Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
P pegr skrev:
Högst relevant info då många med mig anser att vaccinering om man redan haft Covid är helt onödigt.
Existerar ingen statistik som påvisar värre förlopp andra/tredje/x:te gången.
Det finns studier som visar att man har bättre skydd efter genomgången infektion än efter vaccination.

Men genomgången infektion och vaccination ger ännu bättre skydd så visst finns det anledning att vaccinera sig även efter att ha haft Covid-19 vill jag påstå.

Den som haft Covid-19 behöver också hålla reda på vilken variant man haft eftersom beroende på variant har man såvitt jag förstått det olika grader av skydd mot nya varianter. Så det blir till att ha koll på de studier som görs kring immunitet mot olika varianter om man inte vill vaccinera sig pga genomgången infektion.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
”Många med dig” är i absolut minoritet.

Finns det statistik som påvisar att det är lindrigare andra/tredje/x:te gången? Annars är ditt påstående helt meningslöst.
Är 14% en minoritet? Som 3:e största orsak uppger de som svarat på trådens enkät att de litar på sina antikroppar och därför inte vaccinerar sig.

Hur bra skydd en genomgången infektion ger beror på hur svår den var och hur länge sedan det var man hade den.
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Är 14% en minoritet? Som 3:e största orsak uppger de som svarat på trådens enkät att de litar på sina antikroppar och därför inte vaccinerar sig.

Hur bra skydd en genomgången infektion ger beror på hur svår den var och hur länge sedan det var man hade den.
Allt under 50% är en minoritet. Åtminstone var det så när jag pluggade. Sedan kan ju en minoritet vara stor eller liten. Men det är en annan story…
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Högst relevant info då många med mig anser att vaccinering om man redan haft Covid är helt onödigt.
Existerar ingen statistik som påvisar värre förlopp andra/tredje/x:te gången.
Men omöjlig att få fram eftersom kanske kring hälften av alla som har haft covid inte har testat sig.

Det är även omöjligt att få fram korrekt information i Danmark för även där är det en stor andel av de som haft covid som inte har testat sig, men kanske snarare en fjärdedel än hälften.

Resten av ditt inlägg har du redan fått svar på av andra.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Är 14% en minoritet? Som 3:e största orsak uppger de som svarat på trådens enkät att de litar på sina antikroppar och därför inte vaccinerar sig.

Hur bra skydd en genomgången infektion ger beror på hur svår den var och hur länge sedan det var man hade den.
Nu är det ju mer än 80 % av den vuxna befolkningen som har vaccinerat sig så gruppen som inte har vaccinerat sig är en minoritet med mycket god marginal.

Hur osäkert det är att lita på sina antikroppar framgår t.ex. av artikeln https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-har-haft-covid-19-tre-ganger-kande-hur-paniken-steg
Hon fick covid-19 för tredje gången för ett par veckor sedan.
Dessutom har hennes postcovid blivit sämre för var gång.

Harry73 här i tråden har haft covid två gånger.
 
L
Kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad?
 
Nissens
L Lärospånet skrev:
Kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad?
Är det inte enklare att läsa artikeln istället för att be någon annan läsa den och sedan skriva ned det åt dig? :)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L
Nissens Nissens skrev:
Är det inte enklare att läsa artikeln istället för att be någon annan läsa den och sedan skriva ned det åt dig? :)
Är det inte bättre att låta bli att hoppa till förutfattade meningar och skapa förvirring? Eller var det kanske meningen? Jag har läst. Tycker att det faktum atr hon är dubbelvaccinerad ändrar bilden, men har ett jobb att sköta så hinner inte skriva långa förklarande inlägg så att precis alla förstår. Eftersom du nu kom med ett oväntad? påhopp blev jag ändå tvungen lägga tid på detta.
 
RoTe
Felet är ju att kvinnan i artikeln inte tagit tre sprutor. Problemet är alltid för få sprutor!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
L
Precis. Jag kanske lät lite grinig tidigare men det berodde bara på att jag inte fått min morgonspruta i dag.

Nu när det är åtgärdat känner man sig som människa igen!
 
  • Haha
pegr
  • Laddar…
BirgitS
L Lärospånet skrev:
Tycker att det faktum atr hon är dubbelvaccinerad ändrar bilden, men har ett jobb att sköta så hinner inte skriva långa förklarande inlägg så att precis alla förstår.
Artikeln tar upp att man kan få covid flera gånger och därmed att man inte kan lita på att ens antikroppar skyddar en mot sjukdom i framtiden. Det var just det som blackarrow skrev om, att 14% av de som besvarat enkäten har valt att de inte vill vaccinera sig för att de litar på sina antikroppar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Artikeln tar upp att man kan få covid flera gånger och därmed att man inte kan lita på att ens antikroppar skyddar en mot sjukdom i framtiden. Det var just det som blackarrow skrev om, att 14% av de som besvarat enkäten har valt att de inte vill vaccinera sig för att de litar på sina antikroppar.
Det krävs ju också att man har en kropp i balans. Väljer man att förstöra sin kropp på olika sätt får man ju även räkna med att må sämre.
 
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Det krävs ju också att man har en kropp i balans. Väljer man att förstöra sin kropp på olika sätt får man ju även räkna med att må sämre.
Har du någon forskningsrapport som visar det eller håller du bara på och gissar?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon forskningsrapport som visar det eller håller du bara på och gissar?
Har du hört talas om bristsjukdomar Birgit? Eller måste jag visa vetenskaplig data för att du ska tro på det?
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Har du hört talas om bristsjukdomar Birgit? Eller måste jag visa vetenskaplig data för att du ska tro på det?
Så med en kropp i balans menar du att man inte har en brist på vitaminer och mineraler?
Det enda man har lyckats visa i den vägen som verkar påverka allvarlighetsgraden av covid är kraftig brist av D-vitamin.

Det är inga vitaminer och mineraler som påverkar hur många ACE2 det finns på ens celler. Men det påverkar sjukdomens förlopp. För att ta ett exempel på något helt annat som är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.