Hej,
Jag var och köpte ett gäng ”Trossbottenskiva Fibercement 8 mm” på Byggmax idag. Dessa luktar väldigt starkt. Inte illa, men en väldigt stark lukt/doft. Är det någon som har koll på om lukten ger med sig? Tanken är att ha dem på ett ställe inne i källaren och då är man ju inte så sugen att känna stark doft hela tiden.
Jag var och köpte ett gäng ”Trossbottenskiva Fibercement 8 mm” på Byggmax idag. Dessa luktar väldigt starkt. Inte illa, men en väldigt stark lukt/doft. Är det någon som har koll på om lukten ger med sig? Tanken är att ha dem på ett ställe inne i källaren och då är man ju inte så sugen att känna stark doft hela tiden.
berätta hur du tänkt bygga med skivorna.G GGStrand skrev:Hej,
Jag hade nyligen en diskussion med en av de större tillverkarna av skivor om just trossbottenskiva och då avrådde de från att använda den inomhus just pga lukt...
Edit:
Ovan gällde vanlig trossbottenskiva, missade att detta var fibercement
Edit:
Ovan gällde vanlig trossbottenskiva, missade att detta var fibercement
Eller..?Jonatan79 skrev:
Det är ju främst till beklädnad som skivan ska användas:
Användningsområden
Skivans egenskaper tillsammans med sin relativt låga vikt (1300 kg/m3) gör att har ett brett användningsområde, främst som beklädnadsskiva i till exempel förråd, garage, soprum, miljöstationer, skolor, idrottsanläggningar, hotell, sjukvård, bastu, lantbruk, industri, mm. Skivan kan även användas till uppbyggnad av mellanväggar, som vindskyddsskiva, takfotsinklädnad, fasadbeklädnad, gavelspetsar, sockelskiva, blindbottenskiva, formsättning med mera.Gör som du vill. Inga hantverkare använder den på detta sätt. Det lär lukta ett bra tag.G GGStrand skrev:Eller..?
Det är ju främst till beklädnad som skivan ska användas:
Användningsområden
Skivans egenskaper tillsammans med sin relativt låga vikt (1300 kg/m3) gör att har ett brett användningsområde, främst som beklädnadsskiva i till exempel förråd, garage, soprum, miljöstationer, skolor, idrottsanläggningar, hotell, sjukvård, bastu, lantbruk, industri, mm. Skivan kan även användas till uppbyggnad av mellanväggar, som vindskyddsskiva, takfotsinklädnad, fasadbeklädnad, gavelspetsar, sockelskiva, blindbottenskiva, formsättning med mera.
Vad är det som luktar då? Jag har köpt Byggmax fibercementskivor några gånger men aldrig upplevt någon lukt - De består väl bara av betong/cement och glasfiber?Jonatan79 skrev:
Har några framför mig just nu som luktar i princip ingenting. En svag doft av cement möjligen...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som gips. De jag hade var mörkare (bruna), tunnare och behandlad med något som luktade en del.useless skrev:
Det är de här skivorna:
https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är det vatten i luftningen och luktar avlopp på vinden?
Vatten & Avlopp -
Varför luktar mina badrum illa efter relining
Vatten & Avlopp -
Varför luktar och smakar vattnet illa efter hydropressbyte
Vatten & Avlopp -
Varför luktar varmvattnet illa?
Fritidshus -
Varför luktar det sött från öppna spisen?
Miljö & Hälsa