Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
L Lärospånet skrev:
Är det inte bättre att låta bli att hoppa till förutfattade meningar och skapa förvirring? Eller var det kanske meningen? Jag har läst. Tycker att det faktum atr hon är dubbelvaccinerad ändrar bilden, men har ett jobb att sköta så hinner inte skriva långa förklarande inlägg så att precis alla förstår. Eftersom du nu kom med ett oväntad? påhopp blev jag ändå tvungen lägga tid på detta.
Hon var dubbelvaccinerad OCH hade haft infektionen två gånger när hon fick det en tredje gång.
Allt detta står i artikeln Birgit länkade till. Vad menar du att det tillför att upprepa samma information gång efter gång?

Alla är olika, det kommer alltid finnas en och annan som skiljer sig från mängden. De kan säkert ta hur många sprutor som helst och ändå drabbas likaväl som det finns de som aldrig får covid fast de frotteras sig med smittan.......Det går ju aldrig att skapa sig en bild av nåt enbart på enstaka personer.

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Så med en kropp i balans menar du att man inte har en brist på vitaminer och mineraler?
Det enda man har lyckats visa i den vägen som verkar påverka allvarlighetsgraden av covid är kraftig brist av D-vitamin.
Precis och detta med D-vitamin var man "antivaxxer" för att man påtalade när DN kom med sin artikel, tror det var redan 2020?

BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Precis och detta med D-vitamin var man "antivaxxer" för att man påtalade när DN kom med sin artikel, tror det var redan 2020?
Det tror jag inte.

2020 var det ju dessutom bara en oprövad hypotes, numera finns det gjorda studier med rapporter som man kan läsa.

Men det betyder vare sig att alla med allvarlig D-vitaminbrist får en allvarlig covid eller covid flera gånger. Lika lite som det betyder att alla med allvarlig covid eller som återinsjuknar har en allvarlig D-vitaminbrist. Så enkelt är det inte.

Har man gener som gör att man har många ACE2 på cellerna i luftvägarna så har man större risk att bli mer sjuk än än en med en annan genuppsättning. Det är inget man kan ändra genom vare sig med mat eller träning.

Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Felet var väl att man trodde att ett massintag av d-vitamin skulle vara ett skydd. Hade man ingen kraftig brist på d-vitamin så hjälpte det inte att trycka i sig stora mängder d-vitamin.

Det jag upptäckt under pandemin är att det finns extremt många som verkligen har perfekta kroppar,motionerar bra, äter perfekt etc. Den stora gruppen hackar gärna på de som blir sjuka och förklarar det med att de lever osunt. Eftersom många elitidrottare har fått problem med Covid-19 så får man väl anta att de äter och lever väldigt osunt.

• Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom många elitidrottare har fått problem med Covid-19 så får man väl anta att de äter och lever väldigt osunt.
Så är det. Det finns inget sunt med att pressa sin kropp till bristningsgränsen.

BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Så är det. Det finns inget sunt med att pressa sin kropp till bristningsgränsen.
Det finns även en massa sunda människor på sjukhusen. Man vet alldeles för lite om varför vissa blir allvarligt sjuka och andra väldigt lite.

Det är bra om man relativt nyligen har haft en coronaförkylning.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L
Nissens Nissens skrev:
Hon var dubbelvaccinerad OCH hade haft infektionen två gånger när hon fick det en tredje gång.
Allt detta står i artikeln Birgit länkade till. Vad menar du att det tillför att upprepa samma information gång efter gång?
Vad dillar du om? Det är ju du som upprepar detta.

Jag skrev en (1) gång att hon var dubbelvaccinerad. Vilket inte framkommer förrän man klickat sig in in på länken och läst artikeln. Men kanske det var väldigt tungt för dig att se detta faktum utskrivet i kommentarsfältet - denna enda gång. Kanske skaver det nånstans djupt även i dig att en dubbelvaccinerad blir sjuk gång på gång igen. Visst, hon hade kunnat vara en extrem anomali - men hon är ju inte ensam om detta - i en grupp i övrigt normalfriska. Jag vet fler drabbade - men visst - det är ju bara hörsägen tills det hamnar i en tabell från FHM - och det lär väl inte hända i närtid.

BirgitS
L Lärospånet skrev:
Jag skrev en (1) gång att hon var dubbelvaccinerad. Vilket inte framkommer förrän man klickat sig in in på länken och läst artikeln. Men kanske det var väldigt tungt för dig att se detta faktum utskrivet i kommentarsfältet - denna enda gång. Kanske skaver det nånstans djupt även i dig att en dubbelvaccinerad blir sjuk gång på gång igen. Visst, hon hade kunnat vara en extrem anomali - men hon är ju inte ensam om detta - i en grupp i övrigt normalfriska. Jag vet fler drabbade - men visst - det är ju bara hörsägen tills det hamnar i en tabell från FHM - och det lär väl inte hända i närtid.
Att hon var vaccinerad var inte intressant i sammanhanget.

Det är välkänt för alla, inkl. Nissens, som läser i dessa covidtrådar att med omikron är det rätt stor risk att insjukna även för dubbel- och trippelvaccinerade och då särskilt om det har gått flera månader sen senaste dosen. Stor skillnad till hur det var med delta. Liksom skyddet för den som har varit sjuk tidigare är sämre mot omikron än mot delta.

Naturligtvis finns det uppgifter även från Fohm om genombrottsinfektioner sen länge. Tramsa inte.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är 14% en minoritet? Som 3:e största orsak uppger de som svarat på trådens enkät att de litar på sina antikroppar och därför inte vaccinerar sig.
Dessutom gäller det nog 90% av de som svarat på enkäten. Så i det fallet är det en absolut majoritet.

P
L Lärospånet skrev:
Är det inte bättre att låta bli att hoppa till förutfattade meningar och skapa förvirring? Eller var det kanske meningen? Jag har läst.
Varför ställde du då frågan i inlägg #14404?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Felet är ju att kvinnan i artikeln inte tagit tre sprutor. Problemet är alltid för få sprutor!
Första och andra gången hon blev sjuk i covid-19 var hon knappast vaccinerad alls, och tredje gången skulle jag tro att hon bara hade fått två sprutor med tanke på att hon inte ser så gammal ut.

Så du har rätt. Hon hade fått för få sprutor. Personer som har blivit sjuka i covid-19 flera gånger kanske borde prioriteras upp i turordningen för vaccinering? Om kvinnan i reportaget hade fått en tredje spruta i december förra året är det inte säkert att det hade hindrat henne från att bli sjuk den tredje gången (i januari i år), men det hade knappast gjort hennes situation sämre.

L
P pmd skrev:
Varför ställde du då frågan i inlägg #14404?
Intressant hur ni som inte tillhör trådens målgrupp försöker sätta reglerna för hur ämnet ska diskuteras och inläggen göras.

Härskarteknik i sin prydo.

Min fråga var en snabb observation i all hast, utkastad i form av en fråga, men närmast att ses som ett utropstecken - då det faktum att kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad är något av pudelns kärna för flera av dem som är tveksamma till att i stort sett samtliga bör vaccineras mot corona. Eftersom ni som tråden egentligen inte vänder sig till tycks uppslukade av er egen retorik är det fullt förståeligt att ni missar den poängen. Men så var den ju inte heller egentligen riktad till er.

Tillåt mig därför att skriva ut det tydligt, bara för er skull: Jag och fler med mig hyser fortfarande misstankar om att när man väl börjar med sprutorna, så kommer kroppens eget immunförsvar inte att vara fullt så effektivt som det skulle ha varit utan vaccin men med antikroppar efter genomgången/na infektion/er. Detta alltså trots aldrig så många färggranna tabeller från FHM m fl som "bevisar" motsatsen.

BirgitS
L Lärospånet skrev:
Min fråga var en snabb observation i all hast, utkastad i form av en fråga, men närmast att ses som ett utropstecken - då det faktum att kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad är något av pudelns kärna för flera av dem som är tveksamma till att i stort sett samtliga bör vaccineras mot corona. Eftersom ni som tråden egentligen inte vänder sig till tycks uppslukade av er egen retorik är det fullt förståeligt att ni missar den poängen. Men så var den ju inte heller egentligen riktad till er.
Jag kan bara svara för mig själv och jag ansåg inte att det var något som krävde vare sig ett utrops- eller ett frågetecken eftersom det inte är något konstigt utan i stället väldigt välkänt att vaccinering mot varianterna som fanns 2020 ger ett begränsat och kortvarigt skydd mot omikron. Precis som tidigare sjukdom med varianterna under 2020, alfa och delta ger ett begränsat skydd mot omikron.

Därför framstod dina inlägg om det bara som konstiga och oförståeliga.

L Lärospånet skrev:
Tillåt mig därför att skriva ut det tydligt, bara för er skull: Jag och fler med mig hyser fortfarande misstankar om att när man väl börjar med sprutorna, så kommer kroppens eget immunförsvar inte att vara fullt så effektivt som det skulle ha varit utan vaccin men med antikroppar efter genomgången/na infektion/er. Detta alltså trots aldrig så många färggranna tabeller från FHM m fl som "bevisar" motsatsen.
Du får förstås misstänka vad du vill men du blir ju mer trovärdig om du kan underbygga det med någon forskning. Annars blir det ju bara gissningar.

Nu vaccinerar man sig ju för att slippa bli sjuk eftersom man då riskerar sjukhusvistelse, död och/eller mycket långvariga besvär (postcovid). Därmed blir det inte alls jämförbart med att bli sjuk för att sen ha ett visst skydd mot att bli sjuk igen.

Finns ju gott om belägg från andra vacciner att de skyddar lika bra mot sjukdom som att ha varit sjuk. Så det är ju verkligen inte generellt att vaccinering skulle få kroppens immunsystem att vara mindre effektivt än efter genomgången sjukdom.

Däremot är kroppens immunsystem inte särskilt effektivt när det gäller t.ex. förkylningar och influensa. Genomsnittligt får folk influensa vart 10:e år. Det verkar även gälla covid eftersom det redan under andra och tredje vågen var många som insjuknande en gång till. Trots att de då aktuella varianterna var så lika varandra.

Men det finns inga belägg alls för att folk som först har varit sjuka och sen vaccinerar sig skulle ha ett sämre immunsystem än om de inte hade vaccinerat sig. Tvärtom så finns det undersökningar som visar att kombinationen av sjukdom och vaccinering ger ett mycket bättre skydd än bara sjukdom.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan bara svara för mig själv och jag ansåg inte att det var något som krävde vare sig ett utrops- eller ett frågetecken eftersom det inte är något konstigt utan i stället väldigt välkänt att vaccinering mot varianterna som fanns 2020 ger ett begränsat och kortvarigt skydd mot omikron. Precis som tidigare sjukdom med varianterna under 2020, alfa och delta ger ett begränsat skydd mot omikron.

Därför framstod dina inlägg om det bara som konstiga och oförståeliga.

Du får förstås misstänka vad du vill men du blir ju mer trovärdig om du kan underbygga det med någon forskning. Annars blir det ju bara gissningar.

Nu vaccinerar man sig ju för att slippa bli sjuk eftersom man då riskerar sjukhusvistelse, död och/eller mycket långvariga besvär (postcovid). Därmed blir det inte alls jämförbart med att bli sjuk för att sen ha ett visst skydd mot att bli sjuk igen.

Finns ju gott om belägg från andra vacciner att de skyddar lika bra mot sjukdom som att ha varit sjuk. Så det är ju verkligen inte generellt att vaccinering skulle få kroppens immunsystem att vara mindre effektivt än efter genomgången sjukdom.

Däremot är kroppens immunsystem inte särskilt effektivt när det gäller t.ex. förkylningar och influensa. Genomsnittligt får folk influensa vart 10:e år. Det verkar även gälla covid eftersom det redan under andra och tredje vågen var många som insjuknande en gång till. Trots att de då aktuella varianterna var så lika varandra.

Men det finns inga belägg alls för att folk som först har varit sjuka och sen vaccinerar sig skulle ha ett sämre immunsystem än om de inte hade vaccinerat sig. Tvärtom så finns det undersökningar som visar att kombinationen av sjukdom och vaccinering ger ett mycket bättre skydd än bara sjukdom.
Har du något belägg för att vaccinet skyddar mot postcovid?
Vet man något om postcovid? Har man börjat studera det problemet? Detta är en nyfiken fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.