817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Hon har i alla fall inte så mycket rätt när det gäller covid i verkligheten.OlssonTobias skrev:
Du kan ju läsa sidan https://sciblogs.co.nz/bioblog/2021/04/19/sam-bailey-on-isolating-viruses-and-why-she-is-wrong/ för att förstå lite mer om en del av hennes felaktigheter.
Har du funderat över varför en läkare låter bli att ta hand om patienter och i stället lägger tiden på videoklipp?
Hon säljer sin bok som skymtar i bakgrundenBirgitS skrev:
Nej, jag har inte tittat på youtube utan den kritiken framfördes av en mera seriös person.
Dessutom är hon vaccinationsmotståndare.
Bara puckon som tittar på videos, kvittar om det är Henrik Jönsson, Annie Löf, Swebbtv, SvT, leverantörer eller något annat. Klarar man inte av att skriva ner sitt budskap på ett läsligt sätt så har man inget värt att berätta. Video är för långsamt och ineffektivt för att man skall orka titta på det längre än 15 sek.OlssonTobias skrev:
Då är jag väl ett pucko då helt enkeltmnils skrev:Bara puckon som tittar på videos, kvittar om det är Henrik Jönsson, Annie Löf, Swebbtv, SvT, leverantörer eller något annat. Klarar man inte av att skriva ner sitt budskap på ett läsligt sätt så har man inget att berätta. Video är för långsamt och ineffektivt för att man skall orka titta på det längre än 15 sek.
Vad är det för samhälle du tror att jag eftersträvar, och varför tror du det?Handyman 1 skrev:Wow, du har verkligen radikala tankar, inte bara du iof, läkarintyget ska med andra ord visa att jag inte är vaccinmotståndare(vilket jag bevisligen inte är) vem ska betrakta mig som vaccinmotståndare menar du, som vill se ett intyg att jag haft biverkningar, vill myndigheter veta något står ju allt i jounalerna. Jag verkligen hoppas och tror att vi inte går mot det samhälle du tydligen eftersträvar
Ja, det är oroväckande. Det är en av anledningarna till att jag skulle försöka få ett läkarintyg om jag vore i din situation.
Vad är det som säger att personen du refererar till har rätt?BirgitS skrev:
Varför hon inte jobbar i vården kan jag inte svara på, kanske dåligt betalt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Därför att innehållet på den sidan stämmer överens med all annan fakta under 1,5 år. Det gör ju inte Baileys uttalanden.OlssonTobias skrev:
Så man tjänar mycket pengar på att göra uppseendeväckande videoklipp som får folk att bli följare och ta in budskapet utan att tänka samt kränga en bok med samma budskap. Du har inte funderat på om det möjligen kan göra att man vrider till budskapet så att det blir mer uppseendeväckande även om det medför att man lämnar sanningen bakom sig?
Du har kanske hört talas om rubriker som är "clickbait"?
Det går ut på samma sak, rubriker som man vrider till bara för att folk ska klicka på dem för att läsa mer och då inte bryr sig om att rubrikerna blir vilseledande.
Ja allt som inte stämmer överens med det du tycker är ju så klart fel.BirgitS skrev:Därför att innehållet på den sidan stämmer överens med all annan fakta under 1,5 år. Det gör ju inte Baileys uttalanden.
Så man tjänar mycket pengar på att göra uppseendeväckande videoklipp som får folk att bli följare och ta in budskapet utan att tänka samt kränga en bok med samma budskap. Du har inte funderat på om det möjligen kan göra att man vrider till budskapet så att det blir mer uppseendeväckande även om det medför att man lämnar sanningen bakom sig?
Du har kanske hört talas om rubriker som är "clickbait"?
Det går ut på samma sak, rubriker som man vrider till bara för att folk ska klicka på dem för att läsa mer och då inte bryr sig om att rubrikerna blir vilseledande.
Jag kommer i alla fall inte vaccinera mig då det finns ganska solklara bevis på att allt handlar om pengar.
Jag avslutar mitt deltagande i denna tråd med ett citat från 2015
‘We need to increase public understanding of the need for medical countermeasures such as a pan-coronavirus vaccine. A key driver is the media and the economics will follow the hype. We need to use that hype to our advantage to get to the real issues. Investors will respond if they see profit at the end of the process.’ — Peter Daszak, Eco-Health Alliance
OlssonTobias skrev:
Stå upp för din åsikt, du gör skillnad i big pharmas plånbok. När något är gratis är det naturligtvis du själv som är försökskaninen. Att allt handlar om pengar är det första vettiga du skrivit här, men det har ju varken med Covid eller vaccin att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, men jag vet ju att man t.ex. tar reda på viruset arvsmassa från mer än tusen insjuknade varje vecka bara i Sverige och då komma och påstå att man aldrig har tagit reda på virusets arvsmassa är ju rent löjligt.OlssonTobias skrev:
Okej, men kostnaderna är ju sånt som kommer på skatten förr eller senare, eller sänkta bidrag eller något annat som gör att en del av den ökade statsskulden under de senaste 1,5 åren kan betalas av.OlssonTobias skrev:
Var det inte kul när alla inte håller med dig, eller?OlssonTobias skrev:
Vad är det som är anmärkningsvärt med citatet?
Att man behöver arbeta förebyggande till de gånger det kommer att komma pandemier är väl inget märkvärdigt. Inte vill väl några tänkande människor bli tagna på sängen som vid tidigare pandemier som har orsakat att en stor andel av befolkningen har avlidit. Organisation har ju tidigare forskat på SARS och MERS bl.a. (som ju också är coronavirus) samt funnits sen 70-talet.
Edit:stavfel
Redigerat:
Exakt, en annan sak som ofta tas upp som argument till att folk int vill vaccinera sig är att "det dör ju mindre av Covid än av vanlig influensa" eller liknande, och "jag klarar mig säkert utan större men om jag åker på det" Då kanske man skall motfråga med "Hur många har dött av vaccinet? Eller fått allvarliga men för resten av livet?BirgitS skrev:Nu skrev jag ju inte om media i största allmänhet utan om inlägg i de trådar om corona/covid som finns på Byggahus.
Min erfarenhet från trådarna här är att den typ av ärlighet du skriver om bara får dem att bli fastare i övertygelsen om att vaccinerna är otillräckligt testade och därmed ändå viktigare att undvika.
Tillägg:
Det är väl viktigt att bemöta dem där de finns. Uttalanden i vanliga medier av myndighetspersoner etc. anses ju vara felaktiga eftersom man inte kan lita på "vanliga media" och myndighetspersoner enligt dem.
Hmmm, borde inte svarsalternativet: ”Eftersom jag haft Covid och har antikroppar” finnas med?
Som upplägget är just nu med Covidpass så måste även sådana som har antikroppar vaccinera sig för att få ett ”användbart” Covidpass för att kunna resa (om man inte vill hålla på och testa sig osv).
Varför ska man uppmuntra en himla massa människor att vaccinera sig i onödan kan jag undra? De doserna borde kunna gå till bättre behövande och spara en himla massa skattepengar.
Som upplägget är just nu med Covidpass så måste även sådana som har antikroppar vaccinera sig för att få ett ”användbart” Covidpass för att kunna resa (om man inte vill hålla på och testa sig osv).
Varför ska man uppmuntra en himla massa människor att vaccinera sig i onödan kan jag undra? De doserna borde kunna gå till bättre behövande och spara en himla massa skattepengar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Därför att man vet att genomgången sjukdom med en variant innan delta inte ger särskilt bra skydd mot delta, inte alls i nivå med två doser Pfizers eller Modernas vaccin.tusenett skrev:Hmmm, borde inte svarsalternativet: ”Eftersom jag haft Covid och har antikroppar” finnas med?
Varför accepteras då genomgången infektion med PCR-test gjort av sjukvårdspersonal för Covidpass, s.k. tillfrisknandebevis (https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/bevis-pa-tillfrisknande-for-att-resa/). Det borde inte duga då heller, men det gör det ju.BirgitS skrev:
Vad är det som gör att antikroppstest inte duger men ett PCR-test gör det, det borde inte vara skillnad i sitt skydd mot delta?
Redigerat: