T Thomas' skrev:
Det är ju inget du kan påverka. Spelar ingen roll vart du går.
Nej, men där kan vi prata om extremt lite arbete för ohyggliga pengar.

• Gilla
Glad Amatör 76 och 1 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Att jag vill ha alla lån som en stor klump är dels bara att det känns bättre för mig personligen, samt att jag slipper tjatet varje gång man pratar med banken om att ev binda delar av lånen.
Tjatet kommer du inte undan i alla fall och vad gäller din personliga känsla ska du kanske se det som terapi att ha flera lån. Det är ju i praktiken ingen skillnad.

T
J jocke31 skrev:
Nej, men där kan vi prata om extremt lite arbete för ohyggliga pengar.
Håller med! Dock på en annan nivå.

När det kommer till TS fall så har LF växt sig så stora så dom bryr sig inte om den lilla kunden. Börjar gå åt Swedbank's håll enligt mig.

Märkligt att dom inte värdesätter kunden högre än så!

• Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett hus i somras, betalade ingen uppläggningsavgift alls. Långivare SBAB.
Personligen gillar jag SBAB där de har låga räntor och där man inte behöver förhandla kring räntorna hela tiden. Vi hade SEB förut, och trots att min fästmö jobbade på banken då blev det billigare med SBAB.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi köpte ett hus i somras, betalade ingen uppläggningsavgift alls. Långivare SBAB.
Personligen gillar jag SBAB där de har låga räntor och där man inte behöver förhandla kring räntorna hela tiden. Vi hade SEB förut, och trots att min fästmö jobbade på banken då blev det billigare med SBAB.
Ja det säger ju det mesta. När inte ens den egna personalrabatten är billigare eller likvärdig med den lägsta räntan på marknaden så är det något fel.

Dom stora bankerna har som sagt nästan haft monopol i väldigt många år, och det märks tydligt nu när nya aktörerna kommer upp på marknaden. Där mindre konkurrenter klarar av att ta nästan 1% lägre ränta och inga skyhöga avgifter men ändå tjäna mycket pengar, då är det något riktigt fel. Att t om SBAB som är statligt ligger bra under dom stora bankerna visar ju en ganska tydlig signal att dom stora bankerna tar ut galet hög ränta!

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tjatet kommer du inte undan i alla fall och vad gäller din personliga känsla ska du kanske se det som terapi att ha flera lån. Det är ju i praktiken ingen skillnad.
Må så vara, men om jag som Betalande kund hos en bank vill ha allt i ett enda lån, vilket jag som total lekman ändå vågar påstå är ett väldigt enkelt ingrepp för själva banken, då borde dom inte argumentera mot det eller ta ut galna ockerpriser för att utföra tjänsten. Sen om dom väljer att fråga och ev diskutera att dela upp bindningstider någon gång är väl ok, om dom ser att jag mot förmodan skulle vara intresserad.

Men det är just det stora ointresset av att vara hjälpsam numera som är riktigt irriterande och gör att jag byter bank, iaf på bolånen. För konto och isk och en del försäkringar får ligga kvar av bekvämlighetsskäl då det inte gör något att dom är där samt att Landshypotek inte kräver att jag ska skapa detta hos dom, eller majoriteten av dom mindre bolagen heller för den delen.

Men det skulle vara riktigt intressant att få faktiska siffror på vad jag får för dessa 700kr hos t ex LF, för det kan som sagt inte vara så omständigt nuförtiden att göra detta.

Detsamma gäller naturligvis lagfart och pantbrev, men där kan det ju faktiskt dra ut en del på tiden om dom måste bak till stenåldern och söka efter diverse saker. Men dom avgifterna är även där riktigt höga kan jag tycka.

Men allt detta märks ju rätt tydligt när samtliga storbolag pumpar ut sinnessjuka summor i utdelningar varje år, och ändå "går vi på knäna" när det blir tal om att strypa räntorna osv.

;)
Grillen Grillen skrev:
Må så vara, men om jag som Betalande kund hos en bank vill ha allt i ett enda lån, vilket jag som total lekman ändå vågar påstå är ett väldigt enkelt ingrepp för själva banken, då borde dom inte argumentera mot det eller ta ut galna ockerpriser för att utföra tjänsten. Sen om dom väljer att fråga och ev diskutera att dela upp bindningstider någon gång är väl ok, om dom ser att jag mot förmodan skulle vara intresserad.

Men det är just det stora ointresset av att vara hjälpsam numera som är riktigt irriterande och gör att jag byter bank, iaf på bolånen. För konto och isk och en del försäkringar får ligga kvar av bekvämlighetsskäl då det inte gör något att dom är där samt att Landshypotek inte kräver att jag ska skapa detta hos dom, eller majoriteten av dom mindre bolagen heller för den delen.
Lån ligger ju inte färdiga på hyllan att lämna ut som någon längre upp verkar tro i jämförelse med att byta en jacka, någon måste ju faktiskt göra jobbet. Bankkunder vill inte betala någon ränta, ingen uppläggningsavgift eller faktiskt inget alls vilket kan tyckas märkligt. På ICA får man ju till och med betala för påsen för att kunna bära hem varorna man dyrt betalt för utan att pruta alls.... ;)

engs
Grillen Grillen skrev:
Blev 2.03% nu när bindningstiden försvann och jag kör rörligt. Men fick ner till 1.53% bara då han hävdar att det är deras personalrabatt. Påpekade att jag från 3 andra har fått 1.13-1.17% och visade mailen men han tyckte inte det var relevant... Dom kräver heller inga andra motprestationer.
Om de andra aktörerna inte kräver någon helkundslösning eller andra konstigheter, varför inte bara byta?

M Max R70 skrev:
;)

Lån ligger ju inte färdiga på hyllan att lämna ut som någon längre upp verkar tro i jämförelse med att byta en jacka, någon måste ju faktiskt göra jobbet. Bankkunder vill inte betala någon ränta, ingen uppläggningsavgift eller faktiskt inget alls vilket kan tyckas märkligt. På ICA får man ju till och med betala för påsen för att kunna bära hem varorna man dyrt betalt för utan att pruta alls.... ;)
Fast nu betalar man ju faktiskt ganska mycket ränta på lånen, så det du säger är ju inte riktigt sant. Visst vill man betala så lite som möjligt.

Men när storbankerna plockar ur absurda summor i ren vinst så kan jag tycka att man ska klaga och det REJÄLT

https://www.svd.se/storbankernas-vinst-106-miljarder-kronor

Jag har full förståelse att det ska kosta att låna pengar naturligtvis, men det måste ju finnas gränser på vad dom får ta ut i avgifter och ränta? Du får gärna förklara för mig hur man kan ta 700kr för några knapptryck? För det kan som sagt inte vara mycket mer jobb nu för tiden.

Sen betalar jag inte för påsar då jag har med egna väskor att bära i ;)

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
engs engs skrev:
Om de andra aktörerna inte kräver någon helkundslösning eller andra konstigheter, varför inte bara byta?
Jag har ju sagt att bytet kommer ske, men jag tycker att det är sjukt när storbankerna fortsätter att köra på i gamla vanor när nya aktörer kommer sno åt sig bra många privatkunder om dom fortsätter i den här riktningen.

engs
Grillen Grillen skrev:
Jag har ju sagt att bytet kommer ske, men jag tycker att det är sjukt när storbankerna fortsätter att köra på i gamla vanor när nya aktörer kommer sno åt sig bra många privatkunder om dom fortsätter i den här riktningen.
Ursäkta, missade det. Det är väl det vanliga, gamla aktörer är inkörda i sina hjulspår. Har en stor ingrodd organisation och ålderdomliga system uppbyggd som ska försörjas med marginaler de är vana vid. Nya organisationer byggs slimmade från början.

De är bara det senaste "offret" i digitaliseringsvågen som pågått under många decennier nu, Facit var i Sverige tidigt ute att drabbas av den.

Ser ingen anledning att uppröras sålänge alternativen är så smidiga, tidigare när det i stort sett bara fanns storbanker att välja på som alla krävde att man var helkund fanns det större anledning att vara upprörd och försöka pruta för att slippa byta allt. Nu är det bara att gå vidare om det inte passar.

engs engs skrev:
Ursäkta, missade det. Det är väl det vanliga, gamla aktörer är inkörda i sina hjulspår. Har en stor ingrodd organisation och ålderdomliga system uppbyggd som ska försörjas med marginaler de är vana vid. Nya organisationer byggs slimmade från början.

De är bara det senaste "offret" i digitaliseringsvågen som pågått under många decennier nu, Facit var i Sverige tidigt ute att drabbas av den.

Ser ingen anledning att uppröras sålänge alternativen är så smidiga, tidigare när det i stort sett bara fanns storbanker att välja på som alla krävde att man var helkund fanns det större anledning att vara upprörd och försöka pruta för att slippa byta allt. Nu är det bara att gå vidare om det inte passar.
engs engs skrev:

Fast det är ju inte nya slimmade organisationer som gör att dom kan hålla nere priserna. För storbankerna har i alla tider (förutom korta krissituationer) tagit ut enorma aktieutdelningar. Visst ska vinster finnas i företagen för att få dom att sträva framåt, men har man aktieutdelning på 30-70 miljarder i ren utdelning så är det inte fråga om att man har för stora organisationer för att kunna sänka räntorna! Då har man gammalt monopoltänk...

Fairlane
Idag bör det vara några få knapptryckningar för att utföra själva uppgiften, men sen behöver man ju lägga ner lite tid med kunden också, att sitta och prata och diskutera. För vissa kan man sen få trycka på knapparna och fakturera 700:- för andra får man inte in några pengar. Rätt eller fel kan ju diskuteras, självklart. Sen vill man nog ha betalt för utvecklingen också, även där kan man diskutera om det är rätt eller fel. Rent generellt så vill man ju tänka att något som går fort att utföra ska vara billigt och prylar som är billiga att framställa bör vara billiga till kund, utan att man då tar hänsyn till eventuella utvecklingskostnader.

För min del kan jag leva med en kostnad på 700:- någon gång, om jag får 0,7%-enheter lägre ränta på bolånet. :)

Fairlane Fairlane skrev:
För min del kan jag leva med en kostnad på 700:- någon gång, om jag får 0,7%-enheter lägre ränta på bolånet. :)
Fast oftast får man ju lägre ränta utan prutning eller snack med dom mindre aktörerna, och slipper då betala 700kr.
Som sagt, du får gärna fortsätta motivera enorma prispåslag när bankerna gör enorma vinster, men det finns inga vettiga argument för dessa då det är gammalt monopoltänk som gör att dom tror sig kunna fortsätta. För bara några år sedan när det bara fanns storbanker så behövde dom inte bry sig om räntan, utan satte den högt som tusan och alla var tvungna att ta det. Men nu fungerar deras stil knappast länge till.
d

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.