Att få betala extra för att en hantverkare inte har verktyg är som att betala extra för brandbilen när det brinner.

Köper jag en tjänst från en snickare så förväntar jag mig att de har dels alla verktyg som man förväntar sig av en snickare: skruvdragare, cirkelsåg, kap&ger, sticksåg osv. och dels förväntar jag mig att de är proffsgrejjer, typ Makita, Blå Bosch, Festool, Hilti och inte lågprisskräp.

Däremot om jag ber snickaren slipa en betongplatta så kan det vara ok för dem att hyra en slip för detta då det är lite utanför deras vanliga yrkesområde.
 
Jag håller med om att en snickare bör ha detta verktyg du nämner. Det är dock helt okej om han inte har det och hyr, men då bör timkostnaden såklart vara lägre. Däremot skiter jag fullständigt i vilka verktyg han har. Så länge resultatet blir som överenskommet får han gärna använda en skruvdragare från Biltema om han vill det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
falkn skrev:
Så länge resultatet blir som överenskommet får han gärna använda en skruvdragare från Biltema om han vill det.
Inte om han kör på löpande räkning... :p

Edit: Läste fel! I mitt huvud blev det "Skruvmejsel", inte skruvdragare. :)
Du har naturligtvis helt rätt i övrigt.
 
Som eviljava säger så vill man inte ha något på löpande som försöker göra ett snyggt snitt i en laminatskiva med en vobblande cirkelsåg från BilJulRust...

Jag vann förresten en skruvdragare märkt med "Eagle" på Liseberg för många år sen. Den kostade mig 10 kr men höll i många år och skruvade på rätt bra så det var definitivt valuta för pengarna.
 
hantverkare1 skrev:
Han kör till den riktiga hyrfirman av flera anledningar:

Han vet att att får en välservad fungerande maskin.
Han vet att maskinen finns på hyllan.
Han vet att kaffemaskinen är laddad och står till höger om disken. 😀


Edit: För långsam
Vore det annorlunda om uthyraren hade ett grundmurat rykte om sig att alltid hålla god ordning på sin uthyrningsmotorkap? Om han dessutom alltid hade en tydlig prismodell och alltid sände korrekta fakturor utformade efter alla önskemål? Om han hade för vana att hissa en grön liten vimpel på sin bil när kapen var tillgänglig?

Om ni hade passerat dennes bil på väg till Cramo, hade ni då stannat och hyrt den kapen istället?
 
Roev08 skrev:
Att få betala extra för att en hantverkare inte har verktyg är som att betala extra för brandbilen när det brinner.

Köper jag en tjänst från en snickare så förväntar jag mig att de har dels alla verktyg som man förväntar sig av en snickare: skruvdragare, cirkelsåg, kap&ger, sticksåg osv. och dels förväntar jag mig att de är proffsgrejjer, typ Makita, Blå Bosch, Festool, Hilti och inte lågprisskräp.

Däremot om jag ber snickaren slipa en betongplatta så kan det vara ok för dem att hyra en slip för detta då det är lite utanför deras vanliga yrkesområde.
Är det verkligen kvaliteten på verktygen som är viktig? Mitt förslag, som hantverkare, är att du istället tittar på resultatet.
Anledningen till att många hantverkare hyr verktyg, är att de slits mest av att packas upp/ner, samt att de alltid utsätts för smuts/damm. Även dyra verktyg börjar ofta krångla väldigt tidigt. Det kostar att ständigt underhålla/serva verktygen. Hyr man verktyg, så är inte detta hantverkarens problem.
Jag personligen äger hellre mina egna verktyg. Vissa verktyg måste hålla kvalitet. Exempelvis skruvdragare, kap/gersåg, spikpistol och borrmaskin. Detta är verktyg där kvalitet lönar sig. Men cirkelsågar, behövs ofta flera av olika storlek, sticksåg behövs alltid men används ändå väldigt få minuter per uppdrag. De blir fort rappliga eller börjar krångla oavsett kvalitet eller inte. De håller inte mer än ett par år. Då är det bättre att köpa billigare märken. Man behöver då inte tveka om att köpa nytt. I slutändan är det kunden som betalar verktygen. Håller jag många billiga verktyg så blir det billigare för kunden, men samma kvalitet på jobben.
Det är inte kvaliteten på verktygen som ger resultaten, utan det är hantverkaren bakom verktygen som gör det.
 
Roev08 skrev:
Att få betala extra för att en hantverkare inte har verktyg är som att betala extra för brandbilen när det brinner.
Säger du likadant om de stora som Skanska, NCC med flera? De hyr friskt det mesta som behövs för uppdragen de har. Givetvis får kunden betala kostnaden för detta, dock inte alltid specificerat på fakturorna.
 
norfre skrev:
Vore det annorlunda om uthyraren hade ett grundmurat rykte om sig att alltid hålla god ordning på sin uthyrningsmotorkap? Om han dessutom alltid hade en tydlig prismodell och alltid sände korrekta fakturor utformade efter alla önskemål? Om han hade för vana att hissa en grön liten vimpel på sin bil när kapen var tillgänglig?

Om ni hade passerat dennes bil på väg till Cramo, hade ni då stannat och hyrt den kapen istället?
Förmodligen inte. Många gånger när jag hyr maskiner/verktyg brukar det bli två eller tre st. Sedan gillar jag att gå runt och titta lite. Men jag är å andra sidan inte hantverkare. Denna yrkesgrupp har väl kollat färdigt på alla verktyg och maskiner som finns? :)

Men om vi skall tala i generella termer: visst åker man väl hellre till ett ställe där utbudet är större, oavsett om behovet finns eller ej? Detta gäller även i andra sammanhang. T.ex. när mat, kläder och hemelektronik skall inhandlas. Detta kan ju förvisso vara en knepig böjelse hos just mig? Eller så är detta en del av den mänskliga psykologin? Jag har ingen aning?

Men jag tror absolut att om alla kriterier du listar ovan skulle vara uppfyllda, de båda hantverkarna möts längs vägen, den gröna vimpeln är hissad, båda har tid att stanna och göra upp hyresavtalet. Då skulle nog Cramo tappa en kund.

Sannolikheten att det inträffar är väl dock inte så hög?
 
Roev08 skrev:
Som eviljava säger så vill man inte ha något på löpande som försöker göra ett snyggt snitt i en laminatskiva med en vobblande cirkelsåg från BilJulRust...
Förstör hantverkaren en skiva så ska du såklart inte betala för det oavsett ersättningsform. Att ha en löpande ersättningsform innebär inte att du ska ersätta hantverkaren för dess misstag och bortglömda inhandlingar etc.
 
Det finns säkert många skäl till att de hyr.

Dels så är det sällanmaskiner som vissa nämner, sen så är det ju en utrymmesfråga. Man ska ha plats att förvara allt.

Fler faktorer kan vara att om man vill ha bra grejer, typ Hilti och liknande och vill ha något sorts reparationsavtal så kostar det ex antal hundralappar i månaden och använder du maskinen sällan så blir det billigare att hyra.

Och i vissa fall så hyr de in pga att de vet att de kommer utföra ett arbete som kommer slita sanslöst på deras maskiner och då kör de hellre slut på uthyrarens maskin som har ett reparationsavtal för det blir också billigare för dem.

Det sistnämnda är nog något av det vanligaste jag ser i mitt jobb i alla fall.
 
Hur mycket service och underhåll lägger egentligen uthyraren ner på hyresmaskiner? Vilken typ av underhåll gör exempelvis Cramo när de får in en motorkap? Hur lång tid tar det?
 
norfre skrev:
Hur mycket service och underhåll lägger egentligen uthyraren ner på hyresmaskiner? Vilken typ av underhåll gör exempelvis Cramo när de får in en motorkap? Hur lång tid tar det?
Det här undrar jag också. Under flera års renoverande har jag själv inte lagt många timmar på verktygsunderhåll. Jag har bytt lite sågklingor, en trasig drivrem i kap/gersågen och filter i dammsugaren men inte mycket mer. Borrhammaren har jag bara torkat av, trots flera timmars bilande. I pengar handlar det om under tusenlappen i material.
 
pelpet skrev:
Det här undrar jag också. Under flera års renoverande har jag själv inte lagt många timmar på verktygsunderhåll. Jag har bytt lite sågklingor, en trasig drivrem i kap/gersågen och filter i dammsugaren men inte mycket mer. Borrhammaren har jag bara torkat av, trots flera timmars bilande. I pengar handlar det om under tusenlappen i material.
Enligt min erfarenhet, som hantverkare, lägger inte heller uthyrningsfirmorna särskilt mycket tid på underhåll. Men fördelen för en hantverkare, är att han aldrig behöver bry sig nämnvärt, om ett verktyg går sönder, man ber bara om ett nytt.
Om hantverkaren istället äger verktyget, finns det mycket att ta ställning till. Ska han låta laga verktyget, och hur klarar han sig då medans verktyget är på lagning? Lönar det sig att laga, eller är det bättre att köpa nytt? Vilken modell ska man köpa, om man ska köpa nytt?
Befinner man sig ute på ett bygge, är det frågor som man inte alltid har tid att fundera över.
 
Sämsta med hyrmaskiner är att de är så förbannat misshandlade och någon rutin för att kolla dem noga verkar inte finnas. Fått lämna tillbaka 6 olika vattensågar från två olika firmor av olika andledning
 
AndersMalmgren skrev:
Sämsta med hyrmaskiner är att de är så förbannat misshandlade och någon rutin för att kolla dem noga verkar inte finnas. Fått lämna tillbaka 6 olika vattensågar från två olika firmor av olika andledning
Jag håller absolut med dig. Det är största anledningen till att jag, som hantverkare, hellre köper mina egna verktyg. Även om de ibland är av billigare/sämre kvalitet, så vet jag vad de går för.
Om jag hyr får jag visserligen ett dyrare märke, men jag har ingen aning om skicket.
Men för vissa kunder är tydligen märket på verktygen det enda som är viktigt. Ingen kan ju heller klaga på verktygskostnaden på en faktura, om man visar upp uthyrningsfirmans faktura. Någonting som är svårare att påvisa om man äger sina egna verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.