4 424 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Varför kommer det in luft i radiatorrören?
Med expansionskärlet på pumpens trycksida minskar marginalen till säkerhetsventilens utlösningstryck samt kärlet har en högre driftstemperatur vilket troligen minskar livslängden något men det är marginellt. Har man "normala" tryck överallt så är det inget problem att placera kärlet på trycksidan.
Har du någon hypotes om var luft skulle kunna komma in i ett radiatorsystem som är rätt dimensionerat och helt?
En fundering är vad som händer i praktiken när folk smörjer ventilerna med 5-56 eller liknande som innehåller mineralolja eller blåser ur radiatorer med tryckluft från en kompressor som inte ger oljefri luft. EPDM tål inte mineralolja så packningar av EPDM kommer troligen att skadas. Hur detta fungerar i verkligheten har jag ingen aning om. Är det ett verkligt problem inom produkternas förväntade livslängd? Det borde i så fall synas som droppläckor vid radiatorventilerna och att EPDM-membran i expansionskärlet börjar läcka i förtid.
Edit: Vissa här har förespråkat att använda kompressor för att ladda förtrycket i expansionskärl. Detta är ett dåligt råd om man inte samtidigt nämner att det måste vara oljefri luft om membranet är tillverkat av EPDM. Normalt är expansionskärl förfyllda med kvävgas.
Har du någon hypotes om var luft skulle kunna komma in i ett radiatorsystem som är rätt dimensionerat och helt?
En fundering är vad som händer i praktiken när folk smörjer ventilerna med 5-56 eller liknande som innehåller mineralolja eller blåser ur radiatorer med tryckluft från en kompressor som inte ger oljefri luft. EPDM tål inte mineralolja så packningar av EPDM kommer troligen att skadas. Hur detta fungerar i verkligheten har jag ingen aning om. Är det ett verkligt problem inom produkternas förväntade livslängd? Det borde i så fall synas som droppläckor vid radiatorventilerna och att EPDM-membran i expansionskärlet börjar läcka i förtid.
Edit: Vissa här har förespråkat att använda kompressor för att ladda förtrycket i expansionskärl. Detta är ett dåligt råd om man inte samtidigt nämner att det måste vara oljefri luft om membranet är tillverkat av EPDM. Normalt är expansionskärl förfyllda med kvävgas.
Det är ett feltänk att tro att ett övertyck i ett vattensystem hindrar luft från att komma in. Ex har öl i petflaska sämre hållbarhet än i glasflaska eftersom syre tar sig igenom plasten och oxiderar ölet, trots en eller ett par atmosfärer övertyck i flaskan. Man kan ju tro att det inte skulle röra sig om så stora mängder, men en petflaska kan tappa nästan allt tryck på något år, vilket betyder att 1-2 ggr vätskevolymen koldioxid har försvunnit genom plasten. En betydligt mindre mängd syre har då kommit in, dels pga tryckskillnaden men främst pga av den realtiva koncentrationen syre i luft vs koldioxid i drycken, men tillräckligt för att försämra smak.T TommyC skrev:Jag begriper inte vad ni menar med diffusion i ett radiatorsystem. Radiatorsystemet är trycksatt så luft läcker inte in. Är det otätt någonstans så läcker vatten ut, det innebär inte att luft läcker in.
Misstänker man läckage så ska man provtrycka systemet enligt anvisningarna i "säker vatten".
Använder man fel typ av plaströr så kan vatten diffundera genom plasten. Uponor föreskriver därför att man ska använda deras plaströr med invändigt diffusionsspärr i t ex värmegolv.
Vad är det jag inte begriper?
Mitt system har iaf hundratals presskopplingar och det tillkommer klämringskopplingar med, tror knappast att de ska ses som gastäta....T TommyC skrev:
Samtidigt ska man inte överdriva problemet med en normal mängd luft i systemet, jag gissar att jag luftar ett per liter per år. Det motsvarar ett par gram luft och under ett halvt gram syre som kan reagera med järn och bilda några gram rost utspritt på hela systemet.
Ackumulatortanken har tre rör: ett varmt till bergvärmen, ett varmt till radiatorsystemet och ett kallt till tappvattenrören. Är det kranen på det sistnämnda som jag ska öppna för att öka trycket i expansionskärlet då?C cpalm skrev:
Otroligt att det finns så hjälpsamma människor, tack alla för allt engagemang. Min slutsats av tråden hittills är att jag ska:
1. Fylla på vatten tills mätaren på expansionskärlet visar 1 bar. Om trycket ökar snabbt så kan expansionskärlet vara trasigt. Då ringer jag rörmokaren.
2. Prova att släppa ut luft från ventilen på expansionskärlet. Om det kommer ut vatten är expansionskärlet trasigt, eller om trycket sjunker snabbt så kanske det är trasigt. I båda fallen ringer jag rörmokaren.
3. Om inget konstigt hände i steg 1-2 så fyller jag försiktigt på luft för att kompensera eventuell tryckförlust i steg 2. (Cykelpump med bilventil?)
4. Går och kollar på alla synliga rör i huset om jag ser någon läcka. Hittar jag något, ja då får jag väl ringa rörmokaren i det fallet med.
5. Luftar rören igen, förhoppningsvis sista gången denna säsong iaf...
Redigerat:
Har man ett normalt utfört vörmesysten av storlek bostad, villa och enkelt fackmässigt sett som tätt samt med positivt tryck sett till atmosfären behöver man inte "lufta". Som ett av de så förhatliga anekdotiska exempeln kan vi ta ett av mina system med 3 m3 ack och radiatorer, öppen expansion statiskt tryck 1.1 bar. Kärlet är skyddat mot diffusion i sin relativt stora yta med 0.5 L paraffinoöja.
Inte luftat sen 2012-13 rörsystemet innehåller både järnrör svetsade, gängade koppar med klämring, hårdlödling, presskopplingar. Packboxar o-ringtätningar osv utanför rörskarvning visar ibland lite ärg eller rost pga " mikroläckor" där kunde vid trycksänkning avsevärda mängder trängt in. Nu är trycket rätt och transporten gas helt försumbar jfr tex kondensatfällor av labyrinttyp.
Man får se allt i rätt perspektiv sett till verkansmekanismerna och deras storleksordningar inbördes. Vill man ha en bra start efter nybygge, hel urtappning osv kan man kosta på sig att köra en avgasare i ett delflöde. Det tar annars lång tid att komma ner särskilt vid nutida vanliga maxtemperaturer på vattnet.
Inte luftat sen 2012-13 rörsystemet innehåller både järnrör svetsade, gängade koppar med klämring, hårdlödling, presskopplingar. Packboxar o-ringtätningar osv utanför rörskarvning visar ibland lite ärg eller rost pga " mikroläckor" där kunde vid trycksänkning avsevärda mängder trängt in. Nu är trycket rätt och transporten gas helt försumbar jfr tex kondensatfällor av labyrinttyp.
Man får se allt i rätt perspektiv sett till verkansmekanismerna och deras storleksordningar inbördes. Vill man ha en bra start efter nybygge, hel urtappning osv kan man kosta på sig att köra en avgasare i ett delflöde. Det tar annars lång tid att komma ner särskilt vid nutida vanliga maxtemperaturer på vattnet.
OK, nu har jag följt planen:
- Fyllde på vatten till 1 bar. Det ökade 0,1 bar på ca 5-10 sekunder, i någorlunda jämn hastighet. (sånär som på att det hoppade till lite när hydroforen råkade komma ner till nivån att pumpen startade, men det är väl väntat).
- Efter att jag stängt kranen sjönk trycket till ca 0,97 bar. Gissar att det tog några sekunder för trycket att jämna ut sig genom systemet?
- Släppte ut luft genom ventilen på expansionskärlet. Det kom inget vatten och trycket sjönk i jämn hastighet. Jag slutade släppa ut vid 0,5 bar.
- Pumpade upp till ca 0,97 bar igen med cykelpump.
- Gick runt och kollade alla rör som går att komma åt, samt skvallerrör. Allt var torrt.
- Kollade trycket igen, och det låg fortfarande oförändrat på 0,96 bar.
- Försökte lufta på översta punkten, eftersom radiatorn blivit kall igen sedan någon dag. Dock kom ingen luft denna gång. Kan det vara så att det ökade trycket fick igång cirkulationen på ett annat sätt än tidigare och att luften som bör ha funnits här igår har hunnit lösa sig och följt med vattnet?
Om det skulle vara en liten läcka i något åtkomligt rör, ungefär hur lång tid tror ni det är lönt att gå och leta efter den efter att jag nu har ökat trycket och därmed ökat sannolikheten att den ger sig tillkänna? Dvs skulle det i så fall bli fuktigt omedelbart, eller rör det sig om timmar, dagar, veckor?
Kan tillägga att vi har golvvärme i två rum på nedervåningen, 8 radiatorer på nedervåningen, 5 på övervåningen, 1 i ett uthus. Eftersom bergvärme och hydrofor står i ett uthus så går rören genom golvbjälklaget och marken där man inte kommer åt att inspektera.
Med denna infomation, kommer ni på några rimliga förklaringar till grundproblemet?
- Fyllde på vatten till 1 bar. Det ökade 0,1 bar på ca 5-10 sekunder, i någorlunda jämn hastighet. (sånär som på att det hoppade till lite när hydroforen råkade komma ner till nivån att pumpen startade, men det är väl väntat).
- Efter att jag stängt kranen sjönk trycket till ca 0,97 bar. Gissar att det tog några sekunder för trycket att jämna ut sig genom systemet?
- Släppte ut luft genom ventilen på expansionskärlet. Det kom inget vatten och trycket sjönk i jämn hastighet. Jag slutade släppa ut vid 0,5 bar.
- Pumpade upp till ca 0,97 bar igen med cykelpump.
- Gick runt och kollade alla rör som går att komma åt, samt skvallerrör. Allt var torrt.
- Kollade trycket igen, och det låg fortfarande oförändrat på 0,96 bar.
- Försökte lufta på översta punkten, eftersom radiatorn blivit kall igen sedan någon dag. Dock kom ingen luft denna gång. Kan det vara så att det ökade trycket fick igång cirkulationen på ett annat sätt än tidigare och att luften som bör ha funnits här igår har hunnit lösa sig och följt med vattnet?
Om det skulle vara en liten läcka i något åtkomligt rör, ungefär hur lång tid tror ni det är lönt att gå och leta efter den efter att jag nu har ökat trycket och därmed ökat sannolikheten att den ger sig tillkänna? Dvs skulle det i så fall bli fuktigt omedelbart, eller rör det sig om timmar, dagar, veckor?
Kan tillägga att vi har golvvärme i två rum på nedervåningen, 8 radiatorer på nedervåningen, 5 på övervåningen, 1 i ett uthus. Eftersom bergvärme och hydrofor står i ett uthus så går rören genom golvbjälklaget och marken där man inte kommer åt att inspektera.
Med denna infomation, kommer ni på några rimliga förklaringar till grundproblemet?
En halvtimme senare var trycket fortfarande oförändrat såvitt jag kunde se. Men nu, fem timmar senare, har det minskat till 0,9 bar, alltså en minskning på 0,07 bar. Betyder det att jag har en läcka? Går det att säga ungefär hur stor volym vatten som har läckt? Jag vet ju inte exakta längden på rören, men kan man uppskatta storleksordningen på läckaget givet att det är en "vanlig villa"?
Vänta några dagar innan du drar några slutsatser. Trycket varierar en gnutta med temperaturen på systemet. Volymerna är i storleksordningen deciliter för 1/10:s bar, så det är ingen katastrof, men det kan som sagt t.ex. bli fula märken på golv om det droppar vatten.S sven_s skrev:
Nu har jag gått och kollat trycket några gånger under veckan. Tyvärr verkar det som att det sjunker sakta men säkert och nu efter ungefär en vecka är det tillbaks på 0,5:
Är slutsatsen att vi har läckage i någon skarv, eller finns det andra möjliga förklaringar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är slutsatsen att vi har läckage i någon skarv, eller finns det andra möjliga förklaringar?
Ja någonstans droppar det. Jag tror dock inte att det läcker i en skarv. Alla läckage hos mig har varit i radiatorventilerna. Har också upplevt en sektionsradiator där det rostat ett litet hål i botten i svetsen mellan två sektioner. Säkerhetsventilen är ett annat troligt ställe. Där skulle jag fokusera undersökningarna.S sven_s skrev:
Leta efter kalkavlagringar - ett tydligt tecken på ett åtminstone tidigare läckage. Använd en bit hushållspapper för att lätt upptäcka droppbildning. Och fyll som sagt på åtminstone lite igen innan du fortsätter leta så du är säker på att det inte sjunkit till en nivå där det stabiliserat sig.
Vid ett-tiden idag hade trycket gått ner till 0,36 bar. Det låg ju på ca 0,42 förrförra veckan efter att ha varit orört flera år, så jag tänkte att det borde vara något slags jämviktsläge. Kan tryckökningen vid påfyllningen ha fått läckan att vidga sig, eller finns det någon annan naturlig förklaring till att det kunde sjunka lägre nu?
I alla fall så gjorde jag så att jag tejpade fast en bit hushållspapper på samtliga ventiler, skarvar, radiatortermostater, och allt annat som såg annorlunda ut. Sedan fyllde jag på med vatten i systemet till 1,0 bar. Trycket har sedan fallit under eftermiddagen och var efter ca 7 timmar nere på 0,9 bar:
Jag har gått runt och tittat och känt på och omkring alla hushållpapper under dagen, och tog en extra noggrann koll nu på kvällen, när det alltså borde ha läckt storleksordningen en deciliter. Men allt är helt torrt och jag kan inte se att något papper har blivit skrynkligt så som det brukar bli av fukt. Jag kan inte precis se några spår av läckor på golv eller liknande heller, som mörka ränder.
Kan det läcka så mycket utan att lämna spår, t.ex. genom att allt vatten ångar bort innan det når pappret?
Finns det något mer jag kan göra för att hitta läckan?
I alla fall så gjorde jag så att jag tejpade fast en bit hushållspapper på samtliga ventiler, skarvar, radiatortermostater, och allt annat som såg annorlunda ut. Sedan fyllde jag på med vatten i systemet till 1,0 bar. Trycket har sedan fallit under eftermiddagen och var efter ca 7 timmar nere på 0,9 bar:
Jag har gått runt och tittat och känt på och omkring alla hushållpapper under dagen, och tog en extra noggrann koll nu på kvällen, när det alltså borde ha läckt storleksordningen en deciliter. Men allt är helt torrt och jag kan inte se att något papper har blivit skrynkligt så som det brukar bli av fukt. Jag kan inte precis se några spår av läckor på golv eller liknande heller, som mörka ränder.
Kan det läcka så mycket utan att lämna spår, t.ex. genom att allt vatten ångar bort innan det når pappret?
Finns det något mer jag kan göra för att hitta läckan?
Redigerat:
Ja, det har hänt mig också att det läcker mer efter påfyllning. Antingen det, eller att man skruvat på någon ventil. Har du kollat säkerhetsventilen? Den har oftast en spilledning som går ner i någon golvbrunn eller liknande så kan vara lätt att missa att det droppar där.S sven_s skrev:
(P.s. det är den blå grunkan ovanpå expansionskärlet som har ett spillrör som sticker ner till vänster om kärlet på din bild)
Så snabbt som det sjunker nu finns inte en chans att det är "osynligt".
Redigerat: