817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ja och just de sättet minskar risken för allvarlig sjukdom och död med över 90 %. Det är ingen förhoppning det är fakta men ett nytt vaccin för just Delta är så klart ännu bättreS SnickareHobb skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, officiellt är det för att minska antalet som dör och behöver sjukhusvård.S SnickareHobb skrev:
Det är så alla sorters vaccin fungerar, förutom att skapa T-celler och annat som ingår i immunsystemet.S SnickareHobb skrev:
Om det hade funkat att vara hårdare, var de för mjuka. Jag vet inte hur de skulle ha kunnat stoppat det, om det nu var deras strategi. Inom landet gick det väl hyfsat?P Pin skrev:
Det ser riktigt bra ut, men med tanke på hur den blå linjen ser ut mot slutet så kan det nog vara så att det är en ganska liten population som har undersökts.blackarrow skrev:Det här diagrammet från Israel är intressant eftersom det inte handlar om uppmätta nivåer av antikroppar över tid utan om fall av infektion. (Fast nackdelen är ju att andra faktorer också kan påverka smittspridningen).
[bild]
Kommer tillräckligt många att kunna ha en bra immunitet samtidigt för att effektivt trycka ner smittspridningen?
[Bilden kommer från ett twitterinlägg.]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Frågan är ju på vilket sätt de kunde ha varit hårdare. Det blev som sagt ungefär lika många dödsfall som i Sverige under första vågen på ungefär lika många innevånare (Wuhan).M mickef skrev:
Handtvättning kan trots allt ha minskat belastningen på sjukvården eftersom det tryckte ner en del vanliga säsongssjukdomar. Uppmaningen om att tvätta händerna tycker jag ska vara permanent.Nissens skrev:
Om jag inte minns fel så var det en av farhågorna som nämndes när maskobligatorium diskuterades som hetast i media.
Min högst personliga erfarenhet är att ganska många håller längre avstånd från min när jag bär mask än annars.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Ja, det var det ju inte många (1 promille verkar det vara) som hade fått en tredje dos i 30 juli och så hög var ju inte smittspridningen då.P pmd skrev:
R-talet för delta uppskattades till mellan 5 och 8 sist jag kollade, vilket ger att 80-88 % behöver vara skyddade mot infektion.BirgitS skrev:Det finns beräkningar (uppskattningar eftersom man inte känner till exakt R-tal för deltavarianten utan restriktioner) som kommer fram att flockimmunitet uppnås vid 80 % immuna och eftersom alla inte blir immuna vare sig efter sjukdom eller efter vaccinering så skulle det innebära att 90 % av befolkningen behöver ha varit sjuka någorlunda nyligen och/eller vaccinerats någorlunda nyligen.
Frågan är om 90% vaccinerade eller sjuka räcker om det behövs 88 % immuna.
Klart dom gjorde det om det fattades personal vad skulle dom göra?Fanns ju ingen personal att få tag på.Värmland och Dalarna flyttades personal mellan och fanns folk som grät när dom blev tvungen att jobba på dessa avdelningar.Trodde du hade koll på detta att det var stor brist på personal.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Naturligtvis vet jag att det var stor brist på personal men jag har inget minne av att det skrevs om att det kom tvångsförflyttad personal till Stockholm under första vågen, det var väl trots allt Stockholm som var hårdast drabbat så vitt jag minns. Däremot har jag något minne av att folk i andra delar av Sverige tillfrågades om de ville ställa upp och jobba i Stockholm.V växelventil skrev:
Jag vet inte men de verkar ha kommit på tricket ganska snart. Att Sverige månader efter lyckades sprida smittan över hela landet och än idag inte lyckats hejda den är beklämmande i jämförelse.BirgitS skrev: