Det skilde ett par år mellan dem. Det var väl ungefär i tiden när tidigare fusk med dieslar och deras utsläpp uppmärksammades. Så det kan ju vara att reglerna stramats åt en del mellan dem. Sedan har de olika uppgivet koldioxidutsläpp.
på den "dyrare" är där ingen malus längre. 2679kr är rätt normal skatt för en dieselstånka. De lurade sig själva med att tro att diesel nånsin var miljömotorer och "bättre" än annat. Typ som etanol och gas och annat skit =)Lill72 skrev:
Du ska få se att det blir en malus på elbilar i framtiden med när de kommit på nya saker.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
Problemet med diesel är inte co2-utsläpp, utan all annan skit som släpps ut, även med partikelfilter och andra dyra tillägg på motorn.Bananskalare skrev:De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
Sverige har mycket längre än andra Eu-länder haft tillägg på dieslar på skatten pga detta. Sen var Diesel "fint" ett litet tag, inann man kom på att även om tillverkarna lovade låga utsläpp av både co2 och annat så var verkligheten inte lika bra, och i kombination med att man vill gå ifrån fossila källor så höjde man skatten, plus lade till bonus/malus-systemet som för bilar med höga utsläpp (tex stora dieslar) ger rejält påslag de första 3 åren.
Andra skillnader på bilar som verka lika är utrustning, 4wd, modellår osv som kan ge stora effekter på skatten - så det är värt, som TS gör, att kolla upp det.