Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de får mediciner för att överleva. Har man hjärtproblem t.ex. pga. utslitna klaffar så hjälper det inte med näringsrikare mat utan man måste äta propplösande för att inte få en blodpropp på nolltid. Har man lungödem så spelar det ingen roll vad man äter utan man måste ha vätskedrivande mediciner för att inte drunkna.

Ingen av de gamla i släkten har legat åratal i en säng utan de har kunnat göra saker om än i långsammare takt och funnits där för barnbarn och barnbarnsbarn, men mediciner har de ju behövt för att just kunna göra det och inte dö eller bli blinda i förtid. Visserligen en som bott på ett boende, men det var bara under lite drygt ett år, och under den tiden var det då ingen där som låg hjälplös i sängen under lång tid. Tvärtom så bor ju folk hemma nästan hela livet och medeltiden på ett boende lär ligga på ett år.

Om du har egen erfarenhet av gamla som ligger hjälplösa i åratal så har vi helt olika erfarenheter.
De sjukdomar och problem du hänvisar till är ofta något som beror på tidigare dålig mathållning med för mycket fett, alkohol o rökning och ett stessigt liv. De drabbas oftare av det du nämner. Mediciner blir så sista utvägen om inte någon kan hjälpa dom på annat sätt. Om inte den mat vi äter påverkar oss så kan vi ju äta och dricka vad vi vill. Börja servera stekt kött med pommes varje dag, vin och öl att dricka därtill. Många mediciner kommer ju då att konfronteras med alkoholen. Så det vi äter och dricker har betydelse oavsett hur gamla vi är så länge vi kan äta.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Oavsett, så det faktum att du väljer att inte vaccinera dig visar att poletten inte trillat ner ännu.

Du uttalar dig kritiskt om Birgits välgrundade slutsarser, men säger att du håller med henne. Det är mycket som är motsägelsefullt med dig.

I ord säger du en sak, men visar något annat i handling.

Jag tror att du avslöjade dina verkliga åsikter när du sågade Birgit, vilket du också bekräftar i handling. :)
Jag sågar inte BirgitS, jag sågar inte ens dig.
 
Nissens
M mickef skrev:
Jag sågar inte BirgitS, jag sågar inte ens dig.
Både jag och Birgit tolkade det du skrev likadant.
Att du viftade bort det hon skrev med en axelryckning. Det kanske inte säger dig något, men mig säger det en del.

Och nu hävdar du att vi inte begriper vad du menade. Men oavsett det så ligger det du skrev helt i linje med ditt handlande.

Nu påstår du en sak, men handlar motstridigt, båda kan inte vara sanna.

Hade det du påstår att du tycker varit sant så hade du vaccinerat dig, men nu har du inte gjort det, och det vet du nog själv vad det beror på. Inte är det förenligt med den fakta du säger dig tro på.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag tillhör med stor sannolikhet den gruppen men har aldrig uppfattat att min mediakonsumtion styrs av rädsla.

Vad är det jag är rädd för?
Rädslan brukar oftast vara att, man är rädd att bli betraktad som avvikande, inte höra till "gruppen", betraktad som lustig för att man har en annan uppfattning än den som media presenterar. Många har blivit av med sina kontakter, jobb, vänner pga avvikande uppfattningar bla då det gäller vaccin. Därför vågar det stora flertalet inte följa annat än det media propagerar. Man är rädd att hamna i ett utanförskap. Människan är ju en social varelse o för många att hamna i ensamhet också blir en rädsla. Bättre att hålla med gruppen, även fast man kanske vet att det de gör är fel, man vågar inte lämna den.
 
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
De sjukdomar och problem du hänvisar till är ofta något som beror på tidigare dålig mathållning med för mycket fett, alkohol o rökning och ett stessigt liv. De drabbas oftare av det du nämner. Mediciner blir så sista utvägen om inte någon kan hjälpa dom på annat sätt. Om inte den mat vi äter påverkar oss så kan vi ju äta och dricka vad vi vill. Börja servera stekt kött med pommes varje dag, vin och öl att dricka därtill. Många mediciner kommer ju då att konfronteras med alkoholen. Så det vi äter och dricker har betydelse oavsett hur gamla vi är så länge vi kan äta.
Nej, en släkting som åt bra, lite fett, ingen alkohol alls, ingen rökning alls och inte stressigt liv fick glaukom i alla fall och behövde medicin för att inte bli blind. En annan släkting samma sak men som jobbade hårt som ung (men inte stressigt) utan kan kanske jämföras med de som tränar hårt som unga vuxna, fick problem med en hjärtklaff på gamla dar och behövde medicin för att inte få blodproppar.

Du förenklar alldeles för mycket. Visst påverkas vi av vad vi äter men man kan bli sjuk av många olika saker fast man äter nyttigt och motionerar/tränar i lagom omfattning. Våra celler har en begränsad livslängd. Cancer kan bildas slumpmässigt utan yttre påverkan. Andra sjukdomar beror på våra gener.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet med mat när man blir gammal är i stor utsträckning att man tappar lukt- och smakceller så att man upplever det som att maten inte smakar något. Det har inget att göra med hur hälsosam den är och har man få smak- och luktceller kvar går det inte heller att göra maten god.

Av det du skriver får jag intrycket av att du inte bryr dig om vissa typer av media och att det då har lett till att du verkar sakna en del kunskaper i vad åldrande innebär för kroppen.
Jag är själv över 70 och kan ibland hjälpa några andra som är både yngre och äldre än jag själv, den äldsta snart 83. Det har varit matsmältningen, avföring, ( KOL ) andningsorganen, feber, orkeslöshet, bensår, huvudvärk mm och de gånger jag haft möjlighet har jag kunnat hjälpa dessa personer på ett naturligt sätt med föda och dryck, omslag. Jag är inte utbildad som läkare eller sjuksyster och då jag sett att de vanliga medicinerna inte botar någon så har jag själv tagit reda på det jag vill veta genom böcker o på internet. Som en läkare sa då jag konfronterade honom ang mediciner " medicin botar ingen, dom lindrar symtomen".
 
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Rädslan brukar oftast vara att, man är rädd att bli betraktad som avvikande, inte höra till "gruppen", betraktad som lustig för att man har en annan uppfattning än den som media presenterar. Många har blivit av med sina kontakter, jobb, vänner pga avvikande uppfattningar bla då det gäller vaccin. Därför vågar det stora flertalet inte följa annat än det media propagerar. Man är rädd att hamna i ett utanförskap. Människan är ju en social varelse o för många att hamna i ensamhet också blir en rädsla. Bättre att hålla med gruppen, även fast man kanske vet att det de gör är fel, man vågar inte lämna den.
Det gäller då inte mig i alla fall. Jag har kommit fram till min åsikt genom att läsa hela eller delar av forskningsrapporter och inte av vad något media presenterar. Jag kan en del statistik och sannolikhetslära vilket är en förutsättning för att förstå forskningsrapporter. Jag har inte heller påverkats av folk i min närhet.

Så hur har du kommit fram till din åsikt?
Rädsla för att avvika finns i båda lägren så även vaccinmotståndare tar beslut pga. vad de läser, vad folk omkring dem tycker osv.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Jag är själv över 70 och kan ibland hjälpa några andra som är både yngre och äldre än jag själv, den äldsta snart 83. Det har varit matsmältningen, avföring, ( KOL ) andningsorganen, feber, orkeslöshet, bensår, huvudvärk mm och de gånger jag haft möjlighet har jag kunnat hjälpa dessa personer på ett naturligt sätt med föda och dryck, omslag. Jag är inte utbildad som läkare eller sjuksyster och då jag sett att de vanliga medicinerna inte botar någon så har jag själv tagit reda på det jag vill veta genom böcker o på internet. Som en läkare sa då jag konfronterade honom ang mediciner " medicin botar ingen, dom lindrar symtomen".
Det finns mediciner av olika slag. Antibiotika är ett exempel på en medicin som botar genom att döda orsaken till sjukdomen man har. Vad man vill kalla en medicin som man tar när man har glaukom är ju lite godtyckligt, den motverkar det skadliga övertryck som kroppen vill bilda i ögat.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Både jag och Birgit tolkade det du skrev likadant.
Att du viftade bort det hon skrev med en axelryckning. Det kanske inte säger dig något, men mig säger det en del.

Och nu hävdar du att vi inte begriper vad du menade. Men oavsett det så ligger det du skrev helt i linje med ditt handlande.

Nu påstår du en sak, men handlar motstridigt, båda kan inte vara sanna.

Hade det du påstår att du tycker varit sant så hade du vaccinerat dig, men nu har du inte gjort det, och det vet du nog själv vad det beror på. Inte är det förenligt med den fakta du säger dig tro på.
BirgitS tror att smittspridningen går ner om fler vaccinerar sig och jag säger inte att hon har fel men tror att det är en gissning och att vi får svaret i framtiden.
 
Vad är huvudsyftet med att vaccinera folk?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller då inte mig i alla fall. Jag har kommit fram till min åsikt genom att läsa hela eller delar av forskningsrapporter och inte av vad något media presenterar. Jag kan en del statistik och sannolikhetslära vilket är en förutsättning för att förstå forskningsrapporter. Jag har inte heller påverkats av folk i min närhet.

Så hur har du kommit fram till din åsikt?
Rädsla för att avvika finns i båda lägren så även vaccinmotståndare tar beslut pga. vad de läser, vad folk omkring dem tycker osv.
Ang covid och behandling av de personer som blivit sjuka så har kineserna kommit längre än vi. De läkare som använt Ivermektin har lyckats väldigt bra med behandlingen utan nästan inga biverkningar.
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, en släkting som åt bra, lite fett, ingen alkohol alls, ingen rökning alls och inte stressigt liv fick glaukom i alla fall och behövde medicin för att inte bli blind. En annan släkting samma sak men som jobbade hårt som ung (men inte stressigt) utan kan kanske jämföras med de som tränar hårt som unga vuxna, fick problem med en hjärtklaff på gamla dar och behövde medicin för att inte få blodproppar.

Du förenklar alldeles för mycket. Visst påverkas vi av vad vi äter men man kan bli sjuk av många olika saker fast man äter nyttigt och motionerar/tränar i lagom omfattning. Våra celler har en begränsad livslängd. Cancer kan bildas slumpmässigt utan yttre påverkan. Andra sjukdomar beror på våra gener.
Man behöver inte ta medicin för att undvika blodproppar, det finns naturliga ämnen som gör blodet mer lättflytande, rensar och utvidgar blodkärlen så att bla blodproppar inte bildas. Medicin är bekvämt och de flesta tar det bekväma före att "måsta engagera sig", jobbigt.
 
J
M mickef skrev:
BirgitS tror att smittspridningen går ner om fler vaccinerar sig och jag säger inte att hon har fel men tror att det är en gissning och att vi får svaret i framtiden.
Men det är ju roligare att diskutera om man har en åsikt och argumenterar kring den än att sitta still i båten tills facit kommer. Den ynnesten har ju tyvärr inte de som kritiseras. Det är ju att göra det ruskigt lätt för sig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Ang covid och behandling av de personer som blivit sjuka så har kineserna kommit längre än vi. De läkare som använt Ivermektin har lyckats väldigt bra med behandlingen utan nästan inga biverkningar.
Tyvärr så har väl inte de studier som gjorts med kontrollgrupp visat det.
Men ivermektin är en medicin det också så varför skulle den vara bättre än de andra mediciner som används i sjukvården i t.ex. Sverige?

H HåkanM676 skrev:
Man behöver inte ta medicin för att undvika blodproppar, det finns naturliga ämnen som gör blodet mer lättflytande, rensar och utvidgar blodkärlen så att bla blodproppar inte bildas. Medicin är bekvämt och de flesta tar det bekväma före att "måsta engagera sig", jobbigt.
Har man en dålig klaff så bildas blodproppar i anslutning till klaffen därför att det blir turbulens, stillastående blod eller vad det nu var som gör att blodproppar lätt bildas. Man klarar sig alltså inte med normalt lättflytande blod osv. utan behöver extra lättflytande.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
H HåkanM676 skrev:
Rädslan brukar oftast vara att, man är rädd att bli betraktad som avvikande, inte höra till "gruppen", betraktad som lustig för att man har en annan uppfattning än den som media presenterar. Många har blivit av med sina kontakter, jobb, vänner pga avvikande uppfattningar bla då det gäller vaccin. Därför vågar det stora flertalet inte följa annat än det media propagerar. Man är rädd att hamna i ett utanförskap. Människan är ju en social varelse o för många att hamna i ensamhet också blir en rädsla. Bättre att hålla med gruppen, även fast man kanske vet att det de gör är fel, man vågar inte lämna den.
Det var en svepande generalisering över 70% av Sveriges befolkning, att majoriteten består av rädda individer som är övertygade om att de riskerar utstötning ur den sociala gemenskapen om de uttrycker en annan åsikt än den media tillhandahåller. Konstaterar att du inte har särskilt höga tankar om dina landsmän.

Tolkningsföreträde som inte är förankrat i forskning/vetenskap uppvisas av de demonstrationer mot vaccinering som vi sett i Sverige och andra länder. Visserligen spretar missnöjet över mängder av områden men den gemensamma nämnaren är grupptillhörigheten och behovet av att manifestera den inför publik.

Jag har hittills inte sett någon demonstration av de som följer myndigheternas rekommendationer om vaccinering, den gruppen verkar inte ha sådana behov. En möjlig anledning är att de är trygga i sitt ställningstagande.

Faktiskt är det så att jag tycker mig ha noterat en generell misstro mot hela samhället bland dessa grupper, inte enbart när det gäller vaccinationsfrågan. Jag är helt införstådd med att det finns en stor attraktion i att man tror sig ha "skådat ljuset" och att den övergripande drivkraften är att se det som sitt ansvar att avslöja den stora komplotten. Tyvärr finns det krafter som utnyttjar detta, kunskapsförakt är en grogrund för totalitära syften.

Själv är jag tråkig och gammalmodig i mina ställningstaganden, jag tror nämligen vi måste hjälpas åt när våra samhällen är utsatta för hot och lita på etablerad vetenskap. Vetenskapen har inte alltid rätt, det ligger i dess natur att ständigt ifrågasätta men det är det bästa vi har.
 
  • Gilla
  • Älska
Kurtivan och 10 till
  • Laddar…
H HåkanM676 skrev:
Rädslan brukar oftast vara att, man är rädd att bli betraktad som avvikande, inte höra till "gruppen", betraktad som lustig för att man har en annan uppfattning än den som media presenterar. Många har blivit av med sina kontakter, jobb, vänner pga avvikande uppfattningar bla då det gäller vaccin. Därför vågar det stora flertalet inte följa annat än det media propagerar. Man är rädd att hamna i ett utanförskap. Människan är ju en social varelse o för många att hamna i ensamhet också blir en rädsla. Bättre att hålla med gruppen, även fast man kanske vet att det de gör är fel, man vågar inte lämna den.
Menar du att en liten minoritet, säg tio procent, egentligen vill vaccinera sig, dvs färre än de ovaccinerade, och att resten har hakat på bara för att vara ”PK”? Det är något som haltar i den slutledningen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.