817 606 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Om det är HAN som äger alla patent på mRNA-vaccin så är det väl han som blir stormrik på massvaccineringen och inte BigPharma? Upplagt för en ny konspirationsteori alltså…L LiteForce skrev:
Tja, kan ju vara så enkel förklaring som att det främst är folk i olika riskgrupper som gärna vaccinerar sig, och är man redan i en riskgrupp (högt blodtryck, fetma mm) så är redan där risken att avlida högre - oavsett corona eller vaccin.S SnickareHobb skrev:
Men så långt verkar man inte ens resonera i artiklarna.
(För övrigt har jag en aversion mot journalister som parar ihop "ju fler - ju högre", när alla språkutbildade borde veta att paret är "ju fler - desto högre")
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
En annan sak från den senaste "intervjun"* med Dr Malone är hans svar på frågan om det är rtt att han kallar sig uppfinnare av mRNA-vaccin, när det är många som arbetat med det.
Han svar var ungefär: "Visst är det så att det varit många. På samma sätt är det många som varit med och utvecklat det senaste flygplanet från Boeing, men bröderna Wilbur är ändå uppfinnarna av flygplanet"
Man kan ju då fundera av hur mycket av ett moderna flygplan som bröderna Wilbur skulle förstå. Om de säger att det inte fungerar, trots att det flygit massor det senaste året, ska man lita på bröderna Wilbur då, för att de är uppfinnare?
* Anledningen till att jag kallar det "intervju" är att det inte är några kritiska frågor eller något djuplodande. Frågeställningarna är redan klara innan, liksom svaren och "intervjuare" sitter hänfört och lyssnar och säger "Wow" etc. Ungefär som en liten trevlig pratstund med Skavlan. Inga tuffa frågor där, inga krav på bevis utan Malone får prata på och allt han säger tas som sanning.
Han svar var ungefär: "Visst är det så att det varit många. På samma sätt är det många som varit med och utvecklat det senaste flygplanet från Boeing, men bröderna Wilbur är ändå uppfinnarna av flygplanet"
Man kan ju då fundera av hur mycket av ett moderna flygplan som bröderna Wilbur skulle förstå. Om de säger att det inte fungerar, trots att det flygit massor det senaste året, ska man lita på bröderna Wilbur då, för att de är uppfinnare?
* Anledningen till att jag kallar det "intervju" är att det inte är några kritiska frågor eller något djuplodande. Frågeställningarna är redan klara innan, liksom svaren och "intervjuare" sitter hänfört och lyssnar och säger "Wow" etc. Ungefär som en liten trevlig pratstund med Skavlan. Inga tuffa frågor där, inga krav på bevis utan Malone får prata på och allt han säger tas som sanning.
Precis. Det samma gäller ju alla mediciner vilket vaxpropparna inte förstår. Det är ju ingen slump att nästan alla som dör av högt blodtryck ätit blodtrycksmedicin.B b8q skrev:Tja, kan ju vara så enkel förklaring som att det främst är folk i olika riskgrupper som gärna vaccinerar sig, och är man redan i en riskgrupp (högt blodtryck, fetma mm) så är redan där risken att avlida högre - oavsett corona eller vaccin.
(För övrigt har jag en aversion mot journalister som parar ihop "ju fler - ju högre", när alla språkutbildade borde veta att paret är "ju fler - desto högre")
Vissa dagar känner jag bara att det är så obegripligt att det här fortfarande diskuteras.
Det blir liksom inte tydligare än på den här bilden att vaccinet gör skillnad.
Då ska man komma ihåg att det är väldigt många fler som är vaccinerade än inte. Det är alltså över 80% av befolkningen.
Trots det är smittspridningen högre bland ovaccinerade, och det är nästan bara ovaccinerade som hamnar på IVA.
Det blir liksom inte tydligare än på den här bilden att vaccinet gör skillnad.
Då ska man komma ihåg att det är väldigt många fler som är vaccinerade än inte. Det är alltså över 80% av befolkningen.
Trots det är smittspridningen högre bland ovaccinerade, och det är nästan bara ovaccinerade som hamnar på IVA.
Redigerat:
Nissens skrev:Det beror ju på hur man ser det. 2020 hade inte Sverige onormalt hög dödlighet. 13 av de 20 föregående åren var den högre.
Norge hade en högre andel döda på äldreboenden än Sverige, om man slår ut det på befolkningen tex.
Egentligen skrev jag det du kommenterade på grund av att @Ulltand har Norge som sitt hjälteland, det spelar ingen roll om de har den snabbaste smittspridningen i Europa (eller om det var världen de hade ett tag).
Enligt honom är Norge bäst och Sverige gör aldrig något bra. Åtminstone inte om man jämför med Norge.
Nja det stämmer inte helt men Norge hör till de som lyckats allra bäst med sin coronastratergi. Men även Finland och Island har topplaceringar följt av Danmark som lyckats hyfsat. Europa som helhet har inte klarat det bra alls och Sverige sett till förutsättningarna sämst av alla.
Kurvorna talar sitt tydliga språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, jag tänker inte sitta och leta upp gamla artiklar till dig.B Bus1t skrev:Va spännande! Vad läser du för media då? Kan du dela med dig av någon icke foliehatt/konspirationsteoretikers artikel som ifrågasätter vaccineringarna tex?
Jag har inte sett något på vare sig SVT eller TV4 som ens yppat något ifrågasättande än så länge, och detta var det första jag läst av en "större" tidning som AB.
Din AB-artikel ifrågasatte inte vaccinering. För det skulle ju vara rätt meningslöst när man vet att vaccineringen i Sverige gjorde att tusentals människor slapp dö under tredje vågen och nu gör så att mängder med människor slipper hamna på sjukhus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
På vilket sätt har ditt inlägg samband med frågan om Michael Yeadon är en konspirationsteoretiker som spred lögner hösten 2020?harry73 skrev:Nja, när jag berättade att jag i min omgivning känner till fler som fick problem pga vaccin än som död, låg på iva pga covid eller fick postcovid, då fick jag höra att anekdotisk bevisföring inte är bra, men alla snyfthistorier till anekdotisk bevisföring om hur farligt covid är bemöts med massor av likes, så visst försöker man döda en öppen diskussion
Han höll inte på med någon sorts anekdotisk bevisföring.
Det kan ju också helt enkelt vara så att "tidningen" ifråga drivs av högerextrema, alternativare, anti-vaxxare, strålningsskeptiker, klilmatförnekare och allehanda tomtar och helt enkelt förvillar och förvanskar statistiken.B b8q skrev:Tja, kan ju vara så enkel förklaring som att det främst är folk i olika riskgrupper som gärna vaccinerar sig, och är man redan i en riskgrupp (högt blodtryck, fetma mm) så är redan där risken att avlida högre - oavsett corona eller vaccin.
Men det är skillnad på den kurva du visar som räknar dödsfall per invånare kopplat till Covid 19 och överdödlighet i hela befolkningen.Ulltand skrev:Nja det stämmer inte helt men Norge hör till de som lyckats allra bäst med sin coronastratergi. Men även Finland och Island har topplaceringar följt av Danmark som lyckats hyfsat. Europa som helhet har inte klarat det bra alls och Sverige sett till förutsättningarna sämst av alla.
Kurvorna talar sitt tydliga språk.
[bild]
Diskussionen har varit inne på det tidigare, men länder definierar också dödsfall på grund av eller med Covid 19 olika. Att du haft Covid 19 betyder ju inte automatiskt att du dött av det. Oavsett så är det två olika siffror som jämförs.
Ingen påstår att det inte dött många i Sverige under pandemin. Men att överdödligheten inte varit anmärkningsvärd trots det kan ju viska om dels en överskattning av siffrorna, dels en hint om att man lyckats dämpa många andra dödsorsaker med åtgärder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Med läkemedel mot astma och vissa andra lungsjukdomar, vilket inte har det minsta att göra med vaccin och inte ger någon kunskap om hur vaccin fungerar.L LiteForce skrev:
Nej, du kan inte bevisa en lögn.L LiteForce skrev:
Du verkar vara betydligt mindre öppen för möjligheten att står rätt till när det gäller vaccin.L LiteForce skrev:
Du lyckas inte heller vidarebefordra någon kunskap om att det inte står rätt till utan bara saker som inte stämmer med verkligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fast det är antikropparna mot spikproteinet som är viktigast eftersom det är de som förhindrar att viruset tar sig in i cellerna. Att ha antikroppar mot virusets kärna är inte alls så viktigt för det visar ju de goda resultaten av vaccineringen. Sen får man ju inte antikroppar mot hela viruset utan kroppen bildar antikroppar mot vissa delar av viruset, olika delar i olika människor.harry73 skrev: