Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Så nästan samtliga på ditt jobb har haft sjukdomen?
Det står MER sjuk.
 
V växelventil skrev:
Det står MER sjuk.
Ja, men hur kan de veta hur sjuka (eller döda) de skulle bli av Covid-19 om de inte redan haft sjukdomen? NU när de är vaccinerade blir de troligen inte särskilt sjuka av viruset.

Du kan ju inte jämföra biverkningar av ett vaccin, med en sjukdom man inte haft. Det är ju som att säga att man blev mer mätt av att äta ett äpple, än av att inte äta ett päron…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, men hur kan de veta hur sjuka (eller döda) de skulle bli av Covid-19 om de inte redan haft sjukdomen? NU när de är vaccinerade blir de troligen inte särskilt sjuka av viruset.

Du kan ju inte jämföra biverkningar av ett vaccin, med en sjukdom man inte haft. Det är ju som att säga att man blev mer mätt av att äta ett äpple, än av att inte äta ett päron…
Dom redan varit sjuka som jag skrev.
 
V växelventil skrev:
Dom redan varit sjuka som jag skrev.
Ja, och som JAG skrev så är det bara de som både haft sjukdomen och vaccinerat sig som kan göra en relevant jämförelse. De andra vet inte hur sjuka de skulle blivit.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Jodå och jag är fortfarande med, men sväljer inte allt. Hade du nåt från myndigheten?
Jag har under pandemin lyssnat på regelbunden info i SR och SVT från FHM och läkare. Det räcker för mig. Jag behöver inga flashiga länkar för att tro på vad de säger. Du har en tröttande attityd med ditt ifrågasättande av mer eller mindre självklarheter.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, och som JAG skrev så är det bara de som både haft sjukdomen och vaccinerat sig som kan göra en relevant jämförelse. De andra vet inte hur sjuka de skulle blivit.
Men det ju dom jag menar.24 st på mitt jobb HAR haft covid 19 och och deras sjukdomsförlopp var som en förkylning Mao ingen har behövt söka sjukvård och av dom 24st har vaccinerat sig och efter vaccinering har dom känt sig sämre av biverkningarna och speciellt efter andra dosen och dom flesta vaccinerade sig på mitt jobb eller åkte iväg och vaccinerade sig men nästan alla kände sig sjuka efteråt och gick hem från jobbet pga feber.
 
V växelventil skrev:
Men det ju dom jag menar.24 st på mitt jobb HAR haft covid 19 och och deras sjukdomsförlopp var som en förkylning Mao ingen har behövt söka sjukvård och av dom 24st har vaccinerat sig och efter vaccinering har dom känt sig sämre av biverkningarna och speciellt efter andra dosen och dom flesta vaccinerade sig på mitt jobb eller åkte iväg och vaccinerade sig men nästan alla kände sig sjuka efteråt och gick hem från jobbet pga feber.
Inte lätt att veta vilka du menar, när du skrev att nästan samtliga på ditt jobb blivit mer sjuka av vaccinet än av viruset. Men då var det alltså bara av de som varit smittade du menade, inte ”nästan samtliga medarbetare.”

Själv har jag en kollega som var väldigt sjuk i två veckor med hög feber och tappade såväl känsel som hörsel under tiden. Covid-19 är en väldigt läskig sjukdom på det viset, många blir knappast sjuka alls medan vissa blir väldigt dåliga. Och man kan inte veta innan hur det slår på en själv.
 
Det fattas ett svarsalternativ.
Därför att jag är totalt dum i huvudet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Du verkar inte ens läsa rubriken själv.. -"Men var femte person som fått två sprutor är inte skyddad mot deltavarianten av covid-19."
Det som du citerar nu är välkänt sen länge.
Varför tror du att jag inte har läst det?

Man får ju skilja på skydd mot att smittas och skydd mot allvarlig sjukdom och död. Skyddet mot det senare, som är det viktigaste, är ju bättre än 80 %.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inte lätt att veta vilka du menar, när du skrev att nästan samtliga på ditt jobb blivit mer sjuka av vaccinet än av viruset. Men då var det alltså bara av de som varit smittade du menade, inte ”nästan samtliga medarbetare.”

Själv har jag en kollega som var väldigt sjuk i två veckor med hög feber och tappade såväl känsel som hörsel under tiden. Covid-19 är en väldigt läskig sjukdom på det viset, många blir knappast sjuka alls medan vissa blir väldigt dåliga. Och man kan inte veta innan hur det slår på en själv.
Självklart ska man stor respekt för detta virus och tänka sig för när man är ute och undvika folksamlingar och att folk sätter sig på flygplan idag ser jag som en gåta för det är inte över än på långa vägar.Det som jag tyckte var obehagligt var att man inte visste hur sjuk man skulle bli när man väl fick svaret att man var possitiv. Sedan kan man inte säga bara för jag fick en lindrig covid 19 så är det inte så för andra.Sedan måste man själv tänka på det här om man har lätt för att bli sjuk så ska man vara extra försiktig speciellt om man exempel har någon pågående infektioner i kroppen.
 
Redigerat:
F
M mickef skrev:
Att vaccinet i sig minskar risken för smittspridning är nog väl belagt. Eftersom det inte hindrar smitta eller smittspridning kommer det nog att bidra till ökad spridning även om det inte innebär pandemiskt. Alla hoppas vi på ett bättre vaccin eller vaccineringsmetod.
Varför säger du emot dig själv?
 
F frasen_36 skrev:
Varför säger du emot dig själv?
Det gör jag inte.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Skulle du fortfarande ta sprutan om du blev mer sjuk av biverkningarna än av själva sjukdomen?
Kan man bli sämre än död?
 
F frasen_36 skrev:
Kan man bli sämre än död?
Okej så bara för man blir sjuk i covid 19 så dör man.Märkligt måste vara ett underverk att jag fortfarande lever.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Ännu en gen hittad som påverkar hur sjuk du kan bli av Covid-19.


""Forskare vid Oxfords universitet har identifierat en högriskgen som finns hos 60 procent av människor med sydasiatisk bakgrund och hos 15 procent av de med europeisk men endast två procent av de med afrikansk-karibisk bakgrund och 1,8 procent hos de som härstammar från östra Asien, skriver BBC.

Vaccin kan enligt forskarna dramatiskt minska risken att bli svårt sjuk för de som bär på genen.

Genen, som döpts till LZTFL1, gör lungorna extra känsliga för viruset, något som tros bero på att den viktiga skyddande hinnan på cellerna som normalt ska skydda lungorna fungerar sämre hos dem med genen och gör det lättare för viruset att fästa.


Enligt forskarna är det en blandning av olika faktorer som påverkar hur sjuk någon med genen blir, bland annat ålder och socioekonomiska faktorer."" Aftonbladet
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.