Bo.Siltberg skrev:
Jag hittar inget krav på max säkring i Cylindas brux...

Anslutning: 1-fas, 230V, 50Hz 10A**
Max anslutningseffekt: 1600 W**
elektrisk anslutning
• 220-230VAC nätspänning, minimalt 10A
Räcker gott och väl med 10A säkring då den klarar en belastning på 2300W

FlowR skrev:
Räcker gott och väl med 10A säkring då den klarar en belastning på 2300W
Jo, Det räcker med 10 A. men frågan var om det är tillåtet att ansluta till ett 16 A säkrat uttag. Eftersom maskinen levereas med stickpropp tillåten för max 16 A, så borde det vara det.

Ang. apparater som ansluts till eluttag så är det "engelska systemet" egentligen kanska vettigt. Då menar jag inte ringmatningen utan att ha säkring i stickproppen. Säkringen i centralen ska ju skydda efterföljande ledningar, men har man 16A säkring 2,5mm2 ledare och ett 16A Shuko (De flesta elluttag är märkta 16A faktiskt..) Sen ansluter man en "elvisp" eller ngt med 0.75 mm2 SKX...hmm..luftkylt iofs och i praktiken kanske inte ngt problem....men att då ha "apparatens" nätsäkring i stickproppen är ju egentligen smart då den säkringen är anpassad för efterföljande ledningen...

PST skrev:
Ang. apparater som ansluts till eluttag så är det "engelska systemet" egentligen kanska vettigt. Då menar jag inte ringmatningen utan att ha säkring i stickproppen. Säkringen i centralen ska ju skydda efterföljande ledningar, men har man 16A säkring 2,5mm2 ledare och ett 16A Shuko (De flesta elluttag är märkta 16A faktiskt..) Sen ansluter man en "elvisp" eller ngt med 0.75 mm2 SKX...hmm..luftkylt iofs och i praktiken kanske inte ngt problem....men att då ha "apparatens" nätsäkring i stickproppen är ju egentligen smart då den säkringen är anpassad för efterföljande ledningen...
Den biten är vettig eftersom man har 3, 5 och 13 A som vanliga säkringar i kontakterna. En rätt intressant grej är att vissa adaptrar till schuko inte innehåller någon säkring. Alltså skulle min klockradio eller vattenkokare bli ansluten till en 32 A säkring.

Det brukar stå på maskinens TYPSKYLT vilken säkringstyrka som är max, så dra ut era maskiner och kolla, på min står det i alla fall MAX 10 A

Mikael_L
Och det betyder ...

...att den drar max 10A ...? eller ...

PST skrev:
Sen ansluter man en "elvisp" eller ngt med 0.75 mm2 SKX...hmm..luftkylt iofs och i praktiken kanske inte ngt problem....men att då ha "apparatens" nätsäkring i stickproppen är ju egentligen smart då den säkringen är anpassad för efterföljande ledningen...
Precis, det finns inga stora marginaler.
Korttidsströmtåligheten för en kabel är k²S² där k=115 för PVC/koppar och S=arean.
För 0.75 mm² blir det (115*0.75)² = 7439 A²s
Om vi antar en utlösningstid på 0.1 s för en dvärg blir max ström kabeln tål sqrt((115*0.75)² / 0.1) = 273 A !
Ibland är det bra att bo på landet :)
En D16 skulle alltså inte vara tillåtet (och inte heller funka hos alla) då den kräver en kortslutningsström på 320 A.

Det brukar anges på tex diskmaskinernas typskylt Max 10 A samt en symbol som betyder säkring. Så Max 10 A innebär att det är säkringen som ska vara max 10 A. diskmaskiner brukar inte dra 10 A utan oftare ca 8 A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.