Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Det har inte kommit så många förklaringar till varför man inte skulle vaccinera sig i tråden. Hade du varit med från början skulle du ha läst att jag försökt sammanfatta dessa mer än en gång.

Dessa har tex varit uppe:
1 Jag har haft covid så jag har tillräckligt skydd
2 min släkting fick allvarlig biverkning så då ser jag hög risk gör mig själv
3 vaccinet är mer riskfyllt än covid
4 jag är så frisk så jag oroar mig inte för covid
5 covid är överdrivet och vaccin därför onödigt
6 det är en konspiration (med ett otal underavdelningar hur detta har gått till)
7 vill inte att storföretagen ska tjäna pengar
8 vaccinet borde gå till fattiga länder istället
9 jag väntar och ser
10 vaccinet är inte tillräckligt testar ännu
11 det räcker att tillräckligt många andra vaccinerat sig

Det kanske finns fler, fyll då gärna på listan.

Jag tycker samtliga av dessa är mer eller mindre dåliga skäl. I flera av dessa fall kan man vända på frågan och fråga om vaccinet skulle skada. Det vanligaste tycks vara dålig riskkalkylering ofta beroende på dålig förståelse för sannolikhetslära.

Om man har skäl och kan motivera varför inte vaccin accepterar jag det, och vill samtidigt ställa ett par följdfrågor för att ”syna” argumenten.

Själv är jag positivt inställd till vaccinet, och intresserad av att förstå motargumenten. Det är knappast definitionen av att trolla. Vad vill du själv ha ut av diskussionen?
Jag skulle vara intresserad av att veta vad som driver er att jaga "meningsmotståndare" och inte bara acceptera att människor har sina bevekelsegrunder.
 
  • Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det säger dig ingenting att man inte kan se ett enda dödsfall som skulle vara orsakat av vaccineringarna trots att så många vaccinerats?
Jag litar mer på läkemedelsverkets statistik än en youtubevideo. I statistiken finns runt 300 dödsfall. Om dessa sedan visar sig vara kopplade till vaccinet eller inte lär väl komma fram så småningom. Se även motsvarande VAERS-databas i USA (många tusen rapporterade dödsfall). Jag tror knappast alla rapporterade dödsfall är utredda ännu. Att någon på youtube kan bevisa att alla dessa inte orsakats av vaccinet låter väldigt osannolikt.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Jag litar mer på läkemedelsverkets statistik än en youtubevideo. I statistiken finns runt 300 dödsfall. Om dessa sedan visar sig vara kopplade till vaccinet eller inte lär väl komma fram så småningom. Se även motsvarande VAERS-databas i USA (många tusen rapporterade dödsfall). Jag tror knappast alla rapporterade dödsfall är utredda ännu. Att någon på youtube kan bevisa att alla dessa inte orsakats av vaccinet låter väldigt osannolikt.
Vad du tror eller inte tror är inte relevant.

Om du förstår engelska så hör du att de har granskat detta och det går inte att koppla att några dödsfall orsakats av vaccin i USA. Pakman är en av få seriösa journalister over there.

Att det finns vaccinerade som dött är ju naturligt, man blir ju inte odödlig av vaccin.

Jag litar mer på offentliga granskningar än någon som tycker något i ett forum på nätet liksom.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det är positivt för trädgränsens utbredning det är ingen värdering.
Jag avstod från att fortsätta på detta sidospår men du ger dig inte så jag vill bemöta ditt felaktiga påstående trots OT.

Det absolut bästa skydd för mänskligheten är stabila ekosystem, när temperaturen stiger migrerar växter, djur, insekter, fåglar, vattenlevande djur ja, alla som har förmåga att snabbt förflytta sig till svalare klimat. De som är långsamma överlever inte förändringarna. Värmen gynnar även skadeinsekternas utbredning, granen vars ursprung är ett fuktigt och svalt taigaklimat har nu drabbats av granbarkborrens expansiva ökning och skadorna på svenska granbestånd är omfattande.

Skadeinsekter migrerar också vilket innebär ökad utbredning av virus och bakterier som kan överföras till människor vilket i sin tur ökar risken för nya smittor. Varenda myggburen sjukdom begränsas idag till särskilda områden men den ökade värmen tvingar fram förändringar, gula febern som sprids av myggor har haft sin hemvist i Amazonas men 2016 bröt den sig ur regnskogen och året därefter hade den nått storstäderna.

Om koldioxid var den enda faktor som påverkar växtligheten skulle värmen vara positiv men så är det självklart inte. Växtligheten både i naturen och den vi odlar för vår mat har anpassat sig under lång tid till optimala förhållanden. Nu sker en tillförsel av kolhydrater till biosfären som aldrig tidigare skett i mänsklighetens historia, en tillförsel som späder ut andra näringsämnen i vår mat - och torkan liksom översvämningar och jorderosion har blivit ett gissel.

Din andra mening är obegriplig.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag avstod från att fortsätta på detta sidospår men du ger dig inte så jag vill bemöta ditt felaktiga påstående trots OT.

Det absolut bästa skydd för mänskligheten är stabila ekosystem, när temperaturen stiger migrerar växter, djur, insekter, fåglar, vattenlevande djur ja, alla som har förmåga att snabbt förflytta sig till svalare klimat. De som är långsamma överlever inte förändringarna. Värmen gynnar även skadeinsekternas utbredning, granen vars ursprung är ett fuktigt och svalt taigaklimat har nu drabbats av granbarkborrens expansiva ökning och skadorna på svenska granbestånd är omfattande.

Skadeinsekter migrerar också vilket innebär ökad utbredning av virus och bakterier som kan överföras till människor vilket i sin tur ökar risken för nya smittor. Varenda myggburen sjukdom begränsas idag till särskilda områden men den ökade värmen tvingar fram förändringar, gula febern som sprids av myggor har haft sin hemvist i Amazonas men 2016 bröt den sig ur regnskogen och året därefter hade den nått storstäderna.

Om koldioxid var den enda faktor som påverkar växtligheten skulle värmen vara positiv men så är det självklart inte. Växtligheten både i naturen och den vi odlar för vår mat har anpassat sig under lång tid till optimala förhållanden. Nu sker en tillförsel av kolhydrater till biosfären som aldrig tidigare skett i mänsklighetens historia, en tillförsel som späder ut andra näringsämnen i vår mat - och torkan liksom översvämningar och jorderosion har blivit ett gissel.

Din andra mening är obegriplig.
Du värderar tydligen också fakta så då kan vi släcka den här bitråden.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag skulle vara intresserad av att veta vad som driver er att jaga "meningsmotståndare" och inte bara acceptera att människor har sina bevekelsegrunder.
Det går bra att säga du till mig. Vad andra drivs av kan jag inte svara på.

Jag jagar inga meningsmotståndare. Precis som jag skrev så är jag intresserad av argumenten. Skulle argumenten vara goda köper jag dem och kanske ändrar jag själv uppfattning.

Du projicerar din egen rigida inställning på mig. Du har inte en enda gång i det här sidospåret varit intresserad av att ta in det jag skrivit utan varje gång gått i försvarsställning. Att du nämnt att trolla är symptomatiskt.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Du värderar tydligen också fakta så då kan vi släcka den här bitråden.
Självklart gör jag det, större delen av vår vakna tid ägnar vi oss åt att värdera fakta, kallas för åsiktsbildning.

Fakta (singularis faktum) är ett säkert och konstaterat sakförhållande - neutralt.

Det vi ägnar oss åt är teorier och tolkningar av fakta dvs värderingar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var bättre än tidigare referenser. :)

177 personer är dock kanske i minsta laget för att dra en säker slutsats. Studien är dessutom snart ett år gammal, så förhoppningsvis finns det färskare data att tillgå nu eller snart.
Du vet väl att det finns en egen tråd i ämnet? Massor med studier i den :) Och som jag skrivit så är spridningen stor men alla i 10-tals procent.

Det är bara om man tar omvägen till diagnostiserade fall man kommer ner till data som Birgitt förordar men det är så klart helt galet för att förstå omfattningen av postcovid.
 
P pmd skrev:
Självskattning bör man nog inte använda i den här typen av undersökning.

Tills vidare håller jag nog mina ungefärliga siffror som hyfsat korrekta. Dvs 1-2 %.

Nej det är helt galet. Det finns ingen studie jag läst under 10%. Mer troligt har 20-30% minst ett symtom kvar efter 3 månader.

Det är tex svårt att objektivitet mäta smärta och då hamnar man i självskattning. Det viktiga är att man har en referensgrupp som inte haft Covid. Måendet varierar över tid så en visst antal kommer alltid att må sämre efter fritt vald tidpunkt.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Hur vet du det? Vaccinet kan överleva hos många djur och sedan hoppa tillbaka till människor.
Jag vet att många här ger dig en expertstatus, men jag tycker du gör för många tvärsäkra uttalanden som inte håller måttet.
Jag antar att du har skrivit fel om menar att viruset kan överleva hos många djur. Då uppstår följande frågor:
1. Vilka djurarter?
2. Lever dessa djur på ett sånt sätt att viruset kan sprida sig bland dem i mer än 6 månader?
3. Hur stor är sannolikheten att ett sjukt djur av dessa arter smittar en människa efter att människan inte är immun längre?
4. Är den sannolikheten så stor att det är befogat att fortsätta vaccinera människor var 6:e månad över hela världen (det var ju faktiskt det som det gällde)?

Mitt svar på fråga 4 är att den är så liten att SnickarHobbs mening:
"men det kan ju inte vara en hållbar lösning att hela jordens befolkning ska vaccinera sig var 6:e månad för all framtid."
inte är kommer att inträffa. Sen är det ju helt hypotetiskt i alla fall eftersom man inte kan vaccinera hela jordens befolkning på 6 månader. Man lyckas ju inte ens vaccinera alla barn mot mässling.

Sen har väl du gjort något tvärsäkert uttalande om att immuniteten efter genomgången sjukdom skulle vara i flera årtionden. Finns ju inget som tyder på det.
 
Här en brittisk studie som landar i att 10% blir långtidssjuka i Covid-19. Man vet att en del av dessa inte blivit friska 1,5 år senare och att många får se sin livskvalité gå i spillror. Detta drabbar ofta lite yngre människor och även efter lindrig sjukdom. Ingen vet säkert varför Ta vaccinet, Covid-19 är ingen sjukdom man man vill ha.

Det är synd att FHM inte gärna talar om den här risken för det är en verkligt bra anledning att vaccinera sig som yngre,

"""Researchers estimate about 10% of COVID-19 patients become long haulers, according to a recent article from The Journal of the American Medical Association and a study done by British scientists. That’s in line with what UC Davis Health is seeing.

This condition can effect anyone – old and young, otherwise healthy people and those battling other conditions. It has been seen in those who were hospitalized with COVID-19 and patients with very mild symptoms."""

https://health.ucdavis.edu/coronavirus/covid-19-information/covid-19-long-haulers.html
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antar att du har skrivit fel om menar att viruset kan överleva hos många djur.
Ja det blev fel, jag menade såklart viruset
BirgitS BirgitS skrev:
1. Vilka djurarter?
Rätt så många faktiskt. Jag vet att det fanns hundar, katter, leon, minkar, och då är det inte så långsökt att många fler arter kan bli smittade
BirgitS BirgitS skrev:
3. Hur stor är sannolikheten att ett sjukt djur av dessa arter smittar en människa efter att människan inte är immun längre?
Eftersom människor på hela jorden bär på covid, blir det även många djur som kan bli smittade. Att då en av dessa djur skulle lyckas återsmitta människan är inte så långsökt
BirgitS BirgitS skrev:
4. Är den sannolikheten så stor att det är befogat att fortsätta vaccinera människor var 6:e månad över hela världen (det var ju faktiskt det som det gällde)?
Jag tycker öht inte att man ska vaccinera folk om det inte finns en betydande risk att de får stora problem med covid.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag litar mer på offentliga granskningar än någon som tycker något i ett forum på nätet liksom.
Håller med dig fullständigt!
 
Nissens
M mickef skrev:
Det är positivt för trädgränsens utbredning det är ingen värdering. Enbart en trollkonsten häxmästare skulle kunna tolka att ett varmare klimat med ökad växtlighet skulle sänka trädgränsen.
Vad är ens ”trädgränsens utbredning”?
En gräns som breder ut sig?
 
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Håller med dig fullständigt!
Bra, jag tolkade dig som att du inte litade på granskningen Pakman tog upp, då hade jag fel i det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.