Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tänkte att du skulle få gissa. Svaret är vaccinerade och ovaccinerade. Andra gissningen gick bättre, ja det var det jag menade. Det finns tydligen grupper utan folkvett som kommer att smittas i kluster, de är snart eliminerade eller antikroppbärare därefter lägger sig epidemin. I bästa fall slipper vi vaccinera barnen.
Men som sagt: Den som lever får se.
Jag avstår gärna från att gissa. Det är inte kul att lägga tid på att skriva ett svar och sen få reda på att jag gissade fel.

Det går inte att ge en exakt siffra när det gäller smittspridningsrisken mellan vaccinerade och ovaccinerade som alltid gäller. Man kan få fram det i en undersökning, t.ex. den där brittiska med 150 000 (?) personer som det finns inlägg om idag, men gör man samma sak vid en annan tidpunkt så får man fram något annat värde eftersom det beror på t.ex. antal tidigare sjuka, tid sen sjukdom, tid efter senaste vaccinering och om det var första, andra eller tredje dosen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag avstår gärna från att gissa. Det är inte kul att lägga tid på att skriva ett svar och sen få reda på att jag gissade fel.

Det går inte att ge en exakt siffra när det gäller smittspridningsrisken mellan vaccinerade och ovaccinerade som alltid gäller. Man kan få fram det i en undersökning, t.ex. den där brittiska med 150 000 (?) personer som det finns inlägg om idag, men gör man samma sak vid en annan tidpunkt så får man fram något annat värde eftersom det beror på t.ex. antal tidigare sjuka, tid sen sjukdom, tid efter senaste vaccinering och om det var första, andra eller tredje dosen.
Om du ska hoppa in och kommentera i en tråd får du bemöda dig att kolla vad den handlar om, eller gissa.
Jag ser att du är inne på min tankar om empiri.
 
P
M mickef skrev:
Du har tydligen givit upp hoppet om en sammanfattande genomgång av covidutvecklingen och nöjer dig med ett urval av tiotusental mer eller mindre seriösa studier. Jag vill avvakta.
Utvärderingar av covidvacciners effektivitet görs ju fortgående. I den vetenskapliga litteraturen kommer det att dyka upp studier med allt mer förfinade resultat, men någon stor slutgiltig rapport med alla fakta och hela sanningen kommer inte. Man får läsa de senaste studierna och bilda sig en uppfattning och sen göra om det senare för att eventuellt omvärdera. Det är så vetenskap fungerar.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Än så länge är det lagligt att ha en åsikt, i motsats till användandet av bilbälte under färd.
Fairlanes scenario ska man nog tänka sig utspelade sig på 1960-talet. Det var då bilbälte blev vanligt i bilar.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fairlanes scenario ska man nog tänka sig utspelade sig på 1960-talet. Det var då bilbälte blev vanligt i bilar.
Och morgondagens scenario riskerar bli att man ska ha bältet på vare sig man färdas i bil eller inte.
 
P
M mickef skrev:
Att vaccinet i sig minskar risken för smittspridning är nog väl belagt. Eftersom det inte hindrar smitta eller smittspridning kommer det nog att bidra till ökad spridning även om det inte innebär pandemiskt.
Den slutledningen låter lite märklig. Hur går resonemanget?
Alla hoppas vi på ett bättre vaccin eller vaccineringsmetod.
Det önskar sig nog alla ändå.
Den stora risken för större utbrott tror jag är att det kommer mutationer som de nuvarande vaccinen biter sämre på, så en stor vaccinationstäckning är mycket viktig.
 
P
M mickef skrev:
Och morgondagens scenario riskerar bli att man ska ha bältet på vare sig man färdas i bil eller inte.
Det tror jag inte. Det är mycket svårt att konstruera ett bilbälte som man alltid ska ha på sig, för att inte tala om hur många nya poliser som måste anställas för att kontrollera efterlevnaden.
 
P pmd skrev:
Den slutledningen låter lite märklig. Hur går resonemanget?

Det önskar sig nog alla ändå.
Den stora risken för större utbrott tror jag är att det kommer mutationer som de nuvarande vaccinen biter sämre på, så en stor vaccinationstäckning är mycket viktig.
Om man får för stor tillit till vaccinationen kanske folkvettet minskar.
 
Antalet inlagda på IVA med Covid-19 ökar.

""En övervägande majoritet av de patienter som vårdas inom intensiven på grund av covid-19 är, precis som tidigare, ovaccinerade.


– Vi ser inga tecken på att det har förändrats på den punkten, eller att vaccinet fungerar sämre eller något i den stilen. De flesta som finns där i dag är ovaccinerade, säger Johnny Hillgren."" //DN

Det är dock fortsatt noll patienter på IVA pga biverkningar från vaccinationerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Utvärderingar av covidvacciners effektivitet görs ju fortgående. I den vetenskapliga litteraturen kommer det att dyka upp studier med allt mer förfinade resultat, men någon stor slutgiltig rapport med alla fakta och hela sanningen kommer inte. Man får läsa de senaste studierna och bilda sig en uppfattning och sen göra om det senare för att eventuellt omvärdera. Det är så vetenskap fungerar.
Jag tror på sanningen men risken är kanske att den mörkas.
 
J
M mickef skrev:
Är du säker på att ni hade läsförståelse i skolan eller försvann det i senaste skolreformen?
Det är nog inte där det brister. Men kanske bäst att släppa det sidospåret. Skönt att du är för vaccinering så du slipper onda ögat från oss i anhanget.:geek:
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
P pmd skrev:
Artikeln är ännu inte faktagranskad ("peer reviewed") så man får läsa den med det i minnet.

Vilken slutsats vill du dra av resultatet?
Att den inte har granskats av oberoende källor gör inte data mindre relevant tycker jag. Finns flera studier som påvisar liknande resultat allt från 5ggr(CDC's juli rapport tex) o uppåt.
 
Jag är 80 år och har nu tagit spruta 3 mot corona helt oförstående ni son ej tar sprutan har 2 nära bekanta som har dött i denna virus men ni tror tydligen att ni är odödliga och det får ni tro men håll er då inne så ni inte smittar andra med denna farsot.
 
  • Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Om man får för stor tillit till vaccinationen kanske folkvettet minskar.
Så är det kanske. Vad vill du göra åt det?
 
P
M mickef skrev:
Jag tror på sanningen men risken är kanske att den mörkas.
Varför är det en risk? Det finns många som gör utvärderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.