risken för tjafs i slutändan.
2. Om kunden ställer frågan om priset så kan leverantören inte säga exakt vad det kostar förrän arbetet är färdigt, alltså kan inte ens leverantören nämna minimiarvode och vad som ingår eller att det kan bli dyrare.
Varför i helv...e ska kunden då ställa en fråga om priset om man ändå inte kan uppge någonting?
Ställs frågan kommer företaget svara.
Annars ska du ju inte anlita detta.
Ja det är synd om hantvärkare och kunder är inte kloka, att hantvärkarna överhuvudtaget vill ha med kunder att göra är en gåta, och alltid så är det knapra det bär sigL Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Då kan du spara på bläcket och undvika missförstånd och skriva jouravgift 4000 kr. I de fyra ” timmarna” ingår ju ingen arbetstid ändå så det är bara en kostnad för kunden. Vad skiljer dessa fyra timmar från de 1800? Båda är ju någon sorts startavgift.J jani84 skrev:
Jag har ingen åsikt om du tar 1000, 10 000 eller 20 000 bara det är tydligt vad som gäller.