817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det är nog mer en politisk och byråkratisk sak. I Sverige har fyra vaccin mot covid-19 godkänts av Läkemedelsverket. Vad finns det i övrigt som karaktäriserar ett experimentellt vaccin?E EPG skrev:Jag vet inte hur det fungerar här i Europa men vad jag har fått lära mig är att på andra sidan Atlanten så har de något som de kallar FDA (Food and Drug Administration) och där allt livsmedel måste gå igenom och godkännas för att få säljas. Enligt uppgift så har inte dessa nya vacciner fått detta godkännande ännu utan går just nu under någon slags nödgodkännande och klassas därför av FDA som "experimentella".
En svår fråga, finns dom som anserd et också (jag är inte en av dem). men Om vi hypotetiskt ser att Den diabets sjuka avstår att ta insulin, för han litar inte på majoriteten av den samlade läkarvetenskapen. Han ahr dessutom blivit väl informerad om att tar han inte insulin, så kan det kosta honom både syn, ben och en tidig död.D jonas_t skrev:Med ditt resonemang förutsätter jag att du också tycker att folk som blir sjuka i livstilsberoende sjukdomar så som många hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och till stor del även cancer ska betala för den vård de behöver?
Ska vi också vägra vård till de som skadar sig i olyckor där de cyklat utan hjälm, kört för snabbt med bil, kör utan bälte eller rentav förbjuda motorcyklar?
Då kan man börja ifrågasätta om man "borde" ha full rätt till fria hjälpmedel och assistans när synen försvunnit, och benen amputerats. I ett land som Sverige är det ju självklart att han oavsett får den hjälpen.
Likväl som en icke vaccinerad med behov av IVA vård får det pås amma villkor som alla andra.
Men det kommer inte ske överallt i världen. Vederbörande kommer få svårt att resa på semester då det kan behövas special assistans. Han kan inte bo på valfritt hotell, då alla inte har rätt tillgänglighetsförutsättningar.
Mao en inskränkt rörelsefrihet som följd av ett övervägt eget beslut att avstå erbjuden behandling. Jag har inga problem med att icke vaccinerade inte heller får full tillgänglighet, så länge smittan är ett samhällsproblem. Tummen upp för vaccinpass
Jag skulle hemskt gärna se den kalkylen i detalj. T.ex. varför storleken på de kliniska studierna spelar roll. Var de för små eller för stora? Vad är det med de kliniska studierna som gör att att de ligger på minussidan i din kalkyl?Staffans2000 skrev:Ja. Bland annat.
Dessutom var det bara en delorsak* kan man säga. Hade Coronan genererat likhögar på gatorna som i den värsta Zombifilm, hade jag säkert resonerat annolunda. Men, nu är det inte så.
Staffans
*Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Men hela potpurriet vore givetvis intressant att se.
Läste igenom länken nu!berisen skrev:
Mycket matnyttig information som gör mig lite tryggare när det gäller de kortsiktiga biverkningarna.
Dock står det inte särskilt mycket om de lite mer långsiktiga konsekvenserna, helt enkelt för att ingen vet något om dem ännu.
Jag själv som är under 40 känner därför ingen stress av att ta det här så snart som möjligt utan är helt trygg med att ta det om något år eller så när man vet lite mer om de bitarna (när man har gått förbi Fas 4). Sen finns det ju personer som är några decennier äldre än mig själv som gör allt för att övertyga en om att man bör ta det (helst igår) men då ska man tänka på att de ligger i en helt annan riskklass än vad man själv gör också (kolla kurvan i början i länken).
Rånare mördare etc förverkar ju sin rätt att vistaspå gatorna. (litee extrem jämförelse, jag vet)P Pin skrev:Ja precis så var det formulerat i inlägget om jag uppfattade det rätt.
Du är i din fulla rätt att tycka att vi ska få leva fritt baserat på övertygelse. Du får även tro att det är så det redan fungerar i Sverige. Där utnyttjar jag då min frihet att säga emot dig främst gällande nuläget i Sverige, men även som en vision eller dröm om ett idealsamhälle. Jag tycker att man ska tänka och diskutera helt fritt. När det kommer till handling måste det finnas begränsningar.
Nu är det ju så att var och en bestämmer över sin kropp så vaccin är den enskildes beslut. Precis som tobak och alkohol. De senare beskattar vi rätt hårt för att minska bruket och få in skatt till de negativa effekterna.
Men att välja att avstå något som anses nödvändigt ur samhällsperspektiv, skall stå alla fritt. Det är ju inget brott som ovan exempel.
Men därigenom inte sagt att man skall förväntas behålla all sin frihet i en situation som denna. I detta fall kommer man under lång tid hindras resa till vissa länder, Hindras till restauranger och event (Inte i Sverige än, men det lär bli nästa åtgärd om man inte når sina mål).
Kan man acceptera de inskränkningarna så fine, avstå vaccin.
Det är tveksamt om 80% vaccinerade räcker för flockimmunitet. Utan flockimmunitet har vi då 20% av befolkningen som kan smittas och bli sjuka. Av dessa kommer en del att belasta sjukvården. Helt i onödan.RoTe skrev:
Om vi har flockimmunitet så har vi råd med att det finns en grupp ovaccinerade. Exakt hur stor del av befolkningen som behöver vara vaccinerade för att vi ska få flockimmunitet är fortfarande oklart så det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig.
Självklart är människor inte lika värda. Hade de varit det skulle såväl du som jag delat med oss av vårt överflöd och lite till. Men det för vi inte, eftersom vi värdesätter oss själva mycket mer än någon okänd människa på andra sidan jordklotet. Redan vid att välja mellan våra egna och grannens ungar vid en katastrof, är valet givet. Sannolikt skulle vi försöka att själa deras mat för att rädda våra egna från att svälta ihjäl. Så lägg av med tramset om allas lika värde.mexitegel skrev:
Att det finns länder som inte har resurser att ta hand om ett ökat antal lik gör inte vår situation sämre för det. För här var det ett antal tusen som dog i förtid, mycket tack vare vår frånvarande beredskap på alla plan.
Men att vaccinera hela jordens befolkning med ett vaccin som är framhastat, för en sjukdom som nästan enbart drabbar redan gamla och sjuka, är opropertioneligt. Den enda förklaringen jag kan finna, är att det gått prestige i det hela samt att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på att göra en hel värld medicinberoende. Varför utveckla ny antibiotika till mycket hög kostnad, när vi redan nu värper guldägg genom att kränga vaccin vi inte ens behövt betala för själva, tänker nog läkemedelsbolagen.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det finns en del studier som tyder på att Delta faktiskt är farligare än Alfa (som ju var farligare än förra årets varianter). Men än så länge är visst underlaget lite för litet i England för att vara säkert.M mojjen skrev: