Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Unikt namn
L Loxxx skrev:
Det är inte bara vaccinet som kan ifrågasätta utan även testmetoden/metoderna.
(Bild från Facebook).
Testade precis samma tomat, men det verkar lugnt. Falsklarm första gången?
Negativt COVID-19 antigentest med kontrollinje och inga testlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Om det är så att Omikron är den variant som tar över (helt) så är det ju totalt ointressant hur många ovaccierade som ligger på iva för tex delta. Det säger ju noll om hur viktigt/oviktigt det är för ovaccinerade att vaccinera sig för att slippa hamna på iva. Man kör ju nu kampanjer om att ovaccinerade ska vacciera sig för att slippa hamna på iva, som om Omikron vore lika farligt som delta. Då vill jag ha siffror på dels hur stor andel av de som smittas som har Omikron och dels hur stor andel av de på iva som är ovaccinerade som har omikron, dels nu och dels längre fram.

Då FHM vill att alla ska vaccierna sig vare sig det behövs eller ej, så måste man tyvärr själv kolla verkligheten (siffrorna)

Ingen omikronsjuk på iva i Västerbotten (aftonbladet.se)
Kan du inte bara lägga ner med att hitta på meningslösa premisser och sen kräva fakta på dessa som att du skulle vara någon slags genial sanningsgranskare som kommit på något unikt två år in i en pandemi.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Testade precis samma tomat, men det verkar lugnt. Falsklarm första gången?
[bild]
Samma tomat..?

Kanske är testet ännu osäkrare än vad man trott eller kan det vara 50/50?
 
Snailman
timmelstad timmelstad skrev:
Kan du inte bara lägga ner med att hitta på meningslösa premisser och sen kräva fakta på dessa som att du skulle vara någon slags genial sanningsgranskare som kommit på något unikt två år in i en pandemi.
Jag föreslår att du sätter mig på ignore, då så du bara behöver läsa sådant som stämmer med din och kvällspressens bild, jag sätter dig på Ignore nu ;)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jo så här ser då ett helt riktigt test ut och jag får totalt "spel" av anti-vaxxare.
Vi lever i en demokrati men de här vilsna vill då förstöra vår demokrati under en pandemi med en medioker sörja av argument. Varför ska vi ens behöva lyssna på den här dystra minoriteten som går emot all visdom?
Ett positivt resultat på en snabbtest för COVID-19 mot bakgrund av text om immunologi och pandemi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Jo så här ser då ett helt riktigt test ut och jag får totalt "spel" av anti-vaxxare.
Vi lever i en demokrati men de här vilsna vill då förstöra vår demokrati under en pandemi med en medioker sörja av argument. Varför ska vi ens behöva lyssna på den här dystra minoriteten som går emot all visdom?
[bild]
Snabbtest är inte att anse som tillförlitliga, om det här stämmer är det ett utmärkt exempel på varför. Gör ett ordentligt PCR-test på en tomat och återkom om det ger ett positivt resultat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo så här ser då ett helt riktigt test ut och jag får totalt "spel" av anti-vaxxare.
Vi lever i en demokrati men de här vilsna vill då förstöra vår demokrati under en pandemi med en medioker sörja av argument. Varför ska vi ens behöva lyssna på den här dystra minoriteten som går emot all visdom?
[bild]
Du ser inte din egen tankevurpa med att först mena på att anti-vaxxare förstör demokratin för att i nästa andetag ifrågasätta varför man ska behöva lyssna på dem?
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Nej, det är mycket du och jag inte vet för att all information/kritik som går emot narrativet tystas.
Av George Soros, Bill Gates och Bilderberggruppen, antar jag. Konsporationsteorierna frodas. ;)

Vilka som har utvecklat covidvaccin är däremot inte nertystat.
 
P
L leecher skrev:
Har läst sida efter sida men inte hittat något om själva risken att hamna på IVA pga Covid. Förs det någon statistik på det?
Spontant låter det inte som någon jätterisk med tanke på att det handlar om ett tiotal.
Om tillräckligt många får svår covid så ökar risken för att någon av dem behöver intensivvård. Om det hade kunnat förebyggas med vaccination så är det en onödigt risk.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
På samma sätt är det enkelt att visa på att alkohol, för mycket fet och söta livsmedel, rökning och för lite motion är dåligt för dig.
Det borde vara enkelt att ändra livsstil eftersom alternativet ger dig kroppsliga problem, bland annat sämre immunförsvar, åtminstone i förlängningen.

Eftersom väldigt få av oss ärligt kan säga att vi lever exakt så som vi lär har jag otroligt svårt att moralisera över de som väljer att inte vaccinera sig och är vettskrämd över hur många det är som med lätthet gör det och samtidigt tycker det är helt ok med rökare som röker trots KOL, diabetiker (typ 2) som pumpar i sig insulin, alkoholister och så vidare bara de vaccinerar sig.

Ingen fokus har tagits för att förändra beteenden som i grunden förstör vår hälsa och dessutom är överrepresenterade i dödsstatistiken (generellt och för covid). Av den anledningen ensamt skäms jag ärligt talat över hur världens ledare och våra myndigheter för sig mot ovaccinerade. Trots att det helt uppenbart finns fog till att vaccinera sig.
När en trafikolycka har inträffat så är prioritet ett att ta hand om de om är inblandade i olyckan. Åtgärder för att förbättra körkortsutbildningen och annat som kan göra trafikmiljön säkrare är knappast det första som ska göras då.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Du menar att ens en tiondels fokus som lagts på ovaccinerade lagts på att förändra beteenden hos de riskgrupper som grundar sig i livsstilsproblem? Då lever vi i två vitt skilda världar.
Jag har inte sett eller hört något om det över huvud taget från FolkHÄLSOmyndigheten. Vilket i min bok betyder att man tycker att det är ok.
https://fohm.se/livsvillkor-levnadsvanor/
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
[länk]
Menar du på allvar att den länken står för en tiondel av fokus under pandemin för att motverka sjukdom och död jämfört med att få ovaccinerade att vaccinera sig?

Min poäng är inte att informationen om att leva sunt inte finns tillgänglig. Min poäng är att man gör näst intill ingenting för att peka på den trots den enorma exponering man har idag och dess enormt goda effekt på folkhälsa det skulle få. Inte bara för att leva sunt stärker immunförsvaret mot virus, utan för att det rent generellt gör att folk blir mindre sjuka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När en trafikolycka har inträffat så är prioritet ett att ta hand om de om är inblandade i olyckan. Åtgärder för att förbättra körkortsutbildningen och annat som kan göra trafikmiljön säkrare är knappast det första som ska göras då.
Den akuta fasen av en trafikolycka sker under mindre än ett dygn.
Pandemin har pågått i två år.
Var i ligger problemet med att gå ut och informera i stora medier hur man med ett sunt beteende minskar risken till sjukdom och död? Eller snarare hur ett osunt beteende ökar risken för detsamma. Hur lång tid tänkte du att ge den informationen skulle ta?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
D Disktrasan skrev:
Den akuta fasen av en trafikolycka sker under mindre än ett dygn.
Pandemin har pågått i två år.
Var i ligger problemet med att gå ut och informera i stora medier hur man med ett sunt beteende minskar risken till sjukdom och död? Eller snarare hur ett osunt beteende ökar risken för detsamma. Hur lång tid tänkte du att ge den informationen skulle ta?
Jag tror att de som har problem med osunt leverne är svårare att omvända en de värsta antivaccarna tyvärr. Socker, alkohol och fett är goa grejer som är vanebildande. Själv är jag för höga skatter på alla tre. Dock är det en helt annan diskussion och detta blir mer en typ av what aboutism i stället.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag tror att de som har problem med osunt leverne är svårare att omvända en de värsta antivaccarna tyvärr. Socker, alkohol och fett är goa grejer som är vanebildande. Själv är jag för höga skatter på alla tre. Dock är det en helt annan diskussion och detta blir mer en typ av what aboutism i stället.
Så bara för att det kanske är svårt ska man ignorera det?
Är det verkligen lättare att få de sista 15% att vaccinera sig?
Jag tror det är helt lönlöst, utan totalitär påverkan.
Att vaccinera jordens befolkning är inte heller lätt, men man försöker ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.