maah skrev:
Jag tror att de flesta av våra kunder tittar mest på timpriset när de jämför oss med andra och då är det ett bättre upplägg att hyra maskinerna än att behöva höja timpriset.
Ett bättre upplägg för ER ja, men inte för kunderna (eftersom deras totalkostnad troligen blir högre).
 
Ja precis bättre för oss som vill ha jobb :)
Det är svårt att hitta det alternativet som är bäst både för företaget och kunden.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är sant men om jag t.ex behöver en mattstripper 6ggr på ett år så kostar den mig 1200 i hyra men säkert typ 7-8000 att köpa
Borde det inte stå:

"Det är sant men om jag t.ex behöver en mattstripper 6ggr på ett år så kostar den kunden 1200 i hyra men säkert mig typ 7-8000 att köpa"

;):p
 
Nä... för den kostar bara KUNDEN 200:- ��
 
  • Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Nä... för den kostar bara KUNDEN 200:- ��
Ha, ha. Sant, där fick jag. Matten är inte min starka sida idag...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
maah skrev:
Det är svårt att hitta det alternativet som är bäst både för företaget och kunden.
Det är just det som förvånar mig. För hantverkare mest riktade mot privatkunder så borde båda kunna tjäna genom att ta verktygshanteringen på ROT-avdragen tid. Högre intäkt för firman och lägre kostnad för slutkunden.

På en större firma med 220 hantverkare så skulle det säkert vara bra att kunna flytta över några äldre hantverkare med trasig rygg eller avsågad tumme till administrativa tjänster/byggprojektledning och verktygshantering.
 
Så du förespråkar att vi ska vara kriminella nu med ����
 
Det är väl inte ROT-fusk att serva verktygen på ROT-tid? Det är ju en del av arbetet - i alla fall om det utförs ute hos kund. Med en bärbar dator går det också att sköta mycket administrativt arbete ute i fält, och då är det väl också okej?

Jag har inte heller sett någon specifik verktygsavgift för de egenägda verktygen på hantverkarfakturorna, så jag antar att det är OK att ha detta som en omkostnad inom firman. Jag utgår från att dessa verktyg också servas på arbetstid som kunden på ett sätt eller annat betalar. Då borde det också vara rimligt att utöka mängden egenägda verktyg och samtidigt höja timpenningen.
 
Serva verktyg och maskiner får man som liten egenföretagare roa sig med på kvällarna eller i bästa fall på helgen om man har någon sådan ledig ;) :p
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Mig veterligen gäller ROT bara på arbetet som utförs i anslutning till huset, vid fiberinstallation är det t.ex. bara grävarbete på den egna tomten som man får dra ROT för, inte grävningen i gatan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad gäller egentligen avtalsmässigt med att hyra verktyg? Kan hantverkaren hyra / debitera vad han vill utan att informera?

Har ett aktuellt case där hantverkaren har debiterat kostnad för verktyg jag anser bör ingå i hans utrustning. Tex "Gräsklippare" och "Häcksax" vid anlitande av trädgårdsmästare.
 
Mainstream skrev:
Vad gäller egentligen avtalsmässigt med att hyra verktyg? Kan hantverkaren hyra / debitera vad han vill utan att informera?
En hantverkare kan inte debitera en enda krona om inte man avtalat om att ett jobb ska utföras och villkoren kring det.

Ser då avtalet ut som "Kan du byta fasaden, fixa gräsmattan och lägga sten på uppfarten?" och inget mer, kan man nog räkna med att få ett ganska ospecificerat resultat och en faktura som kan innehålla en hel del överraskningar, inklusive hyra av både ett och annat.

Med andra ord är det viktigt att man på förhand avtalar om vad som ska göras, hur det ska göras och vad som ska debiteras. Jag tror det är svårt att svara generellt på din fråga utan det beror helt på vad man har för avtal.
 
Visst, han kan debitera vad han vill. Men jag behöver ju bara betala vad som är "skäligt" enligt konsumenttjänstlagen.

Det jag är irriterad över är att jag anlitar ett (vad jag trodde) seriöst företag för ett mindre trädgårdsjobb. Ägaren kommer ut och lämnar ett timpris och vi kör på löpande räkning (som jag alltid gör med hantverkare).

När jag får fakturan är inte timmarna specifierade och antalet är saltade (jag har klockslag på när de var här). Dessutom tillkommer då ett antal tusen i material-kostnader. Det är så fult att jag blir förbannad - att klippa gräs/häck, rensa rabatter och olja trädäck är så basic att jag inte förväntar extra material-kostnader.

Får se vad som händer. Fakturan är bestriden med hänvisning till att specifikation saknas och att avtal om material-kostnader saknas.

Det hör väl lite till saken att jag inte är nöjd med de som var här. En avdankad gammal snickare som nu jobbade här, helt utan initiativ-förmåga. Och en ungdom som verkade behöva handledning för att klippa gräs. För 2 x 450 kronor i timmen (och nej, jag har inte ROT) förväntar jag mig mer.
 
Mainstream skrev:
Visst, han kan debitera vad han vill. Men jag behöver ju bara betala vad som är "skäligt" enligt konsumenttjänstlagen.

Det jag är irriterad över är att jag anlitar ett (vad jag trodde) seriöst företag för ett mindre trädgårdsjobb. Ägaren kommer ut och lämnar ett timpris och vi kör på löpande räkning (som jag alltid gör med hantverkare).

När jag får fakturan är inte timmarna specifierade och antalet är saltade (jag har klockslag på när de var här). Dessutom tillkommer då ett antal tusen i material-kostnader..
I mitt förra inlägg uttalade jag mig helt generellt. Som du beskriver ditt fall hade inte heller jag betalat en spänn mer än för de timmar de jobbat. Men vad är det för "antal tusen i material-kostnader". Du måste väl ha beställt någon form av material och inte bara arbete. Vad hade ni kommit överens om för material och för materialpris?
 
Jag undrar hur nöjd pelpet skulle vara om jag kom hem till hen och satte mig och servade mina verktyg i ett par timmar...

Själv älskar jag verktyg, köper allt som jag kan motivera.

Men när det kommer till en planlaser i 20-25.000-kronorsklassen som jag hyr för 2-300 kr/dygn och använder max 10 ggr/år så måste även jag inse mina ekonomiska begränsningar.

Jag tar inte ut något extra för hyran utöver tiden det tar att hämta/återlämna.

När det kommer till ställning så har jag många gånger tänkt köpa en men då kommer det även till att man ska ha plats att lagra den när den inte används. Så därför hyr jag den istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.