7 163 läst · 124 svar
7k läst
124 svar
Varför sån skillnad på bilskatt?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 500 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 500 inlägg
Jag har två gasbilar, den ena är en Golf från 2018, med komposittankar som du har. För att besikta den behöver jag lossa fyra stycken plastmuttrar under bagaget på bilen och ta ner ett plastskydd, tar max 5 minuter och görs utan problem på garageuppfarten. Sen besiktning som vanligt utan något prispåslag.Bananskalare skrev:
Den andra bilen är en Passat (årsmodell 2012 som jag ägt sen 2014), på den behöver man ta ner två plastskydd under bilen, det ena sitter under baksätet så lite svårare att komma åt, så den måste man hissa upp för att göra samma sak. Den har dock rostbenägna ståltankar, så den kommer tyvärr säkert behöva skrotas pga rostiga tankar långt före bilen i sig gjort sitt.
Jag tror inte det kommer genomföras nåt speciellt bidrag för besiktning av gasfordon även om dom gjort en utredning om det. Bortsett från omaket med friläggning av tankarna vid besiktning gillar jag gas som bränsle, flexibelt (med en nödlösning där man kan köra på bensin), ingen begränsning i dragvikt och för min del i stort sett fossilfritt då jag till 95% tankar biogas som produceras lokalt inom kommunen (vilket enligt Energimyndigheten anses ge lika låg miljöpåverkan som körning med elbil).
Ja, fel av mig. Jag räknade även in avgiften på 62 kr så jag läste skatten som 422 kr. Oavsett så är jag rätt säker på att släpet belastar vägar och miljö avsevärt mindre är en tung elbil. Och för att vara tydlig är jag ingen elbilsmotståndare, tvärtom.useless skrev:
Säkert kommer det en högre fordonsskatt för elbilar när de blir en större andel, men degen ska in till staten så det räcker inte. Jag gissar att en trängselberoende kilometerskatt kommer samtidigt.Unikt namn skrev:
När det gäller miljö så ligger partiklar och mikroplaster från däck redo att beskattas och förbjudas, så fort fossilbilarna börjar bli färre i trafik.
360kr är administrationskostnaden och är det minsta du kan betala.M Myckling skrev:
Så har du 360kr så är det skattefritt.
Släp är tex skattefritt så som mopeder och snöskoter osv.
Det är väl vägtrafikregisteravgiften på 62 kronor som är administrationskostnaden?T TH885 skrev:
Jag betalar 360 spänn för släpvagnarna, men ingenting för skotrarna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon/
https://www.transportstyrelsen.se/s...eraknas-den-koldioxidbaserade-fordonsskatten/
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Det är ju inte riktigt så vårt system fungerar eftersom man inte direkt tar hänsyn till körsträcka.klaskarlsson skrev:
Fundera på vad som släpper ut mest, en Ford Mustang GT 5l V8 som kör 300mil om året eller en Toyota Yaris som kör 3000mil om året och ställa det mot vad de kostar i skatt…
Det är ju på samma sätt med den delen som skall täcka "slitage" på vägnätet.S Styrman_jansson skrev:
Man tar helt enkelt en schablon och utgår ifrån att alla bilar kör lika mycket; OM det inte är en veteranbil, då man slipper skatt (vilket egentligen inte heller är rätt då många 320+ år gamla bilar kan användas som pendlarbilar nuförtiden)
Med ny teknik (som iofs redan finns, men inte generellt) kanske man i framtiden mäter körsträcka/utsläpp och kanske tom "slitagenivå" (hur hetsigt man kör osv) - men frågan är om vi vill ha sådana system som övervakar oss/våra bilar eller om vi anser det mer rimligt med en schablon
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Förvisso men det är ett gissel.useless skrev:
Jag höll på sådär med min MC när jag var i 20års åldern och bodde centralt i Norrköping för att mildra kostnaden för försäkring (10k om året i trafikförsäkring för en vanlig äventyrshoj, ej sport) och det är ju lätt hänt att man glömmer.
För att inte tala om när det kom en räkning på hela försäkringsbeloppet fast man haft hojen påställd 1 dag som var tvungen att betalas in om man inte ringde och tjatade på dem, för att sedan få tillbaka pengarna ett par veckor senare (och då kanske man haft den påställd någon dag igen)...
Det är uppenbart att systemet inte är anpassat för den typen av brukande.
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Javisst och då är ju systemet m.a.o. felaktigt utformat för att minska utsläpp.klaskarlsson skrev:Det är ju på samma sätt med den delen som skall täcka "slitage" på vägnätet.
Man tar helt enkelt en schablon och utgår ifrån att alla bilar kör lika mycket; OM det inte är en veteranbil, då man slipper skatt (vilket egentligen inte heller är rätt då många 320+ år gamla bilar kan användas som pendlarbilar nuförtiden)