klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att reglerna om fordonsskatt ändras då och då kan vi vara överens om. Att det också i många fall är rätt komplicerat kan jag hålla med om.
Men att det skulle vara slumpmässigt (eller som vissa skriver: "finns ingen logik och rimlighet") går ju inte att hålla med om.
Det är inte någon som slumpmässigt kryssar i vilken skatt et aktuellt fordon ska ha - det baseras på regler som gäller för alla. Och det finns offenligt publicerat vad som gäller på skatteverket i detta fall (se nedan).

Storleken på fordonsskatten beror på

  • drivmedel och koldioxidutsläpp, eller
  • fordonsslag, drivmedel och skattevikt.
I vissa fall kan även följande ligga till grund för skattens storlek:
  • hemkommun,
  • antal axlar på fordonet,
  • kopplingsanordning,
  • användningssätt.
I fordonsskattetabellerna framgår hur stor skatten är för olika typer av fordon.

Exempel för Dieseldrivet fordon efter 2018:

För dieseldriven personbil som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:​


Grundbelopp360 kronor
Koldioxidkomponent (155 - 125) x 132 kronor3 960 kronor
Koldioxidkomponent (125 - 75) x 107 kronor5 350 kronor
Summa9 670 kronor
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155)2 095 kronor
Miljötillägg tas ut250 kronor
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren)12 015 kronor



Genrellt:
[länk]
Hur co2-baserad skatt räknas fram:
[länk]
Det är politiska beslut. Det är ingen naturlag. Det är inte rimligt att politiker pushar för att folk ska köpa "miljödiesel" och sen ändrar sig några år efter.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/kaM1qj/volkswagen-passat-nu-med-miljodiesel

Detta är vad som kallades "miljödiesel" av politikerna.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
73 svar i tråden men ännu ingen som förklarat att Bonus/Malus infördes 2018-07-01.

Den förhöjda vägtrafikskatten under 3 år gäller både bensin och dieselbilar även om beräkningen är olika.
Efter 3 år sjunker avgiften men den är fortfarande klart högre än innan 2018-07-01.

Dieselpartiklar dödar tiotusentals människor i hjärt och kärlsjukdomar i Europa varje år.

Nu har eller kommer de flesta länder i Europa beslutat att förbjuda äldre dieselbilar utan partikelfilter i städerna.

De första 15- 30 minuterna efter start är avgaserna orenade även med partikelfilter.

En del ”idioter” använder dieselvärmare på uppfarten samtidigt som de befinner sig själva inne i huset som har mekanisk frånluftsventilation.

En dieselvärmare har helt orenade avgaser.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
73 svar i tråden men ännu ingen som förklarat att Bonus/Malus infördes 2018-07-01.

Den förhöjda vägtrafikskatten under 3 år gäller både bensin och dieselbilar även om beräkningen är olika.
Efter 3 år sjunker avgiften men den är fortfarande klart högre än innan 2018-07-01.

Dieselpartiklar dödar tiotusentals människor i hjärt och kärlsjukdomar i Europa varje år.

Nu har eller kommer de flesta länder i Europa beslutat att förbjuda äldre dieselbilar utan partikelfilter i städerna.

De första 15- 30 minuterna efter start är avgaserna orenade även med partikelfilter.

En del ”idioter” använder dieselvärmare på uppfarten samtidigt som de befinner sig själva inne i huset som har mekanisk frånluftsventilation.

En dieselvärmare har helt orenade avgaser.
Det gjordes redan i första svaret.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är politiska beslut. Det är ingen naturlag. Det är inte rimligt att politiker pushar för att folk ska köpa "miljödiesel" och sen ändrar sig några år efter.

[länk]

Detta är vad som kallades "miljödiesel" av politikerna.
Såklart det inte är en naturlag: Men politikerna stiftar ju lagar, inklusive de som ligger till grund för skatter. Och vi väljer ju om riksdagen vart 4e år. Att det blir så "tvära" kast är ju för att vi väljare väljer att göra tvära kast i valen.
Och ine minst att det är så polariserat och tajt i riksdagen att majoriteterna skiftar så tydligt och att små partier får mycket mer att säga till om än dom annars skulle haft förstås. Dessutom leder det till populism och kortsiktiga löften (må det vara plastpåseskatt, flygskatt, eller "10 kr vid pumpen")

I fallet med skatteregler pga miljö kan man ju misstänka att Mp pressat på en del...och kanske inte haft den mest långsiktiga politiken - men det är min personliga åsikt bara...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Såklart det inte är en naturlag: Men politikerna stiftar ju lagar, inklusive de som ligger till grund för skatter. Och vi väljer ju om riksdagen vart 4e år. Att det blir så "tvära" kast är ju för att vi väljare väljer att göra tvära kast i valen.
Och ine minst att det är så polariserat och tajt i riksdagen att majoriteterna skiftar så tydligt och att små partier får mycket mer att säga till om än dom annars skulle haft förstås. Dessutom leder det till populism och kortsiktiga löften (må det vara plastpåseskatt, flygskatt, eller "10 kr vid pumpen")

I fallet med skatteregler pga miljö kan man ju misstänka att Mp pressat på en del...och kanske inte haft den mest långsiktiga politiken - men det är min personliga åsikt bara...
Vissa saker kan man inte hålla på och byta var fjärde år och ändra sig. Många beslut fattas på längre sikt. Det klarar vi av i många frågor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men att det skulle vara slumpmässigt (eller som vissa skriver: "finns ingen logik och rimlighet") går ju inte att hålla med om.
Slumpmässigt är det absolut inte.

Logik och rimlighet saknar jag dock alla dagar i veckan.

Ta bara exempel som att om du plockar bort baksätet i bilen så får exact samma bil skatten sänkt med 3/4...
Eller att en bil får skatten halverad bara för att det går att köra den på Etanol....

Logik och rimlighet vore att skatten var linjär i förhållande till fordonets utsläpp och vägslitage. En bil som släpper ut dubbelt så mycket skit i avgaserna skall ha dubbelt så hög skatt, inga om, inga men, inga konstigheter... Sen tar vi linjärt även för att kompensera för vägslitage, en bil med dubbla totalvikten får då dubbla skatten mot en med hälften så hög totalvikt...

Det enda som behöver bli krångligt här är ju att skatten på bränsle gör ju det hela självreglerande i den aspekten att ju mer en bil rullar och förbrukar bränsle, desto mer tvingas den bidra genom skatten till vägunderhåll.
Detta måste på något sätt jobbas in systemet så även elbilar får vara med och betala för vägunderhållet.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I fallet med skatteregler pga miljö kan man ju misstänka att Mp pressat på en del...och kanske inte haft den mest långsiktiga politiken - men det är min personliga åsikt bara...
Jag backar din åsikt helhjärtat..... Även väldigt lite fakta och realism, men desto mer känslor....
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det gjordes redan i första svaret.
Tyvärr inte.

Det är ett av exakt datum som gäller, registreras fordonet en dag innan gäller det gamla systemet.

Dessutom gäller Bonus / Malus inte enbart dieselbilar utan både dieslar och bensinare efter utsläppsnivå.
Miljödiesel 😂 var något som bilindustrin/ lobbyn ”uppfann” och motorjournalister snabbt anammade för att fortsätta erhålla reklamintäkter och lanseringsresor.
 
S Styrman_jansson skrev:
Varför du bli tokig i en dylik? Berlingon är tyst ( fördelen med relativt smala däck) och utan dieselknatter. Bekväm fransk fjädring, väldigt rymlig ( jag är 1,93 lång) och 110hk och 210nm räcker gott till 1400kg bil. Ingen raket men absolut inga problem att ligga i 120 på motorvägen eller köra om.

Finns naturligtvis det som skulle kunna vara bättre. Jag saknar en sjätte växel på min ( kom senare), inredningen är väldigt plastig ( men verkar hålla bra) och en trepip har ju en lite speciell gång som man kanske inte gillar.

Jag ska tillägga att det är en Berlingo Multispace jag talar om, alltså den femsitsiga.

Och så har vi byggt en campinglåda till den så man kan semestra i den ;)
[bild]
Kör norr om 3000 mil per år i jobbet och en typ berlingo/caddy skåp är trånga och oergonomiska när man har lite kroppslängd och får välja mellan att sitta i 90° eller fälla ihop benen för att rymmas.

Sen alla små skåpbilar (cargo varianter)jag har kört är bullriga det är sommatt dom har struntat i ljudisolering när dom smäller ihop arbetsvarianten.

Har förbättrat min hilux genom att riva ur all inredning förutom instrumentpanelen men i övrigt plåtren och först lagt ett lager aluminiumbeklädd bitumenmatta och sen ovanpå det 4mm closed cell skum och sen innan alla paneler monterades tillbaka fick dom samma behandling.

Gjorde en himla skillnad i ljudkomfort, enda nackdelen är att den är värmeisolerand så man kan inte ha autoläge på fläkten för den går så sakta så det immar på rutorna utan man får välja värme och sen sätta fläkten i manuellt så man har lite cirkulation.
 
L Lutte skrev:
Kör norr om 3000 mil per år i jobbet och en typ berlingo/caddy skåp är trånga och oergonomiska när man har lite kroppslängd och får välja mellan att sitta i 90° eller fälla ihop benen för att rymmas.
Hmm, jag är 1.93 lång och har inga problem att köra 50-60 mil på en dag i Berlingon. Kanske är det skillnad på Multispacen där det inte är "en vägg" bakom förarsätet.
L Lutte skrev:
Sen alla små skåpbilar (cargo varianter)jag har kört är bullriga det är sommatt dom har struntat i ljudisolering när dom smäller ihop arbetsvarianten.
Det kan säkert vara annorlunda i arbetsvarianten. Förstå mig rätt, jag har kört tystare bilar än Berlingon, men den är tystare än många andra vanliga kombibilar jag kört. De har nog tryckt in en del ljudisolering i Multispacen.
L Lutte skrev:
Har förbättrat min hilux genom att riva ur all inredning förutom instrumentpanelen men i övrigt plåtren och först lagt ett lager aluminiumbeklädd bitumenmatta och sen ovanpå det 4mm closed cell skum och sen innan alla paneler monterades tillbaka fick dom samma behandling.

Gjorde en himla skillnad i ljudkomfort, enda nackdelen är att den är värmeisolerand så man kan inte ha autoläge på fläkten för den går så sakta så det immar på rutorna utan man får välja värme och sen sätta fläkten i manuellt så man har lite cirkulation.
Ptja då har du ju gjort extra åtgärder som går att göra på i princip alla bilar så då har det ju inte så mycket att göra med just bilval.

En enkel sak som gör rätt stor skillnad på de flesta bilar är ju däck. Speciellt att inte välja för breda och att ha lite profil på dem.
 
B Boende45 skrev:
73 svar i tråden men ännu ingen som förklarat att Bonus/Malus infördes 2018-07-01.

Den förhöjda vägtrafikskatten under 3 år gäller både bensin och dieselbilar även om beräkningen är olika.
Efter 3 år sjunker avgiften men den är fortfarande klart högre än innan 2018-07-01.

Dieselpartiklar dödar tiotusentals människor i hjärt och kärlsjukdomar i Europa varje år.

Nu har eller kommer de flesta länder i Europa beslutat att förbjuda äldre dieselbilar utan partikelfilter i städerna.

De första 15- 30 minuterna efter start är avgaserna orenade även med partikelfilter.

En del ”idioter” använder dieselvärmare på uppfarten samtidigt som de befinner sig själva inne i huset som har mekanisk frånluftsventilation.

En dieselvärmare har helt orenade avgaser.
Kan du förklara tekniskt hur en partikelfilterförsedd diesel skulle kunna släppa ut orenade avgaser i 15-30 minuter?
 
Unikt namn
K Kasken skrev:
Som sagt, logik och rimlighet är det full avsaknad på när det gäller att fastställa vägskatter.

Utsläpp och vägslitage har mycket lite, om ens något, med det hela att göra.

Lastbilars skatt bestäms av deras totalvikt, kolla några med lite fler axlar så ska du se att det finns de med betydligt mer än 15.000:-, utöver detta kommer ju även vägtrafikavgiften.....

Finns gott om exempel på lite större o tyngre fordon som får långt över 10.000:- i årsskatt när de är reggade som personbil. Om jag inte missminner mig räcker det ju att titta på en helt vanligt volvo kombi med runt 10år på nacken, redan där pratar vi ju om en 7-8000:-
De jag kollade var två st typ 9år gamla lastbilar vars regnummer fanns på blocket.
De hade typ 500-1000kronor skatt, men vägavgift på typ 14k så det blir väl totalt kring 15.
De såg ut som vanliga lastbilar med skåp, som vanligen drar runt ett lika stort släp med skåp.

Men det är ju möjligt att det finns större och starkare varianter som därför är dyrare. Jag har rätt dålig koll på dessa detaljer.

Men lite komiskt att en lastbil som väger över 25ton kostar typ som en personbil.
 
Dieselbilar, både lätta och tunga släpper fortfarande ut mycket av de minsta partiklarna. Det intressanta är att endast 5% kommer från avgasröret. Däck och bromsar producerar mycket partiklar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
De jag kollade var två st typ 9år gamla lastbilar vars regnummer fanns på blocket.
De hade typ 500-1000kronor skatt, men vägavgift på typ 14k så det blir väl totalt kring 15.
De såg ut som vanliga lastbilar med skåp, som vanligen drar runt ett lika stort släp med skåp.

Men det är ju möjligt att det finns större och starkare varianter som därför är dyrare. Jag har rätt dålig koll på dessa detaljer.

Men lite komiskt att en lastbil som väger över 25ton kostar typ som en personbil.
Något stämmer inte....

Finns inte ens chans att en "fullstor lastbil" har under 1000:- i skatt.
Jag tar gärna del av de regnummer du kollat på.

Men som sagt, logik och rimlighet är det totalt avsaknad av i denna djungel.

Ett exempel när vi pratar "lastbilar".... Har man en större pickup så blir det komiskt stor skillnad så fort man passerar den magiska 3500kg gränsen. Så fort man ramlar över på andra sidan så blir skatten en bråkdel, men det drar ju då istället med sig andra tråkigheter.
 
Tokslut Tokslut skrev:
[länk]
Den bilen verkar inte så anpassad för svenska personbilsregler. Vid en första anblick hade jag trott att den skulle få lasta mer än 280 kg. Med tre passagerare som väger 90 kg är det maxlast med tomt flak.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.