Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du att du skulle se för intressant information med den uppdelningen?
De flesta med lite slutledningsförmåga kan förstå att ovaccinerade som haft covid har väldigt få eller inga antikroppar (beroende på när dom varit smittade), dvs inget skydd alls eller litet försvinnande skydd mot tex omicron.
 
Fairlane
L leecher skrev:
Statistiken är ointressant om den inte delas in i tre grupper. Gruppen ovaccinerade men tidigare sjuka skulle jag vilje se officiell statistik på men tyvärr klumpar man ihop alla ovaccinerade
Du är alltså inne på idén att man kan få ett bättre skydd av att bli sjuk än av att vaccinera sig?
Dvs, om man har turen att inte bli allvarligt sjuk eller avlida så kan det vara en liten fördel att bli sjuk istället för att vaccinera sig?
Dock är ju risken just att bli allvarligt sjuk eller avlida betydligt högre, men det kan man kanske strunta i?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L leecher skrev:
Det står tydligt att en eventuell vetenskaplig rapport skulle, beroende på resultat, kunna hindra det politiska målet att vaccinera befolkningen
Jag kan inte se ordet "politiska" i din bild i inlägg #14341.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta med lite slutledningsförmåga kan förstå att ovaccinerade som haft covid har väldigt få eller inga antikroppar (beroende på när dom varit smittade), dvs inget skydd alls eller litet försvinnande skydd mot tex omicron.
?
Ett inte som saknas?
Om inte, så uppskattar jag lite mer kött på benen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du är alltså inne på idén att man kan få ett bättre skydd av att bli sjuk än av att vaccinera sig?
Dvs, om man har turen att inte bli allvarligt sjuk eller avlida så kan det vara en liten fördel att bli sjuk istället för att vaccinera sig?
Dock är ju risken just att bli allvarligt sjuk eller avlida betydligt högre, men det kan man kanske strunta i?
Tyvärr har många medvetet eller oturligt nog redan varit smittade. Och dessa borde ha en naturlig immunitet.

I detta klippa argumenterar en utbildad läkare vetenskapligt för min tanke

 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
?
Ett inte som saknas?
Om inte, så uppskattar jag lite mer kött på benen.
Jag hänger inte med, var menar du att jag glömde ett ”inte”?
 
L leecher skrev:
Tyvärr har många medvetet eller oturligt nog redan varit smittade. Och dessa borde ha en naturlig immunitet.

I detta klippa argumenterar en utbildad läkare vetenskapligt för min tanke

[media]
Nej, tyvärr är det vanligt att folk blir smittade flera gånger. Högre risk för ovaccinerade…
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med, var menar du att jag glömde ett ”inte”?
Det är väl sannolikare att ovaccinerade som inte har haft covid har inga antikroppar än ovaccinerade som har haft covid har inga antikroppar. Eller hur tänker du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl sannolikare att ovaccinerade som inte har haft covid har inga antikroppar än ovaccinerade som har haft covid har inga antikroppar. Eller hur tänker du?
Nej, så menade jag inte. Det du skriver är ju korrekt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L leecher skrev:
Tyvärr har många medvetet eller oturligt nog redan varit smittade. Och dessa borde ha en naturlig immunitet.
En viss immunitet har de som varit sjuka men den är ju inte mer eller mindre naturlig än den immunitet som vaccinerade har.

Man brukar likna genomgången sjukdom med två vaccindoser, man får antikroppar som avtar med tiden men har kvar ett visst skydd mot allvarlig sjukdom och död.

Jag har inte sett på videon.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Snailman
V växelventil skrev:
Men då måste hon tillhöra en grupp för dom flesta är inte sjuk mer än några dagar.vad sa dom på sjukhuset när hon haft covid så länge.
Det kan väl ha att göra med hur mycket smitta man utsätts för, som jag fattat det är det troligare att man blir mer sjuk om man utsatts för väldigt mycket smitta.
 
Från Danska studien.Samma resultat från den israeliska och från qatar.
 
  • Linjediagram som visar skydd mot PCR-påvisad SARS-CoV-2 över tid baserat på infektion och vaccination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det kan väl ha att göra med hur mycket smitta man utsätts för, som jag fattat det är det troligare att man blir mer sjuk om man utsatts för väldigt mycket smitta.
Jag har bara sett uppgifter om att om man får väldigt lite viruset i sig så ökar chansen för en mycket mild covid men när virusmängden blir över ett tröskelvärde så påverkar det inte förloppet. Om det var annorlunda borde man se det på att de som smittas av en familjemedlem i snitt blir allvarligare sjuk än de som smittas av kollegor och vänner.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Från Danska studien.
Tyvärr före omikron.
Men den verkar visa att tidigare sjuka bör vaccinera sig för att få ett bättre skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.