7 818 läst · 37 svar
8k läst
37 svar
Varför inte använda 16A?
Sida 1 av 3
Hej Alla!
Har inget och förknippa frågan med, utan leker med tanken bara...
idag är det vanligt att man drar 1,5 kabel och säkrar med 10A..
Men varför tar man inte istället 2,5 ut från centralen och säkrar med 16A?
Blir det inte bättre? Gissar på att säkringen inte kommer gå lika ofta=)
Tack för alla tålmodiga svar!
Har inget och förknippa frågan med, utan leker med tanken bara...
idag är det vanligt att man drar 1,5 kabel och säkrar med 10A..
Men varför tar man inte istället 2,5 ut från centralen och säkrar med 16A?
Blir det inte bättre? Gissar på att säkringen inte kommer gå lika ofta=)
Tack för alla tålmodiga svar!
1. Det kostar mer och behövs sällan
2. Många (alla?) vägguttag mår egentligen inte bra av 16A belastning
(Högre ström = mer värme samt mer gnistbildning ifall man råkar dra ut proppen med last)
3. Möjligen dumt att ansluta apparater avsedda för 10A till 16A avsäkrat uttag.
(Detta sista är jag inte säker på att det är ett hållbart argument, men det har framförts ibland)
edit:
Men jag kan ändå se det som en hygglig lösning för den som saknar möjlighet att t.ex dra en ny kabel/nytt rör till köket, men vet med sig att t.ex. micro ocg vattenkokare måste dela uttagsgrupp.
I vissa fall finns det bara några olika dåliga alternativ att välja, och man får välja det som är minst dåligt.
Men vid nyinstallation tycker jag man ska planera så att allt klarar sig med 10A avsäkring från första början och hellre dra en extra säkringsgrupp om stort effektbehov föreligger.
2. Många (alla?) vägguttag mår egentligen inte bra av 16A belastning
(Högre ström = mer värme samt mer gnistbildning ifall man råkar dra ut proppen med last)
3. Möjligen dumt att ansluta apparater avsedda för 10A till 16A avsäkrat uttag.
(Detta sista är jag inte säker på att det är ett hållbart argument, men det har framförts ibland)
edit:
Men jag kan ändå se det som en hygglig lösning för den som saknar möjlighet att t.ex dra en ny kabel/nytt rör till köket, men vet med sig att t.ex. micro ocg vattenkokare måste dela uttagsgrupp.
I vissa fall finns det bara några olika dåliga alternativ att välja, och man får välja det som är minst dåligt.
Men vid nyinstallation tycker jag man ska planera så att allt klarar sig med 10A avsäkring från första början och hellre dra en extra säkringsgrupp om stort effektbehov föreligger.
Redigerat:
Mycke småapparater som radio, dvd-spelare, datorer osv klarar inte av att hantera kortslutningsströmmen från en 16A-matning om det skulle uppstå något fel i dem, smällen blir för stor helt enkelt.
I många fall kan en två- eller trefasferdelning vara ett bättre alternativ om man behöver förstärka elmatningen till ett äldre kök. Då drar man fram en extra fasledare på 1,5 mm2 som får mata vissa uttag. Lösningen kräver dock vissa försiktighetsåtgärder. Jordfelsbrytare är nästan ett krav, Om det är normcentral då monterar man gärna två - trepolig automatsäkring för gruppen. Även nollanslutningar bör ses före förgrenningspunkten så att ev. skarvklämmor är tillförlitliga.
Slutligen Gruppens säkringar skall sitta tillsammans i centralen och inte utspridda. Dom skall vara anslutna till OLIKA faser t.ex L1 o L2 elller L1, L2 och L3.
Slutligen Gruppens säkringar skall sitta tillsammans i centralen och inte utspridda. Dom skall vara anslutna till OLIKA faser t.ex L1 o L2 elller L1, L2 och L3.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Man kan göra som i England, dra runt en 6mm2 och säkra med 32 A och sedan i varje stickpropp så sitter det en säkring. Liten risk att säkringen går pga sammanlagrad effekt.
Protte
Protte
Det gör man väl tex när det behövs.
Typ i kök om det är en stor inbyggnadsugn eller i ett garage där det kan komma till användning.
Mycket sällan det finns behov av det i ett vanligt hus eller lägenhet.
Typ i kök om det är en stor inbyggnadsugn eller i ett garage där det kan komma till användning.
Mycket sällan det finns behov av det i ett vanligt hus eller lägenhet.
Jag bor och jobbar som elektriker i Norge och här används nästan bara 16A (15A efter de nya reglerna) säkring/2,5mm2 till uttag och belysning.Fotografen skrev:
Till 90% beror det på tradition. De övriga 10% fördelar sig på högre kostnad och större risk för brand: Mer effekt i varje kopplingspunkt ger större risk för att en taskig anslutning ger brand.
Själva stickproppen klarar mycket mer än 16A. Det finns lösningar (mellan bakplan inuti utrustning etc) med liknande diameter på stiften som klarar över 60 ampere. (Med grövre kabel såklart!) Problemet är snarare uttagen. För att man ska kunna ta ut mycket ström måste man ha en bra konstruktion på blecken som går mot stiften. De ska också tåla smuts och slitage. Det kostar pengar. Jag har sett förslag på termosäkringar i vägguttagen. Det skulle lösa problemet med varma uttag, oavsett om det är 10, 16 eller 25A man kör med.
Däremot bör inte risken för brand i apparater inte vara större vid korrekt utformning av anläggningen. Överlastskydd ska finnas i apparaten själv eller inte behövas. Kortslutningsskyddet för anslutningskabeln är däremot proppens eller dvärgbrytarens ansvar. Mer specifikt är det den magnetiska utlösaren i dvärgbrytaren som ska bryta vid en kortslutning. Det leder oss in på olika typer av dvärgbrytare: B, C och D-karakteristik. D är för industrier och kan lämnas därhän. C bryter vid 5-10 gånger märkströmmen, alltså 50 - 100 A om det är en helt vanlig C10. B bryter vid 3-5 gånger märkströmmen. Här kommer det finurliga: En B16 bryter vid 48-80 A. Alltså ger det på pappret ett bättre skydd än en C10 men samma tålighet mot kortvariga överströmmar. I verkligheten ser det inte riktigt ut så, men det skulle bära för långt att gå in på det. Samma resonemang kan föras för snabba och tröga smältsäkringar.
I princip skulle en B16 med 2.5 mm2 kabel istället för C10 med 1.5 mm2 ge:
1. Högre kostnad
3. Mindre bekymmer med att man överlastar kretsen
3. Risk för större last på uttagen.
4. I princip oförändrad säkerhet med avseende på kortslutning
Med bra uttag och försiktig användning av skarvdosor är det bara dyrare och bättre. Å andra sidan blir de orgier i skarvdosor och kabeltrassel man ibland ser ännu farligare än idag.
Själva stickproppen klarar mycket mer än 16A. Det finns lösningar (mellan bakplan inuti utrustning etc) med liknande diameter på stiften som klarar över 60 ampere. (Med grövre kabel såklart!) Problemet är snarare uttagen. För att man ska kunna ta ut mycket ström måste man ha en bra konstruktion på blecken som går mot stiften. De ska också tåla smuts och slitage. Det kostar pengar. Jag har sett förslag på termosäkringar i vägguttagen. Det skulle lösa problemet med varma uttag, oavsett om det är 10, 16 eller 25A man kör med.
Däremot bör inte risken för brand i apparater inte vara större vid korrekt utformning av anläggningen. Överlastskydd ska finnas i apparaten själv eller inte behövas. Kortslutningsskyddet för anslutningskabeln är däremot proppens eller dvärgbrytarens ansvar. Mer specifikt är det den magnetiska utlösaren i dvärgbrytaren som ska bryta vid en kortslutning. Det leder oss in på olika typer av dvärgbrytare: B, C och D-karakteristik. D är för industrier och kan lämnas därhän. C bryter vid 5-10 gånger märkströmmen, alltså 50 - 100 A om det är en helt vanlig C10. B bryter vid 3-5 gånger märkströmmen. Här kommer det finurliga: En B16 bryter vid 48-80 A. Alltså ger det på pappret ett bättre skydd än en C10 men samma tålighet mot kortvariga överströmmar. I verkligheten ser det inte riktigt ut så, men det skulle bära för långt att gå in på det. Samma resonemang kan föras för snabba och tröga smältsäkringar.
I princip skulle en B16 med 2.5 mm2 kabel istället för C10 med 1.5 mm2 ge:
1. Högre kostnad
3. Mindre bekymmer med att man överlastar kretsen
3. Risk för större last på uttagen.
4. I princip oförändrad säkerhet med avseende på kortslutning
Med bra uttag och försiktig användning av skarvdosor är det bara dyrare och bättre. Å andra sidan blir de orgier i skarvdosor och kabeltrassel man ibland ser ännu farligare än idag.
Nej, packar du in kabeln i isolering och lägger ihop den med ett antal likadana kablar kan du behöva 6 mm2 eller grövre.John J skrev:
Dra den som enkelledare placerad i luftströmmen en vindtunnel och du klarar dig fint med 0,5 mm2.
Allt handlar om vad du gör med den.
En utanpåliggande klamrad 3g1,5 EKK har jag för mig har ett strömvärde på 16 eller 17A vid en max omgivningstemp av 30°C.
Men då ska den nog vara utanpåliggande precis överallt, inte ens gå 1dm i en vägg.
Ni med tabellerna nära kan väl rätta mig om jag hade fel.
En micro må väl kvitta, men till något som kontinuerligt drar stora strömmar, t.ex. en värmepump, är det ju lite löjligt att bränna extra watt i själva kabeln. Man sparar alltså helt enkelt in kabelkostnaden för 2,5mm2 efter något års drift, i ren elbesparing.
Men då ska den nog vara utanpåliggande precis överallt, inte ens gå 1dm i en vägg.
Ni med tabellerna nära kan väl rätta mig om jag hade fel.
En micro må väl kvitta, men till något som kontinuerligt drar stora strömmar, t.ex. en värmepump, är det ju lite löjligt att bränna extra watt i själva kabeln. Man sparar alltså helt enkelt in kabelkostnaden för 2,5mm2 efter något års drift, i ren elbesparing.
Det är ett gränsfall som nästan hör hemma i de olika kuriositeter som finns i "104 frågor och svar".John J skrev:
Vid dvärgbrytare och enligt de villkor som Mikael_L nämner är det precis på rätt sida gränsen, om man har porslinsproppar är det helt felaktigt. Vid uttag som sitter så till att man kan ansluta vad som helst till dem är det inget att rekommendera.
Följ de gamla tumreglerna så är det för det mesta inga problem, det passar som så ofta påtalas om man ska ge generella råd via ett forum utan större bakgrundsfakta.
På ett sånt här forum skall man absolut inte rekommendera lösningar som är gränsfall eftersom man inte koll på hela anläggningen samt förläggningsätt. Det är bättre att överdimensionera lite och slippa problem. Extrakostnaden för materialet är marginell i dom små volymerna det rör sig om här.