Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Det är obegripligt hur du kan tro att du vet om en covidinfektion drabbar dig illa eller inte.

Jag är yngre än du, har inga som helst sjukdomar, perfekta värden inklusive blodtryck. Hade inte varit sjukskriven på typ 25 år.

Trots det fick jag problem med covid.

Läkarna konstaterade att covid sannolikt gjorde mig sårbar, för de kunde inte hitta någon annan orsak.

Nu är ju jag inget stort statistiskt underlag, men det visar ändå att du inte har en aning om vad du pratar om.

Igen…

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Å andra sidan sprider vaccinerade smitta ovetandes om att de är smittspridare, medan ovaccinerade, varse om sina symtom, håller sig undan.
Nja, de ovaccinerade verkar vara superdåliga på att hålla sig undan. Beviset för det hittar du på sjukhuset där nästan bara ovaccinerade ligger med covid.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
A Angiiez skrev:
"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus?
Det är lite svårt att förstå vad du menar, mn jag ska försöka svara.

Om du frågar om SARS-CoV-2 är en form av samma virus som orsakar säsongsinfluensan så är svaret nej. Säsongsinfluensans brukar orsakas av influensavirus av typ A eller B, medan SARS-CoV-2 är ett coronavirus.
Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den med
Ja, det är lämpligt för den som inte tycker om att ligga sjuk i influensa eller riskerar att bli allvarligt sjuk eller dö av influensa. Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan förra hösten och kommer nog att göra det i höst också.
Att sen jämföra med TBE-vaccinet är inte någonstans relevant då det handlar om fästingar så det kan ni sluta med.
TBE orsakas av ett virus som fästingar kan överföra till människor, vilket gör den sjukdomen jämförbar på många sätt med andra sjukdomar som orsakas av virus.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det är obegripligt hur du kan tro att du vet om en covidinfektion drabbar dig illa eller inte.

Jag är yngre än du, har inga som helst sjukdomar, perfekta värden inklusive blodtryck. Hade inte varit sjukskriven på typ 25 år.

Trots det fick jag problem med covid.

Läkarna konstaterade att covid sannolikt gjorde mig sårbar, för de kunde inte hitta någon annan orsak.

Nu är ju jag inget stort statistiskt underlag, men det visar ändå att du inte har en aning om vad du pratar om.

Igen…
Igen? Det där skrev ju Staffan för snart två månader sen. ;)

• Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur länge var du sjuk i covid-19? Bekräftade du sjukdom med ett covid-test?
Hur länge var du sjuk efter vaccineringen?
1. i 5 dagar.
2. ja
3.i 5 dagar och forfarade svullna armhålor.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
KristinaRT
M mickef skrev:
Min poäng är att om man med underbemannad sjukvård klarar av en sån här epidemi torde det funka även med en normalbemannad dito.
För mig och många andra är den attityden oerhört provocerande
Vet du varför sjukvården har fungerat hyfsat trots allt? Jo till största delen för att personalen har gett 500% - om folk håller på att dö kan man inte riktigt hålla på principer eller bekvämlighet. Man jobbar till man inte klarar mer, eller är så utbränd att man inte kan jobba. Vilket båda är realiteter.

Det betyder naturligtvis inte att det är hållbart och fungerar att jobba så normalfallet. Ingen klarar att hålla 100 m tempo i ett maratonlopp.

Jag är den första att erkänna att vårdapparaten skulle kunna bli mer effektiv och planeras bättre, tex skulle mängden chefer på högre nivå som detaljstyr för att berättiga sin existens kunna minskas signifikant. Men att vården klarade pandemin beror helt på att vårdpersonal gav av sig själv, sin fritid, sin hälsa och blod, svett och tårar…..

Resultatet av detta ser vi nu i form av uppsägningar, sjukskrivningar, och en alarmerande personalbrist inom vissa områden. På flera sätt är sjukvården faktiskt i ett mycket sårbart läge just nu.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 16 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, de ovaccinerade verkar vara superdåliga på att hålla sig undan. Beviset för det hittar du på sjukhuset där nästan bara ovaccinerade ligger med covid.
Det är ju inte lätt att undvika smittspridare utan synliga symtom.

• Gilla
pegr
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
För mig och många andra är den attityden oerhört provocerande
Vet du varför sjukvården har fungerat hyfsat trots allt? Jo till största delen för att personalen har gett 500% - om folk håller på att dö kan man inte riktigt hålla på principer eller bekvämlighet. Man jobbar till man inte klarar mer, eller är så utbränd att man inte kan jobba. Vilket båda är realiteter.

Det betyder naturligtvis inte att det är hållbart och fungerar att jobba så normalfallet. Ingen klarar att hålla 100 m tempo i ett maratonlopp.

Jag är den första att erkänna att vårdapparaten skulle kunna bli mer effektiv och planeras bättre, tex skulle mängden chefer på högre nivå som detaljstyr för att berättiga sin existens kunna minskas signifikant. Men att vården klarade pandemin beror helt på att vårdpersonal gav av sig själv, sin fritid, sin hälsa och blod, svett och tårar…..

Resultatet av detta ser vi nu i form av uppsägningar, sjukskrivningar, och en alarmerande personalbrist inom vissa områden. På flera sätt är sjukvården faktiskt i ett mycket sårbart läge just nu.
Om du hade hängt med i tråden hade du förstått att jag är på din sida.

M mickef skrev:
Om du hade hängt med i tråden hade du förstått att jag är på din sida.
Om du hade hängt med i tråden hade du förstått att din kommunikationsstil ofta gör att du inte lyckas få andra att förstå vad du menar.

• Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Om du hade hängt med i tråden hade du förstått att din kommunikationsstil ofta gör att du inte lyckas få andra att förstå vad du menar.
Ska försöka bättra mig.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Precis, så antingen får man undvika alla människor eller vaccinera sig.

Det är verkligen en ”no-brainer”.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, så antingen får man undvika alla människor eller vaccinera sig.

Det är verkligen en ”no-brainer”.
De som har sina dubier mot nuvarande vaccin följer nog Tegnells uppmaningar till punkt och pricka så långt det går.

Fairlane
M mickef skrev:
De som har sina dubier mot nuvarande vaccin följer nog Tegnells uppmaningar till punkt och pricka så långt det går.
Det tror jag inte ett dugg på. Det finns självklart de som gör det, men det finns också många som säger att Covid-19 är en bluff, att det inte är värre än en influensa, de som skitit i råden hela tiden etc. Vi har också ovaccinerade som arbetar inom äldreomsorgen etc. Inte fasten lyssnar de till Tegnells uppmaningar.'
En av Tegnells uppmaningar är ju att man ska vaccinera sig, jag har svårt att tro att den uppmaningen följs av de ovaccinerade...

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Jag skulle säga att det är absolut tvärt om, du kommer tydligen inte ihåg diskutionerna i början på pandemin då det mättes spridning även när man andades,talade o sjöng. Om man springer runt asymptomatisk så blir ju dom vaccinerade som trojanska hästar.
M mickef skrev:
Å andra sidan sprider vaccinerade smitta ovetandes om att de är smittspridare, medan ovaccinerade, varse om sina symtom, håller sig undan.
Vet ni inte om att även ovaccinerade kan vara asymtomatiskt sjuka och särskilt om de blir smittade för andra gången?

Uppenbarligen fungerar ju vaccinering för att få ner smittspridningen eftersom det är just vad som har skett i Sverige under det senaste halvåret.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Jo, du håller avstånd till alla. Har du lyckats missförstå även en så enkel information som det?

Då förstår jag att det svajjar lite i övrigt också ;)

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.