816 760 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
USAs regler berör inte oss, men USA har faktiskt också något som liknar Sveriges läkemedelsförsäkring. Det heter CICP.H HåkanM676 skrev:En del av de vacciner vi använder i Sverige är från Pfizer Inc. som är ett amerikanskt multinationellt läkemedelsföretag med huvudkontor i New York som genom köpet av Pharmacia år 2003 blev världens största företag inom läkemedelsindustrin. Pfizer är numera världens största läkemedelsföretag räknat i omsättning. Som jag förstår det så; om man ska åtala dom för biverkningar/dödsfall som vaccinet orsakat så måste det gå till USA eftersom Läkemedelsförsäkringen i Sverige ska täcka fel som medicinering, vård i Sverige gett. Nu har man vunnit en dom som säger att de inte kan åtalas för ev biverkningar som vaccin gett. Så ifall vi inte är nöjda och det blir fel med vaccineringen så kan ingen gå vidare vare sig till Pfizer eller Moderna för att driva fallet vidare i en Amerikansk domstol.
Redigerat:
Det var ganska många pensionärer som betedde sig på det viset, åtminstone i början av pandemin. Lite fatalistiskt, kanske, och de flesta av dem insåg nog inte att de var en fara för andra.F frasen_36 skrev:
När alla människor är vaccinerade så är det förstås bara vaccinerade som kan sprida smittan, men vaccinerade blir inte sjuka i samma omfattning som ovaccinerade så de sprider förstås mindre smitta.M mickef skrev:
Min frus syster har varit släktens idoga motståndare. Letat information på de mest konspiratoriska siter mm. Har skapat kraftiga motsättningar i familjen. Häromveckan åkte hon till Ungern med sin 79 åriga mor, som är dubbel vaccinerad. När min fru hämtade dom på Landvetter, var hon krasslig. Tryckte in henne med munskydd i baksätet och körde hem. Efter test visade det sig att hon var smittad. Efter förstad dygnet så sa hon till frugan att blir det inte värre än så här så är jag glad att jag avstått vaccin. Sen blev hon sämre. Lyckades återigen leta reda på en läkare som vidhöll i en artikel att man skall sätta in antibiotika. trots att läkarkåren belyst att Antibiotika inte hjälper då detta är virus inte bakteriellt. För säkerhets skull så skrev han ut dubbel dos, ifall henne man blir smittad. Varför negligera vad 99 läkare säger, för att ta den 100e som avviker, på orden varje gång...
9 dagar senare har Ambulansen varit hemma hos henne 3ggr och tagit syretest då hon stundtals varit så dålig att hon knappt kunnat röra sig, och på gränsen att läggas in. Hon har flera gånger fält kommentarer att jag orkar inte mer... Nu verkar det stannat av, förhoppningsvis börjar det vända. Hon har svängt och ångrar att hon inte vaccinerat sig. På vägen har nu både hennes barn, och man smittats. Där verkar det än så länge milt. men fortfarande tidigt. Hur många hon smittat under slutet på resan, och på flyget står skrivet i stjärnorna.
Hennes 79 åriga mamma blev också smittad, kanske av samma person, men mer troligt av sin dotter som hon vistats under samma tak med under veckan. Det har dock slagit som en förkylning, vaccineffekt??
Vi har flera gånger sagt att måtte de smittats och drabbas lagom hårt så dom får sig en tankeställare. De fick lite mer än vi tänkte...
9 dagar senare har Ambulansen varit hemma hos henne 3ggr och tagit syretest då hon stundtals varit så dålig att hon knappt kunnat röra sig, och på gränsen att läggas in. Hon har flera gånger fält kommentarer att jag orkar inte mer... Nu verkar det stannat av, förhoppningsvis börjar det vända. Hon har svängt och ångrar att hon inte vaccinerat sig. På vägen har nu både hennes barn, och man smittats. Där verkar det än så länge milt. men fortfarande tidigt. Hur många hon smittat under slutet på resan, och på flyget står skrivet i stjärnorna.
Hennes 79 åriga mamma blev också smittad, kanske av samma person, men mer troligt av sin dotter som hon vistats under samma tak med under veckan. Det har dock slagit som en förkylning, vaccineffekt??
Vi har flera gånger sagt att måtte de smittats och drabbas lagom hårt så dom får sig en tankeställare. De fick lite mer än vi tänkte...
Det hade varit ännu intressantare och trovärdigare om de tagit höjd för att den förhöjda dödligheten bland unga minst likaväl KAN bero på att deltavarianten dök upp ungefär i samma veva, och att den drabbar de unga hårdare än tidigare varianter. Att dödligheten är förhöjd är nog lätt att konstatera, men VAD den beror på är en annan sak.S SnickareHobb skrev:
EDIT: Ursprungsrapporten från Hartgroup man länkar till
https://www.hartgroup.org/recent-deaths-in-young-people-in-england-and-wales/
är där bättre - den är också bättre eftersom den även visar förhållanden till genomsnitt av dödstal 2015-2019, då blir det 16% ökning av dödstal för män 15-19 år under 2021. Inte alls lika alarmerande siffror då, men likafullt intressant.
Redigerat:
P pmd skrev:
Ja så var det kanske, och även yngre än pensionärer. Men steget är stort därifrån till att som "HåkanM676" stoltsera med att man struntade i råden från myndigheter och näst intill förlöjliga dem som tog sitt ansvar att skydda sig själv och andra från svår sjukdom och död.P pmd skrev:
I början av pandemin stod äldre människor ut när det gällde att strunta i FOHMs rekommendationer.
Hallengren: ”Förstår att äldre vill leva som vanligt, men det går inte just nu”
Stefan Löfven vädjar om förståelse bland Sveriges äldre: ”Det är för er skull”
Hur många som skröt om det vet jag dock inte.
Hallengren: ”Förstår att äldre vill leva som vanligt, men det går inte just nu”
Stefan Löfven vädjar om förståelse bland Sveriges äldre: ”Det är för er skull”
Hur många som skröt om det vet jag dock inte.