Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S Surly skrev:
Jag är inte utbildad i ämnet men nedanstående punkter är en bra början som jag förstått det. Längre ner kommer även en lista med folk som är väl insatta i ämnet om någon vill veta mer.

1. Det är fel att rutinmässigt förskriva läkemedel till T2-diabetiker när det lika gärna kan lösas med kostförändringar.
2. Det är fel att rutinmässigt förskriva statiner till folk med höga kolesterolvärden när det inte ens bevisats att högt kolesterol är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. (Insulinnivåer, triglycerider och långtidsblodsocker är bättre indikatorer på hjärt-kärlsjukdom men mot det kan man nog inte förskriva statiner)
3. Det är fel att rutinmässigt förskriva blodtrycksmedicin när man i många fel kan lösa det med kostförändringar.

Och ja, jag är inne i LCHF/Paleo/Carnivore/Ancestral Eating-träsket och lyssnar/ser/läser om massa människor varje dag som blivit läkemedelsfria och friska från allt möjligt enbart med kostförändringar. Förutom all anekdoter N=1 så finns det studier, och fler kommer hela tiden, om att vad vi äter påverkar vår hälsa (Agnes Wold har nog inte fortbildat sig på området sen 70-talet). Min favoritpodd på ämnet är "Peak Human Podcast" med Brian Sanders, väldigt många bra intressanta gäster där.

I övrigt kan man läsa/lyssna på vad diverse läkare och forskare säger, några namn fritt ur minnet med reservation för stavning: Aseem Malhotra, Ben Bikman, Zoe Harcombe, Belinda Fettke, Ted Naiman, Nina Teicholz, Paul Saladino, Shawn Baker, Gary Taubes, Ann Fernholm, Annika Dahlquist, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov, Paul Mason.

Och om man vill veta bakgrunden till hur WHO lurat världen med att kött orsakar cancer ska man se på "WHO says meat causes cancer" med Georgia Ede. Finns på youtube! Kan ju även ses som en koppling till andra områden där WHO brister i vetenskap och mer ägnar sig åt politik...
Ja, det här förklarar ju alla dina confirmation bias-resonemang. (Du letar bara stöd för resonemang som stämmer överens med din övertygelse och väljer siffror/underlag (eller genererar dem) efter det oavsett om de är relevanta eller ej).

”WHO lurar världen, kolla på Youtube!” …
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
S Surly skrev:
Se inlägg #5606
Skitsnack för att sammanfatta.
Du kan alltid hitta någon som tycker på tvärs, men som läkare ska man arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Och vetenskapliga studier (och beprövad erfarenhet) talar emot dig.
De som tycker som du är så få att du kan namnge dem, de som tycker annorlunda är den stora majoriteten…

Men absolut, strunta du i statiner, DM2 mediciner och hypertoniläkemedel. Det är ditt val, du kan alltid tacka nej till den vård som erbjuds. Håll du dig till dina dieter, men tala inte om för andra hur de ska leva sina liv om du inte beredd att ta ansvar för de konsekvenser det kan få.

Fö ÄR jag utbildad inom området har HAR relevant kunskap. Däremot har jag ingen pod eller youtube-kanal så min kunskap väger nog inte tillräckligt tungt…..
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 16 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Skitsnack för att sammanfatta.
Du kan alltid hitta någon som tycker på tvärs, men som läkare ska man arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Och vetenskapliga studier (och beprövad erfarenhet) talar emot dig.
De som tycker som du är så få att du kan namnge dem, de som tycker annorlunda är den stora majoriteten…

Men absolut, strunta du i statiner, DM2 mediciner och hypertoniläkemedel. Det är ditt val, du kan alltid tacka nej till den vård som erbjuds. Håll du dig till dina dieter, men tala inte om för andra hur de ska leva sina liv om du inte beredd att ta ansvar för de konsekvenser det kan få.

Fö ÄR jag utbildad inom området har HAR relevant kunskap. Däremot har jag ingen pod eller youtube-kanal så min kunskap väger nog inte tillräckligt tungt…..
Men lågkolhydratkost är godkänd behandlingsform i Sverige sedan 2008:
Är behandling med kolhydratfattig kost till patienter med diabetes 2 i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet? Professor Berne skriver bl.a. följande(utlåtandet bifogas):

”Svaret på frågan är ja, (d.v.s. behandlingen överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet(Socialstyrelsens förtydligande)) med reservation för att den vetenskapliga basen i form av randomiserade kontrollerade studier är mycket smalare än för koster med ett högre kolhydratinnehåll och att långtidsstudier (> 1 år) saknas.

(Länk till beslut: https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf)

Vetenskap är inte att blint förlita sig på det man lärt sig tidigare och ignorera nya rön och metoder. Att som du och flera andra avvärja sig med att säga "mina forskare är bättre än dina" är bara löjligt. De namn jag räknar upp är inga internet-troll som drar upp rapporter ur röven utan är välutbildade och pålästa människor inom sina områden.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Jag är inte utbildad i ämnet men nedanstående punkter är en bra början som jag förstått det. Längre ner kommer även en lista med folk som är väl insatta i ämnet om någon vill veta mer.

1. Det är fel att rutinmässigt förskriva läkemedel till T2-diabetiker när det lika gärna kan lösas med kostförändringar.
2. Det är fel att rutinmässigt förskriva statiner till folk med höga kolesterolvärden när det inte ens bevisats att högt kolesterol är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. (Insulinnivåer, triglycerider och långtidsblodsocker är bättre indikatorer på hjärt-kärlsjukdom men mot det kan man nog inte förskriva statiner)
3. Det är fel att rutinmässigt förskriva blodtrycksmedicin när man i många fel kan lösa det med kostförändringar.

Och ja, jag är inne i LCHF/Paleo/Carnivore/Ancestral Eating-träsket och lyssnar/ser/läser om massa människor varje dag som blivit läkemedelsfria och friska från allt möjligt enbart med kostförändringar. Förutom all anekdoter N=1 så finns det studier, och fler kommer hela tiden, om att vad vi äter påverkar vår hälsa (Agnes Wold har nog inte fortbildat sig på området sen 70-talet). Min favoritpodd på ämnet är "Peak Human Podcast" med Brian Sanders, väldigt många bra intressanta gäster där.

I övrigt kan man läsa/lyssna på vad diverse läkare och forskare säger, några namn fritt ur minnet med reservation för stavning: Aseem Malhotra, Ben Bikman, Zoe Harcombe, Belinda Fettke, Ted Naiman, Nina Teicholz, Paul Saladino, Shawn Baker, Gary Taubes, Ann Fernholm, Annika Dahlquist, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov, Paul Mason.

Och om man vill veta bakgrunden till hur WHO lurat världen med att kött orsakar cancer ska man se på "WHO says meat causes cancer" med Georgia Ede. Finns på youtube! Kan ju även ses som en koppling till andra områden där WHO brister i vetenskap och mer ägnar sig åt politik...
Om du nu har så många fina källor, kan du berätta vilka meriter de har och vad det är som gör dem trovärdiga?

Jag skulle också kunna lägga ut något på youtube on covid, men inte skulle det bli trovärdigt utan att jag kan påvisa att jag har gedigen formell utbildning/kunskap i ämnet.

Detta är inget område någon som är autodidakt kan bli tungviktare i.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Ja, det här förklarar ju alla dina confirmation bias-resonemang. (Du letar bara stöd för resonemang som stämmer överens med din övertygelse och väljer siffror/underlag (eller genererar dem) efter det oavsett om de är relevanta eller ej).

”WHO lurar världen, kolla på Youtube!” …
Innan du klagar på källorna så kanske du ska kolla några av dom i alla fall.
Och angående confirmation-bias så har jag lyssnat på flera av Paul Saladinos så kallade "friendly debates" där han samtalar med läkare/forskare som har motsatta åsikter och där de på förhand delar med sig av varandras argument och källhänvisningar. Då får båda debattörer en bra chans att förbereda sig och man kan som lyssnare enklare värdera argumenten och minska risken för confirmation-bias. Ta det som ett lyssningstips.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du nu har så många fina källor, kan du berätta vilka meriter de har och vad det är som gör dem trovärdiga?

Jag skulle också kunna lägga ut något på youtube on covid, men inte skulle det bli trovärdigt utan att jag kan påvisa att jag har gedigen formell utbildning/kunskap i ämnet.

Detta är inget område någon som är autodidakt kan bli tungviktare i.
Det är som sagt idel högt utbildade människor jag tipsat om och de har i princip alltid källhänvisningar till sina påståenden.
Jag tänker inte göra mer nu, det tar för mycket tid. Jag ville bara ge några tips på vägen och kanske få någon att inse att det finns annat att ta till än livslång medicinering med negativa biverkingar. Är man intresserad av att förbättra sin hälsa så kan man googla på några av namnen själv och ta sig vidare därifrån om man tycker att det verkar vettigt.

En bra början för diabetiker är "smartadiabetiker.se", finns även på facebook.

Tråden lär väl fortsätta i all evighet och om några år när det är dags för sjunde dosen så kommer folk beskylla de som tröttnat efter 6 doser för att de inte tar sitt ansvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Texan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Ursäkta att det dröjde men nu har jag gjort min läxa. Är inget snille på varken matte eller excel men enligt min excelberäknnig har min åldersgrupp ca 20 ggr större risk att drabbas av en allvarlig biverkning av coronavaccin jämfört med att dö med/av covid.

Det är dock ca 5 ggr större risk att någon i min åldersgrupp hamnar i slutenvården jämfört med att få en allvarlig vaccinbiverkan Dock har ingen hänsyn tagits till underliggande sjukdomar i beräkningen så för mig personligen uppskattar jag att det är ändå är till min fördel att skippa sprutan.

Då har jag tagit de senaste siffrorna jag hittat från diverse myndigheter. Tabellen gäller enbart män och riskfaktorn i sista kolumnerna är beräknade per säsong. Och då har jag för enkelhets skull tagit totala antalet fall delat på 2, så alltså ingen exakt vetenskap. Vaccinen har ju bara funnits en säsong ungefär och en del röster verkar ju tro på att vaccinen ska fortsätta delas ut ungefär en gång per år. De allvarliga biverkningarna har jag summerat alla tre i Sverige godkända vaccin. Siffran med vaccinerade avser personer med minst en dos.
Skickar även med excelen ifall någon vill kontrollera värden och formler.

(Om någon stör sig på att jag häromdagen skrev att jag var 40 så är jag faktiskt 39 i en dryg månad till)
[bild]
Flera har redan kommenterat ditt inlägg så jag ska inte upprepa vad de har skrivit (hoppas jag).

Men som jag ser det är det fel att jämföra totalt antal inskrivna på sjukhus med hela befolkningen eftersom det bara är ungefär 1/3 som har smittats. Dessutom har det kommit nya varianter som ökat risken för sjukhusinläggning, i och med att alfavarianten kom ökade risken för ett bekräftat fall att behöva sjukhusvård från 2 % till drygt 3 % enligt Socialstyrelsens rapport. Det finns rapporter från andra länder (Storbritannien, Israel, USA?) som visar att ett ändå större andel av de sjuka behöver sjukhusvård.

Har du utgått från Socialstyrelsens Excelark för antal på sjukhus?
Där kan du se hur antalet är vecka för vecka och behöver inte bara "dela med 2" för att få per säsong. Under halvåret november - april (den tidsperiod då t.ex. influensan är värst) så vårdades mer än hälften av alla som behövt sjukhusvård, kanske typ 2/3 eller 3/4.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Sen vet vi att 19 % av de inom intensivvården inte har någon bakomliggande riskfaktor. I brist på bättre data kan man anta att det gäller även annan sjukhusvård.

En möjlig riskbedömning för dig att behöva sjukhusvård om du blir smittad blir då kanske 1/5 (ingen riskfaktor) av 4 % (risk för sjukhusvård av delta), alltså nära 1 %. Det är verkligen mycket långt från 1 % av alla vaccinerade som har behövt sjukhusvård.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
T
Gjorde en liknande beräkning för någon månad sen men då ej separat för män. Kom då med hjälp av uppskattade värden fram till (om jag gjort rätt) att för barn är förmodligen risken att råka ut för allvarliga biverkningar i storleksordningen 200 ggr större än risken att dö med covid. Med sådan data är det skrämmande att det finns människor som vill att Coronavaccineringar skall vara obligatoriska.
Nu jämför du än en gång allvarliga biverkningar med risken att dö. Det är förstås inte jämförbart utan jämförbart är förstås att ställa samma allvarlighetsgrad mot varandra, alltså död mot död, sjukhusvård mot sjukhusvård och IVA-vård mot IVA-vård.

Fohm ska ha lagt ut beslutsunderlaget gällande vaccin för 12-15 år på sin webbplats. Kolla upp det!
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Comirnaty började testas i april förra året. Fas 3-studien började i november förra året. Allmän användning började i december förra året. Det har snart gått ett år sen storskalig testning och användning, så det lär finnas en rejäl mängd data vid det här laget.
Låter lite väl sent att fas 3 skulle ha börjat i november för den hann väl pågå några månader innan slutrapporten kom som hann granskas innan godkännandena i december?
 
H
blackarrow blackarrow skrev:
Frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er mot covid-19?” riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig, inte till de som av olika skäl inte haft möjlighet att vaccinera sig ännu.
Det är ok att inte vaccinerade sig men då får ni ju leva därefter. Inte träffa andra personer. Även om ni inte har symtom så kan ni ha Covid och smitta andra.
Ni tar er rätten bestämma och isolera de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.
Personer som arbetar inom vården bör omplaceras. De personer som behöver vård måste kräva att personalen som skall undersöka dem är dubbelvaccinerade!
De som blir sjuka i Covid och ivägrar att vaccinerade sig bör betala vården ur egen ficka. Ni tar resurser även från alla andra som behöver sjukhusvård för av andra sjukdomar. Även från er själva drabbas om ni blir sjuka i andra sjukdomar. Nu är så många värden över vaccineras och biverkningarna är få. Ni som inte väljer vaccinera sig, hur många har ni smittat, hur många har det drabbat tror ni? Betydligt fler än de som har fått biverkningar av vaccininet! Något för er att fundera på! Även ni själva och era närmaste kan drabbas och smittas av någon som tänker er.
 
  • Arg
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Tråden lär väl fortsätta i all evighet och om några år när det är dags för sjunde dosen så kommer folk beskylla de som tröttnat efter 6 doser för att de inte tar sitt ansvar.
Nja, pandemin är här och nu.

Världen arbetar för att stoppa masspridningen och därmed minska risken för nya mutationer och att minska trycket på vården.

Det är det ansvaret man pratar om, att vissa med diverse svepskäl väljer att motarbeta det arbetet är beklagligt, men samhället kan ändå minska riskerna de orsakar genom att minska deras rörlighet, vilket är bra.

Samhället tar därmed i viss utsträckning ansvaret som individen inte tar. Och då blir det gnäll om det förstås. :)
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Konsumentrapporterade biverkningar står för flertalet av ej allvarliga biverkansrapporter. Vad gäller rapporter för allvarliga biverkningar är det en liten övervikt för rapporter inkomna från sjukvården. Det finns ett par saker som jag tycker är anmärkningsvärda när det gäller den rapporteringen.

1. Att antalet allvarliga rapporter är fler än antalet ej allvarliga - Det tyder på att många låter bli att rapportera händelser och att rapporteringssystemet alltså inte fungerar särskilt bra. Det vore konstigt om ett läkemedel har fler allvarliga än ej allvarliga biverkningar.
2. Att det är ganska liten skillnad på antalet rapporter när man jämför konsumentrapporteringar med sjukvårdsrapporterade. Det tyder på att sjukvården struntar i att rapportera in misstänkta biverkningar. Framförallt när det gäller allvarliga händelser där personer behöver vård borde det ju inte finnas någon anledning för patienten att göra en egen rapport om sjukvården gjorde sitt jobb.

Det finns studier från USA:s vaccinbiverkningsprogram, VAERS, som säger att bara 1% av biverkningar rapporteras in dit om jag minns rätt (Här skulle jag haft en länk förstås men jag tror det varit uppe i någon av coronatrådarna tidigare.) Vet inte om det finns liknande undersökningar för Sverige.
Kommentarer till dina punkter.
1. Viljan och intresset att rapportera in allvarliga biverkningar är förstås högre än för vanliga välkända milda biverkningar.
2. Det du skriver där får jag inte ihop med att du tidigare skriver att det är fler rapporter från sjukvården än från privatpersoner eftersom just det betyder att sjukvården är bra på att rapportera in allvarliga biverkningar. Patienten, eller anhörig, kan ju vilja skriva en egen rapport för att vara säker på att allt som patienten tycker är viktigt kommer med.

VAERS är för alla läkemedel och inte bara vacciner. Hur många tror du rapporterar in de milda biverkningar som finns listade i bipacksedeln för vanliga läkemedel t.ex. Alvedon och antibiotika i Sverige? De tillhör nog undantagen och det är därför inget konstigt att bara 1 % av alla biverkningar rapporteras.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men spelar det någon roll exakt hur många som t.ex. får en öm armmuskel?
Det finns ju redan framräknat hur vanligt det är under fas 3-studien.
Men Birgit. Nu slingrar du dig igen! Eller förstår du inte begreppet "biverkning"?

Staffans
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men Birgit. Nu slingrar du dig igen! Eller förstår du inte begreppet "biverkning"?

Staffans
Hur kan du ha åsikter om det? Själv hoppar du ju över helt att svara när du inte kan förklara dina idéer…
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.