817 716 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Enligt Region Västerbotten finns det 3 personer på IVA och antal på andra avdelningar är nu 20 jämfört med 3-4 st för en månad sen. Det betraktar jag som en stor uppgång i samband med omikrons intåg.Snailman skrev:Läser i Aftonbladet region Västerbotten att de inte märkt någon ökning av antalet inlagda pga den senaste ökningen i smittspridning. De säger även att de inte vårdar/vårdat någon med Omikron på IVA.
Det tolkar jag som att de inte vårdar någon ovaccinerad med Omikron på IVA.
Vad jag förstår tar ju Omikron över från de övriga varianterna och om Omikron inte ens gör ovaccinerade svårt sjuka, så blir det ju svårare att förstå vaccinhysterin som råder
Fram tills nu har ju råden till ovaccinerade att vaccinera sig byggt på de allvarligare varianterna, som tex delta.
Finns det fler kända uppgifter angående Omikron och IVA även från andra regioner, gärna uppdelade i vaxade och ovaxade?
Har en känsla av att man helst döljer sådana uppgifter, men ser gärna att jag bevisas ha fel angående detta, genom statistik
https://coronarapportering.regionvasterbotten.se/
Kan det ha varit bara ett visst sjukhus i Västerbotten som Aftonbladet skrev om?
Eller hur kan det vara så stor skillnad?
Har du någon länk till artikeln i Aftonbladet?
Visst blir ovaccinerade svårt sjuka. Antal på sjukhus har ju i stort sett fördubblats sen omikron blev dominant.Snailman skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Däremot är det eftersläpning i uppgifterna när det gäller ovaccinerade och vaccinerade på vanliga vårdavdelningar så Socialstyrelsen har bara fram till 2 januari.
För IVA finns det nyare uppgifter och förra veckan (v.2) skrevs 73 personer in på IVA varav 41 st (56 %) var ovaccinerade. Det innebär att det är kring 10 gånger högre risk för en ovaccinerad än en vaccinerad att behöva IVA-vård (snitt för januari). Dessutom är de ovaccinerades medelålder 53 år medan de vaccinerades är 62 år (snitt för januari).
Jag kan inte se att man har ändrat någon rapportering pga. omikron utan Fohm visar öppet diagram på att andelen bekräftade fall numera är samma för vaccinerade och ovaccinerade.
BirgitS skrev:Enligt Region Västerbotten finns det 3 personer på IVA och antal på andra avdelningar är nu 20 jämfört med 3-4 st för en månad sen. Det betraktar jag som en stor uppgång i samband med omikrons intåg.
[länk]
Kan det ha varit bara ett visst sjukhus i Västerbotten som Aftonbladet skrev om?
[bild] Går den att läsa?
Visst blir ovaccinerade svårt sjuka. Antal på sjukhus har ju i stort sett fördubblats sen omikron blev dominant.
[länk]
Däremot är det eftersläpning i uppgifterna när det gäller ovaccinerade och vaccinerade på vanliga vårdavdelningar så Socialstyrelsen har bara fram till 2 januari.
För IVA finns det nyare uppgifter och förra veckan (v.2) skrevs 73 personer in på IVA varav 41 st (56 %) var ovaccinerade. Det innebär att det är kring 10 gånger högre risk för en ovaccinerad än en vaccinerad att behöva IVA-vård (snitt för januari). Dessutom är de ovaccinerades medelålder 53 år medan de vaccinerades är 62 år (snitt för januari).
Jag kan inte se att man har ändrat någon rapportering pga. omikron utan Fohm visar öppet diagram på att andelen bekräftade fall numera är samma för vaccinerade och ovaccinerade.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Om det är så att Omikron är den variant som tar över (helt) så är det ju totalt ointressant hur många ovaccierade som ligger på iva för tex delta. Det säger ju noll om hur viktigt/oviktigt det är för ovaccinerade att vaccinera sig för att slippa hamna på iva. Man kör ju nu kampanjer om att ovaccinerade ska vacciera sig för att slippa hamna på iva, som om Omikron vore lika farligt som delta. Då vill jag ha siffror på dels hur stor andel av de som smittas som har Omikron och dels hur stor andel av de på iva som är ovaccinerade som har omikron, dels nu och dels längre fram.BirgitS skrev:Enligt Region Västerbotten finns det 3 personer på IVA och antal på andra avdelningar är nu 20 jämfört med 3-4 st för en månad sen. Det betraktar jag som en stor uppgång i samband med omikrons intåg.
[länk]
Visst blir ovaccinerade svårt sjuka. Antal på sjukhus har ju i stort sett fördubblats sen omikron blev dominant.
[länk]
Då FHM vill att alla ska vaccierna sig vare sig det behövs eller ej, så måste man tyvärr själv kolla verkligheten (siffrorna)
Ingen omikronsjuk på iva i Västerbotten (aftonbladet.se)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Tack!
Det var ju lite skillnad. Det gällde just IVA och inte antalet inlagda generellt. Det gäller över hela Europa att den stora vaccineringen av 50+ har gjort att beläggningen på IVA inte har gått upp lika mycket som under tidigare vågor. Däremot så är det ju betydligt fler på IVA nu än under juli - oktober, toppen i september låg på 57 och nu är det nästan det dubbla.
Det tar normalt drygt två veckor från smittotillfälle till inskrivning på IVA och eftersom den sist inskrivna på IVA i Västerbotten kom den 10 januari så blev den personen troligen smittad innan omikron tog över i Västerbotten.
Däremot nationellt så skrivs det nu in ung. 11 st/dag och dessa bör ha smittats med marginal efter att omikron blev nästan allenarådande. Västerbotten är en liten region och en av regionerna med minst smittspridning för närvarande så man kan inte generalisera utifrån deras uppgifter utan man får ta det som en ögonblicksbild just därifrån.
Det var ju lite skillnad. Det gällde just IVA och inte antalet inlagda generellt. Det gäller över hela Europa att den stora vaccineringen av 50+ har gjort att beläggningen på IVA inte har gått upp lika mycket som under tidigare vågor. Däremot så är det ju betydligt fler på IVA nu än under juli - oktober, toppen i september låg på 57 och nu är det nästan det dubbla.
Det tar normalt drygt två veckor från smittotillfälle till inskrivning på IVA och eftersom den sist inskrivna på IVA i Västerbotten kom den 10 januari så blev den personen troligen smittad innan omikron tog över i Västerbotten.
Däremot nationellt så skrivs det nu in ung. 11 st/dag och dessa bör ha smittats med marginal efter att omikron blev nästan allenarådande. Västerbotten är en liten region och en av regionerna med minst smittspridning för närvarande så man kan inte generalisera utifrån deras uppgifter utan man får ta det som en ögonblicksbild just därifrån.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Jag förstår inte ditt resonemang. Kan du förklara mer?Snailman skrev:
Det gäller ju inte bara IVA, utan att slippa bli så allvarligt sjuk att man behöver sjukhusvård över huvud taget, för även de som ligger på vanlig vårdavdelning brukar säga att det är det värsta de har varit med om. Det är inte IVA som är mest överbelastad nu utan infektionsavdelningarna.Snailman skrev:
Någon undersökning nyligen hade kommit fram till att risken för sjukhusvård pga. omikron minskade med 35 % jämfört med delta. Det innebär att omikron verkar vara ungefär lika farligt som de varianter som fanns 2020. Då var det ju väldigt många som behövde sjukhusvård så för ovaccinerade är det fortfarande en hög risk att man behöver sjukhusvård. För våg 2 för drygt ett år sen så fick Socialstyrelsen fram att 2 % av de bekräftade fallen för den vuxna befolkningen, som inte tillhör de äldre, behövde sjukhusvård. Så det är kanske den nivån som vi är tillbaka på.
Naturligtvis har Fohm statistik när det gäller virusvarianter: https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/Snailman skrev:
Nyårsveckan stod omikron för typ 75 % och vecka 1 för typ 90 %.
Det går inte att helgenomsekvensera alla som behöver sjukhusvård och därför ställer du orimliga krav. Du får nöja dig med att redan v. 1 stod omikron för 90 % av de helgenomsekvenserade proverna och för v. 2 har man hittills hittat 1 deltafall och 74 omikronfall vilket innebär att Sverige har en likartad utveckling som alla andra länder där omikron helt har konkurrerat ut delta. Det finns i praktiken ingen delta längre.
Fohm vill att alla ska vaccinera sig för att få ner smittspridningen och minska antalet som behöver sjukhusvård (inte bara antalet som behöver IVA-vård).Snailman skrev:
Ja, hela familjen har haft Corona nu... Barnen blev knappt sjuka och jag och sambon var sjuka i några dagar. Jag var den ende som hade feber. Influensan vi hade 2018 var 10gånger jävligare för oss i alla fall.D Disktrasan skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 109 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Jag undrar hur de gjorde det?!BirgitS skrev:
Jag bokade en tid på andra sidan stan för min första dos och det gick inte via appen att leta nya tider utan att först avboka denna.
Samma sak när jag bokade den tredje dosen och var tvungen att omboka tiden. Den enda möjligheten var att avboka sin tid först och sen leta en ny.
En tanke som slagit mig, som jag inte kan bevisa, är att många nog vill boka en tid som är *.00 eller *.30. Man är lite stressad och ser tider 12.00, 12.10, 12.20 etc och klickar direkt på 12.00, som sen såklart försvinner. Jag tror det kan vara så för fler än mig. Jag bestämde mig istället för att testa *.10-tider och fick napp direkt. Har sagt det till vänner som testat och tycker det fungerar bättre också, men det är ju ingen säker statistik. Skulle vara intressant att se om *.00-tiderna är överrepresenterade i försök till bokning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det gällde första och andra dosen under kvartal 2. Så det kan ha varit annorlunda både före och efter det.Fairlane skrev:Jag undrar hur de gjorde det?!
Jag bokade en tid på andra sidan stan för min första dos och det gick inte via appen att leta nya tider utan att först avboka denna.
Samma sak när jag bokade den tredje dosen och var tvungen att omboka tiden. Den enda möjligheten var att avboka sin tid först och sen leta en ny.
En tanke som slagit mig, som jag inte kan bevisa, är att många nog vill boka en tid som är *.00 eller *.30. Man är lite stressad och ser tider 12.00, 12.10, 12.20 etc och klickar direkt på 12.00, som sen såklart försvinner. Jag tror det kan vara så för fler än mig. Jag bestämde mig istället för att testa *.10-tider och fick napp direkt. Har sagt det till vänner som testat och tycker det fungerar bättre också, men det är ju ingen säker statistik. Skulle vara intressant att se om *.00-tiderna är överrepresenterade i försök till bokning.
Sambon var snabb att försöka boka precis när de öppnade för hans ålder och han försökte typ två gånger boka första lediga tiden på ett bra stället men de försvann innan det var klart så då sa jag till honom att boka typ en timme efter första lediga tid och det gick bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Beviskraven är inte så höga tydligen. Man tar ett positivt test och sen lägger men något annat bredvid, en tomat, en sten, en gaffel, eller vad som helst och så skriver man att man testat detta föremål. De som köper detta som bevis, ställer sen helt andra beviskrav på att vaccin inte innehåller allt från gift till magneter...