Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
För mig betyder det att när "alla" har vaccinerat sig eller haft sjukdomen och pass delats ut återgår samhället till det normala, fast med många smittspridare ute på gatorna.
Jag tror på bättre vaccinering och läkemedel.
Det gäller att folk tar en tredje dos också så att antikroppshalterna går upp till en nivå som är högre än efter andra dosen. Då minskar smittspridningen ytterligare.

Med låg smittspridning som vi har nu har vi inte många smittspridare på gatorna och de flesta lever i stort sett normalt. De bekräftade fallen har under september och oktober legat kring 50 per 100 000 innevånare och vecka. Även om det inte är alla sjukdomsfall som registreras så betyder det ändå att det är mycket liten risk att träffa på någon som är smittsam.

Men visst räknar man med en ökad smittspridning framöver men det kommer i huvudsak vara
de ovaccinerade som smittar varandra. Det blir inte många vaccinerade smittspridare på gatorna.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Nej, men jag undrade över just det förhållandet. Har du någon info om saken från FHM får du gärna länka till det, nån läkare eller forskare är jag inte intresserad av.

Anar vi en som köper allt?
Som jag skrev, detta har meddelats i massmedia ända sen vaccineringen startade. Var du inte med då?
 
F frasen_36 skrev:
Som jag skrev, detta har meddelats i massmedia ända sen vaccineringen startade. Var du inte med då?
Jodå och jag är fortfarande med, men sväljer inte allt. Hade du nåt från myndigheten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller att folk tar en tredje dos också så att antikroppshalterna går upp till en nivå som är högre än efter andra dosen. Då minskar smittspridningen ytterligare.

Med låg smittspridning som vi har nu har vi inte många smittspridare på gatorna och de flesta lever i stort sett normalt. De bekräftade fallen har under september och oktober legat kring 50 per 100 000 innevånare och vecka. Även om det inte är alla sjukdomsfall som registreras så betyder det ändå att det är mycket liten risk att träffa på någon som är smittsam.

Men visst räknar man med en ökad smittspridning framöver men det kommer i huvudsak vara
de ovaccinerade som smittar varandra. Det blir inte många vaccinerade smittspridare på gatorna.
Du kanske får rätt och om det är ovaccinerade som står för spridningen torde det inte bli epidemiskt iaf.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jodå och jag är fortfarande med, men sväljer inte allt. Hade du nåt från myndigheten?
Om du vill veta vad Fohm anser om smittspridning när många är vaccinerade så har de på flera presskonferenser sagt att vaccinationerna håller nere smittspridningen och för att det inte ska bli någon större smittspridning under vintern är det viktigt att fler vaccinerar sig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill veta vad Fohm anser om smittspridning när många är vaccinerade så har de på flera presskonferenser sagt att vaccinationerna håller nere smittspridningen och för att det inte ska bli någon större smittspridning under vintern är det viktigt att fler vaccinerar sig.
Nej, jag litar på dig. Det var inte det som var frågan.
 
J
M mickef skrev:
Att vaccinet i sig minskar risken för smittspridning är nog väl belagt. Eftersom det inte hindrar smitta eller smittspridning kommer det nog att bidra till ökad spridning även om det inte innebär pandemiskt. Alla hoppas vi på ett bättre vaccin eller vaccineringsmetod.
Det där var något av det mest förvirrade jag läst i tråden. Är du säker på att du inte bara är en levande algoritm?
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nej, jag litar på dig. Det var inte det som var frågan.
Tack :)
Du frågade om något från myndigheten.
Vad menade du då?

M mickef skrev:
Du kanske får rätt och om det är ovaccinerade som står för spridningen torde det inte bli epidemiskt iaf.
Med tanke på att det är kring 15 % av den vuxna befolkningen i Sverige och mängder med barn som inte har antikroppar så är bara det fler än vad som har insjuknat under någon av de tre vågorna. Alltså med nuvarande vaccinationsläge så är det fullt möjligt att få en mycket stor våg under vintern.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack :)
Du frågade om något från myndigheten.
Vad menade du då?


Med tanke på att det är kring 15 % av den vuxna befolkningen i Sverige och mängder med barn som inte har antikroppar så är bara det fler än vad som har insjuknat under någon av de tre vågorna. Alltså med nuvarande vaccinationsläge så är det fullt möjligt att få en mycket stor våg under vintern.
Frågan gällde skillnaden mellan dem vad gäller smittspridningsrisken.
Gränsen för epidemisk spridning ligger väl där?
 
J Jocke Best skrev:
Det där var något av det mest förvirrade jag läst i tråden. Är du säker på att du inte bara är en levande algoritm?
Är du säker på att ni hade läsförståelse i skolan eller försvann det i senaste skolreformen?
 
R RoAd skrev:
Du menar någon slags framhastad, nödgodkänd, utvärdering?
Du skall se att när/om det blir nån utvärdering om nåt år som visar det som säger att vaccinet fungerar utmärkt om nåt år så nästa gång kommer de som är ovilliga att vaccinera sig nästa gång det kommer nåt sånt här att vara lika motstretiga igen och ha glömt den utvärderingen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Än så länge är det lagligt att ha en åsikt, i motsats till användandet av bilbälte under färd.
Klart att det är lagligt att ha en åsikt. Jag har åsikten att jorden är platt och jag kommer inte ändra mig hur många bevis som än presenteras, såvida det inte blir en fullständig utredning... Eller om det blir lagkrav såklart på att jag måste tro att jorden är rund, då är det givet att jag kommer tro det.

Det jag är lite fundersam mot är att du tycker vaccinet inte är tillräckligt bra. Det finns inget vaccin mot någon sjukdom som är 100% så kravet är lite märkligt tycker jag. Inte heller säkerhetsbältet är 100%, men de flesta av oss satte på sig det långt innan det blev ett lagkrav, trots att det inte är 100% säkert, för alternativet var så mycket sämre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att det är lagligt att ha en åsikt. Jag har åsikten att jorden är platt och jag kommer inte ändra mig hur många bevis som än presenteras, såvida det inte blir en fullständig utredning... Eller om det blir lagkrav såklart på att jag måste tro att jorden är rund, då är det givet att jag kommer tro det.

Det jag är lite fundersam mot är att du tycker vaccinet inte är tillräckligt bra. Det finns inget vaccin mot någon sjukdom som är 100% så kravet är lite märkligt tycker jag. Inte heller säkerhetsbältet är 100%, men de flesta av oss satte på sig det långt innan det blev ett lagkrav, trots att det inte är 100% säkert, för alternativet var så mycket sämre.
Jag är för finkänslig för att kommentera din åsikt. Om du ska kommentera min så måste du känna till den först. Jag tror att vaccinet är tillräckligt bra för vad det är ämnat. Så länge det ger ett stort bidrag till att bromsa eller t o m stoppa epidemin tycker jag att att man ska fortsätta vaccineringen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Frågan gällde skillnaden mellan dem vad gäller smittspridningsrisken.
Gränsen för epidemisk spridning ligger väl där?
Nu är du för kortfattad igen. Vad syftar "dem" på i första meningen"?

Andra meningen gissar jag syftar på gränsen för flockimmunitet. I så fall är det någonstans kring 85 % man brukar uppskatta att den ligger men med alla ovaccinerade barn medräknade blir det ju en lägre andel av hela befolkningen som har antikroppar. Sen har vi ju det där att även de som har antikroppar kan bli smittade och sprida vidare även om risken för det är betydligt lägre än för de andra.

Det finns alltså en risk för en stor våg under vintern. Fohm tar ju fram olika scenarier för vad som kanske kan hända under de närmsta månaderna och i ett av de scenarierna så räknar de med en smittspridning som är lik tredje vågen i våras. Hur det blir beror på hur folk beter sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är du för kortfattad igen. Vad syftar "dem" på i första meningen"?

Andra meningen gissar jag syftar på gränsen för flockimmunitet. I så fall är det någonstans kring 85 % man brukar uppskatta att den ligger men med alla ovaccinerade barn medräknade blir det ju en lägre andel av hela befolkningen som har antikroppar. Sen har vi ju det där att även de som har antikroppar kan bli smittade och sprida vidare även om risken för det är betydligt lägre än för de andra.

Det finns alltså en risk för en stor våg under vintern. Fohm tar ju fram olika scenarier för vad som kanske kan hända under de närmsta månaderna och i ett av de scenarierna så räknar de med en smittspridning som är lik tredje vågen i våras. Hur det blir beror på hur folk beter sig.
Jag tänkte att du skulle få gissa. Svaret är vaccinerade och ovaccinerade. Andra gissningen gick bättre, ja det var det jag menade. Det finns tydligen grupper utan folkvett som kommer att smittas i kluster, de är snart eliminerade eller antikroppbärare därefter lägger sig epidemin. I bästa fall slipper vi vaccinera barnen.
Men som sagt: Den som lever får se.
 
  • Arg
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.