Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Ska du referera till vad jag skriver får du i alla fall skriva rätt. Annars blir det bara ändå tramsigare.
Jaså? Vad står det nedan, då?
BirgitS BirgitS skrev:
Men spelar det någon roll exakt hur många som t.ex. får en öm armmuskel?
Det finns ju redan framräknat hur vanligt det är under fas 3-studien.
Staffans

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså? Vad står det nedan, då?

Staffans
Och vad var det du skrev att jag hade skrivit?
Jo:
en öm axel.

• Haha
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är mest bara förundrad över att du tycker att det var "ganska otrevligt i sig". Jag tycker inte att jag framförde en förolämpning eller nåt i den stilen.
Nej jag tog inte illa upp. Det som var otrevligt var att du liksom lägger till något som inte tillförde något på frågan jag svarade på, känns som det skulle ändå vinklas till katastrof eller något. Men vi släpper det =)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Skärmdump från Aftonbladet med artikel om låg vaccinationstäckning i Stockholms län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kunde ju tro att de anställda hette Harry, Staffan och möjligen Karlsson men förmodligen är det fortfarande mer komplicerat än så.Hur ska man lösa detta? Kan man inte ens här ställa krav på Vaccination??

• Gilla
  • Ledsen
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad var det du skrev att jag hade skrivit?
Jo:
Men Birgit!

Det är ju samma dignitet, eller hur? Öm axel eller öm armmuskel. Strunt samma. Nu är du mer än lovligt larvig och lättstött för det jag kritiserade var att du bagatelliserade biverkningarna och det vet du naturligtvis.

Staffans

L lob skrev:
[bild]
Man kunde ju tro att de anställda hette Harry, Staffan och möjligen Karlsson men förmodligen är det fortfarande mer komplicerat än så.Hur ska man lösa detta? Kan man inte ens här ställa krav på Vaccination??
Är det inte ett litet påhopp mot de du nämner? Typ mig gissar jag på. Du behöver inte vara orolig. Jag kommer aldrig att jobba inom vården någonsin och inte med människor igen =) Nej de kan inte ens kräva ditt namn vid smittspårning på äldreboende heller fattade jag det som.

Vissa enhetschefer försöker undvika smittspårning dessutom om du inte träffat en smittad mer än en kvart. Det är groteskt hur dåliga chefer det finns som inte vill utreda det ens.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Men Birgit!

Det är ju samma dignitet, eller hur? Öm axel eller öm armmuskel. Strunt samma. Nu är du mer än lovligt larvig och lättstött för det jag kritiserade var att du bagatelliserade biverkningarna och det vet du naturligtvis.

Staffans
Men ska du påstå att jag skriver något så får du påstå rätt sak.

Jag har väl lärt mig av dig då för du är ofta larvig, märker ord och drar upp halmgubbar.

Nu är det ju så att färre än 1 på 1000 får en allvarlig biverkan av vaccinet medan en majoritet får en mild och välkänd biverkan. Det är därför fullkomligt irrelevant hur ofta de som får milda biverkningar rapporterar in. Det viktiga är allvarliga biverkningar rapporteras in. Ditt påstående om att underrapportering skulle vara betydelsefull är därför felaktig utifrån de data du utgick ifrån och bara en halmgubbe.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
L lob skrev:
[bild]
Man vet ju att de som vaccinerar sig minst är invandrare, har låg inkomst, har kort utbildning och bor i socioekonomiskt svaga områden. Vårdbiträden och undersköterskor, som är de som jobbar i hemtjänsten och på äldreboendena, har låg inkomst och kort utbildning samt i Stockholm är de ofta 1:a eller 2:a generationens invandrare. Så jag är inte förvånad men det är väldigt tråkigt och då särskilt för de som har hemtjänst eller bor på äldreboendena.

• Arg
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
P
L lob skrev:
[bild]
Det är riktigt illa. Har man inte lärt sig något från katastrofen våren 2020?

BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Tror det var eksem. Han har aldrig haft det speciellt inte pga jobbet, det kom en eller 2 dagar efter sprutan. Men det är anmält =) Sen kommer det till största sannolikhet aldrig utredas heller.
Att då läkare fnyser åt det för han vill ta reda på om det är säkert att ta tvåan är ju inte så bra. Men han tog den ändå.
Bipacksedeln för Pfizers vaccin tar upp:
Överkänslighetsreaktioner (t.ex. hudutslag, klåda, nässelutslaga, angioödema) som mindre vanliga (≥ 1/1 000, < 1/100).
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20201005000062&userType=0#side-effects

Jag tycker eksem kan räknas in i den gruppen och alltså är det känt och man vet hur vanligt det är eftersom det rapporterades in i fas 3-studien.

Däremot är det ju inget skäl till att inte ta dos 2 utan de som rekommenderas att inte ta dos 2 eller endast göra det under övervakning är ju typiskt de som får en allergisk chock eller hjärtmuskelinflammation.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är riktigt illa. Har man inte lärt sig något från katastrofen våren 2020?
Det finns ju de som tycker att man bara ska vaccinera sig utifrån sin egen påhittade riskbild och inte tänka på andra. Det ser vi ju i tråden. Då blir det ju ett sånt här resultat att ovaccinerade som jobbar med de skröpligaste ökar deras risk att dö.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hur har du kommit
BirgitS BirgitS skrev:
Men ska du påstå att jag skriver något så får du påstå rätt sak.

Jag har väl lärt mig av dig då för du är ofta larvig, märker ord och drar upp halmgubbar.

Nu är det ju så att färre än 1 på 1000 får en allvarlig biverkan av vaccinet medan en majoritet får en mild och välkänd biverkan. Det är därför fullkomligt irrelevant hur ofta de som får milda biverkningar rapporterar in. Det viktiga är allvarliga biverkningar rapporteras in. Ditt påstående om att underrapportering skulle vara betydelsefull är därför felaktig utifrån de data du utgick ifrån och bara en halmgubbe.
Hur har du kommit fram till dessa slutsatser?:D

Staffans

BirgitS
Hur har du kommit

Hur har du kommit fram till dessa slutsatser?:D

Staffans
Menar du om dig eller om biverkningar?
Det första genom att läsa dina inlägg.
Det andra genom att läsa bipacksedeln för Pfizers vaccin, länk i inlägg 5647.

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet ju att de som vaccinerar sig minst är invandrare, har låg inkomst, har kort utbildning och bor i socioekonomiskt svaga områden. Vårdbiträden och undersköterskor, som är de som jobbar i hemtjänsten och på äldreboendena, har låg inkomst och kort utbildning samt i Stockholm är de ofta 1:a eller 2:a generationens invandrare. Så jag är inte förvånad men det är väldigt tråkigt och då särskilt för de som har hemtjänst eller bor på äldreboendena.
Det är cheferna som är de stora bovarna i det här dramat (som Rkarlsson påpekade i inlägg #5643).
De som inte har vaccinerat sig pga okunnighet ska vi inte skylla på. De måste få lite utbildning så att de kan göra ett välinformerat val när det gäller vaccinering. Det är chefernas sak att ordna det.

F.ö. så tror jag knappast att undersköterskor är okunniga om vaccinering. På äldreboenden lär det väl dock finnas personal som inte har sjukvårdsutbildning överhuvudtaget?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot är det ju inget skäl till att inte ta dos 2 utan de som rekommenderas att inte ta dos 2 eller endast göra det under övervakning är ju typiskt de som får en allergisk chock eller hjärtmuskelinflammation.
Eksem kan vara en effekt av allergi, så om jag fick eksem av första sprutan så skulle jag hålla noga koll på hur eksemet utvecklade sig veckorna fram tills det är dags för andra sprutan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.