7 819 läst · 37 svar
8k läst
37 svar
Varför inte använda 16A?
GK100 och Tobbe_3 har givetvis helt rätt. Och klantigt av mig att inte lägga till i mitt eget inlägg det generellt olämpliga i 16A till 1,5 mm2.
Jag var tyvärr så fokuserad att bara ange en möjlig anledning till varför elektrikern John J skrev om vågade sig på att använda 1,5 mm2 till 16A.
Och det är ju faktiskt också möjligt att denne elektriker faktiskt gjorde fel.
Jag var tyvärr så fokuserad att bara ange en möjlig anledning till varför elektrikern John J skrev om vågade sig på att använda 1,5 mm2 till 16A.
Och det är ju faktiskt också möjligt att denne elektriker faktiskt gjorde fel.
Inom industrin kan man använda sådana lösningar där man koll på t..ex motorer med motorskydd.
Där säkringen mest skall skydda mot kortis. Då tar motorskyddet hand om mer måttliga överstömmar som kan förekomma.
En annan grej är slektivetet mot huvudsäkringen, Många villor har och lgh har 16 - 25 A huvudsäkring. 20A huvudsäkring är inget ovanligt. Då blir det ett lottei vilken som går först.
Där säkringen mest skall skydda mot kortis. Då tar motorskyddet hand om mer måttliga överstömmar som kan förekomma.
En annan grej är slektivetet mot huvudsäkringen, Många villor har och lgh har 16 - 25 A huvudsäkring. 20A huvudsäkring är inget ovanligt. Då blir det ett lottei vilken som går först.
Redigerat:
Men tanke på hur denna elektriker är så är det mycket troligt.Mikael_L skrev:GK100 och Tobbe_3 har givetvis helt rätt. Och klantigt av mig att inte lägga till i mitt eget inlägg det generellt olämpliga i 16A till 1,5 mm2.
Jag var tyvärr så fokuserad att bara ange en möjlig anledning till varför elektrikern John J skrev om vågade sig på att använda 1,5 mm2 till 16A.
Och det är ju faktiskt också möjligt att denne elektriker faktiskt gjorde fel.
En "ren" uttagsgrupp skulle funka med 2,5mm2 även om det är en onödig extra kostnad. Men när det kommer in strömbrytare i bilden, trapp, kors dubbeltrapp etc. så blir det väldigt jobbigt att dra 2,5mm2. Man får dra minst 20mm rör kanske 25mm.
Till specifika maskiner som exempelvis ugn gör man ju så. Men för allmän användning är det bättre och billigare att dra två grupper med 1,5 10A, då är risken mindre för snedbelastning också.
Sedan är det som skrivs ovan att vissa tillverkare skriver uttryckligen att deras mojäng ska säkras 10A 230V. Även om det är väldigt långsökt så skulle garantin då upphävas om du inte följer instruktionerna.
1,5mm2 har nominellt strömvärde på 18,5A. Vilket är vad kabeln klarar under gynnsamma förhållanden. Tex. klammrad ensam på vägg i källare eller något sådant skulle man säkert klara sig med 16A 1,5mm2. Men man gör sällan så för att ha säkerhetsmarginal.
Inre förbindningar i centraler etc. och anslutningskablar är exempel på gynnsam förläggning (har ifs. egna dimensioneringsregler) men enl. praxis så är det helt ok att använda 1,5mm2 till 16A här.
Till specifika maskiner som exempelvis ugn gör man ju så. Men för allmän användning är det bättre och billigare att dra två grupper med 1,5 10A, då är risken mindre för snedbelastning också.
Sedan är det som skrivs ovan att vissa tillverkare skriver uttryckligen att deras mojäng ska säkras 10A 230V. Även om det är väldigt långsökt så skulle garantin då upphävas om du inte följer instruktionerna.
1,5mm2 har nominellt strömvärde på 18,5A. Vilket är vad kabeln klarar under gynnsamma förhållanden. Tex. klammrad ensam på vägg i källare eller något sådant skulle man säkert klara sig med 16A 1,5mm2. Men man gör sällan så för att ha säkerhetsmarginal.
Inre förbindningar i centraler etc. och anslutningskablar är exempel på gynnsam förläggning (har ifs. egna dimensioneringsregler) men enl. praxis så är det helt ok att använda 1,5mm2 till 16A här.
I praktiken blir det ju rätt besvärligt eftersom det blir för trångt i dosorna också. Man kan sätta alla taklampor på en egen 10A grupp med 1.5 mm2. Man kommer ju aldrig att behöva så mycket effekt till lamporna, särskilt inte numera med lågenergilampor och diodlampor. Till exempel fransmännen gör så.spinout skrev:
Jo, men har den ett så specifikt krav kommer den inte heller med en stickpropp och skall installeras av behörig elektriker. Saker med stickpropp måste vara CE-märkta och konstruerade för att fungera i vanliga vägguttag, som enligt normen är 16A.spinout skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Jag har försökt hitta detta krav i IEC 60335-x-xx serien, men inte lyckats (i dom piratkopior jag kommit över). Har någon en paragraf att hänvisa till?
De flesta diskmaskiner skriver ut detta i sina bruksanvisningar, i alla fall de som jag har satt in.HenrikHuslöse skrev:
-Så där har du fel!
tex. denna: (se.sida 7)
http://www.cylinda.se/Bruksanvisningar/Diskmaskiner/Diskmaskin%20%20DM%20730%20FI.pdf
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Jag hittar inget krav på max säkring i Cylindas brux...
Anslutning: 1-fas, 230V, 50Hz 10A**
Max anslutningseffekt: 1600 W**
elektrisk anslutning
220-230VAC nätspänning, minimalt 10A
Anslutning: 1-fas, 230V, 50Hz 10A**
Max anslutningseffekt: 1600 W**
elektrisk anslutning
220-230VAC nätspänning, minimalt 10A
Det finns inte där eftersom anslutningskabeln inte behöver skyddas mot kortslutning av apparaten. Däremot måste apparaten skydda sig själv. Det finns också ett krav på temperaturhöjningen vid felfunktion i apparaten (tabell 9) men just nu är jag för trög för att begripa det.Bo.Siltberg skrev:
Från IEC 60335-1. Min markering med fetstil:
19.1 Appliances shall be constructed so that as a result of abnormal or careless operation,
the risk of fire, mechanical damage impairing safety or protection against electric shock is
obviated as far as is practicable.
[...]
NOTE 2 Fuses, thermal cut-outs, overcurrent protection devices, or similar devices incorporated in the
appliance, may be used to provide the necessary protection. The protective device in the fixed wiring does not
provide the necessary protection.
Redigerat:
Naturligtvis kan man inte kräva någon "max avsäkring" <16A i den fasta installationen för utrustning avsedd att anslutas med stickpropp till Schuko-uttag. Precis som framgår av HH:s urklipp får man då förse apparaten med egna skydd om det skulle krävas. Att hantera kortslutningar vid fel i anslutningskabeln är aldrig något problem i de här fallen.
Exemplet med Cylindas DM föll ju direkt.
Exemplet med Cylindas DM föll ju direkt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Men det är väl matning i båda ändar, blir mer åt typ 5 mm2.
Protte
Protte
pnilz1 skrev:
I så fall är det ringmatat d.v.s en grupp går till uttagen och återkommer till fasklämman på säkringen samt noll- och skyddsjordsskenan. Alltså man har en 5 mm 2 fördelat på 2 st 2,5 mm2 ledare.
Problemet är bara att ha koll på att strömmen fördelas någolunda jämnt mellan ledarna. Ett glapp i en åter- eller ut matning resulterar i att strömmen stiger kraftigt i den återstående ledaren utan att husägaren märker något. Känns som en ganska dålig lösning att lita på att båda skall fungera.
Redigerat: