Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
S SnickareHobb skrev:
Jag litar mer på läkemedelsverkets statistik än en youtubevideo. I statistiken finns runt 300 dödsfall. Om dessa sedan visar sig vara kopplade till vaccinet eller inte lär väl komma fram så småningom. Se även motsvarande VAERS-databas i USA (många tusen rapporterade dödsfall). Jag tror knappast alla rapporterade dödsfall är utredda ännu. Att någon på youtube kan bevisa att alla dessa inte orsakats av vaccinet låter väldigt osannolikt.
I ett rapporteringssystem där vem som helst får rapportera in data måste man räkna med en hel del fel. Systemet är användbart för att hitta fall som bör utredas, men det går inte att använda till mer är så.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Du vet väl att det finns en egen tråd i ämnet?
Nej, det visste jag inte. Då fortsätter jag där.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är helt galet. Det finns ingen studie jag läst under 10%. Mer troligt har 20-30% minst ett symtom kvar efter 3 månader.

Det är tex svårt att objektivitet mäta smärta och då hamnar man i självskattning. Det viktiga är att man har en referensgrupp som inte haft Covid. Måendet varierar över tid så en visst antal kommer alltid att må sämre efter fritt vald tidpunkt.
Svar i rätt tråd.
 
harry73
P pmd skrev:
I ett rapporteringssystem där vem som helst får rapportera in data måste man räkna med en hel del fel. Systemet är användbart för att hitta fall som bör utredas, men det går inte att använda till mer är så.
Och i ett system som bara baseras på bekräftade fall, får man räkna med en stor underrapportering.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Här en brittisk studie som landar i att 10% blir långtidssjuka i Covid-19. Man vet att en del av dessa inte blivit friska 1,5 år senare och att många får se sin livskvalité gå i spillror. Detta drabbar ofta lite yngre människor och även efter lindrig sjukdom. Ingen vet säkert varför Ta vaccinet, Covid-19 är ingen sjukdom man man vill ha.

Det är synd att FHM inte gärna talar om den här risken för det är en verkligt bra anledning att vaccinera sig som yngre,

"""Researchers estimate about 10% of COVID-19 patients become long haulers, according to a recent article from The Journal of the American Medical Association and a study done by British scientists. That’s in line with what UC Davis Health is seeing.

This condition can effect anyone – old and young, otherwise healthy people and those battling other conditions. It has been seen in those who were hospitalized with COVID-19 and patients with very mild symptoms."""

[länk]
JAMA-artikeln är från september 2020 och Studien som publiceradse i BMJ är från augusti 2020. Hur kunde man vid den tiden veta hur folk som hade varit friska från covid-19 i 1.5 år mådde?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Så det var semantik redan från början?
Allt är semantik. Om man inte har koll på semantiken kan vi inte förstå varandra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja det blev fel, jag menade såklart viruset

Rätt så många faktiskt. Jag vet att det fanns hundar, katter, leon, minkar, och då är det inte så långsökt att många fler arter kan bli smittade
Finns det dokumenterade fall av människor som har blivit smittade av dessa djur i en omfattning ?
Eftersom människor på hela jorden bär på covid, blir det även många djur som kan bli smittade. Att då en av dessa djur skulle lyckas återsmitta människan är inte så långsökt
Inte särskilt långsökt men inte heller självklart.
Jag tycker öht inte att man ska vaccinera folk om det inte finns en betydande risk att de får stora problem med covid.
Det går tyvärr inte att estimera den risken så värst bra på individnivå. Riskfaktorerna tycks delvis fortfarande vara okända.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och i ett system som bara baseras på bekräftade fall, får man räkna med en stor underrapportering.
Kanske det, men det alternativet har väl ingen förespråkat här?
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Och i ett system som bara baseras på bekräftade fall, får man räkna med en stor underrapportering.
Det gäller väl långtidscovid och dödsfall i covidinfektion också då?

Med andra ord; ännu större anledning att vaccinera sig!
 
P pmd skrev:
JAMA-artikeln är från september 2020 och Studien som publiceradse i BMJ är från augusti 2020. Hur kunde man vid den tiden veta hur folk som hade varit friska från covid-19 i 1.5 år mådde?
Det är min egen kommentar och har inget med dessa studier att göra. Jag det finns gott om folk som inte tillfrisknat nu efter 1,5 år. Men vet också att ME-diagnoserna ökar efter epidemier. ME är ofta kroniskt.

Det finns en väldigt bra studie av långtidscoviddare där man sett att virusets spikprotein finns kvar i monocyterna i blodet. Imo är det sannolikt det som alla letar efter.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Det gäller väl långtidscovid och dödsfall i covidinfektion också då?
Just coviddödsfall går att kontrollera med överdödligheten. Då ser man att t ex Rysslands överdödlighet är ca 2,5 ggr större än antal coviddödsfall, medan det inte finns en nämnvärd skillnad i Sverige.
Långtidscovid är nog underdiagnostiserat. Jag förlorade t ex luktsinnet efter min covid. Den var borta under flera månader, så det räknas som långtidscovid enligt vissa definitioner, men jag uppsökte ingen läkarvård, så jag finns inte i statistiken.
Å andra sidan tyckte jag inte heller att det var ett stort besvär.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Just coviddödsfall går att kontrollera med överdödligheten. Då ser man att t ex Rysslands överdödlighet är ca 2,5 ggr större än antal coviddödsfall, medan det inte finns en nämnvärd skillnad i Sverige.
Långtidscovid är nog underdiagnostiserat. Jag förlorade t ex luktsinnet efter min covid. Den var borta under flera månader, så det räknas som långtidscovid enligt vissa definitioner, men jag uppsökte ingen läkarvård, så jag finns inte i statistiken.
Å andra sidan tyckte jag inte heller att det var ett stort besvär.
Om det nu skulle dö en massa människor pga. vaccinerna så går det ju också att jämföra med överdödlighet. Det är ju trots allt jämförelsen mellan covid och vaccinering som det gäller. Är det bättre att vaccinera än att låta folk bli sjuka?
Det senare vet vi ger många döda, många på sjukhus och många med postcovid.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Om det nu skulle dö en massa människor pga. vaccinerna så går det ju också att jämföra med överdödlighet.
Ja den dag det dör så många av vaccinet att det börjar märkas på riktigt, då kan man jämföra med överdödligheten.
Men jag säger inte att det dör så många av vaccinet (dock troligtvis mycket mer än 1 per miljon som ulltand uppskattade). Jag säger inte heller att vaccinet inte har någon effekt.
Jag säger bara att vaccinet för vissa grupper inte har sån stor effekt att det är nödvändigt att de ska vaccinera sig.
Och som det ser ut idag, har vi inte en skenande smittspridning trots borttagning av restriktionerna. Så vi har flockimmunitet eller är väldigt nära.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Just coviddödsfall går att kontrollera med överdödligheten. Då ser man att t ex Rysslands överdödlighet är ca 2,5 ggr större än antal coviddödsfall, medan det inte finns en nämnvärd skillnad i Sverige.
Långtidscovid är nog underdiagnostiserat. Jag förlorade t ex luktsinnet efter min covid. Den var borta under flera månader, så det räknas som långtidscovid enligt vissa definitioner, men jag uppsökte ingen läkarvård, så jag finns inte i statistiken.
Å andra sidan tyckte jag inte heller att det var ett stort besvär.
Nja, hur många som dött AV Covid eller MED Covid är inte samma sak. Samtidigt var dödligheten inte speciellt hög 2020 i Sverige.

Jag vet en 25-årig tjej som efter snart 1,5 år fortfarande inte har något lukt och smaksinne. Hon är nog registrerad med långtidscovid.

En kund har fått förändrat lukt/smaksinne och kan tex inte äta ägg längre. Han är inte registrerad för långtidscovid.
Så sannolikt är mörkertalet mycket större för långtidscovid än biverkningar av vaccinerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte eftersom det finns folk som har hemtjänst och bor på äldreboenden just för att de inte kan laga mat, inte kan värma mat, inte kan gå på toaletten själva, inte kan klä på sig själva osv.
Nu är du negativ igen. Allt går att lösa om bara viljan finns.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.