Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
Men hallå, man kan inte ifrågasätta en framstående biomedicinsk statistiker för att han inte är läkare. Då faller den här diskussionen till en rekordlåg nivå. Hur många inom medicinsk och epidemiologisk forskning tror ni är läkare? Det är otroligt multidicisplinära fält, och personer som Martin Kulldorff har en nyckelroll i synnerhet gällande epidemiologi som i stort är ett matematiskt och statistiskt ämne.

Jag tänker inte lägga någon värdering i Martin Kulldorffs åsikter, men någon nivå får vi väl ändå ha även här.

https://scholar.google.se/citations?hl=sv&user=WNEj34MAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
C
tusenett skrev:
Han var emot att vaccinera andra än riskgrupper när det var ont om vaccin, inte annars.

Han borde duga som expert, han är professor i medicin vid
Harvard Medical School and Brigham and Women’s Hospital. Sitter som rådgivare till FDA
[länk]
Det är fortfarande brist på vaccin.
 
C Chrillechrill skrev:
Det är fortfarande brist på vaccin.
I alla fall brist på tider. Vi försöker boka tid för dotterns första dos, men det finns inga lediga tider närmsta veckan inom 4 mils radie. (Och ja, jag vet att ni i glesbygden ofta har längre än så bara för att åka till jobbet eller handla, så jag ska egentligen inte klaga).
 
BirgitS
B b8q skrev:
I alla fall brist på tider. Vi försöker boka tid för dotterns första dos, men det finns inga lediga tider närmsta veckan inom 4 mils radie. (Och ja, jag vet att ni i glesbygden ofta har längre än så bara för att åka till jobbet eller handla, så jag ska egentligen inte klaga).
Drop-in-mottagning eller -buss?
Men en dryg veckas väntan är väl inte så mycket egentligen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Jo, det betyder jättemycket. Folk har respekt och litar på personer med utbildning och som arbetar inom det område som de uttalar sig om. Hela vårt samhälle bygger till stort på det. Att någon då framställs som en sådan sakkunnig men i verkligheten egentligen inte alls är det, är ju naturligtvis högst suspekt.
Hej Emma!

Jag tycker du ska läsa min senaste peer review i den vetenskapliga journalen ScienceOpen. Efter det kanske du bättre kan avgöra mina kvalifikationer:
https://www.scienceopen.com/documen...e9d6&vid=c68bbc3f-7990-41aa-b86c-d947b7537386
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Drop-in-mottagning eller -buss?
Men en dryg veckas väntan är väl inte så mycket egentligen.
Alltid-Öppet-appen. Den visar bara de tider som läggs upp för närmsta veckan (ungefär), går inte att boka nåt långt fram i tiden. Så det är inte en veckas väntetid, det kan bli 3,4,7 veckor om man inte vill åka till Hallstavik.

Drop-in i Stockholms län gäller ej för barn under 16:
Skärmbild av restriktioner för drop-in vaccinering som listar villkor inklusive allergiska reaktioner, blodförtunnande medel och graviditet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
En tanke man kan lägga i bakhuvet är att det är inte tillåtet av youtube att kritisera vaccinet.
 
E EL0 skrev:
En tanke man kan lägga i bakhuvet är att det är inte tillåtet av youtube att kritisera vaccinet.
Som jag förstår det så är det videos som hävdar att godkända vaccin är farliga eller ineffektiva.
https://www.aftonbladet.se/a/47mmMa
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
Anette Stahel Anette Stahel skrev:
Hej Emma!

Jag tycker du ska läsa min senaste peer review i den vetenskapliga journalen ScienceOpen. Efter det kanske du bättre kan avgöra mina kvalifikationer:
[länk]
Vet du (eller rättare sagt, du vet så klart men kanske inte alla andra) att en vetenskapliga ”kvalifikationer” (att uttala sig om ett änne) inte kommer från en artikel på en öppen plattform som publicerar allt från ekonomi till vaccinartiklar (inte ens en som påstår att de tillämpar strikt peer review, det har aldrig varit så lätt att publicera något i ansedda tidskrifter som att publicera forskning rörande covid sista året, och i praktiken är alla dessa artiklar open access. Om det man skriver håller hyfsat hög vetenskaplig kvalité förstås).
Kvalifikationer kommer från ens samlade vetenskapliga produktion, den forskning man gjort från de anslag man erhållit i konkurrens och det akademiska förtroendekapital man skaffar sig genom att tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt. Med den definitionen har du tyvärr inga kvalifikationer.

Eftersom du själv vill framhålla dina ”kvalifikationer” så kan vi väl sammanfatta dem? Akademiskt är det 3-5 års högskolestudier och en MSc. Du har ett mellannamn på en artikel i PubMed. Så vitt jag hittar har du ingen affiliering med något lärosäte sedan Högskolan i Skövde 2009.
Enligt egen uppgift arbetar du m blåbär, vilket låter väldigt trevligt men inte ger några som helst kvalifikationer för att uttala sig med någon som helst sakkunnighet angående populationsbias.
Däremot har du varit en aktiv ”tyckare” sista året. Du har publicerat partiska artiklar tillsammans med likasinnade. Det är tyvärr inte en kvalifikation.

Hade dock varit väldigt intressant med en ordentlig disclaimer: du har uppenbarligen ett särintresse av att smutskasta vaccination av barn. Frågan är om det är av ideologiska skäl eller ekonomisk vinning?
 
  • Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Anette Stahel Anette Stahel skrev:
Hej Emma!

Jag tycker du ska läsa min senaste peer review i den vetenskapliga journalen ScienceOpen. Efter det kanske du bättre kan avgöra mina kvalifikationer:
[länk]
Välkommen som blåbär till Byggahus!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
A
Anette Stahel Anette Stahel skrev:
Hej Emma!

Jag tycker du ska läsa min senaste peer review i den vetenskapliga journalen ScienceOpen. Efter det kanske du bättre kan avgöra mina kvalifikationer:
[länk]
Ja, jag kan avgöra det på en gång från din egen länk. Du saknar helt kvalifikationerna och du har helt missuppfattat hur peer review går till.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 8 till
  • Laddar…
KristinaRT
Emma242 skrev:
Ja, jag kan avgöra det på en gång från din egen länk. Du saknar helt kvalifikationerna och du har helt missuppfattat hur peer review går till.
Men hur kan du säga så? ALLA vet väl att ScienceOpen har en bättre granskningsprocess än NEJM (New England Journal of Medicine)…..
(Sagt med ett gigantiskt mått ironi ;) )
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Jag arbetar som redaktör och jag har vart med om många konstiga saker och folk som är sena med svar. Men att någon gör en granskning av en artikel en månad efter att den är publicerad slår nog rekord. Och då orkar jag inte ens gå in på alla märkligheter i granskningen i sig.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mycket olustigt.
 
E EL0 skrev:
Mycket olustigt.
Vad syftar du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.