Lill72 Lill72 skrev:
Men frågan var ju varför en släpvagn kostar mer i skatt än en elbil?
Släp och husvagnar med en totalvikt/skattevikt upp till 2000 kg kostar lika mycket som en elbil (360:- per år). Det är ganska få släpvagnar och husvagnar, som kommer över det även om det såklart förekommer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ullet
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mina tuber är glasfiber Dessutom bara några år gamla. Så där har jag tur.
Om jag förstått saken rätt så om plockar bort alla plåtar så alla flaskorna syns så besiktigar flaskorna i den vanliga avgiften.
Jag har två gasbilar, den ena är en Golf från 2018, med komposittankar som du har. För att besikta den behöver jag lossa fyra stycken plastmuttrar under bagaget på bilen och ta ner ett plastskydd, tar max 5 minuter och görs utan problem på garageuppfarten. Sen besiktning som vanligt utan något prispåslag.

Den andra bilen är en Passat (årsmodell 2012 som jag ägt sen 2014), på den behöver man ta ner två plastskydd under bilen, det ena sitter under baksätet så lite svårare att komma åt, så den måste man hissa upp för att göra samma sak. Den har dock rostbenägna ståltankar, så den kommer tyvärr säkert behöva skrotas pga rostiga tankar långt före bilen i sig gjort sitt.

Jag tror inte det kommer genomföras nåt speciellt bidrag för besiktning av gasfordon även om dom gjort en utredning om det. Bortsett från omaket med friläggning av tankarna vid besiktning gillar jag gas som bränsle, flexibelt (med en nödlösning där man kan köra på bensin), ingen begränsning i dragvikt och för min del i stort sett fossilfritt då jag till 95% tankar biogas som produceras lokalt inom kommunen (vilket enligt Energimyndigheten anses ge lika låg miljöpåverkan som körning med elbil).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Släp och husvagnar med en totalvikt/skattevikt upp till 2000 kg kostar lika mycket som en elbil (360:- per år). Det är ganska få släpvagnar och husvagnar, som kommer över det även om det såklart förekommer.
Ja, fel av mig. Jag räknade även in avgiften på 62 kr så jag läste skatten som 422 kr. Oavsett så är jag rätt säker på att släpet belastar vägar och miljö avsevärt mindre är en tung elbil. Och för att vara tydlig är jag ingen elbilsmotståndare, tvärtom.
 
Släp ökar ju bränsleförbrukningen på dragbilen... Husvagnar och släp med kåpa borde ha högre skatt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja det är konstigt. Men när vi nått tippingpointen för Elbilarnas andel på marknaden så kommer skatten sannolikt justeras mot normen. Ca 2-2500/år.
Säkert kommer det en högre fordonsskatt för elbilar när de blir en större andel, men degen ska in till staten så det räcker inte. Jag gissar att en trängselberoende kilometerskatt kommer samtidigt.

När det gäller miljö så ligger partiklar och mikroplaster från däck redo att beskattas och förbjudas, så fort fossilbilarna börjar bli färre i trafik.
 
Z ZipLock skrev:
När det gäller miljö så ligger partiklar och mikroplaster från däck redo att beskattas och förbjudas, så fort fossilbilarna börjar bli färre i trafik.
Varifrån kommer detta? Att beskatta kan jag förstå. Men att förbjuda det? Det verkar ganska problematiskt i praktiken.
 
T
Z ZipLock skrev:
När det gäller miljö så ligger partiklar och mikroplaster från däck redo att beskattas och förbjudas, så fort fossilbilarna börjar bli färre i trafik.
Vore mer logiskt att beskatta lök eller vita bönor tycker jag, vi vet ju alla att metangas inte är bra.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T
M Myckling skrev:
Ja, fel av mig. Jag räknade även in avgiften på 62 kr så jag läste skatten som 422 kr. Oavsett så är jag rätt säker på att släpet belastar vägar och miljö avsevärt mindre är en tung elbil. Och för att vara tydlig är jag ingen elbilsmotståndare, tvärtom.
360kr är administrationskostnaden och är det minsta du kan betala.

Så har du 360kr så är det skattefritt.

Släp är tex skattefritt så som mopeder och snöskoter osv.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl också uttalat ?
Släpper du ut mer, så betalar du mer.

Däremot är det inte förbjudet med bilarna med höga utsläpp - man får bara betala…
Det är ju inte riktigt så vårt system fungerar eftersom man inte direkt tar hänsyn till körsträcka.

Fundera på vad som släpper ut mest, en Ford Mustang GT 5l V8 som kör 300mil om året eller en Toyota Yaris som kör 3000mil om året och ställa det mot vad de kostar i skatt…
 
Mustangen har man säkert bara påställd några månader på sommaren, så det blir inte så mycket skatt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju inte riktigt så vårt system fungerar eftersom man inte direkt tar hänsyn till körsträcka.

Fundera på vad som släpper ut mest, en Ford Mustang GT 5l V8 som kör 300mil om året eller en Toyota Yaris som kör 3000mil om året och ställa det mot vad de kostar i skatt…
Det är ju på samma sätt med den delen som skall täcka "slitage" på vägnätet.
Man tar helt enkelt en schablon och utgår ifrån att alla bilar kör lika mycket; OM det inte är en veteranbil, då man slipper skatt (vilket egentligen inte heller är rätt då många 320+ år gamla bilar kan användas som pendlarbilar nuförtiden)

Med ny teknik (som iofs redan finns, men inte generellt) kanske man i framtiden mäter körsträcka/utsläpp och kanske tom "slitagenivå" (hur hetsigt man kör osv) - men frågan är om vi vill ha sådana system som övervakar oss/våra bilar eller om vi anser det mer rimligt med en schablon
 
Tror väl Norge var på g med en kilometerskatt.
 
useless useless skrev:
Mustangen har man säkert bara påställd några månader på sommaren, så det blir inte så mycket skatt.
Förvisso men det är ett gissel.
Jag höll på sådär med min MC när jag var i 20års åldern och bodde centralt i Norrköping för att mildra kostnaden för försäkring (10k om året i trafikförsäkring för en vanlig äventyrshoj, ej sport) och det är ju lätt hänt att man glömmer.

För att inte tala om när det kom en räkning på hela försäkringsbeloppet fast man haft hojen påställd 1 dag som var tvungen att betalas in om man inte ringde och tjatade på dem, för att sedan få tillbaka pengarna ett par veckor senare (och då kanske man haft den påställd någon dag igen)...

Det är uppenbart att systemet inte är anpassat för den typen av brukande.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju på samma sätt med den delen som skall täcka "slitage" på vägnätet.
Man tar helt enkelt en schablon och utgår ifrån att alla bilar kör lika mycket; OM det inte är en veteranbil, då man slipper skatt (vilket egentligen inte heller är rätt då många 320+ år gamla bilar kan användas som pendlarbilar nuförtiden)
Javisst och då är ju systemet m.a.o. felaktigt utformat för att minska utsläpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.