Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F
M mickef skrev:
Absolut, men om du menar på ett "demokratiskt" sätt där en majoritet avgör vad som är det bästa sättet att undvika risken kan det påverka individers frihet på ett obehagligt sätt.
Du menar alltså "individers frihet" att sabotera arbetet att bekämpa smittspridning?

F frasen_36 skrev:
Du menar alltså "individers frihet" att sabotera arbetet att bekämpa smittspridning?
Absolut inte. Sabotage, av alla de slag, ska beivras.

M mickef skrev:
Absolut, men om du menar på ett "demokratiskt" sätt där en majoritet avgör vad som är det bästa sättet att undvika risken kan det påverka individers frihet på ett obehagligt sätt.
Så du menar att om majoriteten vill göra nåt på ett sätt skall en person kunna hindra det om hen känner att det "hindrar" hens frihet? För isåfall kan vi lägga ner det här med samhälle direkt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Absolut inte. Sabotage, av alla de slag, ska beivras.
Dåså - då menar du att alla antivaccers (utom givetvis de med medicinska skäl) ska beivras.

T Tommynorskens skrev:
Så du menar att om majoriteten vill göra nåt på ett sätt skall en person kunna hindra det om hen känner att det "hindrar" hens frihet? För isåfall kan vi lägga ner det här med samhälle direkt.
Om det bara fanns ett sätt att rädda mänskligheten torde inte den som motsätter sig det överleva många minuter, majoritetsbeslutet torde bli 100% i ett nafs.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Dåså - då menar du att alla antivaccers (utom givetvis de med medicinska skäl) ska beivras.
Det finns flera sätt att inte föra smitta vidare.

F
M mickef skrev:
Det finns flera sätt att inte föra smitta vidare.
Ja det finns andra sätt, men om du följt informationen från forskare och andra experter det minsta, så borde du insett att vaccination är det avgjort effektivaste sättet att bekämpa smittan. Eller anser du dig veta bättre än forskning och läkarvetenskap?

F frasen_36 skrev:
Ja det finns andra sätt, men om du följt informationen från forskare och andra experter det minsta, så borde du insett att vaccination är det avgjort effektivaste sättet att bekämpa smittan. Eller anser du dig veta bättre än forskning och läkarvetenskap?
Den allmänna smittspridningen kanske men jag har inte sett skillnaden i att sprida smitta mellan sprutan och munskydd kombinerad med distans.

BirgitS
M mickef skrev:
Den allmänna smittspridningen kanske men jag har inte sett skillnaden i att sprida smitta mellan sprutan och munskydd kombinerad med distans.
Obegripligt

• Gilla
  • Wow
Texan och 2 till
  • Laddar…
Från journalisten Emanuel Karlsten:

"Jag vägrar vinterdäck eftersom:
-Det är min bil, mitt val, min frihet
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Jag vet inte vad de är gjorda av.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.

Och förresten uppfann däckjättarna snö och spred den på natten när du sov.

Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara en död fisk!
Vinterdäck - jag säger nej!"

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
kashieda och 14 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Obegripligt
Jag kan översätta åt dig.

Han försöker säga att han inte sett siffror på skillnaden i smittspridning mellan:

1. Att vaccinera sig
2. Att bara ha munskydd och hålla avstånd.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Från journalisten Emanuel Karlsten:

"Jag vägrar vinterdäck eftersom:
-Det är min bil, mitt val, min frihet
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Jag vet inte vad de är gjorda av.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.

Och förresten uppfann däckjättarna snö och spred den på natten när du sov.

Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara en död fisk!
Vinterdäck - jag säger nej!"
Man måste inte skifta till vinterdäck men det kan bli trubbel om du är ute och rattar i vinterväglag.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan översätta åt dig.

Han försöker säga att han inte sett siffror på skillnaden i smittspridning mellan:

1. Att vaccinera sig
2. Att bara ha munskydd och hålla avstånd.
Tack!

harry73
M mickef skrev:
Man måste inte skifta till vinterdäck men det kan bli trubbel om du är ute och rattar i vinterväglag.
Exakt, vill man inte ha vinterdäck får man acceptera att man inte får köra vid vinterväglag kommande månader.

Men egentligen är det kanske bättre att ta liknelsen med dubbdäck och friktionsdäck.
Dubbdäck är bättre men mot en högre miljökostnad, men friktionsdäck fungerar också och de bästa friktionsdäck är bättre än de sämsta dubbdäck, osv.

• Wow
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Du kommer aldrig få se någon sådan jämförelse heller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.