Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Nej, jag syftade på att vaccinerade inte blir sjuka i samma omfattning som ovaccinerade.
Även om man inte insjuknar kan man väl föra smittan vidare om man är infekterad?
Den stora fördelen med vaccinet är att man undviker svår sjukdom och död i högre grad.
 
M mojjen skrev:
Min frus syster har varit släktens idoga motståndare. Letat information på de mest konspiratoriska siter mm. Har skapat kraftiga motsättningar i familjen. Häromveckan åkte hon till Ungern med sin 79 åriga mor, som är dubbel vaccinerad. När min fru hämtade dom på Landvetter, var hon krasslig. Tryckte in henne med munskydd i baksätet och körde hem. Efter test visade det sig att hon var smittad. Efter förstad dygnet så sa hon till frugan att blir det inte värre än så här så är jag glad att jag avstått vaccin. Sen blev hon sämre. Lyckades återigen leta reda på en läkare som vidhöll i en artikel att man skall sätta in antibiotika. trots att läkarkåren belyst att Antibiotika inte hjälper då detta är virus inte bakteriellt. För säkerhets skull så skrev han ut dubbel dos, ifall henne man blir smittad:). Varför negligera vad 99 läkare säger, för att ta den 100e som avviker, på orden varje gång...

9 dagar senare har Ambulansen varit hemma hos henne 3ggr och tagit syretest då hon stundtals varit så dålig att hon knappt kunnat röra sig, och på gränsen att läggas in. Hon har flera gånger fält kommentarer att jag orkar inte mer... Nu verkar det stannat av, förhoppningsvis börjar det vända. Hon har svängt och ångrar att hon inte vaccinerat sig. På vägen har nu både hennes barn, och man smittats. Där verkar det än så länge milt. men fortfarande tidigt. Hur många hon smittat under slutet på resan, och på flyget står skrivet i stjärnorna.
Hennes 79 åriga mamma blev också smittad, kanske av samma person, men mer troligt av sin dotter som hon vistats under samma tak med under veckan. Det har dock slagit som en förkylning, vaccineffekt??
Vi har flera gånger sagt att måtte de smittats och drabbas lagom hårt så dom får sig en tankeställare. De fick lite mer än vi tänkte...
Fattar inte var modern 79 år som var dubbelvaccinerad?Vem var ovaccinerad av dom?
 
P
M mickef skrev:
Även om man inte insjuknar kan man väl föra smittan vidare om man är infekterad?
Ja, men risken bli infekterad är betydligt mindre om man vaccinerad än om man inte är det, och därmed är också risken mindre att man smittar någon när man är vaccinerad.
Den stora fördelen med vaccinet är att man undviker svår sjukdom och död i högre grad.
För individen är det nog så, men för samhället är även den minskade smittspridningen en mycket stor fördel.
Det är förstås också en stor fördel för individer att risken att bli smittad sänks.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det inte märkligt att samma person som säger att medicin är ett gift propagerar för att använda Ivermectin mod Covid19? Jag tolkar det som att det ses för mycket på swebbtv.
 
  • Gilla
RoAd och 11 till
  • Laddar…
harry73
M mojjen skrev:
Förhoppningsvis blir det vaccin också. Bara smitta är ju inte lika bra som kombo:).
Då kan man ju också hoppas att alla som vaccinerade sig blir sjuka för att få det optimala skyddet
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Då kan man ju också hoppas att alla som vaccinerade sig blir sjuka för att få det optimala skyddet
Det är väl troligt att det kommer att inträffa under de kommande åren.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I början av pandemin stod äldre människor ut när det gällde att strunta i FOHMs rekommendationer.
Hallengren: ”Förstår att äldre vill leva som vanligt, men det går inte just nu”
Stefan Löfven vädjar om förståelse bland Sveriges äldre: ”Det är för er skull”
Hur många som skröt om det vet jag dock inte. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Visst kan man säga att antibiotika botar, men jag skulle säga att antibiotika förstör och gör att man blir sjuk.
Och vad jag menar är att antibiotika inte skiljer på goda och dåliga bakterier och dödar båda.
Det är bra att vi har antibiotika och det räddar liv, men det är inte samma sak som att säga att de botar
Jo, antibiotika botar definitivt bl.a infektioner. Jag har några ggr i livet tagit antibiotika och inte en enda gång har de gjort mig sjuk. Men i stort sett varje gång har de botat någon åkomma.

Du resonerar märkligt. Det är ungefär som att säga att bilar hjälper ingen att ta sig någonstans, för det är många som krockar…

Alla mediciner och ingrepp man tar/får innebär risker, men riskerna är större att inte ta dem än att göra det…
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Då kan man ju också hoppas att alla som vaccinerade sig blir sjuka för att få det optimala skyddet
Det är nog dels en fåfäng förhoppning (de flesta som vaccinerade sig blir inte sjuka) och dels en elak förhoppning. Jag önskar inte att någon ska bli sjuk.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl troligt att det kommer att inträffa under de kommande åren.
Beroende på om och när man fyller på med ytterligare doser eller inte, skulle jag tro.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Graf som visar hur fallen, dvs. smittspridningen, sjönk kraftigt bland 16-17 år så fort som typ 20 % hade fått två doser vaccin.
Diagram över COVID-19 fall och vaccinationsgrad bland 16-17-åringar, visar minskning i fallen vid 20% dubbel vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från dagens presskonferens: youtu.be/2djPGfmBfSY
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Beroende på om och när man fyller på med ytterligare doser eller inte, skulle jag tro.
Fast med deltavarianten vet vi ju att vaccinskyddet mot sjukdom inte är så jättehögt, till skillnad mot allvarlig sjukdom och död. Vi får väl se om/när det kommer uppdaterade/nya vaccin med högre skydd mot smitta.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Som sagt, om ett år kanske vi har ett svar. Du torde vara ganska ensam om uppfattningen att vaccinet motverkar smittspridning.
Nä, eftersom detta är även FOHMs, regionernas, 1177s, doktor.se och en mängd till institutioner och företags uppfattning. Varför undviker du att dra några slutsatser om allt annat än just detta tills nästa år?
Snarare är de skeptiska ensamma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Som sagt, om ett år kanske vi har ett svar. Du torde vara ganska ensam om uppfattningen att vaccinet motverkar smittspridning.
Hmm, det är tvärtom, vaccinering motverkar smittspridning, men det stoppar den inte.

Så det är snarare du som är ensam om att tro att vaccinering inte motverkar smittspridning…
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fattar inte var modern 79 år som var dubbelvaccinerad?Vem var ovaccinerad av dom?
Dottern (40 år) ovaccinerad vaccinmotståndare. Mamma (min svärmor) 79 år, dubbelvaccinerad. Dotter lyckades smitta hela sin familj inkl mamma (ev blev mamman smittad av samma källa som dottern, då de reste tulldmans). Dottern som avstått vaccin blev och är fortfarande rejält sjuk och medtagen. Svärmor kände sig rosslig och testade positiv. Mycket milt så här verkar vaccinet ändå göra sitt jobb…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.