Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Är dålig på att leta siffror och räkna men all denna beräkning är jag helt säker på att de som ni ser ner på och skriver illa om (FHM) är mycket bättre på att beräkna än vad jag är. Detta är även anledningen till att man tog hjälp av barnläkare innan man tog beslutet om att erbjuda vaccin till den yngsta gruppen nu nyligen.

Men hatten av för att du räknat på detta men detta är ju nu. Borde du inte ha gjort denna beräkning långt innan du tog beslutet som jag har förstått att du redan gjort. Staffanstalledräng är ju motvalls till allt och skiter nog i siffror utan ser dem bara nu för att det just denna beräkning stödjer hans ego.


Snart nerskirven av Drängen och påhoppad med en massa skit men det tar jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är dålig på att leta siffror och räkna men all denna beräkning är jag helt säker på att de som ni ser ner på och skriver illa om (FHM) är mycket bättre på att beräkna än vad jag är. Detta är även anledningen till att man tog hjälp av barnläkare innan man tog beslutet om att erbjuda vaccin till den yngsta gruppen nu nyligen.

Men hatten av för att du räknat på detta men detta är ju nu. Borde du inte ha gjort denna beräkning långt innan du tog beslutet som jag har förstått att du redan gjort. Staffanstalledräng är ju motvalls till allt och skiter nog i siffror utan ser dem bara nu för att det just denna beräkning stödjer hans ego.


Snart nerskirven av Drängen och påhoppad med en massa skit men det tar jag.
Som jag skrev i annan kommentar så gjorde jag en liknande beräkning för någon månad sen. Och innan dess så läste jag artiklar/inlägg och lyssnade på diverse poddar med bla läkare som inte rekommenderade friska personer att vaccinera sig.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Tack, har du orkat kolla på excelen och om där är några räknefel?
Gjorde en liknande beräkning för någon månad sen men då ej separat för män. Kom då med hjälp av uppskattade värden fram till (om jag gjort rätt) att för barn är förmodligen risken att råka ut för allvarliga biverkningar i storleksordningen 200 ggr större än risken att dö med covid. Med sådan data är det skrämmande att det finns människor som vill att Coronavaccineringar skall vara obligatoriska.
Jag har inte kontrollräknat, jag nöjer mig med ditt grundliga arbete :)

Jag håller inte med om din tolkning av datan, den är på tok för grov/osäker för sådana riskberäkningar, men jag förstår och accepterar ditt resonemang. För mig ingår också minskad smittspridning för samhället och till mina närstående i min vaccinkalkyl.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
F
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag är inte emot vacciner överlag. Men dessa sprutor som ges mot Covid är inte vaccin. Jag kan tveksamt hålla med om att riktigt gamla och riskgrupper kan ta dessa sprutor, så som dom tar spruta mot vanlig säsongsinfluensa. Och det kan nog i vissa fall rädda liv.
Men för den stora massan tror jag inte att denna vaccinatonshysteri gör något positivt.
Det var någon som undrade såhär: om vi inte hade haft massmedia, tror du att vi hade märkt av Covid-19 idag. Mitt tvärsäkra svar är NEJ.
R Rkarlsson skrev:
Om inte massmedia funnits så hade jag och min familj inte märkt av det nej. Känner fortfarande inte till någon som dött eller blivit dålig av sjukan, hade man inte varit tvungen att testas för minsta lilla så hade alla jag känner tagit det som en förkylning.
Om jag räknar rätt så är det 5 personer i vår "familj" (allra närmaste) som fått positivt sedan det började gå att testa sig. Varav 4 personer tog avstånd från allt och alla och tappade ett år med sina nära.

Min farfar låg på hem när det började och dog naturligt för snart ett år sen, de har fortfarande noll insjuknade i covid.

Dock kan jag väl hålla med om att det är ett vaccin, som absolut de som är i riskzoner bör ta.
Nissens Nissens skrev:
Jodå, allt som ökar smittspridningen bidrar mer till nya mutationer. Vaccinerade minskar smittspridningen, ovaccinerade ökar den.

Enklare logik är svårfunnen…
Jag kan garantera dig att du hade märkt av det om vaccinationsgraden var 0% istället för 80% av Sveriges befolkning +16år och Delta hade härjat. Det hade varit katastrof. Man undrar ju om du verkligen menar allvar (och då samtidigt idiotförklarar dig själv) eller om du trollar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Är inte den relevanta jämförelsen mellan risker istället detta:

Avlida i covid jämfört med av vaccineringen

Bli svårt sjuk av covid jämfört med svår biverkning av vaccineringen

Bli lätt sjuk i covid mot lätt biverkning av vaccinet

Hur ser siffrorna ut då?

Och som redan sagts så kan siffrorna påverkas till högre risk med covid om sjukvården överlastad av covidsjuka. Eller för den delen sjuka av vaccinet, men de är ju inte så många.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Ja, det är jättesvårt att jämföra men nu gjorde jag det på detta sätt och hoppas att jag förklarat någorlunda hur jag tänkt. Jag tycker du valt fel siffra där men det är ju en tolkningsfråga, jag anser att man ska räkna per säsong och då blir risken runt 4-4,5 istället för dina 9. Och det alltså sett till hela åldersgruppen. Eftersom jag inte har underliggande sjukdomar eller kända riskfaktorer så tror jag mig alltså ha större risk att få en allvarlig biverkning av vaccinet än att bli inlagd för covid. Då är det ju dumt av mig att ta vaccinet eftersom den eventuella allvarliga biverkningen kommer göra att jag blir inlagd på sjukhus och tar upp en plats helt i onödan.
Totalen sjuka mot totalen biverkningar ger ett förhållande på hur farliga alternativen är som jag tycker är lättast använda som jämförelse.

Nu tar jag siffran från minnet, men är det inte ca 30% som hamnar på IVA som inte har några riskfaktorer?
Isåfall är det fortfarande 2.5-3ggr bättre att ta vaccinet än låta bli (både i snitt för en frisk person och definitivt för samhället som helhet).
Finns det nåt som säger att vaccinets bieffekter drabbar friska i större grad än covid gör? Är det inte så, så är det återigen 9ggr bättre med vaccin än låta bli för kärnfriska.

Håller man sig helt isolerad och tänker fortsätta med det under lång tid (flera år?), så finns det ingen anledning ta vaccin förstås eftersom man varken riskerar att bli smittad själv eller föra smittan vidare, men alla som har nån form av kontakt med andra människor (genom jobbet, man handlar, take away etc) borde vilja riskminimera däremot genom ta vaccinet.
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag är inte emot vacciner överlag. Men dessa sprutor som ges mot Covid är inte vaccin.
Vad är vaccin?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Om inte massmedia funnits så hade jag och min familj inte märkt av det nej. Känner fortfarande inte till någon som dött eller blivit dålig av sjukan, hade man inte varit tvungen att testas för minsta lilla så hade alla jag känner tagit det som en förkylning.
De flesta av oss, och jag tror att jag vill räkna med dig där, har en ganska begränsad bekantskapskrets i förhållande till Sveriges 10 miljoner eller världens 7.8 miljarder invånare, så att du inte känner till någon som har dött eller blivit dålig av covid-19 är tämligen irrelevant när det gäller att bedöma smittans påverkan på samhället i Sverige eller globalt.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I en akut kris behövs akuta åtgärder.

När man kommer med hjärtinfarkt till en akutmottagning fungerar det dåligt att personalen säger "lev mer hälsosamt genom att sluta röka, äta mindre kött men mera grönsaker och motionera för 20 år sen".
Men i princip hela första året av pandemin hade vi inga vaccin, och att normalisera blodtryck, bota typ2-diabetes och minska andra riskfaktorer kan göras på så lite som en vecka för en del människor. För många tar det flera månader men helt klart hade det hjälpt många människor till en bättre hälsa och bättre utsikter vid en coronasmitta om sjukvården hade uppdaterat sina metoder lite. Tyvärr ägnar de sig ju mest åt symtomdämpning medelst mediciner.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Hur vet vi vilka som blir allvarligt sjuka av vaccinet.
Det går förstås inte att veta i förväg. Däremot finns det väldigt mycket data vid det här laget för att bedöma risken att bli sjuk av vaccinet. Spoiler: den är mycket, mycket liten. Betydligt mindre än att bli allvarligt sjuk om man blir smittad av SARS-CoV-2 (och får covid-19).
Läkare fnyste åt en i min familj efter att han fick en biverkning efter sprutan, de skyllde på hans jobb. Hans förtroende blev nog inte starkare efter den upplevelsen till sjukvården.
Vad var det för biverkning och vad sa läkaren?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
Samtidigt som vi öppnar upp och släpper på rubbet. Mjaaa
Det är lite förhastat, det håller jag med om, men ovaccinerade har fått särskilda förhållningsregler.
Någon anledning till att underlåta att vaccinera sig är det då inte.
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
Eller så mörkas de för att fler ska vaccineras.
Eller så är månen gjord av grön ost.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
Nog hit och nog dit, 30% av de som behöver de som mest har inte antikroppar efter fullvaccinering.
Hur många personer handlar det om?
Vad tycker du att vi bör göra åt det?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om bara 1-10 av hundra biverkningar rapporteras in, är ju mörkertalet nebulosiskt.
Så någon mörkning behövs inte. Det räcker med en viss skeptisk inställning, för att resultatet skall bli det önskade.
Jag har svårt att förstå varför någon som har drabbats av en biverkning skulle vara skeptisk till att rapportera in den men var och en blir väl salig på sin tro, antar jag.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.