46 043 läst · 216 svar
46k läst
216 svar
Varför kan jag inte ha en murad eldstad?
Vad har ni själva för något? Klurar som sagt på en royal viking, den var ok enligt den lokala förmågan
Bästa svaret
Man har skärpt reglerna för hur illa en eldstad får brinna. Jämför med en bil. Europa och USA har gått lite olika vägar där Europa kräver en bra konstruktion medan USA kör mer med katalysatorer. Men du hittar sådana exemplen här i Europa också, där man kan hålla liv i äldre modellserier med hjälp av katalysator. Jag skulle påstå att i dag är största problemet framför kaminen (eldaren alltså) och det finns olika tillverkare som försöker bygga sig runt det och med hjälp av lambasonder styra förbränningen. Jag skulle gissa (eller hoppas i alla fall) på att vi kommer se en utveckling mot "smarta kaminer" de kommande 10 åren.
Hur om helst, dagens kaminer och pannor brinner mycket bättre och mer effektivt än gårdagens. Men när detta skulle införas så blev det ett jävla liv och hela svenska folksjälen var hotad om man nu inte fick nyinstallera en gammal dålig vedspis i sitt kök (det finns nya som är bra). Därför lyfte man ut vedspisarna från det här regelverket. Tydligen gäller det även kakelugnarna. Och öppna spisar. För en öppen spis är ju ett platsbygge och kan inte klassas.
Hur om helst, dagens kaminer och pannor brinner mycket bättre och mer effektivt än gårdagens. Men när detta skulle införas så blev det ett jävla liv och hela svenska folksjälen var hotad om man nu inte fick nyinstallera en gammal dålig vedspis i sitt kök (det finns nya som är bra). Därför lyfte man ut vedspisarna från det här regelverket. Tydligen gäller det även kakelugnarna. Och öppna spisar. För en öppen spis är ju ett platsbygge och kan inte klassas.
Royal Viking är säkerligen en jättebra kamin om man gillar modellen. Josef Davidsson är ju ett exempel på tillverkare som gör gamla modeller som är uppdaterade till dagens krav. Men det är en djungel. Finns hur mycket olika modeller som helst.
Själv har jag en 20 år gammal Dovre 550 som jag byggt om brännkammaren för att kunna elda grövre ved vid högre temperatur. Sedan håller jag ständigt på att svetsa nya varianter på värmeväxlare för dockning mot ackumulatortanken. Säsongens variant vart inget bra så nu klurar jag på nästa.
Själv har jag en 20 år gammal Dovre 550 som jag byggt om brännkammaren för att kunna elda grövre ved vid högre temperatur. Sedan håller jag ständigt på att svetsa nya varianter på värmeväxlare för dockning mot ackumulatortanken. Säsongens variant vart inget bra så nu klurar jag på nästa.
Öppen spis med Jötul insatsBonnlurken skrev:
I förra lilla 20-talshuset stod en kakelugn, som hade gjort sitt.
Rev ut den.
Byggde en trämodell av en öppen spis klädd med papper på plats, med givna yttermått. Och med hänsyn till en Jötul Peis 17 A. Alltså en insats med fyra glasade stora luckor.
Dessa fälldes undan om man ville ha öppenspismys.
Tilluft utifrån via tub i grunden, från hål i stenfoten.
Alltså med luckorna stängda, förbränndes inte den luft som värms upp i rummet / bostaden.
Med stängda luckor o helt öppet drag, var effekten 17 kw.
Eldades på prov bara en enda gång.
Typ 40 grader inomhus i smöllkalla vintern.
Det var ett rent nöje att bygga spisen, med lite trix från en f d murare.
Skapade myskänsla. Och stod för värmen. Men så fort elden svalnat, så blev det strax kallare. Inget tungt som lagrade värnen. Hade jag byggt i dag så skulle det bli mycket täljsten i stället för tegel o lecablock.
Har bilder på bygget o spisen.
Redigerat:
Nuvarande hus med vedeldning
Inspirerad av det tidigare husets uppvärming med billig ved, så satte jag in en större Tullikivi täljstenskamin med bakugn.
Kalaset gick på ca 100 000 för 20 år sedan. Sparade in detta på frånkopplad direktek, under fyra år.
(Öppna spisen i förra huset, kostade totalt mindre än 20 000 kr. Så även i dag.)
Funkar perfekt. Värmer hela kåken (förutom garaget) med go å skön värme. Förbrukar ca 15 kbm ved /år.
Brasa på morgon o kväll. Nu när det är runt - 15 grader under flera veckor, så eldar jag längre, med fler inlägg. Plusgrader ute, liten brasa på morgon o kväll.
Eldar med grov björkved.
Förbränningsluft tillförs utifrån, in under eldstaden genom en tub. Dragluckan är alltid stäng, förutom då jag tänder eller vill brassa på lite extra.
Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft.
Har f ö Heru 100S FTX. Funkar fint. Inget problem med att tända i kaminen.
Isokern-skorstenen monterade monterade jag själv. Riktigt kul!
Skorsten och kamin väger 2 resp 1 ton. Därtill kommer ett rejält betogfundament, under och i golvet.
Själva kaminen tog tre dagar för en montör att färdigställa.
Så mitt råd är väl nån täljstenskamin med stora panorama-glasluckor. Luckor som fälls åt sidan, de gånger du vill grilla eller ha "öppen spis"
Sällan jag eldar med öppen eldstadslucka, bara när jag grillar över falnande kolbädd.
Helt öppen planlösning, så vi ser elden från både vardagsrum, hall och kök.
Och så är det fint att baka o laga mat i bakugnen.
Ska steka pizza, därför eldar jag i bakugnen, för att få 250 - 300 grader.
Normalt når jag dryga 200 utan eldning.
Går utmärkt att elda bara i bakugnen.
När det slocknat i kaminen, stänger jag alltid spjället mellan kamin och skorsten.
Kolla på Jötuls hemsida. Där finns många fina fristående kaminer med panorama glasluckor.
T o m en modernare sån som jag har.
I samband med takbytet 2020, fixade jag till skorstenen med gammalt takskiffer.
Inspirerad av det tidigare husets uppvärming med billig ved, så satte jag in en större Tullikivi täljstenskamin med bakugn.
Kalaset gick på ca 100 000 för 20 år sedan. Sparade in detta på frånkopplad direktek, under fyra år.
(Öppna spisen i förra huset, kostade totalt mindre än 20 000 kr. Så även i dag.)
Funkar perfekt. Värmer hela kåken (förutom garaget) med go å skön värme. Förbrukar ca 15 kbm ved /år.
Brasa på morgon o kväll. Nu när det är runt - 15 grader under flera veckor, så eldar jag längre, med fler inlägg. Plusgrader ute, liten brasa på morgon o kväll.
Eldar med grov björkved.
Förbränningsluft tillförs utifrån, in under eldstaden genom en tub. Dragluckan är alltid stäng, förutom då jag tänder eller vill brassa på lite extra.
Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft.
Har f ö Heru 100S FTX. Funkar fint. Inget problem med att tända i kaminen.
Isokern-skorstenen monterade monterade jag själv. Riktigt kul!
Skorsten och kamin väger 2 resp 1 ton. Därtill kommer ett rejält betogfundament, under och i golvet.
Själva kaminen tog tre dagar för en montör att färdigställa.
Så mitt råd är väl nån täljstenskamin med stora panorama-glasluckor. Luckor som fälls åt sidan, de gånger du vill grilla eller ha "öppen spis"
Sällan jag eldar med öppen eldstadslucka, bara när jag grillar över falnande kolbädd.
Helt öppen planlösning, så vi ser elden från både vardagsrum, hall och kök.
Och så är det fint att baka o laga mat i bakugnen.
Ska steka pizza, därför eldar jag i bakugnen, för att få 250 - 300 grader.
Normalt når jag dryga 200 utan eldning.
Går utmärkt att elda bara i bakugnen.
När det slocknat i kaminen, stänger jag alltid spjället mellan kamin och skorsten.
Kolla på Jötuls hemsida. Där finns många fina fristående kaminer med panorama glasluckor.
T o m en modernare sån som jag har.
I samband med takbytet 2020, fixade jag till skorstenen med gammalt takskiffer.
Redigerat:
Rackarns snygg pjäs! Då är det lite idé med täljsten. Skulle inte ha något alls emot att ha en sådan.
Däremot det där "Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft". Nja. Jag förstår hur du menar men det blir ett litet feltänk. Fysikens lagar gäller alltjämnt. Du vill inte sänka förbränningstemperaturen i eldstaden, så alltså ska förbränningsluften på ett eller annat sätt värmas upp. I slutänden är det ett nollsummespel, oavsett om du tar den utifrån eller inifrån huset. Möjligen skulle man kunna vinna lite om man har en lång nergrävd kanal som förvärms av jorden nu när det är kallt, en form av luftburen markvärme
Däremot det där "Vill inte elda upp uppvärmd rumsluft". Nja. Jag förstår hur du menar men det blir ett litet feltänk. Fysikens lagar gäller alltjämnt. Du vill inte sänka förbränningstemperaturen i eldstaden, så alltså ska förbränningsluften på ett eller annat sätt värmas upp. I slutänden är det ett nollsummespel, oavsett om du tar den utifrån eller inifrån huset. Möjligen skulle man kunna vinna lite om man har en lång nergrävd kanal som förvärms av jorden nu när det är kallt, en form av luftburen markvärme
Antar att du har ett hus med mekanisk ventilation tex Frånluftsvärmepump eller FTX .Bonnlurken skrev:
Ditt hus har undertryck , dvs om du bygger en öppen spis med skorsten har du skapat en ny väg för luften in i huset .
Vet ej hur din tanke är att försöka elda i en öppen spis i ett modernt hus
Med en öppen spis, med kåpa och brik, utan luckor, med eller utan glas, framför eldstaden, så är det inte bara luft för förbränning av bränsle som tar vägen ut genom skorstenen, när man eldar.
Stora volymer med luft (varm) från insidan av huset, betydligt mer än förbränningsluft dras ut genom skorstenen, p g a undertryck i rökgaskanalen.
Typ att verkligen elda för kråkorna!
Och av egen erfarenhet från flera olika eldstäder, vet jag att det är så.
Gissa varför det monterades kakelugnar och platsbyggda kaminer i stället för öppna spisar?
Alltså inte bara för att lagra energi.
Googla kakelugnens historia.
Stora volymer med luft (varm) från insidan av huset, betydligt mer än förbränningsluft dras ut genom skorstenen, p g a undertryck i rökgaskanalen.
Typ att verkligen elda för kråkorna!
Och av egen erfarenhet från flera olika eldstäder, vet jag att det är så.
Gissa varför det monterades kakelugnar och platsbyggda kaminer i stället för öppna spisar?
Alltså inte bara för att lagra energi.
Googla kakelugnens historia.
Redigerat:
- Ja, så kan man ju se det.Tomture61 skrev:
- Knallar nu iväg till kaminen som det eldas i, just nu.
Öppnar stora eldstadsluckan, för jag vill ha lite mys, när jag tar mig en kopp med kaffe.
Inte blev det nån luft som strömmar in. Snarare så dras dammtussarna på golvet mot brasan.
Men jag förstår dina farhågor, med kall eldstad. Men med ett spjäll, stänger man i de flesta fall nästan helt, mellan eldstad och skorsten, när elden falnat.
Så gör även jag, för att inte kamin och skorsten ska kylas i onödan av kall förbränningsluft (genom kanal från utsidan av stenfoten.
(Så gör man även i rökstugor. Alltså stänger luckan i taket, när man eldat färdigt.)
Och jag har FTX, som är i justerat till ett svagt undertryck.
Inga som helst problem någonsin.
Vad är dina egna erfarenheter?
Har ett hus från 2008 med FLVP , öppnar jag luckan till min kamin för tidigt (när det fortfarande är lågor) så får jag ofelbart rök i halva huset .H Hybro skrev:- Ja, så kan man ju se det.
- Knallar nu iväg till kaminen som det eldas i, just nu.
Öppnar stora eldstadsluckan, för jag vill ha lite mys, när jag tar mig en kopp med kaffe.
Inte blev det nån luft som strömmar in. Snarare så dras dammtussarna på golvet mot brasan.
Men jag förstår dina farhågor, med kall eldstad. Men med ett spjäll, stänger man i de flesta fall nästan helt, mellan eldstad och skorsten, när elden falnat.
Så gör även jag, för att inte kamin och skorsten ska kylas i onödan av kall förbränningsluft (genom kanal från utsidan av stenfoten.
(Så gör man även i rökstugor. Alltså stänger luckan i taket, när man eldat färdigt.)
Och jag har FTX, som är i justerat till ett svagt undertryck.
Inga som helst problem någonsin.
Vad är dina egna erfarenheter?
Funkar bättre om jag gör ett vedinlägg med enbart glöd . Funderar på en lösning med rökgasfläkt , vill inte ha in rökgaser i bostaden .
Förstår inte hur du kan ha "korvgrillning" i din kamin ! Har du mekanisk ventilation i huset ?
Ja, FTX Heru 100 se, som är igång.Tomture61 skrev:Har ett hus från 2008 med FLVP , öppnar jag luckan till min kamin för tidigt (när det fortfarande är lågor) så får jag ofelbart rök i halva huset .
Funkar bättre om jag gör ett vedinlägg med enbart glöd . Funderar på en lösning med rökgasfläkt , vill inte ha in rökgaser i bostaden .
Förstår inte hur du kan ha "korvgrillning" i din kamin ! Har du mekanisk ventilation i huset ?
Ögonblicksbild... Jag blev så sugen på att grilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad inte förstå?
Ja, det är varmt om man ska hålla i spetten, det klarar inte jag.
Och jag behöver ingen friskluftsmask, för det ryker aldrig in.
Kan nu lägga på mer ved, med öppen lucka om jag vill ha extra mysigt. Som sen får brinna ut.
Redigerat:
Finns många parametrar att ta hänsyn /ha i åtanke till .H Hybro skrev:
Hur tätt är huset , mitt eget har diffplast i alla väggar / tak
Min ventilation är inställd så att all luft byts var annan timme (enligt praxis)
Har inte märkt av att den brinner sämre med uteluftsanslutning .
Måste alltid öppna fönstret vid upptändning / vedinlägg .
Om du inte känner igen det jag beskrivit åvan så är ditt hus otätt eller så behöver din ventilation servas / justeras .
Tomture61 skrev:
Känner inte igen
Och har alltid levt med vedeldning samt att jag känner egenheterna som min kamin har.
Huset garanterat så tätt som det kan gå att få, med diffplast så som det skulle vara 1981. Ordentliga fönster och dörrar.
Står på typ platta av spontade Ytongbak, på vanlig grund. Krypgrund.
Med tjock diffplast på ovansidan.
Ventillationen injusterad till bra flöde och ett litetundertryck. Och tidigare även körd med betydligt högre forcering under längre tid. Numer är vi två i hushållet och behöver inte så hög luftväxling.
Har full kontroll på flödet.
Snart dags att jag tar mig upp på vinden och kontrollmäter, än en gång.
Någon råtta kan ju ha gnagt hål i plasten, som ligger strax innanför väggskivorna. Ej 2" in i väggen.
Och jag kan förstå att det ryker in vid uppstart av kall kamin och skorsten, speciellt vid hastigt ändring av lufttryck. Barometerstånd.
Om jag misstänker att det kan röka in, gör jag i ordning i eldstaden för snabb antändning.
Tänder några sidor tidningspapper lång in i skorstenen genom sotluckan.
Stänger luckan, väntar lite så värme stiger uppåt i skorstenen.
Tänder i kaminen och öppnar direkt spjället mellan skorsten och kamin.
Är lite trögt då det likt en kakelugn först går kanaler upp, ned och sen ut i skorstenen.
Men så fort lågorna börjar slicka, öppnar jag ask/och dragluckan.
Funkar alltid, varje kväll som morgon, oavsett årstid.
Skorstenen Isokern, har stor innerdiameter. Mycket varm luft och rök som strävar uppåt. Är ett riktigt bra drag i denna.
- Minns en gammal snickare som skröt om hur bra jobba denne gjorde.
" Öppnade man ytterdörren för hastigt, så slocknade elden i spisen."
.
Redigerat:
Lufttryck går ej att trolla med .
Öppnar jag min lucka till kaminen med alla fönster / dörrar i huset stängda så kommer det luft fel väg genom skorstenen. (när den är kall)
Om det inte gör det så är huset inte tätt.
Mitt hus är 161 kvm , 2,4 m takhöjd med 2 vån .
I mitt hus kan jag ej övervinna lufttrycket (undertrycket) med hjälp av div sätt att förvärma skorstenen (ryker in vid påfyllning)
Öppnar jag min lucka till kaminen med alla fönster / dörrar i huset stängda så kommer det luft fel väg genom skorstenen. (när den är kall)
Om det inte gör det så är huset inte tätt.
Mitt hus är 161 kvm , 2,4 m takhöjd med 2 vån .
I mitt hus kan jag ej övervinna lufttrycket (undertrycket) med hjälp av div sätt att förvärma skorstenen (ryker in vid påfyllning)
Men det är ju exakt vad jag skriver ovan.Tomture61 skrev:
Därav min startprocedur.
Läser du en gång till ska du se att jag inte tänder vid skorstenens lucka, utan inne i skorstenen.
Oavsett så funkar det felfritt hos mig.
Och än en gång, huset är tätt. Med ett visst undertryck.
Kan engagera mig att mäta undertrycket än en gång med ett proffsinstrument någon dag.
Har ett fast teströr som mynnar på utsidan. Mäter mot luften inne i bostaden.
Kul bara kul.