Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
B biofix skrev:
I Belgien är vaccinationsgraden inte så hög, ~40% fullvaccinerade (75% med en spruta?).
Sidan hänvisar till OurWorldInData men den webbsidan anser att 74 % av den belgiska befolkningen är dubbelvaccinerad (och i Sverige 69 %).
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=BEL~SWE

I Sverige ser det ut så här med inskrivningar på intensivvården:
Stapeldiagram visar antalet intensivvårdade patienter med covid-19, uppdelade på ovaccinerade och vaccinerade per vecka i 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså en majoritet är ovaccinerade under hösten, trots att bara 18 % av befolkningen över 16 år inte är dubbelvaccinerad och ändå mindre andel i de åldersgrupper som framför allt behöver intensivvård (40+).

Om det nu är så att det bara är vaccinerade på IVA i Belgien så beror det nog på att de har uppnått en väldigt hög vaccinationstäckning bland de som är över 50 år. Eller så har din källa fel i det också.

BirgitS
M mickef skrev:
Den dagen vi överlåter verklighetsbeskrivningen till AI kanske vi får se sanningen i vitögat.
Nej, AI är känd för att vara lika fördomsfull som de människor som matar den med inlärningsdata.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, AI är känd för att vara lika fördomsfull som de människor som matar den med inlärningsdata.
Inte den dagen vi överlåter.

M mickef skrev:
Inte den dagen vi överlåter.
Menar du att vi ska överlåta till AIn även att definiera dess mål och syfte?
När man t.ex. försöker bygga AI för självkörande bilar, har människan satt upp målet, t.ex. "Ta dig till punkt B, följ trafikreglerna och kör utan att krocka".
Skulle man bygga en AI för att hantera pandemier, måste man ju även där definiera vad målet är. Att så få människor som möjligt ska dö? Ja, då blir det kanske ett vaccinationstvång. Att så många människor som möjligt ska få leva som vanligt? Då blir det kanske en helt annan väg...
En AI som får bestämma sitt eget mål, tror jag ingen vill ha.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Menar du att vi ska överlåta till AIn även att definiera dess mål och syfte?
När man t.ex. försöker bygga AI för självkörande bilar, har människan satt upp målet, t.ex. "Ta dig till punkt B, följ trafikreglerna och kör utan att krocka".
Skulle man bygga en AI för att hantera pandemier, måste man ju även där definiera vad målet är. Att så få människor som möjligt ska dö? Ja, då blir det kanske ett vaccinationstvång. Att så många människor som möjligt ska få leva som vanligt? Då blir det kanske en helt annan väg...
En AI som får bestämma sitt eget mål, tror jag ingen vill ha.
Nej, några beslut hoppas jag inte överlåtes. Jag tänkte mer på historiebeskrivningen. Vem vet, i framtiden kanske vaccinering av mänskligheten visar sig ha varit förödande och att vi, nu levande, har varit historiens värsta egoister.

M mickef skrev:
Nej, några beslut hoppas jag inte överlåtes. Jag tänkte mer på historiebeskrivningen. Vem vet, i framtiden kanske vaccinering av mänskligheten visar sig ha varit förödande och att vi, nu levande, har varit historiens värsta egoister.
Så kan det mycket väl bli - utan vaccin kanske miljarder dött (iaf om det utvecklats värre mutationer), men att vi egoistiskt vaccinerade oss och undvek att dö i drivor, ledde till överbefolkning av världen, krig om mat och resurser, förstörelse av livsmiljön osv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
K
Jag har börjat fundera på att vaccinera mig nu inför alla julfester. Mailade vårdcentralen i fredags och har fortfarande inte fått något svar...

K
B b8q skrev:
Så kan det mycket väl bli - utan vaccin kanske miljarder dött (iaf om det utvecklats värre mutationer), men att vi egoistiskt vaccinerade oss och undvek att dö i drivor, ledde till överbefolkning av världen, krig om mat och resurser, förstörelse av livsmiljön osv.
Jag tänker tvärt om, alla som vaccinerade sig dör och vi nu levande som inte vaccinerade oss är världens egoister som överlever.

Dagens Aftonbladet har som förstasida att forskare är förbryllade över att det dör så få i det ovaccinerade Afrika.

K Kallebo skrev:
Jag har börjat fundera på att vaccinera mig nu inför alla julfester. Mailade vårdcentralen i fredags och har fortfarande inte fått något svar...
1177.se

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag tänker tvärt om, alla som vaccinerade sig dör och vi nu levande som inte vaccinerade oss är världens egoister som överlever.

Dagens Aftonbladet har som förstasida att forskare är förbryllade över att det dör så få i det ovaccinerade Afrika.
I så fall kommer vi att framgå som historiens osjälviskaste hjältar. Iaf de som promotat Covidvaccinet.

K Kallebo skrev:
Jag såg det. Några teorier var att det beror på den låga medelåldern, att så många bor på landsbygden, och att malaria kan ha gett en viss immunitet mot coronaviruset. Det kommer säkert mer forskning i den saken.

BirgitS
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
garvin garvin skrev:
[länk]
Ännu en Ivermektin-artikel som präglas av samma problem som vanligt, dvs att den är helt värdelös.

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Jag såg det. Några teorier var att det beror på den låga medelåldern, att så många bor på landsbygden, och att malaria kan ha gett en viss immunitet mot coronaviruset. Det kommer säkert mer forskning i den saken.
Sedan har covid redan från början varit mildare i Afrika eller så ser det i alla fall ut i statistiken.
Man skriver så mycket trams hela tiden. Tittar man t ex på Rumäniens statistik, går smittan ner igen efter en ordentlig topp.
Man skulle lika gärna kunna skriva att man är förbryllad att smittan går ner i Rumänien trots låg vaccinatiinsgrad, medan den går upp i väst Europa.

Även WHO som oroar sig för Europas smittoläge är lite glömska, för så var det också förra året lite smitta på sommaren, mycket på vintern.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.