817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det är obegripligt hur du kan tro att du vet om en covidinfektion drabbar dig illa eller inte.Staffans2000 skrev:Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.
Staffans
Jag är yngre än du, har inga som helst sjukdomar, perfekta värden inklusive blodtryck. Hade inte varit sjukskriven på typ 25 år.
Trots det fick jag problem med covid.
Läkarna konstaterade att covid sannolikt gjorde mig sårbar, för de kunde inte hitta någon annan orsak.
Nu är ju jag inget stort statistiskt underlag, men det visar ändå att du inte har en aning om vad du pratar om.
Igen…
Nja, de ovaccinerade verkar vara superdåliga på att hålla sig undan. Beviset för det hittar du på sjukhuset där nästan bara ovaccinerade ligger med covid.M mickef skrev:
Det är lite svårt att förstå vad du menar, mn jag ska försöka svara.A Angiiez skrev:
Om du frågar om SARS-CoV-2 är en form av samma virus som orsakar säsongsinfluensan så är svaret nej. Säsongsinfluensans brukar orsakas av influensavirus av typ A eller B, medan SARS-CoV-2 är ett coronavirus.
Ja, det är lämpligt för den som inte tycker om att ligga sjuk i influensa eller riskerar att bli allvarligt sjuk eller dö av influensa. Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan förra hösten och kommer nog att göra det i höst också.
TBE orsakas av ett virus som fästingar kan överföra till människor, vilket gör den sjukdomen jämförbar på många sätt med andra sjukdomar som orsakas av virus.
Igen? Det där skrev ju Staffan för snart två månader sen.Nissens skrev:Det är obegripligt hur du kan tro att du vet om en covidinfektion drabbar dig illa eller inte.
Jag är yngre än du, har inga som helst sjukdomar, perfekta värden inklusive blodtryck. Hade inte varit sjukskriven på typ 25 år.
Trots det fick jag problem med covid.
Läkarna konstaterade att covid sannolikt gjorde mig sårbar, för de kunde inte hitta någon annan orsak.
Nu är ju jag inget stort statistiskt underlag, men det visar ändå att du inte har en aning om vad du pratar om.
Igen…
För mig och många andra är den attityden oerhört provocerandeM mickef skrev:
Vet du varför sjukvården har fungerat hyfsat trots allt? Jo till största delen för att personalen har gett 500% - om folk håller på att dö kan man inte riktigt hålla på principer eller bekvämlighet. Man jobbar till man inte klarar mer, eller är så utbränd att man inte kan jobba. Vilket båda är realiteter.
Det betyder naturligtvis inte att det är hållbart och fungerar att jobba så normalfallet. Ingen klarar att hålla 100 m tempo i ett maratonlopp.
Jag är den första att erkänna att vårdapparaten skulle kunna bli mer effektiv och planeras bättre, tex skulle mängden chefer på högre nivå som detaljstyr för att berättiga sin existens kunna minskas signifikant. Men att vården klarade pandemin beror helt på att vårdpersonal gav av sig själv, sin fritid, sin hälsa och blod, svett och tårar…..
Resultatet av detta ser vi nu i form av uppsägningar, sjukskrivningar, och en alarmerande personalbrist inom vissa områden. På flera sätt är sjukvården faktiskt i ett mycket sårbart läge just nu.
Om du hade hängt med i tråden hade du förstått att jag är på din sida.KristinaRT skrev:För mig och många andra är den attityden oerhört provocerande
Vet du varför sjukvården har fungerat hyfsat trots allt? Jo till största delen för att personalen har gett 500% - om folk håller på att dö kan man inte riktigt hålla på principer eller bekvämlighet. Man jobbar till man inte klarar mer, eller är så utbränd att man inte kan jobba. Vilket båda är realiteter.
Det betyder naturligtvis inte att det är hållbart och fungerar att jobba så normalfallet. Ingen klarar att hålla 100 m tempo i ett maratonlopp.
Jag är den första att erkänna att vårdapparaten skulle kunna bli mer effektiv och planeras bättre, tex skulle mängden chefer på högre nivå som detaljstyr för att berättiga sin existens kunna minskas signifikant. Men att vården klarade pandemin beror helt på att vårdpersonal gav av sig själv, sin fritid, sin hälsa och blod, svett och tårar…..
Resultatet av detta ser vi nu i form av uppsägningar, sjukskrivningar, och en alarmerande personalbrist inom vissa områden. På flera sätt är sjukvården faktiskt i ett mycket sårbart läge just nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det tror jag inte ett dugg på. Det finns självklart de som gör det, men det finns också många som säger att Covid-19 är en bluff, att det inte är värre än en influensa, de som skitit i råden hela tiden etc. Vi har också ovaccinerade som arbetar inom äldreomsorgen etc. Inte fasten lyssnar de till Tegnells uppmaningar.'M mickef skrev:
En av Tegnells uppmaningar är ju att man ska vaccinera sig, jag har svårt att tro att den uppmaningen följs av de ovaccinerade...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
P pegr skrev:
Vet ni inte om att även ovaccinerade kan vara asymtomatiskt sjuka och särskilt om de blir smittade för andra gången?M mickef skrev:
Uppenbarligen fungerar ju vaccinering för att få ner smittspridningen eftersom det är just vad som har skett i Sverige under det senaste halvåret.