Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
[länk] kl. 12.36 igår

De har flera tusen nya fall om dagen.
[länk]
Kan du förklara vad du vill säga med dina länkar och citat?
Vad jag ser bekräftar du det jag skrev, dvs
- Omikron börjar dominera smittspridningen i Norge
- Norge har ca 5000 nya fall per dygn
 
harry73
P Pin skrev:
Jo, men ett stort antal är ju redan smittade den dagen de eventuellt når 300 000 per dag. Ovanpå det den exponentiella tillväxten de räknade med, som inte avstannar vid 300000 per dag.
Du har rätt såklart. Rund den 12de eller 13de januari borde hela Norge haft Covid :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Just skydd mot allvarlig sjukdom och död var relativt konstant, så det spelar inte sån stor roll om det är för svenska förhållande eller inte.
Jag har sett uppgifter om att även skyddet mot allvarlig sjukdom avtar med tiden. Det var väl i november som antalet och andelen 70+ på IVA steg och det var ju det ökade antalet fall och dödsfall bland de äldsta som gjorde att man började ge dem tredje dosen.

harry73 harry73 skrev:
Här försöker du det igen, OK, jag tog andel av befolkning över 12 istället för hela befolkningen. Tror du att barn under 12 kommer att påverka antal sjukhusinläggningar så mycket?
Ja, de påverkar därför att de agerar smittbärare mellan olika föräldrar, vilka i sin tur hamnar på sjukhus eller deras kollegor som de smittar.

Hade du skrivit att det gällde bara de över 12 år så hade jag inte reagerat. Samma sak igår när du inte uppgav någon källa till antalet på IVA och jag reagerade på att det inte stämde med vad jag nyss hade sett. Du klagade en gång på att jag inte gav källor till mina påståenden i tråden.

harry73 harry73 skrev:
Skriver jag att IVA nu ligger på 10% maxbeläggningen våren 2020, då skriver du att det minsann är 12%.
Ja, jag tycker det är viktigt att alla vet att antalet på sjukhus nu stiger fort. Att om det var 10 % av maxbeläggningen i fredags och i går 12 % så är det ett tecken på just den snabba ökningen (idag 13 %). Sen varför du tycker det är intressant att jämföra med maxbeläggningen förstår jag inte. Det är en annan situation idag för nu finns det även influensa och andra vinterrelaterade sjukdomar och olycksfall på sjukhusen och på sina håll färre intensivvårdssjuksköterskor.

harry73 harry73 skrev:
Det beror såklart vilken gruppden 10% befinner sig i. Lyckas man vaccinera 1 miljon extra personer i åldersgruppen över 50 eller 40, då gör det en stor skillnad (om det nu finns så många kvar att vaccinera)
Är det däremot åldersgruppen under 16 som man lyckas hitta 1 miljon att vaccinera, då kommer det ju inte förbättra läget för Sverige så mycket.
Jag håller inte med dig för ju fler som är vaccinerade ju mindre blir smittspridningen inkl. smittspridningen i åldersgrupper med hög risk att behöva sjukhusvård och avlida. 10 % fler vaccinerade högstadieelever kan göra att några föräldrar inte blir smittade och sen i sin tur inte sprider det vidare på sitt jobb på ett äldreboende.

Under perioden 18 oktober - 21 november var det många ovaccinerade i gruppen 40-49 år på sjukhus (däremot ytterst få vaccinerade). Det är inte bara 50+ som behöver sjukhusvård utan det går långt ner i åldrarna.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Kan du förklara vad du vill säga med dina länkar och citat?
Vad jag ser bekräftar du det jag skrev, dvs
- Omikron börjar dominera smittspridningen i Norge
- Norge har ca 5000 nya fall per dygn
Om man har totalt ung. 1000 fall omikron men har flera tusen nya fall/dag så kan jag inte förstå hur omikron kan dominera än.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Sen varför du tycker det är intressant att jämföra med maxbeläggningen förstår jag inte.
För att det sätter saker i perspektiv.
Det handlar inte om hur allvarligt Covid som Pandemin är, för den är allvarligt och har stora konsekvenser för människor, vården och samhället i stort. Men nu snart 2 år in i pandemin fortsätter vi komma med nya begränsningar av människors frihet. Då kan det viktigt att ta ett steg tillbaka och fundera var vi är i pandemin och hur det ser ut jämfört med tidigare och jämfört med omvärlden. Och då kan man bara konstatera att det inte går så dåligt just nu och att det inte finns bra anledningar att fortsätta begränsa människors frihet ännu mer.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Om man har totalt ung. 1000 fall omikron men har flera tusen nya fall/dag så kan jag inte förstå hur omikron kan dominera än.
Ja, där får jag backa lite. Läste igår att Omikron håller på att bli dominerande i Norge,men det var samma artikel som sa att Norge skulle få 300 000 smittade per dygn, så den ska man ta med en nypa salt
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
För att det sätter saker i perspektiv.
Det handlar inte om hur allvarligt Covid som Pandemin är, för den är allvarligt och har stora konsekvenser för människor, vården och samhället i stort. Men nu snart 2 år in i pandemin fortsätter vi komma med nya begränsningar av människors frihet. Då kan det viktigt att ta ett steg tillbaka och fundera var vi är i pandemin och hur det ser ut jämfört med tidigare och jämfört med omvärlden. Och då kan man bara konstatera att det inte går så dåligt just nu och att det inte finns bra anledningar att fortsätta begränsa människors frihet ännu mer.
Och hur tror du att läget är om 3 veckor om man inte sätter in fler åtgärder eller ännu värre vad som skulle hända om man tar bort de restriktioner som gäller nu?
Som jag ser det kan man inte haka upp sig på hur det ser ut idag, man måste blicka framåt åt vad som kan hända även utan att överdriva som i Norge.

Den här vintern är inte den maxbeläggningen möjlig att uppnå på samma sätt som våren 2020.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur tror du att läget är om 3 veckor om man inte sätter in fler åtgärder eller ännu värre vad som skulle hända om man tar bort de restriktioner som gäller nu?
Visst kan jag göra en gissning.
- antal sjukhusinläggningar stannar under 1000 totalt
- antal på Iva stannar runt 150 totalt
- antal dödsfall är ca 10 per dygn, eller i alla fall under 20

Sedan är det ju julledighet snart, så troligtvis är siffrorna ännu lägre, men ökar de igen när folk börjar jobba eller gå i skola igen.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Visst kan jag göra en gissning.
- antal sjukhusinläggningar stannar under 1000 totalt
- antal på Iva stannar runt 150 totalt
- antal dödsfall är ca 10 per dygn, eller i alla fall under 20

Sedan är det ju julledighet snart, så troligtvis är siffrorna ännu lägre, men ökar de igen när folk börjar jobba eller gå i skola igen.
Som mellan andra och tredje vågen ungefär?
Men även då var det ett besvärligt läge fast man inte hade några influensafall på sjukhusen.

Jag tycker att sådana antal är betydligt högre än de antal jag vill se på sjukhusen för de där leder till undanträngningseffekter, sämre vård (läs ökad dödlighet) och slutkörd personal.

Allt fler sjukhus går upp i stabsläge därför att situationen har blivit besvärlig. Blekinge har infört egna rekommendationer sen ett tag därför att det började bli en ohållbar situation där.

Tillägg:
Idag berättar Norrtälje, Danderyd och Södersjukhusen att de har börjat ställa in planerad vård och göra omprioriteringar i samband med övergången till stabsläge. Ansträngt läge pga. covid, influensa och halkolyckor som även gör att personalstyrkan är mindre än normalt.

Ännu ett: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5ep7q/tegmark-wisells-larm-fler-restriktioner-kan-bli-aktuella
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lilak skrev:
[länk]
Mycket läsvärd även om jag inte håller med om allt.
 
  • Gilla
Nils Fermentation
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
mellan andra och tredje vågen ungefär?
Nej, betydligt bättre skulle jag säga.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu försöker du generalisera, det försöker jag inte göra.
Visst kan man titta över en hel befolkningsgrupper och konstatera att fördelen överväger nackdelen, men fördelen (att inte dö eller bli sjuk) beror på olika riskfaktorer, och samma gäller för nackdelen.

Jag har tidigare skrivit att jag oroar mig för de mensrelaterade biverkningar (inte för egen del dock) hos kvinnor med endometrios.
Ännu tidigare skrev jag om ett antal (5) personer med mcas, varav 3 tog vaccinet och alla 3 fick biverkningar. En av dem hamnade i koma! De andra 2 tog inte vaccinet.

Endometriosvården i Sverige är under all kritik och nästan alla har stora problem att få en diagnos. Hur ska man då lita på att biverkningar kopplade till det kommer att kännas igen.
Samma sak gäller för mcas. Många allergiläkare erkänner inte ens att det finns.

Så mitt problem är att jag inte tror att alla biverkningar tas på allvar och kopplas till vaccinet, och då blir det svårt att göra en rättvis riskbedömning.av vaccinet.
Jag tror att riskerna för de flesta biverkningarna blir tydliga, men det går långsamt.
Att du säger att du oroar dig för mensrelaterade biverkningar speciellt med anledning din dotters? Endometrios. DET borde ju vara en fantastisk anledning för dig att just skaffa det där extra skyddet vaccineringen skulle innebära för att din dotter inte kan ta vaccinet.?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Verkar som det är storstäderna som är värst drabbade om man tittar på ökningen.örebro län ligger det 1 patient på Iva och går inte jämföra mot tidigare.
 
L Lilak skrev:
[länk]
Några klipp från denn länk då jag tror den är låst.

Varför skulle det vara demokratiskt problematiskt att säga ifrån till människor som säger nej till varje form av gemensamt ansvar? Handlar inte demokrati också om konflikter? Just nu bor vi i en höstack. Ska vi då visa överseende mot dem som leker med tändstickor?

Ja, men friheten! Vaccinmotståndarna måste ha rätt till sin åsikt! Men vaccinmotstånd är inte en harmlös åsikt. Den medför betydande konsekvenser för andra människors hälsa och för allas möjligheter att röra sig fritt. Det som är frihet för vaccinmotståndarna är ofrihet för oss andra.

Ska rökare och alkoholister inte heller ha tillgång till offentliga sjukhus, frågar vaccinmotståndarna polemiskt, trots att alla vet att missbruk inte orsakas av ett smittsamt virus. Jämförelsen är absurd, om nu inte vaccinmotståndarna kommer till insikt om att de lider av sjukligt beroende av konspirationsteorier.


Plus en del till tänkvärda saker. Och jag håller inte med i allt detta men detta är ett sätt att tänka och fundera över frihet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.