Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som Jocke skrev så fanns det ju ingen information att granska på sidorna som kom upp utan bara ett lösryckt citat som någon försökte vränga till sin egen fördel. Man kan inte skriva 100 rader text om ett lösryckt citat och få fram något vettigt.
Ska man hänga med i svängarna måste man göra det live inte bara kolla referaten i Aftonbladet.

BirgitS
M mickef skrev:
Fördomsfritt och sunt förnuft verkar saknas.
Sunt förnuft ger inte så mycket när det gäller källkritik:
Voltaire påpekade en gång att det sunda förnuftet inte är så vanligt. Men vad menade han med det? Han antydde att vi alla integrerar vår egen version, som inte alltid går i linje med andras sunda förnuft.
Men Albert Einstein påpekade en gång att mycket av det som vi kallar sunt förnuft inte är något annat än fördomar som vi fått från andra.
Det som är logiskt för dig kanske inte verkar sunt för mig.
Furnhamns premisser varnar oss att vi inte bör ta något för givet, för mycket av det som vi anser vara förståndigt är många gånger rent nonsens.
https://utforskasinnet.se/vanligt-sunt-fornuft/

Syftet med listan är t.ex. att just komma bort från fördomar, nuvarande åsikter osv. och göra en faktakontroll i stället.

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Ska man hänga med i svängarna måste man göra det live inte bara kolla referaten i Aftonbladet.
Menar du att du kommer ihåg allt som Löfven har sagt under hela sin tid som statsminister?
Sen när står Aftonbladet nära SD?

Du får väl söka på citatet och så varje sida där det kommer upp funderar du över t.ex. detta:
"Vill författaren informera, presentera forskning, påverka, sälja eller underhålla?"

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du kommer ihåg allt som Löfven har sagt under hela sin tid som statsminister?
Sen när står Aftonbladet nära SD?

Du får väl söka på citatet och så varje sida där det kommer upp funderar du över t.ex. detta:
"Vill författaren informera, presentera forskning, påverka, sälja eller underhålla?"
Nej, jag kommer inte ihåg allt. Jag kommer dock ihåg vad Persson sa för en 20 år sen då han förklarade att vi behöver importera arbetskraft som kan vårda oss på vår ålders höst, fakta granska på det om du kan.
Om jag ska faktagranska "er" så fastnar jag på "påverka".

• Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nej, jag kommer inte ihåg allt. Jag kommer dock ihåg vad Persson sa för en 20 år sen då han förklarade att vi behöver importera arbetskraft som kan vårda oss på vår ålders höst, fakta granska på det om du kan.
Faktagranskningen av ditt uttalande i det inlägget ger att du inte verkar pålitlig eftersom du inte uppger var man kan läsa/höra originalet i sitt sammanhang.

Däremot så är det nu i stor utsträckning första och andra generationens invandrare som jobbar inom hemtjänst och på äldreboenden så det verkar ju stämma bra.

M mickef skrev:
Nu var det ju inte oss du skulle faktagranska utan de sidor som kommer upp när man söker på citatet i inlägg #9103 och det citatet verkar vara 6 år gammalt och inte 20 år.

BirgitS BirgitS skrev:
Faktagranskningen av ditt uttalande i det inlägget ger att du inte verkar pålitlig eftersom du inte uppger var man kan läsa/höra originalet i sitt sammanhang.

Däremot så är det nu i stor utsträckning första och andra generationens invandrare som jobbar inom hemtjänst och på äldreboenden så det verkar ju stämma bra.

Nu var det ju inte oss du skulle faktagranska utan de sidor som kommer upp när man söker på citatet i inlägg #9103 och det citatet verkar vara 6 år gammalt och inte 20 år.
Min uppfattning är att man ska granska informationen inte informatören. Jag såg inslaget, en intervju, i nyheterna och politiken har påmint mig dagligen sen dess. Om du känner att det behöver granskas så kan du ju alltid smsa Persson i frågan. Alt. kan du ju tro på att han har sagt det, inte minst då alla politiker har haft samma tankegångar sen dess, med några undantag.
Jag tänker inte granska er och förbehåller mig rätten att själv välja vad jag behöver granska.
Vad jag har förstått så är det till stor del 1 generationens vårdbehövande som vårdas. Det har jag hört från säker källa.

BirgitS
M mickef skrev:
Min uppfattning är att man ska granska informationen inte informatören. Jag såg inslaget, en intervju, i nyheterna och politiken har påmint mig dagligen sen dess. Om du känner att det behöver granskas så kan du ju alltid smsa Persson i frågan. Alt. kan du ju tro på att han har sagt det, inte minst då alla politiker har haft samma tankegångar sen dess, med några undantag.
Jag tänker inte granska er och förbehåller mig rätten att själv välja vad jag behöver granska.
Vad jag har förstått så är det till stor del 1 generationens vårdbehövande som vårdas. Det har jag hört från säker källa.
Nej, att vara källkritisk innebär även att granska källan, alltså personen som påstår något. Det är skillnad på om det är en skolelevs uppsats eller en välmeriterad forskares rapport.

Frågan här är inte om personen sa en viss mening utan för att kunna förstå betydelsen av meningen måste den finnas i ett sammanhang. Har du aldrig hört talas om problem med lösryckta citat?

Det äldreboende som jag under drygt ett år ofta besökte hade så vitt jag minns det inte en enda person som inte såg svensk ut, däremot såg majoriteten av personalen ut som antingen invandrare själva eller var barn till invandrare. Det gällde även den hemtjänstpersonalen som jag tidigare hade kontakt med. Nej, så många invandrare i 90-årsåldern har vi inte att de skulle vara i någon sorts majoritet.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, att vara källkritisk innebär även att granska källan, alltså personen som påstår något. Det är skillnad på om det är en skolelevs uppsats eller en välmeriterad forskares rapport.

Frågan här är inte om personen sa en viss mening utan för att kunna förstå betydelsen av meningen måste den finnas i ett sammanhang. Har du aldrig hört talas om problem med lösryckta citat?

Det äldreboende som jag under drygt ett år ofta besökte hade så vitt jag minns det inte en enda person som inte såg svensk ut, däremot såg majoriteten av personalen ut som antingen invandrare själva eller var barn till invandrare. Det gällde även den hemtjänstpersonalen som jag tidigare hade kontakt med. Nej, så många invandrare i 90-årsåldern har vi inte att de skulle vara i någon sorts majoritet.
Du menar att det är Greta som ska granskas, inte forskarna?
Jag inser att lösryckta meningar kan tolkas fel men ser inte problemet, det är ju lätt att kolla innebörden.
Jag tvivlar inte på dina erfarenheter av äldrevården de flesta 90-åringar ser nog svenska ut.

P
S SnickareHobb skrev:
Du kanske ska bo i en koja i skogen så slipper du träffa folk och riskera att bli smittad av något.
Nej, det ingår inte i mina planer. Jag tycker att det hör till allmänt hyfs att inte smitta ner sina medmänniskor med farliga sjukdomar.

Det bästa sättet att vara hyfsad på är att vaccinera sig. Då minskar man risken rätt mycket för att man ska smitta någon.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare ditt påstående att Ivermectin hjälper mot Covid-19 som är helt ogrundad. Det finns inga som helst bevis för det. Så du kan ju börja där…
Åtminstone väldigt svag evidens. Det är därför EMA avrådde från användning av ivermektin annat än i kliniska försök.

Men varför hålla på och harva vidare med ivermektin när det finns andra läkemedel som har visat sig fungera betydligt bättre i kliniska försök?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
P pegr skrev:
Hysterin över ovaccinerade är obefogad enl denna artikel publicerad i The Lancet då mer än 50% av de som blir sjuka är fullvaccinerade idag:
[länk]
Fundera lite på proportionerna mellan vaccinerade och ovaccinerade i befolkningen …

• Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har ingen aning om i vilket sammanhang Löfven sa det där och vad han menade.

Uppenbarligen finns det ju väldigt många byggjobbare från Polen och andra östeuropeiska länder i Sverige.

Det är väldigt naivt att tro att t.ex. afrikanska kulturer inte har förändrats de senaste tusen åren.
[bild]
Ovanstående bild är från Nairobi där det finns många internationella företag och har en tillverkningsindustri av bl.a. byggnadsmaterial och textilier samt en stor turistnäring. Staden är även mångkulturell med immigranter från t.ex. Indien. Så t.ex. Kenya och dess kultur har förändrats väldigt mycket. Brukar du uttala dig om saker som du tydligen saknar kunskap om?
Klocktornet på bilden var en av de högre byggnaderna i stan när jag besökte den första gången …
Nairobi är numera en modern storstad, på gott och ont.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte helt övertygad om att vår kultur är bättre (eller sämre) än deras, bara för att den är annorlunda.
Det går knappast att gradera kulturer utan att ha en väldefinierad samling kriterier på vad som är bra och dåligt.
Något som är ganska svårt att ställa upp. Det är nog kulturberoende. ;)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Då kommer du säkert också ihåg att Reinfeldt som stadsminister krävde av svenska folket att vi skulle "öppna våra hjärtan" för invandrare..

P
BirgitS BirgitS skrev:
Sunt förnuft ger inte så mycket när det gäller källkritik:
[länk]

Syftet med listan är t.ex. att just komma bort från fördomar, nuvarande åsikter osv. och göra en faktakontroll i stället.
"On dit quelquefois, le sens commun est fort rare..." – François-Marie Arouet (känd som Voltaire)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.