P pmd skrev:
Det går att åtgärda med obligatoriska kilometerräknare i alla bilar som släpper ut växthusgaser. Det kommer nog.
Nej bevare mig väl. Det finns övervakning så det räcker…
 
P pmd skrev:
Hur mycket HVO100 går det att producera? Räcker det till hela världens bilpark? Eller ens till Sveriges?
Resonemanget i artikeln var lite vagt om koldioxidutsläpp, tycker jag.
Det behöver och ska inte räcka till hela världens vagnpark. Ju fler bränsleslag vi har desto större är möjligheten att det kan produceras på ett miljöriktigt sätt.
 
P
Om nu elbilar är klimatosmarta så ska vi väl köra brännbilar med förnybart bränsle? Vad finns det för klimatsmarta alternativ till HVO100?
 
P pmd skrev:
Om nu elbilar är klimatosmarta så ska vi väl köra brännbilar med förnybart bränsle? Vad finns det för klimatsmarta alternativ till HVO100?
Närmast är väl lokalt producerad metan.
Men även väte och etanol.
Vi har lite för bråttom när vi planerar för sånt här. En mansålder är en kort tid och en mandatperiod är ingenting i detta sammanhang.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Kör på allt vi kan tänker jag. El, Vätgas, Etanol, HV100. Välj det som passar dig bäst. Tänker att det är bäst med flera spår för att ställa om så fort som möjligt.

Fördelen med t.ex. Etanol är att många vanliga förbränningsbilar med enkla medel kan konverteras till etanoldrift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.