816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus? Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den medBirgitS skrev:Nu har över en miljard människor vaccinerades så det finns mycket bra statistik på att risken för att bli sjuk, bli allvarligt sjuk och avlida är betydligt mindre av covidvaccinet än av sjukdomen. Det gäller även barn från 12 år och unga vuxna.
I Sverige har över 10 000 dött av covid men bara några få av vaccinet trots att fler har vaccinerats än som blivit sjuka.
Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år, när det behövs en ny dos av TBE-vaccinet med 3-5 års mellanrum?
"Ingen idé att vaccinera sig mot TBE för det blir ju så många sprutor så det är bättre att jag får TBE."
Jo, när en majoritet av de covidsjuka vuxna som ligger på sjukhus inte är fullvaccinerade fast det är en minoritet av de vuxna som inte är fullvaccinerade samtidigt som inga eller bara några enstaka ligger där pga. vaccineringen så är det just självklart att ovaccinerade kräver mer vård.
Haha, tommib är läkare och har jobbat med covidsjuka sen mars 2020 så att säga till honom att läsa på är rent löjligt. Han ser direkt hur verkligheten ser ut.
Att sen jämföra med TBE-vaccinet är inte någonstans relevant då det handlar om fästingar så det kan ni sluta med. Som att jämföra med alla sprutor för utomlandsresor. Varför inte ta alla som finns direkt?
Nu talade vi om detta vaccin och dess biverkningar. Det var inte på tal om varken en tredje eller fjärde spruta från början. Dessutom sades det vara säkert redan i informationen landsting skickade ut långt innan start förra året, att vaccinet va beprövat och säkert. Väldigt pålitlig? Av de miljoner du talar om antar jag då att ni räknar med statistik även från alla länder? Där människor har dött knall fall efter andra sprutan? Gällande yngre åldersgrupp har det alldeles precis kommit ut information om detta och hur anmälningar sprutar in. Från början smittade inte ens yngre barn enligt studier så hur mycket ska man lita på alla dessa motsägelsefulla studier?
Du nämner även "fullvaccinerade" på sjukhus -så de som inte tagit alla sprutor ska bekosta sin vård med? Och att ovaccinerade är minoritet? Finns dessutom mycket information överallt att tillgå, att av dessa 10 000-14 000 så räknas även de som avlidit av andra orsaker alltså "med" inte "av". Hur det ser ut på sjukhusen är så olika så går inte att dra en exakt slutsats, särskilt när de rustat ner sjukhusen i åratal. Att någon är läkare ger jag absolut noll för, det är inte likvärdigt med hur påläst man är. Då kan läkare gärna svara på förra frågan och förklara varför man har större risk som vaccinerade att bli smittad av covid?
Nej så många har inte dött av covid utan MED covid å det är en jäkla skillnad...Demmpa skrev:
Jag är ganska säker på att du har fel
här. Socialstyrelsen anger Covid-19 som främsta orsak till dödsfallen i sin rapportering.
Sedan korrelerar dödfallen väl med överdödlighet och sjunkande medellivslängd.
Så det är ingen tvivel att snart 15000 liv har förlorats pga Covid i Sverige.
här. Socialstyrelsen anger Covid-19 som främsta orsak till dödsfallen i sin rapportering.
Sedan korrelerar dödfallen väl med överdödlighet och sjunkande medellivslängd.
Så det är ingen tvivel att snart 15000 liv har förlorats pga Covid i Sverige.
Dina inlägg är egentligen ostyrkta påstående som går mot all känd statistik jag känner till. Så jag ber dig styrka dem med källor på:A Angiiez skrev:"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus? Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den med
Att sen jämföra med TBE-vaccinet är inte någonstans relevant då det handlar om fästingar så det kan ni sluta med. Som att jämföra med alla sprutor för utomlandsresor. Varför inte ta alla som finns direkt?
Nu talade vi om detta vaccin och dess biverkningar. Det var inte på tal om varken en tredje eller fjärde spruta från början. Dessutom sades det vara säkert redan i informationen landsting skickade ut långt innan start förra året, att vaccinet va beprövat och säkert. Väldigt pålitlig? Av de miljoner du talar om antar jag då att ni räknar med statistik även från alla länder? Där människor har dött knall fall efter andra sprutan? Gällande yngre åldersgrupp har det alldeles precis kommit ut information om detta och hur anmälningar sprutar in. Från början smittade inte ens yngre barn enligt studier så hur mycket ska man lita på alla dessa motsägelsefulla studier?
Du nämner även "fullvaccinerade" på sjukhus -så de som inte tagit alla sprutor ska bekosta sin vård med? Och att ovaccinerade är minoritet? Finns dessutom mycket information överallt att tillgå, att av dessa 10 000-14 000 så räknas även de som avlidit av andra orsaker alltså "med" inte "av". Hur det ser ut på sjukhusen är så olika så går inte att dra en exakt slutsats, särskilt när de rustat ner sjukhusen i åratal. Att någon är läkare ger jag absolut noll för, det är inte likvärdigt med hur påläst man är. Då kan läkare gärna svara på förra frågan och förklara varför man har större risk som vaccinerade att bli smittad av covid?
- Att det är väldigt många, i förhållande till de som drabbats av covid, som "avlidit eller fått allvarliga biverkningar" av vaccinet.
- Att vaccinerade löper större risk att bli smittade av covid än ovaccinerade.
- Att någon myndighet eller forskning påstått att "yngre barn inte smittar".
- Att socialstyrelsens statistik över döda av covid inte är statistik över döda av covid utan med.
Det finns säkert fler tvivelaktiga påstående men vi börjar med dessa. Du kan väl styrka det du påstår?
Tänker då inte sitta och länka till allt när de som säger motsatsen inte har sakliga argument och länkar att komma med själva. För de som är intresserade så finns det flertalet sammanställda rapporter från senaste månaderna, till och med uppdelat per märke av vaccin. Är man intresserad och letar och läser, då lär man sig dessutom till och med ny information. Tänk så häftigt. Men de flesta verkar inte intresserade. Men länka gärna till motsatsen så kan vi jämföra? För alla påståenden borde vi länka till då ju?P pmd skrev:
Nej, det är du som påstår saker, då är det ditt jobb att styrka dessa påståenden. Tills dess kan vi andra anse att du bara hittar på.A Angiiez skrev:Tänker då inte sitta och länka till allt när de som säger motsatsen inte har sakliga argument och länkar att komma med själva. För de som är intresserade så finns det flertalet sammanställda rapporter från senaste månaderna, till och med uppdelat per märke av vaccin. Är man intresserad och letar och läser, då lär man sig dessutom till och med ny information. Tänk så häftigt. Men de flesta verkar inte intresserade. Men länka gärna till motsatsen så kan vi jämföra? För alla påståenden borde vi länka till då ju?
Google?R RoAd skrev:Dina inlägg är egentligen ostyrkta påstående som går mot all känd statistik jag känner till. Så jag ber dig styrka dem med källor på:
- Att det är väldigt många, i förhållande till de som drabbats av covid, som "avlidit eller fått allvarliga biverkningar" av vaccinet.
- Att socialstyrelsens statistik över döda av covid inte är statistik över döda av covid utan med.
Det finns säkert fler tvivelaktiga påstående men vi börjar med dessa. Du kan väl styrka det du påstår?
Rapporterade biverkning
R RoAd skrev:Dina inlägg är egentligen ostyrkta påstående som går mot all känd statistik jag känner till. Så jag ber dig styrka dem med källor på:
Google?
Läkemedelsverket, FHM, m fl. Arbetar som förskollärare och förra året fick vi statistik från studier från FHM att de yngre barnen ej smittade, därav ej stängda förskolor. Tänker inte sitta och leta upp när det finns offentliga uppgifter. Då är Läkemedelsverket, FHM och alla andra tvivelaktiga med andra ord då det är där uppgifterna kommer ifrån. Länka gärna till information hur yngre barn smittar och behöver vaccin? Varför togs detta beslut nyss, tveksamt dessutom och emot vad våra utvalda epidemiologer säger? Allt detta ha till och med varit på nyheter så knappast något nytt. Länka gärna själv till annat än Socialstyrelsen? På FHM har det hela tiden stått info om att dödsfall gäller oavsett orsak.
A Angiiez skrev:"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus? Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den med
Istället för att bara skriva massa ordsallad kan du väl ta och klämma ur dig var din pålästhet kommer ifrån och vad det är för fantastiska uppgifter du hämtar dina siffror och påståenden om folk som dör knall och fall ifrån?A Angiiez skrev:"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus? Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den med
Vad finns era påståenden att finna då? Varför skulle det vara hittepå när det är allmän information? Ej mitt jobb att styrka då jag svarade på ett påstående som däremot inte går att hitta.R RoAd skrev:
Eh nu blandar du nu ihop lite, detta var svar på ovan inlägg där jag frågade om statistiken. Konstigt att inte en enda kan länka till något?timmelstad skrev:
Det är ganska uppenbart att du har klara svårigheter att tolka information på ett vettigt sätt, så du behöver ändå klämma ur dig vilken information det är du drar dina slutsatser från.A Angiiez skrev:Google?
Rapporterade biverkning
Google?
Läkemedelsverket, FHM, m fl. Arbetar som förskollärare och förra året fick vi statistik från studier från FHM att de yngre barnen ej smittade, därav ej stängda förskolor. Tänker inte sitta och leta upp när det finns offentliga uppgifter. Då är Läkemedelsverket, FHM och alla andra tvivelaktiga med andra ord då det är där uppgifterna kommer ifrån. Länka gärna till information hur yngre barn smittar och behöver vaccin? Varför togs detta beslut nyss, tveksamt dessutom och emot vad våra utvalda epidemiologer säger? Allt detta ha till och med varit på nyheter så knappast något nytt. Länka gärna själv till annat än Socialstyrelsen? På FHM har det hela tiden stått info om att dödsfall gäller oavsett orsak.
Vem som helst kan säga att ”det har funnits information från FoHM tidigare om si eller så” och om ingen annan har dragit samma slutsats så är det mycket troligt att det kan handla om en feltolkning eller missförstånd. Därför behöver du belägga dina påståenden med någon form av underlag om du vill bli tagen på allvar.