Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Man måste inte skifta till vinterdäck men det kan bli trubbel om du är ute och rattar i vinterväglag.
Precis, så vaccinera dig så slipper du trubbel nu när allt fler insjuknar.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
nu när allt fler insjuknar.
Det är fler som testas positivt. Vi vet inte om de insjuknar. Läget med sjukhusinläggningar är fortfarande konstant.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är fler som testas positivt. Vi vet inte om de insjuknar. Läget med sjukhusinläggningar är fortfarande konstant.
Nej, antalet på vanlig vårdavdelning har ökat med ungefär 40 % sen mitten av oktober. I Skåne med ungefär 100 %.
 
harry73
Och nationellt har antalet minskat med 10% sedan mitten av september.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och nationellt har antalet minskat med 10% sedan mitten av september.
Ja, det är välkänt att det blev en krusning när jobb och skolor drog igång i augusti.

Har testerna av barn ändrats sen i september eftersom det under förra veckan var många fler positiva fall än under september?
Du brukar ju ta upp det när det gäller jämförelser med förra hösten.
 
Beroende på vilket startdatum man väljer på jämförelsen så blir ju utfallet lite olika men just nu tycker jag att denna grafik över covidpatienter i slutenvården visar att vi rör oss uppåt även om det, som det brukar sägas, är från låga nivåer.
Nu har vi kallt och torrt väder, en ny mutation, en annalkande jul och en trög vaccination så det känns ju inte riktigt toppen just nu.
Area chart showing the number of COVID-19 patients in non-ICU care in Sweden, with a recent uptick as of November 29, 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Du kommer aldrig få se någon sådan jämförelse heller.
Nej, och man undrar varför.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, så vaccinera dig så slipper du trubbel nu när allt fler insjuknar.
Man får väl hoppas att vaccinet gör sin nytta och håller insjukningarna nere. Jag avvaktar till dess vaccinet blivit effektivare och kanske distributionen. Om jag får.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Nej, och man undrar varför.
Det är ju inte mycket att fundera på, svaret är ju självklart.

Det ena är ett alternativ om vi vill ha ett öppet och normalt fungerande samhälle, som vi har nu ungefär. Ditt andra alternativ fungerar i en liten by med 20 invånare. I tätort går det inte, i praktiken, att hålla avstånd i vardagen och du kan glömma allt vad restauranger, evenemang osv heter. Det verkar viktigt för många att besöka sådana faciliteter och därför duger det inte att hålla avstånd.

Att smittspridningen avstannar om ingen träffar någon är självklart, lika självklart som att vi inte klarar av att göra just det. Det syns ju även i statistiken från tiden innan vi började vaccinera, så du kan ju själv verifiera hur det fungerat. Eller inte fungerat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Man får väl hoppas att vaccinet gör sin nytta och håller insjukningarna nere. Jag avvaktar till dess vaccinet blivit effektivare och kanske distributionen. Om jag får.
Du hoppas på att andra gör det som du borde göra. Snyggt.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du hoppas på att andra gör det som du borde göra. Snyggt.
Jag hoppas att alla gör vad som börs för att inte smittas eller smitta.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Jag hoppas att alla gör vad som börs för att inte smittas eller smitta.
Vaccinera sig menar du! :ok:
 
  • Gilla
  • Wow
Texan och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vaccinera sig menar du! :ok:
Inte mitt val än så länge.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Den allmänna smittspridningen kanske men jag har inte sett skillnaden i att sprida smitta mellan sprutan och munskydd kombinerad med distans.
Va..?
 
F
M mickef skrev:
Man får väl hoppas att vaccinet gör sin nytta och håller insjukningarna nere. Jag avvaktar till dess vaccinet blivit effektivare och kanske distributionen. Om jag får.
Så talar en sann egoist!
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.