Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
I Inspireija skrev:
Jag har avvaktat eftersom jag är en sk post Covidare och har haft covid-19 två gånger under ett år. Har varit riktigt dålig. Jag tog T-cellstestet (kostade 1700 kr) som visade att jag har utvecklat detsamma skydd som vaccinet skulle ge mig. Jag kan precis som alla som är vaccinerade fortfarande bli sjuk i covid-19 men blir inte lika sjuk som utan t-cellerna.
Då kanske din immunitet sjunker med tiden precis som efter vaccinerna så det kan ju vara bra att tänka på vaccinering som en påfyllnad precis som en del länder börjar vaccinera med en tredje dos för att förbättra skyddet (krävs särskilt för att skydda bra mot delta).
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
De har satt covid på det mesta för att slippa utreda dödsorsaken. Influensa verkar ju helt ha försvunnit t.ex. märkligt.

Nu när folk vaccinerat så ska det bli intressant att se om influensan magiskt dyker upp igen eller det kanske kommer en omega-variant av covid.
Nej, man gör ju tester för att utröna om folk (särskilt på äldreboendena) hade influensa eller covid under vintern.

Eftersom influensa är mindre smittsamt än covid är det inte alls konstigt att influensafallen minskade när folk började praktisera att vara hemma vid symtom, hålla avstånd osv.

Däremot har ju inte influensan helt försvunnit utan det fanns ett antal kända fall i vintras. Fohm har statistik på det också.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag behöver nog 20-30 sprutor för att det ska fungera... :cry:
Man kan ju se det tvärtom, att en man är ovaccinerad nog för de allra flesta kvinnor något som minskar intresset ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
ha ha…i Sverige censureras allt, i Danmark går de ut öppet med det…
Att det har funnits en tokig sköterska i Danmark betyder inte att det har funnits en i Sverige också.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Klicka skrev:
Har fått två doser
Men du vet väl att även vaccinerade kan bli smittade och smitta andra?
Även om de flesta vaccinerade får en lindrigare sjukdom pga. vaccinationen så gäller det inte alla.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det blir också märkligt när du totalt glömmer bort artikeln i läkaretidningen, där man säger att naturliga antikroppar skyddar bra mot deltavarianten och skriver att de inte gör det några inlägg senare.
Nej, jag har inte glömt bort artikeln i läkartidningen men att man har antikroppar mot deltavarianten är inte samma sak som att man inte kan bli smittad, inte kan bli sjuk och inte kan smitta andra. Även antikroppar som är bildade med hjälp av vaccinering reagerar på samma sätt som det beskrivs i läkartidningen och skyddar bra mot deltavarianten, men inte jättebra som mot tidigare varianter.

Enligt en ny stor studie från Oxford så kommer man fram till skyddet mot att bli sjuk i delta med Pfizers vaccin är ung. 85 % två veckor efter andra dosen. Alltså vaccinering ger bra skydd mot delta därför att man har antikroppar som reagerar på deltavarianten men inte tillräckligt bra för att förhindra smitta hos alla. #11980

Du har inte visat på någon studie som kommer fram till att immunitet efter genomgången sjukdom med tidigare varianter skulle ge bättre skydd än att vara fullvaccinerad med Pfizers vaccin.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det gäller och komma ihåg var du satt dem:p
Det har jag en speciell lapp för. Jag har tänkt på allt.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du nån källa på dina uppgifter? Inte en länk i forumet
Det var en intervju med en läkare/forskare inom aktuellt område som gjorde en enkel överslagsberäkning. Om man tänker sig att vaccinet skyddar till 90 % och om 80 % krävs för flockimmunitet så behöver 90 % vara vara vaccinerade efter 90 % av 90 % blir 81 %. Alltså ungefär men ger en uppfattning om ungefär vad som krävs.

Jag har även sett uppgifter om att en immunitet på mer än 80 % krävs för flockimmunitet mot delta eftersom det verkar vara så smittsamt. Men ingen vet förstås än.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Vi kanske inte ska satsa alla pengarna på att vi får ihop de 90% som behövs för flockimmunitet utan istället börja fundera på hur vi ska hantera att viruset blir endemiskt. Dvs vi måste fylla på med nya doser kontinuerligt och slå ner lokala utbrott och ha andra åtgärder som en del av vardagen.
Det verkar vara det som Fohm gör numera. De säger/skriver sånt som att vi måste lära oss att leva med viruset och att regionerna måste ha en bra testverksamhet och kapacitet för mycket smittspårning framöver.
 
P
tusenett skrev:
Att få ihop de sista procentenheterna som behövs för att få full flockimmunitet kanske kräver så drastiska, kostsamma åtgärder och gå så långsamt att det inte är önskvärt eller kan accepteras, typ enligt lagen om avtagande avkastning. Då är det kanske inte så intressant att ens försöka uppnå och vidhålla flockimmunitet utan man får nöja sig med mindre ambitiösa mål.
Problemet med ett R större än 0 är att smittspridningen kommer att öka igen om vi inte har restriktioner på sammankomster. Det kostar också.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Överdödligheten har varit lägre i Sverige 2020 än de flesta 20 föregående åren. Så det finns inga siffror i Sverige där man kan se någon pandemi. Det är väl din poäng antar jag. :)
Det beror ju på vilka aspekter man tar in, om man räknar med att det normala hade varit att medellivslängden även under 2020 hade ökat osv. Man kan få rätt olika resultat, DN hade en låst artikel med tre sätt att komma fram till överdödlighet, inget mer rätt än de andra utan bara beroende på vad man tar hänsyn till. Dock i samtliga fall konstaterades det att det var en överdödlighet i Sverige förra året, däremot varierade resultatet för Finland.
 
P
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Fast när nyheterna på radio och tv pratar om hur många som är vaccinerade så redovisar de inte att det bara är de som är över 18 som vaccinerats. De säger siffrorna som står hos fohm.
Det är knappast FOHMs fel.
 
P pmd skrev:
Det är knappast FOHMs fel.
Nej. Men nu är det media som de flesta lyssnar på. Hur många tror du går in på fohm’s hemsida och läser där?

Om de hade skrivit ut den riktiga procenten så hade media gått efter det.
 
P
P Pin skrev:
Stämmer, men var det inte ett procenttal vi utgick från? Det var det du fick i svaret från pmd.
De siffrorna gällde hur många personer över 18 år som är vaccinerade en eller två gånger.

Idag ska FOHM ha ändrat sin redovisning för att inkludera 17-18-åringar, men jag har inte hunnit med att se efter hur det ser ut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.